0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

50 éves a Pininfarina keze nyomát viselő Peugeot kupé és kabrió

Amikor egy olasz formatervező rajzol francia autót - Peugeot 504 kupé és kabrió

·

Többnyire jól sül el, amikor Sergio Pininfarina tollat ragad. A Peugeot-val különösen jól megértették egymást, ami a francia márka történetének legszebb autóit eredményezte.

%KA%Még manapság is divatos a Peugeot 504 kupé formája%KA%

Még manapság is divatos a Peugeot 504 kupé formája

Nem véletlenül szólt oly nagyot a Peugeot e-Legend tanulmányautó, amikor tavaly bemutatták a Párizsi Autószalonon. Az egyedi gépezet ugyanis hordozott magában nem csekély retro kisugárzást is, sőt, nem titkoltan az 504-es kupé kései leszármazottjaként is tekintenek rá.

%KA%Az e-Legend az 504 kupé kései leszármazottja%KA%

Az e-Legend az 504 kupé kései leszármazottja

Már magát az 504-es limuzint is érdekes vonalakkal rajzolták meg, azonban a sikere nem csak ebben rejlett. A tágas családi autónak tervezett, igényes futóművel megalkotott modell a világ minden pontján ismertté tette a márka nevét, tartóssága és sokoldalúsága legendásnak számított. Ráadásul a márka történetében ez a típus kapott először európai Év Autója díjat, amit aztán még öt díj követett napjainkig, így a Peugeot a második helyen áll az örökranglistán.

%KA%Az 504-es volt az első Peugeot, amelyik Év Autója díjat kapott%KA%

Az 504-es volt az első Peugeot, amelyik Év Autója díjat kapott

Egy évvel az 504-es bemutatása után, tehát 1969-ben aztán lapot húzott a gyár 19-re, és leleplezték az 504 Coupé és Cabriolet modelleket, amelyek a strapabíró műszaki tartalmat még csábítóbb vonalakkal tálalták.

A Peugeot az ekkor már hagyományosnak számító partnerét, a Pininfarinát kérte fel a látványos duó megrajzolására. Ahogy Sergio Pininfarina fogalmazott: [i]Ami a személyes kapcsolatokat illeti, legyen szó minőségről, fejlesztésről vagy együttműködésről, a Peugeot és mi régóta tökéletesen megértjük egymást.

A két cég először a 403-as és 404-es modellcsaládok kapcsán dolgozott együtt. Az utóbbiból a hatvanas évek elején már készített kupét és kabriót a formatervező stúdió, ám akkor megőrizték az alapmodell meghatározó vonásait. Az 504-es esetében már bátrabban merészkedtek messzebb a szedán formájától. Kecses, légies idomok, könnyed arányok és előremutató részletek jelentek meg az újdonságon. Még napjainkban is divatosnak tűnik a kupé és a kabrió sziluettje, ahogy az osztott első fényszórók is, a hátsó lámpatestekről nem is beszélve. Utóbbiak ugyanis a modern Peugeot-k meghatározó stíluselemei most is. A lendületesen megrajzolt három függőleges, finoman döntött szegmensből álló „oroszlánkarom” lámpákról van ugyanis szó.

%KA%Az oroszlánakrom hátsó lámpák már akkoriban is jól mutattak%KA%

Az oroszlánakrom hátsó lámpák már akkoriban is jól mutattak

A könnyed megjelenéshez alaposan „megvágták” a tengelytávot (274 helyett 255 cm) és a karosszériahossz is rövidebb (447 helyett 436 cm) lett. A sportos stílus kedvéért a tervezők lemondtak a szedán tágas hátsó üléssoráról, de azért négyüléses maradt az autó. Az utastérben teljesen átdolgozott műszerfalat kaptak a kétajtós modellek, a kesztyűtartó és a légbeömlők egyaránt a panel tetejére költöztek, az időmérő óra pedig az utastér hossztengelyébe került. Ugyanakkor a tervezők nem követték el azt a hibát, hogy futurista megoldásokkal idegenítsék el a vevőket. Kétküllős kormánykereket tekerhetett a sofőr, amelynek közepén látványos oroszlán embléma díszelgett, amit egyébként, ma is szívesen látnánk, de jelvényből jutott a váltókar fölé is.

%KA%A váltószoknya műbőr borítást kapott%KA%

A váltószoknya műbőr borítást kapott

A karosszériákat a Pininfarina műhelyében, az Alfa Romeo Spider szomszédságában építették, majd Sochaux-ba szállították, ahol helyére kerültek a mechanikus elemek. A futómű elöl az akkoriban rendkívül modernnek és igényesnek számító MacPherson rendszerű, hátul csatolt lengőkaros volt, mindkét tengelyen kanyarstabilizátorral. Komoly megoldásnak számított a modell fogasléces kormányműve is, valamint a négy tárcsafék. Az igényes komponensek, a kiváló gyártási minőség és persze a Pininfarina presztízse magasra srófolta az árakat, hiszen a Coupé messze a kor legdrágább Peugeot modellje volt (érdekes módon a kabrióért valamivel kevesebbet kellett fizetni).

%KA%A kabriót olcsóbban kínálták%KA%

A kabriót olcsóbban kínálták

A modellpáros a felső tízezer köreiben is népszerűvé vált. Egy monacói diplomata például kéttónusú fényezéssel rendelte meg kabrióját és a Chapron karosszériaépítő műhellyel elegáns keménytetőt terveztetett hozzá. Ez utóbbira alighanem gyári extraként is lett volna kereslet, még inkább arra a shooting brake kivitelre, amelyet a Pininfarina 1971-ben (a hasonló formátumú Volvo 1800 ES előtt egy évvel) mutatott be formatanulmányként. A lehajtható hátsó üléssorral és nemesfa csomagtérpadlóval felszerelt 504 Break Riviera végül nem került sorozatgyártásba, de már az elképzelés jól érzékeltette, milyen lehetőségek rejlettek a Peugeot korabeli csúcsmodelljében.

%KA%Sajnos a shooting brake nem jutott el a sorozatgyártásig%KA%

Sajnos a shooting brake nem jutott el a sorozatgyártásig

Miközben a dizájn a prémium szegmenst idézte, a hajtásláncok terén józanságot mutatott a Peugeot, és ragaszkodott a szedán jól bevált, megbízható benzinmotorjaihoz. A gyártás első évében a mechanikus befecskendezős, nyomórudas, 1,8 literes, 103 lóerős benzinmotor állt rendelkezésre, négyfokozatú manuális sebességváltóval. 1970 végén érkezett a kétliteres, négyhengeres benzinmotor, alig nagyobb teljesítménnyel, ám érezhetően megnövelt nyomatékkal, ami hajszál híján 180 km/óráig gyorsította az alig több mint 1,1 tonnás kupét. Ez nem csak az átlagos vásárlók számára volt bőségesen elegendő, hanem például Enzo Ferrarinak is, aki három éven át járt 504-essel. A Commendatore régi rajongója volt a Peugeot-nak, a hatvanas években egy 404-es, majd egy 504-es szedán volt a személyes szolgálati autója.

%KA%Még Enzo Ferrari is Peugeot 504-essel járt, igaz szedánnal%KA%

Még Enzo Ferrari is Peugeot 504-essel járt, igaz szedánnal

A Peugeot 1974-ben átfogó modellfrissítést hajtott végre a modellpároson. Sokak bánatára leegyszerűsítették az első és a hátsó lámpatesteket. Emellett barokkosabb, faborítású műszeregységet építettek az utastérbe. A kétliteres motort egy 2,7 literes, 138 lóerős, dupla karburátoros V6-os benzinmotor váltotta, bár közkívánatra a négyhengeres erőforrás 1978-ban visszatért a kínálatba. Ezzel párhuzamosan a V6-os erősebb és takarékosabb lett, köszönhetően az új befecskendezőknek és az ötfokozatú kézi sebességváltónak. A nyolcvanas évektől fényezett lökhárítóval, könnyűfém keréktárcsákkal, valamint újfent átdolgozott műszeregységgel került forgalomba a Coupé és a Cabriolet.

%KA%A modellfrissítés után eltűntek a különálló fényszórók%KA%

A modellfrissítés után eltűntek a különálló fényszórók

%KA%Hátul is lecserélték a lámpákat, kevésbé fantáziadúsra%KA%

Hátul is lecserélték a lámpákat, kevésbé fantáziadúsra

Habár a gyár nem kifejezetten sportautónak szánta a Coupét, az végül versenyautóként is a mennybe ment. Az 504 szedán a hetvenes években az európai és afrikai ralik hőse volt, de az évtized végén kecsesebb fivére vette át tőle a stafétabotot. Nem azért, mert a kupé jobban mutatott a győzelmi dobogón, hanem azért, mert a szedán kétliteres, 170 lóerős motorjának hegemóniáját kezdték megingatni a versenytársak támadásai. A Coupé 2,7 literes V6-os erőforrásában azonban bőven akadt még tartalék. A mérnökök előbb 225, majd 250 lóerővel „ajándékozták” meg a gyári pilótákat.

%KA%Tereprali versenyeken is bizonyított az 504 kupé%KA%

Tereprali versenyeken is bizonyított az 504 kupé

1977 és 1981 között számos futamgyőzelem fűződött a kupé nevéhez, köztük minden idők egyik legdrámaibb diadala. Az 1978-as Safari ralin két szedánt és három kupét állított rajthoz a Peugeot, ám a szerencse egymás után pártolt el a párosoktól. Hamarosan egyetlen 504-es: Jean- Pierre Nicolas és Jean-Claude Lefèbvre kupéja volt már csak versenyben, ők azonban stabilan vezettek a mezőny előtt. A rali utolsó napján azonban súlyos balesetet szenvedtek: autójuk egy karambolt követően nekihajtott egy kőfalnak, majd felborult. A nézők villámgyorsan talpra állították az autót és zsineggel kötözték vissza a leszakadt karosszériaelemeket.

Amikor azonban Nicolas újra útnak indult, kiderült, hogy nagyobb a baj, mint hitték: kilyukadt a hűtő, és a megrongálódott orr esélyt sem adott a cserére. Az utolsó talpon maradt Peugeot-ként azonban eszük ágában sem volt feladni a versenyt, így mindent egy lapra feltéve nekivágtak a célig hátra lévő, több száz kilométeres távnak.

Minden ellenőrzőponton csordultig töltötték a rendszert vízzel, és imádkoztak, hogy a V6-os kibírja a következő szakaszt. A csapatnak valójában nem volt más célja, mint emelt fővel, méltóságteljesen célba érni – már amennyire a betört oldalablakokon beáramló por és víz hatására sártengerré váló utastér ezt lehetővé tette. Meglepetésre azonban a borzalmas állapotban levő Peugeot Coupé nem csak, hogy teljesítette a távot, de még növelni is tudta előnyét, így végül a franciák léphettek fel a dobogó legfelső fokára.

%KA%Az 1978-as Safari Rally hőse%KA%

Az 1978-as Safari Rally hőse

A kétajtós 504-esek ma ritka kincsnek számítanak a gyűjtők körében. Egyrészt azért, mert összesen alig több mint 30 ezer darabot adtak el belőlük – ennek több mint kétharmadát zárt karosszériával – másrészt mert pont a kis darabszám miatt számos egyedi alkatrészt építettek be az autókba, amelyek ma már nehezen fellelhetők. A veterán aukciókon azonban időről időre feltűnik egy modell. Egy lepukkantabb példányhoz már tízezer euró körüli áron hozzá lehet jutni, azonban egy szebb állapotú autóért akár háromszor, négyszer ennyit is elkérhetnek.

%KA%Felújításra szoruló példányokat 3 millió forint környékén találni, restaurálás után ennek többszörösét érik az 504-esek%KA% %KA%Felújításra szoruló példányokat 3 millió forint környékén találni, restaurálás után ennek többszörösét érik az 504-esek%KA% %KA%Felújításra szoruló példányokat 3 millió forint környékén találni, restaurálás után ennek többszörösét érik az 504-esek%KA%

Felújításra szoruló példányokat 3 millió forint környékén találni, restaurálás után ennek többszörösét érik az 504-esek

Ez is érdekes lehet:
 

Amikor egy olasz formatervező rajzol francia autót - Peugeot 504 kupé és kabrió

Többnyire jól sül el, amikor Sergio Pininfarina tollat ragad. A Peugeot-val különösen jól megértették...

Szeptember 1-től fokozott rendszám ellenőrzés

Ellentmondásos hírek keringenek a sajtóban, miszerint hiába ellenőrzik fokozottan a külföldi...

Ínségpróbán a hibrid, a dízel, a szívó és a turbós benzines

Nem összehasonlító teszt, csak fogyasztáspróba: négy teljesen különböző, ám kivétel nélkül családi...

Több európai autó elbukott az amerikai törésteszten, az ügyben azóta mégis kevés történt

Amióta az IIHS bevezette a kisátfedéses töréstesztjeit, csak az biztos, hogy a jelenlegi európai...

Teslát idéző megoldásokat is kínál a hazai fejlesztésű Gorilla S10 autóvédelmi rendszer

Egy profi autóvédelmi rendszerrel nem csupán egy terméket, hanem szolgáltatást is vásárolunk...

Árharc: Peugeot 5008 vs. Skoda Kodiaq

Idén a Peugeot és a Skoda is SUV köntösben hozott lényegében hétüléses egyterűt. Akad különbség...

Irány a Balaton! De merre?

Most már aztán tényleg megkezdődött a szezon, tömegek zarándokolnak vízközelbe, majd vissza a...

Hazánk legőszintébb márkanagykövetével, dr. Kiss Gergellyel beszélgettünk Mustang szeretetéről

Több annyira hiteles márkanagykövetre lenne szükség, mint amilyen a Ford Mustangot képviselő...

City Taxi: 20 Toyota Prius bizonyítja, hogy ma még a hibrid a legjobb, taxizásra is

Egy-két villanyautó még csak kirakat, a hibrid taxik azonban világszerte és itthon is jól szolgálnak...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wZXVnZW90
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wZXVnZW90
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wZXVnZW90

Friss tesztek

Év Magyar Autója összevetés: Audi e-tron, Kia e-Niro, Merecedes-Benz EQC, Renault Zoe

Villanyautós villámteszt: az igények szabják meg a győztest Videó

Az Év Magyar Autója zsűrivel elsőként kaparintottuk meg az új Renault Zoét, rögtön össze is vetettük a legfontosabb idei elektromos újdonságokkal. Ahhoz képest, hogy ő a legolcsóbb, nagyon derekasan helytállt.


Könyörög egy sportmotorért – Mazda3 Skyactiv-X teszt

Várjuk a csodát – Mazda3 Skyactiv-X

Csodamotort adott volna a világnak a Mazda? A Skyactiv-X egy különleges szerkezet, de mit érzékel belőle a felhasználó, akit teljesen hidegen hagy, hogy épp egy mérhetetlenül egyedi megoldást vezet?


Őszinte. Brutális, de őszinte... – Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio teszt

Agresszív kismalac – Alfa Romeo Stelvio QV

Azért szeretjük az agresszív kismalacot, mert gátlástalanul kimondja mindazt, amire mi is gondolunk. Általában mondjuk fájdalmasan kellemetlen, de végülis csak önmagát adja, se többet, se kevesebbet.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wZXVnZW90
Hirdetés

PEUGEOT tesztek

Peugeot Rifter 1.5 BlueHDi Allure teszt

Ha igazi családi autót szeretnél - Peugeot Rifter teszt

Hétszemélyes, így igénybe vehető a nagycsaládos állami támogatás a vásárlásakor, amely után igencsak kedvező ár szerepel a Peugeot Rifter árcéduláján, főleg a térkínálatát is figyelembe véve.


Peugeot Traveller 2.0 BlueHDi Allure teszt

Nyolc fejedelmi helyet kínál a Traveller

A három testvér közül a legszerencsésebb a Peugeot Traveller. A francia-japán együttműködésből született mikrobusz mindenből többet kapott, egészen exkluzív.


Peugeot 3008 2.0 HDi teszt

Bucimanci ellenszer nélkül - Peugeot 3008 teszt

A Peugeot 3008 egy bátran ajánlható, kellemes autó. Nem vagyok crossover-hívő, mégsem akartam kiszállni belőle.


Peugeot 2008 1.6 e-HDi teszt

A púpos. Peugeot 2008 teszt

Kellemes. Ilyen volt tesztelés közben, s az emléke is az. Más kérdés, hogy inkább divatos, mint ésszerű ez a kategória, mindenesetre a Peugeot 2008 egy púpos, de azért életrevaló példánya a SUV-oknak.


Peugeot 301 Allure 1.6 HDi 92 LE teszt

Nem rossz, de nem is igazán olcsó. Peugeot 301 teszt

Egy-két bosszantó hiba fölött szemet hunyva kellemes autó a Peugeot 301, viszont annyira hű, de olcsó szedánnak nem mondanánk. Dízelként és jól felszerelten próbáltuk.


Még több PEUGEOT teszt

Címlapon


Friss cikkek

Kipróbáltuk a friss Toyota C-HR-t az új kétliteres hibrid motorral

Megtanít okosan vezetni az új Toyota C-HR - Menetpróba

2 napja – Újdonság

Hatalmasat tarolt a piacon a Toyota C-HR, amikor 2016-ban megjelent. Napjainkban már 400 000 példány gördül Európa útjain, de még a legnépszerűbb típusok életében sem maradhat el a ráncfelvarrás. A C-HR esetében a lemezek alatt történt a nagyobb változás.


Teslát idéző megoldásokat is kínál a hazai fejlesztésű Gorilla S10 autóvédelmi rendszer

Egy autóvédelmi rendszer, és ami mögötte van: Gorilla S10

5 napja – Sztori

Egy profi autóvédelmi rendszerrel nem csupán egy terméket, hanem szolgáltatást is vásárolunk, így nem mindegy, hogy kik, miként csinálják.


600 literes csomagtér, minőségi ugrás – Rengeteget fejlődött az Octavia

Úton a luxus felé – Ültünk az új Skoda Octaviában!

6 napja – Újdonság

Hatalmas szakadék tátong az Octavia és a többi modell között, mióta tegnap este bemutatták az új kompaktot. Európa egyik legnépszerűbb autója érzésre is a prémium felé lépett, legalább kettőt.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

PEUGEOT 2008 1.6 BlueHDi Active ÁFÁS Mo-i 1tul szkönyv gyári

PEUGEOT 2008 1.6 BlueH...

Ár: 2.749.000 Ft

Évjárat: 2016 / 5

Kivitel: Városi terepjáró (crossover)

Üzemanyag: Dízel

PEUGEOT 206 CC 1.6

PEUGEOT 206 CC 1.6

Ár: 820.000 Ft

Évjárat: 2004 / 1

Kivitel: Cabrio

Üzemanyag: Benzin

PEUGEOT 301 TÉLI GUMI AKCIÓ

PEUGEOT 301 TÉLI GUMI...

Ár: 3.699.000 Ft

Évjárat: 2019 / 11

Kivitel: Lépcsőshátú

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!