Életöröm négykeréken - 30 éve született a Mazda MX-5
A legtöbb élmény a lehető legkevesebb pénzért: ez a Mazda MX-5

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!
Még mielőtt kiszaladunk a rövid februári hónapból, emlékezzünk meg a világ egyik legkedveltebb roadsterének a születéséről. Idén februárban lett ugyanis 30 éves a Mazda MX-5.
Létezik néhány olyan autó, amely már több generáció óta megmozgatja az értő közönség fantáziáját, sőt mi több folyamatosan megy a „vita” arról, hogy melyik a „legjobb évjárat”. Magyarul, hogy kinek, melyik generáció tetszik a legjobban. Említhetném például a sportautó-ikon Porsche 911-est, ám most a roadster ikon, a Mazda MX-5 ünnepli a 30. születésnapját. A japán autóipar egyik büszkesége mellett szinte senki nem tud szó nélkül elmenni, és mindenkinek megvan a maga kedvence − legyen az az NA, az NB, az NC, vagy az ND generáció. De hogyan is indult világhódító útjára?
A kezdetekhez egészen 1979-ig kell visszaugranunk az időben. Abban az évben ugyanis egy amerikai újságíró adott ötletet a Mazdának, amelyből aztán 10 évvel később megszületett az MX-5. A legenda szerint a Mazda hirosimai központjában, Bob Hall, az a bizonyos újságíró vetette fel először Kenichi Yamamotónak, a márka későbbi kutatási és fejlesztési igazgatójának, hogy egy klasszikus brit roadster mintájára kellene megépíteni egy sportos és persze olcsó autót. Hall gyorsan illusztrálta is az ötletét, felrajzolta egy táblára, hogy körülbelül mire gondolt.
Yamamoto nem ellenezte az ötletet, ám tudta, hogy a vezetőség nem fog könnyen belemenni egy rétegmodell gyártásába, hiszen ezek többnyire nem termelnek nagy hasznot. A mérnököknek azonban tetszett az ötlet, sőt úgy érezték, hogy üzletileg sikeres modellt tudnának faragni, ám végül csak 1984-ben kapott zöld utat az LWS projekt.
Hogy mis az az LWS? Nos, a lightweight sports car rövidítése, ami annyit tesz, hogy könnyű szerkezetű sportautó. A kis tömeg nagyon fontos szerepet játszott a tervekben, ugyanis lehetőleg minél kisebb motort akartak az autóba szerelni, amelynek természetesen gyönyörűen kellett szólnia. Na, meg persze a szívdöglesztő karosszériáról sem feledkeztek meg, miközben az autó építésének a filozófiáját, a Jinba ittai, tehát a ló és lovasának tökéletes összhangja itatta át.
Azonban most ideszúrok gyorsan egy kérdést. Emlékeztek még az 1970-es évek Lotus Elan roadsterére? Nem véletlenül hasonlít annyira az MX-5-re, vagy mondjam inkább azt, hogy az MX-5 nem véletlenül hasonlít rá? Természetesen nem „lopta” a formát a Mazda, hiszen eleve a brit roadsterek vonalán indult a projekt.
Ám a mérnökök valóban beszereztek egy Lotus Elant és hosszasan tanulmányozták. Ezután felvázoltak három lehetséges alapfelépítést.
Az első egy orrmotoros, fronthajtású, a második egy középmotoros hátsókerék-hajtású, a harmadik pedig az orrmotoros és hátsókerék-hajtású változat volt. Az 1980-as években a legjellemzőbb felépítés az első változat volt, amit gyorsan és olcsón lehetett fejleszteni. A sportautó-rajongók kedvence azonban a középmotoros megoldás lett volna, Bob Hall elképzelése azonban a harmadik változat volt.



Egy Lotus Elan volt az állatorvosi ló szerepében. A középső képen pedig az orrmotoros, fronthajtású prototípus
Mindhárom felépítéshez születtek formatervek, amelyeket két japán és egy kaliforniai formatervező stúdió rajzolt. A végső döntés még 1984-ben megszületett: orrmotor és hátsókerék-hajtás. Felmerült a Wankel-motor használata is, ám gyorsan elvetették a költségessége miatt, így a már jól bevált erőforrások közül kellett kiválasztani a megfelelőt.
A mérnökök ekkor döntöttek a Mazda 323-asban szolgáló, négyhengeres, 1,6 literes, 16 szelepes, szívó benzinmotor mellett, ami tökéletesen illett a kis roadsterhez. Legalábbis elméletben, mert a gyakorlat rámutatott, hogy a 323-asba keresztben beépített motort el kell forgatni a roadster hátsókerék-hajtásához.
Ez a művelet pedig nem olyan pofonegyszerű, de a japán mérnökök persze rájöttek, hogyan oldják meg. Igaz ez időbe és még több pénzbe került. Azonban a végeredmény egy 7000/percig pörgethető, sportos erőforrás lett. Természetesen a kipufogórendszert is addig hangolták, amíg elérték a vérpezsdítő szólamokat, illetve kölcsönvették az RX-7 ötfokozatú manuális váltóját is
Az első prototípus (V705) 1985-ben már mozgóképes volt, pedig a futóművet például a nulláról fejlesztették hozzá. Elöl és hátul egyaránt kettős keresztlengőkaros megoldást alkalmaztak, azonban a váz, illetve a karosszéria fejlesztése is kemény diónak ígérkezett, de egy bizonyos Toshihiko Hirai, aki 1986-tól dolgozott a projektben, ragaszkodott a számítógépes tervezéshez, ami felgyorsította a munkát. Ugyanakkor még mindig akadtak kétségek a sorozatgyártással kapcsolatban, pedig a fejlesztőmunka már a végéhez közeledett. A kételyek eloszlatása érdekében, egy műanyag karosszériás prototípust is megalkottak, amit lényegében elvittek turnézni az elsőszámú piacra, az USA-ba, 1987 tavaszán. Ott a szakértőket nagyon gyorsan magával ragadta a kis roadster, így a Mazda döntéshozói is láthatták, hogy igenis, érdemes befejezni a projektet.
Egy évvel később, már 12 darab prototípus állt készen arra, hogy néhány amerikai újságíró kipróbálja (értsd: jól megnyúzza) őket. A szakikat persze secc perc alatt levette a lábukról az autó, és mondhatni hangosan követelték a sorozatgyártást, amire már nem is kellett sokat várni. Az 1989-es Chicagói Autószalonon hivatalosan is bemutatták az autót, amit ugye pont harminc éve, szintén februárban rendeztek. Azóta már a negyedik generációnál tartunk, miközben rengeteg egyedi széria is napvilágot látott, illetve megjelentek a keménytetős változatok a kínálatban. Mivel az MX-5 mindig is a kis tömegről és a lehető legkisebb, de élvezetes motorról szólt, valószínűleg még sokáig velünk maradhat, hiszen az egyre szigorodó környezetvédelmi normáknak is képes megfelelni.
Dacia Sandero 1.5 dCi Arctic - hosszútávú próba a nyaralás alatt
Ínségpróbán a hibrid, a dízel, a szívó és a turbós benzines
Tovább csökkent a dízel autók népszerűsége, de vajon mi kell a népnek? Mutatjuk!
Ismét érdekesen alakult a rendőrségi autók árverése
Megnéztük a legújabb rendőrautókat. Erősek, mutatósak, de vajon mennyire lesznek tartósak?
Az évtized autós mozijának is nevezhetnénk a Ford v Ferrari filmet
Amikor egy olasz formatervező rajzol francia autót - Peugeot 504 kupé és kabrió
Árharc: Peugeot 5008 vs. Skoda Kodiaq
A cikk galériája
Tetszett a cikk?
(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Új hozzászólás írása
Friss tesztek
A legjobb cégautó? Renault Talisman Limited teszt
Ha csak egy modellt lehet választani, hozzá pedig extrákat nem, a Renault ajánlata nagyon nyerő: a Talisman mindenképp korrektül felszerelt.
Egymillióval rövidebb, egy turbóval több – Toyota Corolla
Jelentős változás érte a japán márka rajongóit, szívómotor már csak a szedán Corollához kérhető, de mi lesz azokkal, akik a hibridet nem tudják, vagy nem akarják megfizetni? Nos, nem járnak rosszul.
Nagyfogyasztó - Audi e-tron teszt
Elektromos is, SUV is - az Audi e-tron a trendiség csúcsa. Takarékosnak azonban zéró helyi emissziója mellett sem nevezhető.
- Van zsákjában minden jó! – BMW 330d Touring
- Közkívánatra – Skoda Kamiq
- Kényelemre vágyó nagycsaládosoknak: Citroën Grand C4 SpaceTourer
- Dögös harmincas? Mazda CX-30
- Éles kés – Mini Clubman JCW
- Ha kisiparos lennék, ilyet vennék! Renault Kangoo Z.E. teszt
- Ez a harc a mi harcunk? Suzuki Vitara vs. SX4 S-Cross
MAZDA tesztek
Dögös harmincas? Mazda CX-30
Másként jár a kikövezett úton a Mazda, különleges eszközöket alkalmaz, amik kétség kívül működnek. Az érzelmeknek parancsolni szinte lehetetlen.
Merni kell forgatni - Mazda6 teszt
A Mazda forradalma csöndes, de nem eredménytelen. A frissített 6-os legügyesebb változatát tesztelve nem is értem, miért nem fogy még több.
Ilyen könnyű lenne? - Mazda CX-5 teszt
Napfénytetőt leszámítva minden finomsággal megtömött CX-5-öt kaptunk első tesztünkre, kétliteres benzinmotorral, összkerék-hajtással, totális Skyactiv-kezeléssel.
Nem gyárt több porszívót a Mazda 
A Mazdánál komolyan hittek abban, hogy meg tudják oldani a Wankel-motor problémáit. Nem jött össze, így sajnos eljött a szomorú pillanat, hogy a Mazda RX-8 elbúcsúzzon tőlünk. Azért utoljára még tartogatott egy meglepetést.
Ülésenként egymillió - Mazda5 teszt
Két tolóajtó, hét ülés, nyolc szelep - a számok tükrében így fest a Mazda kompakt, 1,6-os dízelmotorral szerelt egyterűje, amely az 5-ös jelzést kapta.
- Mi változott? - Mazda2 teszt
- Mazda és dízel – egy jó kombináció
- A vas jó, a töltelék kevésbé
- Az öröm tiszta vizű forrása
- Made in Japan
- Egész jó az öreg (dízel) a háznál
Címlapon
Friss cikkek
Full bőr, kevés km: makulátlan állapotú Lexus LS 1993-ból
24 órája – Sztori
Nincs itt kérem semmi meglepetés, egy évente alig több mint kétezer kilométert futott Lexus LS, pláne ha még az időjárás és az egyéb erők sem gyilkolták, bő negyed évszázad után is jó állapotban kell legyen. Íme egy valóban szép példány.
Maximalista kortárs – Volkswagen Golf VIII
2 napja – Újdonság
Amennyire kompakt, annyira összetett az új Golf, ami tökéletesen őrzi az eredeti értékeket, miközben a precíz technológiai megoldásaival és a jövő egy nagyon fontos lépésével halmoz el.
Nem engedi el ügyfelei kezét a Suzuki
3 napja – Sztori
Aki már belépett a Suzukisok népes családjába, tanúsíthatja, hogy azt követően minden, amire autójához technikai értelemben szüksége lesz, karnyújtásnyira kerül tőle.
-
Nyolc típus, amit nehéz elképzelni rendőrautónak
5 napja – Sztori -
Megfizethető hibridekkel erősít a Suzuki
5 napja – Sztori -
Amikor az orrunkat megcsapja a finom bőr illata: Aston DBX
6 napja – Újdonság -
Hága városában vallattuk a villanyhajtású Skoda Citigót
2 hete – Újdonság -
Egyre meggyőzőbb az új Opel Corsa - menetpróba
2 hete – Újdonság -
Használtautó-hirdetések: a Netriskauto jogsértő módon másolt
2 hete – Sztori -
930 kilométeres hatótávot ígér a Superb hibrid - menetpróba
2 hete – Újdonság
Kapcsolódó tartalom
- Elektromos modell lehet a Mazda MX-5-ből
- Dögös harmincas? Mazda CX-30
- Még egy Év Autója díjat húzott be a Mazda
- Várjuk a csodát – Mazda3 Skyactiv-X
- Első generációs Mazda6 AWD - milyen olaj kell bele?
- Íme a Mazda villanyautója, az MX-30
- Öngyilkos ajtókat kap a Mazda villany-SUV-ja?
- 30 éve mindig tökéletes – Kipróbáltuk az ünnepi MX-5-öt!
- Beszáll a Mazda a túraautó versenyzésbe
- Kell-e speciális motorolaj egy Skyactiv Mazdába?
Használtautó.hu
![]() |
Ár: 790.000 Ft Évjárat: 2000 / 6 Kivitel: Cabrio Üzemanyag: Benzin |
![]() |
Ár: 1.579.000 Ft Évjárat: 2002 / 9 Kivitel: Cabrio Üzemanyag: Benzin |
![]() |
Ár: 1.399.000 Ft Évjárat: 2002 / 8 Kivitel: Cabrio Üzemanyag: Benzin |