0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Nem csak a részvétel a fontos 

A 80 napos Föld-kerülő villanytúra háttere Modulo busszal

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Élménybeszámolójuk alapján érték megpróbáltatások az elektromos Modulo busszal világot járt magyarokat, ám a sikernek is érik már a gyümölcse.

Pesti busz New Yorkban, magyar rendszámmal. Miért ne?

Pesti busz New Yorkban, magyar rendszámmal. Miért ne?

Írtunk már korábban a Budai Várban is közlekedő Modulo elektromos kisbusszal Föld körüli útra indult csapat sikeres hazaérkezéséről, a közelmúltban viszont hosszabb élménybeszámolóval osztották meg élményeiket. Ebből az is kiderült, hogy egyáltalán miért indultak el és hogyan szerveződött ez a rendezvény. Az ötlet Rafael de Mestre fejéből pattant ki, aki 2012-ben egyedül tette meg a 25 ezer kilométeres Föld-kerülő utat egy Tesla roadsterrel. Most, 4 évvel később tíz másik csapat társaságában indult útnak, hogy még nyomatékosabban kifejezze a fenntartható jövő megalapozásának fontosságát és az elektromos hajtású közúti járművek létjogosultságát.

Leghátul az ágy, alatta több akkumulátor található, mint a Budavári buszokban, plusz az előtérben lévő ládában és attól jobbra hátul is akkumulátor utazik a tengerentúlon járt Modulóban

Leghátul az ágy, alatta több akkumulátor található, mint a Budavári buszokban, plusz az előtérben lévő ládában és attól jobbra hátul is akkumulátor utazik a tengerentúlon járt Modulóban

Ehhez a túrához csatlakozott a magyar csapat, a kínaiak Denza autójához hasonlóan saját fejlesztésű járművel, míg a többi 9 induló Teslával állt rajthoz. Esetükben a saját fejlesztésű jármű tehát egy evopro-féle Modulo buszt jelentett, ami a túra európai szakaszán műszakilag gyakorlatilag megegyezett a Budai Várban járó társaival. Így tulajdonképpen azok hosszútávú tesztjének is felfogható a világ körüli út, bár korántsem ilyen célra készültek ezek a kifejezetten városi buszok. További előzményként még annyi, hogy idén tavasszal díjátadóra hívták az evopro szakembereit, amit a Modulo busszal nyertek, így azzal utaztak Párizsba. Ez adta az ötletet, hogy a villanyautók 80 napos útján is elindulnak. A tapasztalatok szerint ugyanis a Modulo akár 350 kilométer feletti hatótávolságra is képes átalakítás nélkül.

Nem ritkán kellett szűk helyeken átférni a busszal, de mindig sikerült

Nem ritkán kellett szűk helyeken átférni a busszal, de mindig sikerült

A Barcelonából rajtolt túra résztvevőit az eredeti tervek szerint autóikkal együtt szállították volna repülővel az amerikai kontinensre, majd onnan tovább Ázsiába. A másik tíz csapat esetében ez valóban így is történt, a busz viszont nem fért be abba a repülőbe, amibe a személyautók, így vagy külön, jelentős többletköltséggel repülhetett volna a busz is Amerikába, vagy hajón utazik, jelentős időbeli lemaradással. Egyik sem jó megoldás, ezért inkább 3 buszt készítettek fel az útra, azaz minden kontinensre egyet-egyet, így volt idő hajóval útnak indítani őket a helyszínekre. Az ázsiai szakaszt végül logisztikai és egyéb okokból mégis ki kellett hagynia a magyar csapatnak, így a teljes, 25 ezer kilométeres távból a 7-7 ezer kilométeres európai és amerikai távokon tartott a többiekkel a magyar busz.

31,5 százalékos emelkedőn és lejtőn is teljesített a Modulo

31,5 százalékos emelkedőn és lejtőn is teljesített a Modulo

Az egyes kontinensek eltérő kihívásokkal állították szembe az indulókat, így tulajdonképpen előnynek is felfogható, hogy a magyar csapat a helyi viszonyokra felkészített járművekkel indulhatott. Kihívás persze így is akadt bőven, hiszen például a busz akkumulátorai nem tölthetők a személyautókhoz használt utcai gyorstöltőkről, így ahhoz külön átalakító-vezérlő rendszert kellett készíteni. Ráadásul az elektromos hálózat is eltérő a 3 kontinensen, tehát erre is fel kellett készíteni a busz rendszerét. Ezek után már csak olyan „apróságokra” kellett odafigyelni, hogy például minden résztvevőnek legyen jogosítványa busz vezetésére, no meg a busznak biztosítása a tengerentúlon. Érdekes módon az utóbbi bizonyult nehezebb diónak, ezért lakóautóvá minősítették a Modulo városi buszt, az ahhoz szükséges átalakításokkal. Így került például zuhanyzó, főzőfülke és ágy is az Amerikában járt villanybuszba.

Az eredeti útvonalhoz képest nem engedhetett meg sok kitérőt a magyar csapat, hiszen Amerikában 3 nap hátránnyal indultak a többiekhez képest, Halifaxból Los Angelesbe

Az eredeti útvonalhoz képest nem engedhetett meg sok kitérőt a magyar csapat, hiszen Amerikában 3 nap hátránnyal indultak a többiekhez képest, Halifaxból Los Angelesbe

A tengerentúlon szolgált Modulo nem csupán lakóautó funkciói miatt különbözött az Európát megjáró társától. Úgy számoltak ugyanis, hogy Amerika érintett területein az európainál is ritkábban jutnak majd töltőhelyhez, így az egyébként tisztességes, bő 350 kilométeresnél is nagyobb hatótávolságot kell tudnia a busznak. Ezért leghátra, az ágy alá, az alaphelyzetben beépített 5 akkumulátorcsomag mellé, valamint az utastérben elhelyezett ládákba − amelyek felül asztalként funkcionáltak − is került még további 4 akkumulátorcsomag. Így már 600-800 kilométer megtétele sem jelentett gondot két töltés között. Mégis mindegyik kontinensen többször előfordult, hogy nem sikerült hivatalos töltőoszlopnál tölteni a buszt, ezért ipartelepen vagy például tűzoltóságon kértek segítséget és áramot. Az ehhez kapcsolódó kalandok külön cikket megtöltenének, ám csak közvetve kapcsolódnak a villanyautózáshoz. Hiába, a világjáróknak mindenre fel kell készülniük.

San Franciscóig utolérték a Teslákat, a Tesla gyárlátogatáson

San Franciscóig utolérték a Teslákat, a Tesla gyárlátogatáson

Amerika után Bukaresten csatlakozott ismét a világjárókhoz a magyar csapat, Európában viszont sokkal inkább hangsúlyt kapott az a cél, hogy sokakhoz eljusson a magyar villanybusz jó híre. Ebben segített, hogy az út állomáshelyein kisebb-nagyobb rendezvények fogadták a világjárókat, és ügyes logisztikával a helyi közlekedési vállalatoknak és városvezetőknek is meg tudták mutatni a Modulót. Monacóból például néhány nappal később jött is a telefon, hogy egy hosszabb tesztelésre visszavárják a buszt, közvetlenül a barcelonai befutó után pedig Madridban és Andorrában is átment az első próbán a legnehezebb ottani útszakaszokon is jól teljesítő villanybusz. Olyannyira, hogy a spanyol fővárosban már tárgyalások zajlanak a folytatásról. Jövő áprilisban pedig először Monaco kap egy buszt tesztelésre, majd a többi érdeklődő városba is több napra ellátogat a Modulo. Addig hazai városok kapják meg kipróbálás céljából a járműveket, és remélhetőleg több hazai és európai városban ismét magyar buszok járnak hamarosan.

Monacóban is komolyan érdeklődnek a Modulo iránt

Monacóban is komolyan érdeklődnek a Modulo iránt

Már csak azért sem tűnik utópiának a Modulo elterjedése, mert a visszajelzések és a gyártó evopro tapasztalatai szerint számos előnnyel rendelkezik versenytársaihoz képest. A könnyű felépítésből is adódó tekintélyes hatótáv eleve komoly ütőkártya: az átalakítás nélküli busz a München-Zürich távon valós körülmények között tett meg 316 kilométert, és megérkezéskor az akkumulátorok 24 százalékos töltöttségét jelezte még a műszer. San Franciscóban véletlenül tévedtek 31,5 százalékos emelkedőre a Modulóval, amit gond nélkül mászott meg és ereszkedett le rajta.

Még több videóért iratkozz fel a YouTube csatornánkra itt!

A Bukarest és Barcelona közötti 5009 kilométeres szakaszt 39,9 kWh/100 km fogyasztással tette meg a Modulo, ami csak duplája a többi résztvevő személyautóival mért adatnak, holott a busz természetesen jóval nagyobb befogadóképességű. A városi sebességkorlátozás feloldása ellenére persze a tempó sem volt ugyanaz, mint a Teslákkal, ám a busz jelentős homokfelülete miatt mindenképpen figyelemre méltó ez az érték, tudva, hogy a Budai Várban 61 kWh/100 kilométeres fogyasztással közlekednek a Modulók, ami szintén rekorder alcsony, ha szállítható személyre vetítjük.

A következő, 2020-as 80 napos világjárásra eddig 16 csapat jelentkezett

A következő, 2020-as 80 napos világjárásra eddig 16 csapat jelentkezett

Ez is érdekes lehet:
 

Minden az emissziós normákról és a most megszűnt környezetvédelmi plakettekről

Euro norma, katalizátor, szén-dioxid kibocsátás, meg fekete plakett. Ha ezek a fogalmak idegenek...

Ismét érdekesen alakult a rendőrségi autók árverése

Idén is az Opel Maxabo telephelyén lehetett licitálni a rendőrségi állományból leselejtezett...

Egymás utáni próbán a konnektoros BMW-k

Végigültük a zöld rendszámra jogosult BMW modelleket, melyekből idén 100 ezer példányt kívánnak...

Botránysorozat a német ADAC-nál

Először a Sárga Angyal díj körüli manipuláció, most meg az derült ki, mentőhelikopterrel jártak...

Ínségpróbán a hibrid, a dízel, a szívó és a turbós benzines

Nem összehasonlító teszt, csak fogyasztáspróba: négy teljesen különböző, ám kivétel nélkül családi...

60 éves a Citroën Kacsa

Az 1948-as párizsi autószalonon mutatták be a Citroën legendássá vált kisautóját, a 2CV-t - magyarul...

Hazánk legőszintébb márkanagykövetével, dr. Kiss Gergellyel beszélgettünk Mustang szeretetéről

Több annyira hiteles márkanagykövetre lenne szükség, mint amilyen a Ford Mustangot képviselő...

Tovább csökkent a dízel autók népszerűsége, de vajon mi kell a népnek? Mutatjuk!

Az év háromnegyede már elmúlt, érdekes tendenciák láthatók az autópiacon. Mutatjuk a vevők új...

A Mercedes-Benz vásárlóinak vezetéstechnikai kurzus is jár az új autó mellé. Kipróbáltuk

Biztonsági extrák sora és már egy vezetéstechnikai kurzus is védi a Mercedes-sofőröket. Minden...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT10ZXNsYQ==
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (2 db)

KIAfun írta: 2016 október 04., kedd 11:44:49

Csak gratulálni tudok a technikához!
Azért megjegyezném, hogy kicsit jobban kellene promótálni, hogy Magyar termékről van szó, elég sok hely maradt még a busz felületein ahhoz, hogy nagyobb méretű trikolor és Hungary felirat kerüljön rá!Az utca embere nem tudja beazonosítani szerintem milyen országhoz tartozik a gyártmány.New Yorkban pl.: biztos nem ismerik ezt a fajta Magyar rendszámot(az országot se nagyon), legfeljebb sejtik a zöld színről(meg a konnektorról), hogy természet barát technikáról lehet szó.A marketing nagyon nagyon fontos a mai világban, legyen már nagyobb arcunk egy ilyen termék létrehozásakor.Az IKARUSZ is méltán volt világhírű!

A válaszoláshoz belépés szükséges
Edy írta: 2016 október 03., hétfő 20:34:56

Jó cikk! Felüdülés ilyet is olvasni a sok teszt és hír között. Remélem összejön a Modulonak!

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT10ZXNsYQ==
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT10ZXNsYQ==

Friss tesztek

Őszinte. Brutális, de őszinte... – Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio teszt

Agresszív kismalac – Alfa Romeo Stelvio QV

Azért szeretjük az agresszív kismalacot, mert gátlástalanul kimondja mindazt, amire mi is gondolunk. Általában mondjuk fájdalmasan kellemetlen, de végülis csak önmagát adja, se többet, se kevesebbet.


Suzuki Jimny 1.5 automata teszt

Mini G - Suzuki Jimny automata teszt

Óriási móka a Suzuki Jimny. Többen megbámulják, mint egy ritka sportautót és örvendezve integetnek utána. Az automatikus váltó ráadásul növeli a kényelmi faktort.


Megfelelés olaszosan – Fiat Tipo 1.4 T-Jet S-Design Sport teszt

Álompiros olasz Sport modell – Fiat Tipo Sport

Szikrázóan piros fényezésével le sem tagadhatná származását ez az ötajtós, sportosnak álcázott kompakt. A Fiat Tipo korrekt, a Sport csomagot pedig totál tudja hordani.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT10ZXNsYQ==
Hirdetés

TESLA tesztek

Személyesen meggyőzőbb -  Tesla Model 3 villámpróba

A világ kedvenc villanyautója: Tesla Model 3

Hivatalos Tesla képviselet hiányában egy lelkes rajongó szinte vadonatúj Model 3-asát próbáltuk ki. A rövid kör után is érthető, hogy miért ez a világ kedvenc villanyautója.

Még több TESLA teszt

Címlapon


Friss cikkek

Kigyúrta magát a Renault Captur, Athén mellett kipróbáltuk, mit tud

Stílust váltott a Renault Captur - menetpróba

4 napja – Újdonság

Ezúttal nem túloztak a gyáriak, amikor a szinte közhelynek számító jellemzéssel, atletikusnak nevezték az új Renault Captur vonásait. Tényleg az, de köztük is inkább a küzdősportokat űző atlétákhoz hasonlít.


Ismét érdekesen alakult a rendőrségi autók árverése

Kapósak a rendőr Octaviák - rendőrségi autók árverésén jártunk

Múlt héten – Sztori

Idén is az Opel Maxabo telephelyén lehetett licitálni a rendőrségi állományból leselejtezett járművekre, amelyek között akadtak roncsok és még használható járművek is.


Hazánk legőszintébb márkanagykövetével, dr. Kiss Gergellyel beszélgettünk Mustang szeretetéről

Akire büszkék lehetünk - Interjú dr. Kiss Gergellyel

Múlt héten – Sztori

Több annyira hiteles márkanagykövetre lenne szükség, mint amilyen a Ford Mustangot képviselő dr. Kiss Gergely - Nyomtatott magazinunk exkluzív tartalmaként beszélgettünk hazánk egyik élsportolójával.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

TESLA MODEL S 85D AWD Aut. ÁFÁS ÁR!

TESLA MODEL S 85D AWD...

Ár: 19.900.000 Ft

Évjárat: 2016 / 3

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Elektromos

TESLA MODEL S 90D AWD (Automata) FACELIFT FREE SUC EU AUTOPILOT ÖSSZKERÉK HAJTÁS

TESLA MODEL S 90D AWD...

Ár: 17.290.000 Ft

Évjárat: 2016 / 7

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Elektromos

TESLA MODEL S 70D AWD (Automata) Fiatal Német Autók

TESLA MODEL S 70D AWD...

Ár: 19.790.000 Ft

Évjárat: 2016 / 3

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Elektromos

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!