0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Életöröm négykeréken - 30 éve született a Mazda MX-5

A legtöbb élmény a lehető legkevesebb pénzért: ez a Mazda MX-5

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Még mielőtt kiszaladunk a rövid februári hónapból, emlékezzünk meg a világ egyik legkedveltebb roadsterének a születéséről. Idén februárban lett ugyanis 30 éves a Mazda MX-5.

%KA%Örök klasszikus a Mazda MX-5%KA%

Örök klasszikus a Mazda MX-5

Létezik néhány olyan autó, amely már több generáció óta megmozgatja az értő közönség fantáziáját, sőt mi több folyamatosan megy a „vita” arról, hogy melyik a „legjobb évjárat”. Magyarul, hogy kinek, melyik generáció tetszik a legjobban. Említhetném például a sportautó-ikon Porsche 911-est, ám most a roadster ikon, a Mazda MX-5 ünnepli a 30. születésnapját. A japán autóipar egyik büszkesége mellett szinte senki nem tud szó nélkül elmenni, és mindenkinek megvan a maga kedvence − legyen az az NA, az NB, az NC, vagy az ND generáció. De hogyan is indult világhódító útjára?

%KA%Neked melyik a kedvenced?%KA%

Neked melyik a kedvenced?

A kezdetekhez egészen 1979-ig kell visszaugranunk az időben. Abban az évben ugyanis egy amerikai újságíró adott ötletet a Mazdának, amelyből aztán 10 évvel később megszületett az MX-5. A legenda szerint a Mazda hirosimai központjában, Bob Hall, az a bizonyos újságíró vetette fel először Kenichi Yamamotónak, a márka későbbi kutatási és fejlesztési igazgatójának, hogy egy klasszikus brit roadster mintájára kellene megépíteni egy sportos és persze olcsó autót. Hall gyorsan illusztrálta is az ötletét, felrajzolta egy táblára, hogy körülbelül mire gondolt.

Yamamoto nem ellenezte az ötletet, ám tudta, hogy a vezetőség nem fog könnyen belemenni egy rétegmodell gyártásába, hiszen ezek többnyire nem termelnek nagy hasznot. A mérnököknek azonban tetszett az ötlet, sőt úgy érezték, hogy üzletileg sikeres modellt tudnának faragni, ám végül csak 1984-ben kapott zöld utat az LWS projekt.

Hogy mis az az LWS? Nos, a lightweight sports car rövidítése, ami annyit tesz, hogy könnyű szerkezetű sportautó. A kis tömeg nagyon fontos szerepet játszott a tervekben, ugyanis lehetőleg minél kisebb motort akartak az autóba szerelni, amelynek természetesen gyönyörűen kellett szólnia. Na, meg persze a szívdöglesztő karosszériáról sem feledkeztek meg, miközben az autó építésének a filozófiáját, a Jinba ittai, tehát a ló és lovasának tökéletes összhangja itatta át.

%KA%Jinba ittai, a kifejezés, amelynek jelentését minden Mazda-rajongó álmából felébresztve is tudja%KA%

Jinba ittai, a kifejezés, amelynek jelentését minden Mazda-rajongó álmából felébresztve is tudja

Azonban most ideszúrok gyorsan egy kérdést. Emlékeztek még az 1970-es évek Lotus Elan roadsterére? Nem véletlenül hasonlít annyira az MX-5-re, vagy mondjam inkább azt, hogy az MX-5 nem véletlenül hasonlít rá? Természetesen nem „lopta” a formát a Mazda, hiszen eleve a brit roadsterek vonalán indult a projekt.

Ám a mérnökök valóban beszereztek egy Lotus Elant és hosszasan tanulmányozták. Ezután felvázoltak három lehetséges alapfelépítést.

Az első egy orrmotoros, fronthajtású, a második egy középmotoros hátsókerék-hajtású, a harmadik pedig az orrmotoros és hátsókerék-hajtású változat volt. Az 1980-as években a legjellemzőbb felépítés az első változat volt, amit gyorsan és olcsón lehetett fejleszteni. A sportautó-rajongók kedvence azonban a középmotoros megoldás lett volna, Bob Hall elképzelése azonban a harmadik változat volt.

%KA%Kezdetben háromféle prototípust építettek%KA%

Kezdetben háromféle prototípust építettek

%KA%Egy Lotus Elan volt az állatorvosi ló szerepében. A középső képen pedig az orrmotoros, fronthajtású prototípus%KA% %KA%Egy Lotus Elan volt az állatorvosi ló szerepében. A középső képen pedig az orrmotoros, fronthajtású prototípus%KA% %KA%Egy Lotus Elan volt az állatorvosi ló szerepében. A középső képen pedig az orrmotoros, fronthajtású prototípus%KA%

Egy Lotus Elan volt az állatorvosi ló szerepében. A középső képen pedig az orrmotoros, fronthajtású prototípus

Mindhárom felépítéshez születtek formatervek, amelyeket két japán és egy kaliforniai formatervező stúdió rajzolt. A végső döntés még 1984-ben megszületett: orrmotor és hátsókerék-hajtás. Felmerült a Wankel-motor használata is, ám gyorsan elvetették a költségessége miatt, így a már jól bevált erőforrások közül kellett kiválasztani a megfelelőt.

A mérnökök ekkor döntöttek a Mazda 323-asban szolgáló, négyhengeres, 1,6 literes, 16 szelepes, szívó benzinmotor mellett, ami tökéletesen illett a kis roadsterhez. Legalábbis elméletben, mert a gyakorlat rámutatott, hogy a 323-asba keresztben beépített motort el kell forgatni a roadster hátsókerék-hajtásához.

Ez a művelet pedig nem olyan pofonegyszerű, de a japán mérnökök persze rájöttek, hogyan oldják meg. Igaz ez időbe és még több pénzbe került. Azonban a végeredmény egy 7000/percig pörgethető, sportos erőforrás lett. Természetesen a kipufogórendszert is addig hangolták, amíg elérték a vérpezsdítő szólamokat, illetve kölcsönvették az RX-7 ötfokozatú manuális váltóját is

%KA%A Mazda 323-tól örökölte a motort, legalábbis az alapját%KA%

A Mazda 323-tól örökölte a motort, legalábbis az alapját

Az első prototípus (V705) 1985-ben már mozgóképes volt, pedig a futóművet például a nulláról fejlesztették hozzá. Elöl és hátul egyaránt kettős keresztlengőkaros megoldást alkalmaztak, azonban a váz, illetve a karosszéria fejlesztése is kemény diónak ígérkezett, de egy bizonyos Toshihiko Hirai, aki 1986-tól dolgozott a projektben, ragaszkodott a számítógépes tervezéshez, ami felgyorsította a munkát. Ugyanakkor még mindig akadtak kétségek a sorozatgyártással kapcsolatban, pedig a fejlesztőmunka már a végéhez közeledett. A kételyek eloszlatása érdekében, egy műanyag karosszériás prototípust is megalkottak, amit lényegében elvittek turnézni az elsőszámú piacra, az USA-ba, 1987 tavaszán. Ott a szakértőket nagyon gyorsan magával ragadta a kis roadster, így a Mazda döntéshozói is láthatták, hogy igenis, érdemes befejezni a projektet.

%KA%Egy műanyag karosszériás prototípussal is turnéztak az USA-ban%KA%

Egy műanyag karosszériás prototípussal is turnéztak az USA-ban

Egy évvel később, már 12 darab prototípus állt készen arra, hogy néhány amerikai újságíró kipróbálja (értsd: jól megnyúzza) őket. A szakikat persze secc perc alatt levette a lábukról az autó, és mondhatni hangosan követelték a sorozatgyártást, amire már nem is kellett sokat várni. Az 1989-es Chicagói Autószalonon hivatalosan is bemutatták az autót, amit ugye pont harminc éve, szintén februárban rendeztek. Azóta már a negyedik generációnál tartunk, miközben rengeteg egyedi széria is napvilágot látott, illetve megjelentek a keménytetős változatok a kínálatban. Mivel az MX-5 mindig is a kis tömegről és a lehető legkisebb, de élvezetes motorról szólt, valószínűleg még sokáig velünk maradhat, hiszen az egyre szigorodó környezetvédelmi normáknak is képes megfelelni.

%KA%Remélhetőleg sokáig velünk él még az MX-5%KA%

Remélhetőleg sokáig velünk él még az MX-5

Ez is érdekes lehet:
 

Kisokos nem csak gyorshajtóknak, a ma érvényes bírságtételek gyorshajtásért és némi traffipaxinfó

Hú, belecsúsztam a falutáblába 65-tel. Benne van a 10 százalékban? Lesz-e belőle bírság?

Dacia Sandero 1.5 dCi Arctic - hosszútávú próba a nyaralás alatt

Milyen volt a nyaralás? Csodás, és az úton remekül összeszoktunk utastársunkkal, a Dacia Sanderóval...

Ínségpróbán a hibrid, a dízel, a szívó és a turbós benzines

Nem összehasonlító teszt, csak fogyasztáspróba: négy teljesen különböző, ám kivétel nélkül családi...

Tovább csökkent a dízel autók népszerűsége, de vajon mi kell a népnek? Mutatjuk!

Az év háromnegyede már elmúlt, érdekes tendenciák láthatók az autópiacon. Mutatjuk a vevők új...

Ismét érdekesen alakult a rendőrségi autók árverése

Idén is az Opel Maxabo telephelyén lehetett licitálni a rendőrségi állományból leselejtezett...

Megnéztük a legújabb rendőrautókat. Erősek, mutatósak, de vajon mennyire lesznek tartósak?

December 23-án 385 új rendőrautó állt szolgálatba, idén még 1202 érkezik. Az új szirénásokból...

Az évtized autós mozijának is nevezhetnénk a Ford v Ferrari filmet

Előre szólok, hogy NEM leszek SPOJLERMENTES. Most már eltelt több, mint egy hét a film bemutatója...

Amikor egy olasz formatervező rajzol francia autót - Peugeot 504 kupé és kabrió

Többnyire jól sül el, amikor Sergio Pininfarina tollat ragad. A Peugeot-val különösen jól megértették...

Árharc: Peugeot 5008 vs. Skoda Kodiaq

Idén a Peugeot és a Skoda is SUV köntösben hozott lényegében hétüléses egyterűt. Akad különbség...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tYXpkYQ==
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tYXpkYQ==
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tYXpkYQ==

Friss tesztek

Renault Talisman Blue dCi 150 Limited teszt

A legjobb cégautó? Renault Talisman Limited teszt

Ha csak egy modellt lehet választani, hozzá pedig extrákat nem, a Renault ajánlata nagyon nyerő: a Talisman mindenképp korrektül felszerelt.


Turbóval is érezhetően japán – Toyota Corolla Touring Sports teszt

Egymillióval rövidebb, egy turbóval több – Toyota Corolla

Jelentős változás érte a japán márka rajongóit, szívómotor már csak a szedán Corollához kérhető, de mi lesz azokkal, akik a hibridet nem tudják, vagy nem akarják megfizetni? Nos, nem járnak rosszul.


Audi e-tron 55 quattro teszt

Nagyfogyasztó - Audi e-tron teszt

Elektromos is, SUV is - az Audi e-tron a trendiség csúcsa. Takarékosnak azonban zéró helyi emissziója mellett sem nevezhető.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tYXpkYQ==
Hirdetés

MAZDA tesztek

Tervezett népszerűség - Mazda CX-30 G122 Plus teszt

Dögös harmincas? Mazda CX-30

Másként jár a kikövezett úton a Mazda, különleges eszközöket alkalmaz, amik kétség kívül működnek. Az érzelmeknek parancsolni szinte lehetetlen.


Mazda6 G165 Revolution teszt

Merni kell forgatni - Mazda6 teszt

A Mazda forradalma csöndes, de nem eredménytelen. A frissített 6-os legügyesebb változatát tesztelve nem is értem, miért nem fogy még több.


Mazda CX-5 2.0 AWD Revolution teszt

Ilyen könnyű lenne? - Mazda CX-5 teszt

Napfénytetőt leszámítva minden finomsággal megtömött CX-5-öt kaptunk első tesztünkre, kétliteres benzinmotorral, összkerék-hajtással, totális Skyactiv-kezeléssel.


Mazda RX-8 Revolution teszt

Nem gyárt több porszívót a Mazda Videó

A Mazdánál komolyan hittek abban, hogy meg tudják oldani a Wankel-motor problémáit. Nem jött össze, így sajnos eljött a szomorú pillanat, hogy a Mazda RX-8 elbúcsúzzon tőlünk. Azért utoljára még tartogatott egy meglepetést.


Mazda5 1.6 CD115 TX teszt

Ülésenként egymillió - Mazda5 teszt

Két tolóajtó, hét ülés, nyolc szelep - a számok tükrében így fest a Mazda kompakt, 1,6-os dízelmotorral szerelt egyterűje, amely az 5-ös jelzést kapta.


Még több MAZDA teszt

Címlapon


Friss cikkek

Így néz ki egy évi 2100 kilométert futott negyed század után Lexus LS

Full bőr, kevés km: makulátlan állapotú Lexus LS 1993-ból

24 órája – Sztori

Nincs itt kérem semmi meglepetés, egy évente alig több mint kétezer kilométert futott Lexus LS, pláne ha még az időjárás és az egyéb erők sem gyilkolták, bő negyed évszázad után is jó állapotban kell legyen. Íme egy valóban szép példány.


Kommunikál a többi autóval is, a megoldás első lépése az új VW Golf!

Maximalista kortárs – Volkswagen Golf VIII

2 napja – Újdonság

Amennyire kompakt, annyira összetett az új Golf, ami tökéletesen őrzi az eredeti értékeket, miközben a precíz technológiai megoldásaival és a jövő egy nagyon fontos lépésével halmoz el.


Ha Suzukid van, csapatod is van!

Nem engedi el ügyfelei kezét a Suzuki

3 napja – Sztori

Aki már belépett a Suzukisok népes családjába, tanúsíthatja, hogy azt követően minden, amire autójához technikai értelemben szüksége lesz, karnyújtásnyira kerül tőle.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

MAZDA MX-5 1.6i 16V Soft Top

MAZDA MX-5 1.6i 16V So...

Ár: 790.000 Ft

Évjárat: 2000 / 6

Kivitel: Cabrio

Üzemanyag: Benzin

MAZDA MX-5 1.6i 16V Twin Leather Phoenix.Klímás

MAZDA MX-5 1.6i 16V Tw...

Ár: 1.579.000 Ft

Évjárat: 2002 / 9

Kivitel: Cabrio

Üzemanyag: Benzin

MAZDA MX-5 1.6i 16V Hard Top Exclusive Karácsonyi ajándék.Azonnal elvihető!

MAZDA MX-5 1.6i 16V Ha...

Ár: 1.399.000 Ft

Évjárat: 2002 / 8

Kivitel: Cabrio

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!