0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

300 millió forint a tragikus sorsú Austin versenyautóért 

843 ezer fontért kelt el a gyilkos Austin

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Horrorbaleset volt a javából, a kétszázzal repkedő alkatrészek és az olthatatlan tűz elől nem volt menekvés.

1955. június 11-e fekete napként vonult be az autósport történetébe. Aznap rendezték a Le Mans-i 24 órás versenyt, melyen megtörtént minden idők legtöbb halálos áldozatot követelő versenybalesete, és amely jelentős változtatásokat indított el a pályák biztonságát tekintve.

A rajtnál még senki sem sejtette, hogy minden idők egyik legszörnyűbb versenybalesetét fogják átélni

A rajtnál még senki sem sejtette, hogy minden idők egyik legszörnyűbb versenybalesetét fogják átélni

A baleset részese, egyesek szerint okozója volt a fiatal brit Lance Macklin Austin-Healey S100 versenyautója, mivel az ő lekörözése közben történt a tragédia. A balesetet követően Macklin Austinja egy évig a francia rendőrségnél állt, majd megjavították és eladták. Az utóbbi pár évtizedet ugyanannál a tulajdonosnál töltötte, aki most árvereztette el a Bonhams nevű aukciós cégnél az autót, ahol végül 843 ezer fontot, azaz körülbelül 300 millió forintot fizetett érte az aukciót megnyerő licitáló.

Ennek az Austinnak a farrészén repült el Levegh Mercedese

Ennek az Austinnak a farrészén repült el Levegh Mercedese

A baleset története

A Mercedes abban az évben mutatta be új 300 SLR típusú versenyautóját, melynek egyik fő különlegessége szuperkönnyű, Elektron névre hallgató magnézium-karosszériája volt, mely mind az acélnál, mind az alumíniumnál jóval könnyebb anyagként jelentősen javította az autók menetteljesítményét. Fő riválisuk, a Jaguar D-Type nem rendelkezett ilyen könnyű kasztnival, viszont ellentétben a vetélytársakkal, ők már akkor tárcsafékkel szerelték fel versenyautóikat. A Le Mans-is pálya építése (1923) óta szinte változatlan formában fogadta a versenyzőket és nézőket, pedig a kezdeti időszak 100 km/h-s csúcssebességével szemben az akkori versenyautók már a 300 km/h-s tempót is elérték a hosszú egyenesekben, viszont nem volt bennük biztonsági öv, mivel a versenyzők azon az állásponton voltak, hogy balesetnél jobb kiesni az autóból, mint beszorulni vagy bennégni.

Pierre Levegh a Le Mans-i pályán a baleset napján

Pierre Levegh a Le Mans-i pályán a baleset napján

A verseny hatalmas tusával indult, a top csapatok már az elejétől ott furakodtak az első helyeken, köztük a Mercedes 49 éves pilótája, a francia Pierre Levegh. A 35. körben Levegh a versenyt vezető Mike Hawthorn Jaguar D-Type-ja mögött haladt, mikor a jaguaros az angol Lance Macklin lassabb Austin-Healey 100-asának megelőzése közben kicsit késve észlelte, hogy csapata tankolásra a boxba hívja. Hawthorn beletaposott a fékbe, a tárcsák nagyot haraptak, nagyobbat, mint a mögöttük haladó dobfékei. Hawthorn miatt az épp megelőzött Macklin vészfékezésre kényszerült, balra húzódva megpróbálta kikerülni a Jaguart, de elvesztette uralmát az autó felett, nem észlelve a mögötte haladó két mercist, Levegh-t és az őt üldöző Juan Manuel Fangiót. Levegh-nek már nem volt ideje reagálni az eseményekre: körülbelül 250 km/h-s sebességgel felcsúszott Macklin áramvonalasan kialakított, lejtős farú Austinjára, majd a levegőbe emelkedett, és a pálya bal szélén található elválasztó falnak csapódott.

A balesetet követő pillanatokban készített kép, a háttérben látszik a lángoló Elektron-kasztniból kicsapó füst

A balesetet követő pillanatokban készített kép, a háttérben látszik a lángoló Elektron-kasztniból kicsapó füst

Levegh autója a nagy tempó miatt a becsapódás következtében szaltózni kezdett, s egymás után szakadtak le és csapódtak a közönség soraiba alkatrészei. A motorháztető, az első felfüggesztés és a motorblokk is a nézők közé repült, Levegh pedig az autóból kiesve és földnek csapódva rögtön életét vesztette. Fangio éppen hogy el tudta kerülni az ütközést, míg Macklin autója a boxutca faláról a szemben levő szalagkorlátnak csapódott, és még egy néző halálát okozta, de a versenyző sérülések nélkül megúszta a balesetet.

Itt azonban még nem volt vége a tragédiának. A repkedő darabok között a Mercedes benzintankja is kiszakadt, a felgyulladó üzemanyag pedig lángokba borította a szokványos fémeknél jóval alacsonyabb gyulladáspontú Elektron kasztnit. A fehér lángnyelvek a tömeget is elérték, és még rosszabb lett a helyzet, amikor megérkeztek a tűzoltók, és megpróbálták vízzel eloltani az autómaradványokat: ezt követően korabeli beszámolók alapján még órákig égett a roncs. Összesen 83 néző és a versenyző Pierre Levegh vesztették életüket a baleset folyományaként, további 120 ember szenvedett sérüléseket a repülő roncsdarabok, illetve a tűz következtében.

Ijesztő korabeli fotó, sérültek és halottak a baleset helyszínén

Ijesztő korabeli fotó, sérültek és halottak a baleset helyszínén

Jól mutatja a korabeli állapotokat, hogy a versenyt a szörnyű baleset ellenére tovább folytatták, bár a hivatalos álláspont szerint azért, hogy a pályát nagy tömegben elhagyó nézők ne lassítsák le a mentők érkezését. Levegh váltótársa, az amerikai John Fitch kérésére villámgyorsan, még a verseny alatt összeült a Mercedes vezetősége, akik nyolc órával a baleset után meghozták döntésüket, és visszavonultatták akkor vezető helyeken haladó autóikat a versenyből. A Jaguart is megkeresték, hogy csatlakozzanak hozzájuk, de a Frank "Lofty" England által vezetett csapat továbbment, és megnyerték a versenyt. A díjkiosztón ugyan nem ünnepelt a győztes Hawthorn-Bueb páros, de a versenyt követő újságcikkek így is meglehetősen lenéző kritikákat fogalmaztak meg velük kapcsolatban. Az esetnek számtalan következménye lett a következő évtizedek autósportjának szempontjából.

Hawthorn a leintés után azért belekortyolt a pezsgőbe: nem kellett volna

Hawthorn a leintés után azért belekortyolt a pezsgőbe: nem kellett volna

A hivatalos vizsgálat versenybalesetnek minősítette a történteket, így egyik csapatot vagy versenyzőt sem tették bűnbakká, helyettük a pályát hibáztatták, és a biztonsági előírások hiányát állapították meg, minek következtében Franciaországban, Spanyolországban, Svájcban, Németországban és más országokban több évre betiltották az autóversenyzést.

Az 1955-ös bajnokság még lement, a győztes a Mercedes lett, de év végén visszavonultak a versenyzéstől, és egészen az 1980-as évek elejéig nem is képviseltették magukat gyári csapattal. A Jaguar is visszavonult, és több mint harminc évig nem indítottak versenyautót Le Mans-ban, ahogyan két versenyző, Fangio és a jaguaros Norman Dean sem versenyeztek többet a tragédia helyszínén. A Le Mans-i pálya nagy lelátóját és boxait ledózerolták, és csak később, megfelelő távolságokat tartva építették újjá.

Az esetről Christopher Hilton, Le Mans '55 − The crash that changed the face of motor racing (Le Mans '55 − A baleset, mely megváltoztatta az autósport arcát) címmel írt könyvet, korabeli illusztrációink is ebből származnak.

Ez is érdekes lehet:
 

Minden idők legszigorúbb hazai emissziós korlátozása jön a riasztási fokozattal

Nyugalom, még csak tájékoztatási fokozatában van a szmogriadó Budapesten, mivel azonban tavaly...

Árharc: Peugeot 5008 vs. Skoda Kodiaq

Idén a Peugeot és a Skoda is SUV köntösben hozott lényegében hétüléses egyterűt. Akad különbség...

Elkezdődött a PSA-motorok sorozatgyártása Szentgotthárdon

Néhány hete már felkészült a szentgotthárdi gyár és személyzete az új motorok gyártására, ám...

A negyedik X-et is behúzta a Mercedes S-osztály második generációja

A Mercedes-Benz S-osztály neve összeforrt a luxussal és a csúcstechnológia alkalmazásával. Bár...

Járási rendszámok jövő évtől: 168 félét gyárthatnak

Jövőre területi, a kistérségeket nyugdíjazó járások alapján kiosztott, 168 különféle régiót jelölő...

Nem ma, csaknem 100 éve kezdte az elektromos autókkal való foglalkozást a Peugeot

Bár szinte futótűzként terjed, hogy az új e-208 a Peugeot első elektromos autója, messze nem...

A Queen énekese az autók terén is szerette a luxust

Freddie Mercury nem csak kiváló énekes, dalszerző és producer volt, hanem az autók iránt is vonzódott...

Íme az autópiac 2019-es számai: a személyautók győztese a Suzuki

Tavaly is lassuló növekedés mellett, de tovább nőtt az autópiac. Bár a márkák dobogóján nincs...

Típustörténet: 40 éves a BMW valaha gyártott legsikeresebb modellje, a 3-as sorozat

Elődjei mentették meg a BMW-t az összeomlástól, ő a középkategóriás sportszedánok örök mércéje...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hdXN0aW4=
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (1 db)

puskasadam írta: 2011 december 12., hétfő 16:08:29

Indult egy jópofa webes játék, amiben a férfi és a női sofőrök mérhetik össze tudásukat, ügyességüket. Ha van kedvetek, csatlakozzatok: www.kivezetavegen.hu. Gokart bérletek várják gazdáikat! :))

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hdXN0aW4=
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hdXN0aW4=

Friss tesztek

Ráncfevarrása után is mesteri a Renault Master

Mesterek mestere - Renault Master teszt

Bútorszállítónak álltunk néhány napra, közben a látványosan frissített Renault Master biznyította a képességeit.


Teszten a lágy hibrid Suzuki Swift

Mit adott nekünk a hibridség? - Suzuki Swift Hybrid teszt

A lágy hibrid Ignis után a Swift is nálunk járt ugyanazzal a hajtáslánccal, amelyben a 12 voltos lítium-ion akksi és az ISG segíti a benzinmotor dolgát. Vajon megéri a felárat?


Skoda Kamiq 1.0 TSI Ambition 5MT teszt

A Skodánál a kicsi is nagy - Skoda Kamiq 1.0 teszt

Lényegében a Scala szabadidő-autó változata a Kamiq, ami a SUV-őrületre tekintettel akár még nagyobb sikerre is számíthat, mint a Scala. Vajon tényleg többet ad?

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hdXN0aW4=
Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Toyota Yaris: lehet nagyon takarékos, de lesz belőle vérpezsdítő  GR is

2,9 l/100km fogyasztással jön az új Toyota Yaris

19 órája – Újdonság

Egyre többet tudunk az új Toyota Yarisról, egyre ígéretesebb is: a hibrid kategóriája legtakarékosabbja lesz


5 éven belül 10 villanyautót ígér a Toyota – egyebek mellett

Felkapcsolják a villanyt! Íme a Toyota 5 éves terve

2 napja – Sztori

Tavaly több mint egymillió autót értékesített a Toyota, 2025-re 1,4 millió a cél, felfedték, milyen modellekkel, miként képzelik el a közeljövőt.


Már 50 milliárd forintos tétel a nagycsaládos autók támogatása, küzdenek a vevők és a kereskedők is

Nagycsaládos autó: gyorsabb volt a gyártás, mint a MÁK határozat

4 napja – Sztori

Érdekes helyzetet szült a tavaly júliustól igényelhető nagycsaládos autóvásárlási támogatás, a határozatok és az utalások is csúsznak, igény pedig van bőven. Egy beszédes példán keresztül mutatjuk be a rendszert.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

DAEWOO MATIZ

DAEWOO MATIZ

Ár: 250.000 Ft

Évjárat: 2002 / 7

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

VOLKSWAGEN GOLF VII Variant 1.6 TDI BMT Trendline DIGITKLÍMA-V.HOROG

VOLKSWAGEN GOLF VII Va...

Ár: 2.499.000 Ft

Évjárat: 2013 / 11

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

SAAB 9-5 3.0 V6 TiD Linear

SAAB 9-5 3.0 V6 TiD Li...

Ár: 550.000 Ft

Évjárat: 2005

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!