0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Ünnep a farmon

60 éves a Citroën Kacsa

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Érdekes folyamat, amikor a lóból kacsa lesz. A történet szerencsére nem annyira bizarr, hogy ne mesélhessük el.

A történet, amelyről cikkünk szól, valamikor az 1930-as években kezdődött. Az autó ebben az időben, az általános értelemben vett közlekedési eszköz helyett még mindig inkább a gazdagok játékszerének számított, de a levegőben ott vibrált a lehetőség: olcsó, könnyen fenntartható, ugyanakkor strapabíró kocsival óriási üzletet lehetne nyélbe ütni.

A Michelin cégnél vezetői tapasztalatokat szerző Pierre-Jules Boulanger az alapító André Citroën halála után vette át az autógyár irányítását, ahol 1933-tól a korszak egyik legkiválóbb mérnöke, André Lefébvre is dolgozott. A franciaországi Louvres-ban született zseni megőrült a műszaki dolgokért, így nem csoda, hogy közelebbi ismeretséget kötött a repüléssel, valamint autóversenyzőként 1927-ben megnyerte a Rallye Monte Carlo futamot.

A Citroën technikai színvonala az élmezőnyhöz tartozott, a technikusok, a mérnökök korszakalkotó megoldásokon törték a fejüket, és voltaképpen ebben a benzingőzös, fogaskerék-kattogós légkörben fogant azon ötlet, miszerint autóra (pontosabban autóba) kell ültetni az átlagembereket. Ez francia viszonylatban döntően a földműveléssel, gazdálkodással foglalkozó falusiakat jelentette, ám nekik különleges kocsira lett volna szükségük. A gyári séma valahogy így állt össze: képes legyen az autó négy embert és egy zsák krumplit 60 km/h-val elvinni, eközben fogyasztása ne haladja meg a 3 litert 100 kilométerenként, kezelése pedig ne okozzon gondot a legügyetlenebb vezetőnek sem. Fontos szerep hárult a rugózásra: a „négykerekű esernyőnek" úgy kell a szántóföldön keresztülhaladni, hogy a kosárba tett tojások nem törhetnek össze. A gondolatokat tettek követték, és elindult a TPV projekt (Toute Petite Voiture), amelynek keretében 1939-ig több prototípus is készült.

Ma a márkabarátok „őskacsa" néven emlegetik ezeket a fura, félszemű szerkezeteket, melyekből néhány példány csodával határos módon vészelte át a második világháború pusztítását. A hadi események kiéleződése folytán a kísérleteket be kellett fejezni, és mivel titkos munkáról volt szó, elvileg megsemmisítésről szólt a parancs, néhányan azonban képtelenek voltak a barbár bezúzás végrehajtására. Illegális úton, fészerben rejtettek el három TPV tesztpéldányt, amelyek 1994-ben kerültek elő, a Citroën rajongók legnagyobb örömére.

A háború után a TPV program új lendületet vett, de a mérnökök rádöbbentek, a régi úton nem mehetnek tovább − alumínium helyett acélra van szükség a karosszériánál, a motor legyen még egyszerűbb (ezért váltottak vízről léghűtésre), és legsürgősebben a formaterven kell csiszolni − mert a TPV design bizony eladhatatlanul csúf. Utóbbi munkát az olasz Flaminio Bertoni vállalta el, aki később a DS megalkotásával is beírta magát az autótörténelem könyvébe.

A nagy pillanatra 1948-ban került sor, a Párizsi Autószalonon, lámpák és érdeklődő szempárok kereszttüzében bemutatásra került a Citroën 2CV, az átlagember olcsó, megbízható, praktikus kisautója. Az elnevezés a francia adóbesorolásnak volt köszönhető, a „deux chevaux" kétlovasnak tűntette fel a kocsit, amely 2CV jelzésként megjelent, mint típusnév. Az igény a borítékolható siker előrejelzését is felülmúlta, a termelés mennyisége valamikor az 1960-as években érte utol az igényeket − persze a Citroën addigra változtatott a konstrukción. A sajtó legtöbbször bántotta a hatalmas vászonteteje miatt guruló esernyőnek is csúfolt autót. Kritizálták a spártai körülményeket, a 375 köbcentis, 9 lóerős motor gyengeségét − de mindez a vásárlókat nem érdekelte, egy VW Bogár árának majdnem a feléért végre a szegényebbeknek is jutott némi luxus, és beköszöntött a nálunk később Merkur korszakként ismert állapot: a megrendelt kocsira éveket kellett türelemmel várni, a használt példányok árai pedig a csillagos égig emelkedtek.

1951-ben megkezdődött az AZU jelzésű, 250 kg teherbírású Camionnette furgon árusítása is. Az első komolyabb módosításra 1955-ben került sor, megjelent a 425 köbcentis motor, és igazi kuriózumnak számított az 1960 és 1971 között gyártott ikermotoros, 4x4-es hajtású 2CV Sahara, amelyből 700 darab sem készült.

1968-ban debütált a közismert 602 köbcentis, akkor 28 lóerős erőforrás, míg a 425-ös blokk helyett a 435-ös lépett szolgálatba. Itt volt némi kavarodás, amit érdemes tisztába tenni. A 435-össel szerelt autók a 2CV 4 jelzést kapták, míg a 602-esek a 2CV 6 táblácskát viselték, holott utóbbi hivatalosan már háromlovasnak (3CV) számított − Argentínában így is árusították. 1970-ben érkezett minden idők legerősebb hajtóműve, a 33 lóerős 602-es, amely 1978-ban optimális 29 lóerőre lett belőve. Formai változás a teljesen új frontrész 1960-tól − az első ajtók néhány évig még a menetiránnyal ellentétesen nyíltak -, a C-oszlop kisablakai pedig 1970-ben kerültek bevezetésre.

Bár a típusnévben mindvégig ott volt a ló, a köznyelv mégis egy másik háziállat képét ragasztotta az autóra − így lett a derék patásból kacsa. Franciaországon kívül Belgiumban, Argentínában, Chilében és Portugáliában is folyt 2CV-összeszerelés, míg némi képzavarral a Kacsa hattyúdala 1988 és 1990 között a legutóbbi helyszínen következett be. Az évtizedek során cirka 3,9 millió normál és 1,3 millió furgon került az utakra, és idestova két évtizeddel a gyártás leállítása után a típus népszerűsége a mai napig töretlenül ível felfelé. Világszerte alakultak márkaklubok, rendszeresek a találkozók, a túrák, a Kacsa körül pezseg az élet − anno pontosan e célból találták ki. Az érzelemmentes használati tárgyból viszonylag hamar kultuszcikk vált, és hiába alázták le karrierje során többször egy szardíniásdoboz szintjére, eljött a pillanat, hogy boldog születésnapot kívánjuk a világ egyik legmókásabb és legszerethetőbb kisautójának. Isten éltessen, 60 éves Citroën 2CV!

Ez is érdekes lehet:
 

Amikor egy olasz formatervező rajzol francia autót - Peugeot 504 kupé és kabrió

Többnyire jól sül el, amikor Sergio Pininfarina tollat ragad. A Peugeot-val különösen jól megértették...

Teslát idéző megoldásokat is kínál a hazai fejlesztésű Gorilla S10 autóvédelmi rendszer

Egy profi autóvédelmi rendszerrel nem csupán egy terméket, hanem szolgáltatást is vásárolunk...

Szeptember 1-től fokozott rendszám ellenőrzés

Ellentmondásos hírek keringenek a sajtóban, miszerint hiába ellenőrzik fokozottan a külföldi...

Rendszámok 2013-tól - így nézhet ki az új plakett?

Még nem is biztos, hogy lesznek, de tervek - állítólag - már léteznek is a jövőre bevezetendő...

Így épül a legerősebb hazai Nissan GT-R

1200 lóerő fölé várják a hazai építésű GT-R teljesítményét, de még nem tudják, hol lesz a vége...

Tovább csökkent a dízel autók népszerűsége, de vajon mi kell a népnek? Mutatjuk!

Az év háromnegyede már elmúlt, érdekes tendenciák láthatók az autópiacon. Mutatjuk a vevők új...

Mi lesz veled bioetanol?

A bioetanollal elvileg sokan jól járnak: energianövény-termesztők, állattenyésztők, előállítók...

City Taxi: 20 Toyota Prius bizonyítja, hogy ma még a hibrid a legjobb, taxizásra is

Egy-két villanyautó még csak kirakat, a hibrid taxik azonban világszerte és itthon is jól szolgálnak...

Vállalható Astra 200 ezer forintért? Szétnéztünk az eladó rendőrautók között

Idén sem marad el a valahai rendőrautók árverése. Vajon lehet értelmes négykerekűt találni a...
 

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1jaXRyb2Vu
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1jaXRyb2Vu

Friss tesztek

Első próba: Opel Corsa 1.2 Turbo GS Line

Premier előtti vetítés? Itthon próbáltuk az új Opel Corsát

Míg az Opel Corsa nemzetközi menetpróbája csak jövő héten lesz (a magyar újságírók számára), itthon már tesztvezethető az elektromosként is érkező újdonság. El is kértük egy körre!


Az utolsó szívómotors Ford Focus még néhány napig elérhető

Utolsó mohikán? Ford Focus kombi 1.5 PFI teszt

Az egyik legjobb Focus a modellpaletán a háromhengeres szívómotorral felszerelt változat. Kár, hogy már nem sokáig szerepel az árlistán, szóval igyekezz, ha lecsapnál rá!


Év Magyar Autója összevetés: Audi e-tron, Kia e-Niro, Merecedes-Benz EQC, Renault Zoe

Villanyautós villámteszt: az igények szabják meg a győztest Videó

Az Év Magyar Autója zsűrivel elsőként kaparintottuk meg az új Renault Zoét, rögtön össze is vetettük a legfontosabb idei elektromos újdonságokkal. Ahhoz képest, hogy ő a legolcsóbb, nagyon derekasan helytállt.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1jaXRyb2Vu
Hirdetés

CITROEN tesztek

Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110 S&S Shine teszt

A spórolás művésze? Citroën C4 Cactus teszt

Nézzen ki úgy, mint egy SUV? Menjen át gond nélkül minden úthibán? Ezeket gond nélkül tudja az új Citroën C4 Cactus, ám még a crossoverekhez mérten is olcsó. Középső benzinesével próbáltuk.


Citroën C-Elysée 1.6 BlueHDi Shine teszt

"Rossz helyen van a kocsi" - Citroën C-Elysée

Viharos a megítélése, talán csak a flottakezelők nem fordulnak el tőle, pedig úgy is szerethető, hogy közben nem fognak az ember fejéhez fegyvert.


Citroën DS3 PureTech 82 Limited teszt

Miskárolásról szó sincs - Citroën DS3 teszt

A francia Mini, ami már 3,99 millióért elvihető: ez a Citroën DS3 a 82 lóerős alapmotorral. Nekem ráadásul fele ilyen erősen is tetszene.


Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 150 teszt

Gesztenyepüré babból. Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi teszt Videó

Megnyerő, de fenékig nem tejfel a Citroën Grand C4 Picasso, amit ezúttal 2,0 literes dízelmotorral, majdnem csurig felszerelve próbáltunk.


Citroën C1 1.0 Collection teszt

Női autó? Csak kicsi. Citroën C1 teszt

Picit megújult a C1. Ha ilyen vagány LED-sorosat tetszik látni az utcán, az az új és a jobban felszerelt. De sokat nem fogunk belőle látni, s ennek egyszerű oka van.


Még több CITROEN teszt

Címlapon


Friss cikkek

Önálló karakter - Kipróbáltuk az új 208-at!

Maradandó élmény - Peugeot 208

2 napja – Újdonság

A Peugeot dolga az, hogy minden teljesen egyszerű és hagyományos megoldást olyan csomagolásban tálaljon, hogy évekkel később is emlegetni lehessen. Az új 208 is ilyen.


Kipróbáltuk a friss Toyota C-HR-t az új kétliteres hibrid motorral

Megtanít okosan vezetni az új Toyota C-HR - Menetpróba

6 napja – Újdonság

Hatalmasat tarolt a piacon a Toyota C-HR, amikor 2016-ban megjelent. Napjainkban már 400 000 példány gördül Európa útjain, de még a legnépszerűbb típusok életében sem maradhat el a ráncfelvarrás. A C-HR esetében a lemezek alatt történt a nagyobb változás.


Teslát idéző megoldásokat is kínál a hazai fejlesztésű Gorilla S10 autóvédelmi rendszer

Egy autóvédelmi rendszer, és ami mögötte van: Gorilla S10

Múlt héten – Sztori

Egy profi autóvédelmi rendszerrel nem csupán egy terméket, hanem szolgáltatást is vásárolunk, így nem mindegy, hogy kik, miként csinálják.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

CITROEN C4 Coupe 1.4 Tonic

CITROEN C4 Coupe 1.4 T...

Ár: 750.000 Ft

Évjárat: 2005 / 9

Kivitel: Coupe

Üzemanyag: Benzin

CITROEN BERLINGO 1.6 HDi Family Klíma.1.tulajdonos.vonóhorog

CITROEN BERLINGO 1.6 H...

Ár: 899.000 Ft

Évjárat: 2006 / 8

Kivitel: Egyterű

Üzemanyag: Dízel

CITROEN C2 1.6 VTR SensoDrive

CITROEN C2 1.6 VTR Sen...

Ár: 799.000 Ft

Évjárat: 2004 / 1

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!