0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Gumifüst és koccanás, aztán úgyis a jó nyer a végén 

Autók akcióban: a legjobb filmes autós üldözések, szerintem

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Az autó sem mindegy milyen, de az legjobb, ha az üldözés szerves része a történetnek. Autóbuzik a moziban, avagy kedvenc autós üldözéseim.

A Bullitt üldözésjelenete műfajt teremtett, és minden hibája ellenére ma is izgalmas

A Bullitt üldözésjelenete műfajt teremtett, és minden hibája ellenére ma is izgalmas

Autós üldözés? Nem az, amelyik az amerikai híradókban szerepel. Nem öncélú ámokfutás, sokkal inkább a mesebeli jó és a rossz párharca. Persze mindezt autós formában. Érdekes, hogy az én kedvenceim jórészt krimikből valók. Olyan filmekből, amikben az emberek kicsinysége, sérülékenysége is a középpontba kerül. És szinte mind elég régi filmek. Jöjjenek a legkedvesebb üldözéses jeleneteim, amiket filmekben láttam. Dőljenek hátra! Jó filmek, híres színészek jönnek érdekesebb autókkal.

Bullitt − 1968

A Bullitt című film 1968-ban került az amerikai mozikba. A főszerepben az akkor már bőven szupersztár Steve Mcqueen, a lakonikus Frank Bullitt megformálója. Magyarul két címmel, A San Francisco-i zsaru, avagy a másik szinkron szerint A chicagói tanú című film több okból is moziklasszikus. Egyrészt, mert Bullitt igazi karakter, a szófukar zsaru figurája, aki megy a feje után. Egy addig még nem látott embertípus volt a filmvásznon. A másik meg mi más, mint az autós üldözés. Ebben a jó tízperces jelenetben Lalo Schifrin jazz témái erősítik a hangulatot. Bullitt beül a Ford Mustang GT Fastbackjébe, amikor kiszúrja, hogy követik egy fekete Dodge Chargerrel. Bullitt a rosszfiúk mögé kerül, majd egy ponton a jazzt a V8-asok hörgése váltja fel.

Ha McQueen van a tükörben, akkor ő is vezet

Ha McQueen van a tükörben, akkor ő is vezet

A Chargert vezető Bill Hickman azon túl, hogy ő alakítja az egyik rosszfiút, kaszkadőrként segített a jelenet megtervezésben is. Emblematikus, amikor becsattintja a kétpontos biztonsági övet és rátapos a gázra. A motor- és gumicsikorgás-hangok sem utolsók, de a jelenetben az is emlékezetes, ahogy San Francisco lejtős utcáin pattognak a merevtengelyes izomautók. Bár a Mustangot külön felkészítették az akcióra, Steve McQueen a forgatás alatt végig a nehéz vezethetőségre panaszkodott. Tudta mit beszél, versenytapasztalattal és egy tucat jobb kocsi gazdájaként volt összehasonlítási alapja. A nagy sebességnél játszódó részeknél kaszkadőr helyettesíti, de ahol ő látszik a belső visszapillantóban, ott tényleg ő vezet. Az elfékezés nem megrendezett jelenet. Hálásak lehetünk az alkotóknak, hogy a gumifüstös újraindulással együtt belekerült a végleges változatba. Nem nehéz kiszúrni több hibát is, ott a VW Bogár, ami mellett többször is elhajtanak, de mindez igazából nem baj. Az amerikai autósfilmek közül csak kettő mérhető hozzá. Az egyik a Vanishing Point (Száguldás a semmibe), amiben Barry Newman megy a Dodge Challengerrel a sivatagban, a másik az eredeti, '74-es Tolvajtempó, azaz a Gone in 60 Seconds, a maga jó 40 perces autós üldözésével.

A profi − 1981

Jean Paul Belmondo egyik legismertebb filmjét George Lautner rendezte, a zenéjét pedig Ennio Morricone mester szerezte. Ha nem is a legjobb, ha nem is annyira korszakalkotó, mint a Kifulladásig, Magyarországon mégis a legtöbben a tévéből és ebből a filmből ismerik Belmondót, aki itt a történet szerint Josselin Beaumont, a francia titkosszolgálat embere. Feladata egy ellenséges afrikai ország elnökének a meggyilkolása. A politikai helyzet változik, főnökei eladják Beaumont-t aki bosszút esküszik. Az elárult ügynöknek már minden mindegy. Bár a film vége kétesélyes, akár meg is úszhatná ép bőrrel, végül mindig a rendszer kerekedik felül az egyszerű emberen.

Belmondónak jól körülhatárolható a célja, Barry Newman viszont a démonai elől menekül a Vanishing Pointban Belmondónak jól körülhatárolható a célja, Barry Newman viszont a démonai elől menekül a Vanishing Pointban

Belmondónak jól körülhatárolható a célja, Barry Newman viszont a démonai elől menekül a Vanishing Pointban

Az autós üldözésben egy akkor éppen új, harmadik szériás Fiat 131 SuperMirafiori és egy mára szintén klasszikus Peugeot 504-es szerepel. Beaumont kért egy autót a ház elé, de kapott mellé kíséretet is. Rosen felügyelő és Farges felügyelőhelyettes a nyomában vannak. Belmondo nagyon menő a bőrkabátjában. Félkézzel kormányoz, de ha kell, átfogással tekeri a Fiatnak. A dupla vezérműtengelyes sornégyes meg gázfröccsnél hörög, ahogy kell. Koccanások sorozata után az Eiffel-torony is feltűnik, és egy lépcsőn folytatódik a párizsi üldözés. A jelenet végén Belmondo felborítja a rendőrök 504-esét. Itt látszik egy kartervédő, ami a jelenetben használt preparált kocsi sajátja. Jean Paul Belmondónak több autós vonatkozású filmje is van, több jó üldözéses jelenettel, de mind közül ez passzol a legjobban a történetbe. Érdekes, hogy Alain Delon összes filmjét a korszakban a Lancia szponzorálta, emiatt a Laciák bizony felülreprezentáltak a filmjeiben. Autós szemmel kedves az összes, mindben van üldözésféle is, de a kevesebb gyakran több, így nálam Belmondo és a Fiatja a legnagyobb király.

Dögkeselyű − 1982

András Ferenc 1982-es filmje, a címszerepben Cserhalmi Györggyel egy addig itthon ismeretlen műfajt honosított meg. A Dögkeselyű egy olyan bűnügyi film, amiben az utca egyszerű embere száll szembe mindenkivel. Simon József, bár diplomás mérnök, taxisként dolgozik. Két jól szituált öregasszony kirabolja, de nem számíthat sem a hatóságok, sem senki más segítéségre. Magánakcióba kezd, és illegális módszerekkel küzd a bűnözők ellen. A film persze egyben nagyon komoly rendszerkritika is. Miért kell egy mérnöknek taxisként dolgoznia? Miért packázhatnak a rendszer élvezői az eltartóival? Máig súlyos kérdések.

Ez a film sem lenne érdekes a kitűnő színészi játék híján. Cserhalmi karaktere nagyon menő, a korszak hőse. Ellenfele a Temessy Hédi megformálta köztiszteletben álló idős hölgynek tűnő köztörvényes bűnöző. A taxisofőrnek végül egyetlen segítője marad, de ő sem emberbaráti szeretetből, hanem pénzért. Bács Ferenc alakítja Kowarski Elődöt, a "mindenre vállalkozót". A korszakban felemelkedő öltönyös bűnöző, vagy inkább maffiózó figura is nagyon jó kontraszt a szegény taxisofőrrel szemben. Mindeközben Kovács György zenéjére peregnek a jobbnál jobb képek; az operatőr a zseniális Ragályi Elemér.

A Dögkeselyűben ráadásul két remek autós üldözés jelenet is van. Az elsőben a főhős az utcáról ellop egy taxit, amire azért van szüksége, hogy egy teljesen legális, az úrvezető tulaj által alig használt piros Ladára észrevétlenül kicserélje. Nagyon látványos, ahogy terjed az információ; a telefonközpont továbbad minden adatot, őt keresi már az egész város, mégis túljár mindenki eszén. A második részletben még több az akció. A Budapesti Örs Vezér tere felé, a Kerepesi úton veret Cserhalmi a Ladával. A képeken a tespedt, büdös és szürke télies város látszik. Akkoriban itthon nem voltak megszokottak az ilyen autós jelenetek, a forgatás komoly kihívás volt akkoriban, a fehér Zaporozsec például véletlenül tört össze a forgatáskor. Mindkét jelenetben naná, hogy kulcsszereplők a Ladák is. A korabeli kereklámpásokról nemrég írtunk. A Lada-kultuszhoz biztosan ez a film is hozzátett.

Ronin − 1998

A Ronin azontúl, hogy elég komoly szereplőgárdát felvonultat, egy teljesen hiteles korrajzot ad a kilencvenes évekről. Bár a nagy Szovjetunió megszűnt, az egykori ügynökeik máig a világ különböző pontján kamatoztatják "tudásukat." A film sötét hangulatát a párizsi éjszaka adja meg. Zsoldosok, azaz mint egy lassú jelenetből megtudjuk, roninok találkoznak, és egy titkokkal övezett táska megszerzésére összeállnak. A táska megszerzéséhez tőrbe csalják a táskát cipelő rosszarcú kopasz fazont, ezt a fenti autós üldözéses jelenetben láthatjuk. W116-os S-osztályos Merci, abból is a hosszú tengelytávú, a legerősebb V8-assal: a 450 SEL 6.9 volt a német válasz az amerikai izomautókra. Nagyon jól áll öles kormánya Jean Reno kezében, a szép nagy, régi stílusú fém tolótető meg jól jön, hogy Robert De Niro aknavetőzhessen. A Citroën XM-et, mint a sztoriból korábban kiderül, egy erősen felhúzott Audi S8-assal tolja le Skipp Sudduth. Mindkettőnek hallhatjuk a hangját. Az egész jelenet nagyon jól koreografált, csak a régi Merci rendőrfordulójakor látható mű gumifüst gagyi már. Hiába, a számítógépes grafika ennyit tudott 1998-ban.

John Frankenheimer filmjében persze semmi nem megy simán. A csapat tagjai egymás ellen fordulnak, a megbízó hátulról támad, stb. Így jutunk el a második üldözéses jelenetig, ahol egy harmadik szériás 5-ös BMW-t egy Peugeot 406 kerget. Az E34-es 5-ösön bár a korai M5 díszperemes könnyűfém kerekei vannak és a hátuljára is jutott egy M felirat, de valószínűleg csak egy sima hathengeres. A filmes autók mindentudó oldala, az IMCDB szerint egy 535i. Pont olyan, mint amiről nemrég írtam. A 406-osról korábban olvastam, hogy így V6-os, úgy V6-os, de ez egy sima 2,0 literes, vagy ebben az évjáratban lehetett még akár ugyanekkora turbós is, 150 lóerővel. Sőt, az egyik jelenetben mintha lefelé hajló kipufogóvég látszana, ami csak a dízeleken volt jellemző. Valószínűleg mindkét kocsiból többet használtak a felvételhez. Ha rosszmájúak akarunk lenni, akkor biztos turbós a 406-os: szép kék füstöt ereget nyélgázon.

Itt is Párizs évszázados, gyönyörű terei adják a díszletet. De Niro keni a 406-osnak, fűzi a kézifékes kanyarokat. Közben az északír lázadót alakító, hűvös szőke Natascha McElhone egykedvűen pakolja a fokozatokat a BMW-nek. A haja lobog a nyitott ablaknál, és nagyon elszántnak tűnik, miközben belenéz a visszapillantóba. Az üldözés tele van sokat sejtető részletekkel. Látjuk a behajtani tilos táblát? Be is fognak hajtani, ahogy kell. Közeliben látjuk a BMW baloldali bajuszkapcsolóját, ahogy Natascha McElhone húzogatja a fénykürtöt, utána megmutatják a dupla körlámpás E34-est kívülről, ahogy villog. Kicsit talán szájbarágós, de nagyon jól átélhető. Többször megnézve a jelenetet feltűnhet, hogy a végén kilőtt kerék nem az M5-ösé, hanem egy sima pókhálós BMW felni. Igen, kicsit sok a szikra meg az azonnali robbanás, de hát ez egy amerikai film. Mindezek ellenére még ma is elég látványosak benne az autós üldözések. Ahogy a többi kedvencemet, ezt sem csak a kocsik miatt érdemes megnézni.

Ez is érdekes lehet:
 

A negyedik X-et is behúzta a Mercedes S-osztály második generációja

A Mercedes-Benz S-osztály neve összeforrt a luxussal és a csúcstechnológia alkalmazásával. Bár...

5 éven belül 10 villanyautót ígér a Toyota – egyebek mellett

Tavaly több mint egymillió autót értékesített a Toyota, 2025-re 1,4 millió a cél, felfedték...

Igazi ámokfutót csíptek el ezúttal a rendőrök

A szabályos és biztonságos előzés alapvető feltétele, hogy belássuk azt az útszakaszt, amelyen...

Egy hét és több mint 1500 kilométer után a vakon vett Toyota Prius

Bátor voltam. Kockáztattam, végletesen kicentizett időbeosztással hoztam el a látatlanul megvett...

Idén töltötte be 30. életévét a Porsche 911 harmadik generációja

Már harmincadik életévét tapossa az a Porsche 911 generáció, amelyben először megjelent az összkerékhajtás...

Ínségpróbán a hibrid, a dízel, a szívó és a turbós benzines

Nem összehasonlító teszt, csak fogyasztáspróba: négy teljesen különböző, ám kivétel nélkül családi...

60 éves a Citroën Kacsa

Az 1948-as párizsi autószalonon mutatták be a Citroën legendássá vált kisautóját, a 2CV-t - magyarul...

Nem csak kegytárgy: Volkswagen Golf GTI, 1980

Egy rom volt, a felújításkor kapott pár egyedi, de nem típusidegen részletet, és ma 35 évesen...

Idén húzhatja be a harmadik X-et a Renault Clio

A világ legkelendőbb francia autója idén tölti be a harmincadik életévét. Persze hivatalosan...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mb3Jk
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (8 db)

pengetom21 írta: 2014 október 31., péntek 13:34:58

Amúgy jó a cikk ;)

A válaszoláshoz belépés szükséges
pengetom21 írta: 2014 október 31., péntek 13:33:16

Bujtor István, Ötvös Csöpijének is volt jó néhány emlékezetes üldözéses jelenete (szintén Ladákkal) ezeket hiányolom a felsorolásból!

A válaszoláshoz belépés szükséges
misi107 írta: 2014 október 29., szerda 08:40:51

Hiányolom a Blues Brothers c. filmet....A szupermarketes részt például megcsinálták legoval.Aki teheti nézze meg,abszolút profi módon lemásolták az eredetit!

A válaszoláshoz belépés szükséges
sowi írta: 2014 október 28., kedd 07:31:44

a vanishing pointban challenger van nem charger

A válaszoláshoz belépés szükséges
Törölt felhasználó írta: 2014 október 27., hétfő 15:25:27
Inaktív felhasználó írta: 5 éve

Uhh. Elnézést és köszönöm. Azonnal javítom.


Előzmények megtekintése

Like :-)

A válaszoláshoz belépés szükséges
Inaktív felhasználó írta: 2014 október 27., hétfő 14:14:53 − szerző
Törölt felhasználó írta: 5 éve

"a címszerepben Cserhalmi Józseffel..." Györgynek jó lesz :-)


Előzmények megtekintése

Uhh. Elnézést és köszönöm. Azonnal javítom.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Törölt felhasználó írta: 2014 október 27., hétfő 13:21:06

"a címszerepben Cserhalmi Józseffel..." Györgynek jó lesz :-)

A válaszoláshoz belépés szükséges
zold írta: 2014 október 26., vasárnap 22:10:19

Sajnos a Bullit azért nem olyan szépen öregedett...

Ln betettem volna a Quantum of Solace nyitójelenetét, és a Drive autós üldözését. Estleg a rázós Futam Capri vs Trans Am párbaját... De pl a Lungdrenes Joshua Tree záró autós üldözése is ott volt, sőt ha már B kat, akkor a Wraith Charlie sheennel, egy csomó párbajjal.

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mb3Jk
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mb3Jk

Friss tesztek

Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo Sport teszt - Inkább nyugalmat, mint adrenalint ad

A legvagányabb Jazz? Honda HR-V Sport teszt

Tavaly turbómotort és Sport felszereltséget is kapott a Jazzre épülő Honda HR-V. Velük, valamint CVT váltóval kellemes, ám nem olcsó.


Önzáró difi és sportos külső? Egész vonzó ez a Passat!  - Volkswagen Passat 2.0 TDI DSG R-Line

Az üzlet, az üzlet – VW Passat R-Line

Sokat nem lett volna értelme változtatni a 2015-ös Év Autóján. A Passat enyhe külső frissítése jól áll neki, új technológiai részletei miatt pedig igazán modern. Unalmas? Én is azt gondoltam…


Ha tényleg kemény vagy, SUV helyett ilyennel jársz – Mitsubishi L200 teszt

Alig ismerni rá – Mitsubishi L200

A SUV őrület szinte teljesen romba döntötte mindazt, amiért egy autót önmagában a technika miatt értékelni lehet. Látványos? Nagy? Tekintélyt parancsoló? Puhány! Az önző óriások között egy pickup legalább tényleg fickós - mint az L200.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mb3Jk
Hirdetés

FORD tesztek

Ford Tourneo Custom L2H1 2.0 TDCi Titanium teszt

Nyáron negyedével kevesebbet fogyaszthat a buszocska

Járt már nálunk új EcoBlue motorjával a Ford Tourneo Custom, mégis elhoztam egy újabb körre, hogy kiderüljön, tud ám keveset is fogyasztani.


Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanum teszt

Se nem eco, se nem sport, mégsem rossz az EcoSport

Ahogyan a Mustang, úgy a Ford EcoSport is Amerikából érkezik, csak épp annak déli részéből. Látszik is rajta, de azért ez is igazi Ford, egészen jól vezethető.


Ford Edge Sport Powershift teszt

Kanadai bálna-SUV - Ford Edge teszt

Csupán kétféle motorral kapható az új Edge, mi az erősebbikkel, Sport felszereltségben próbáltuk. Ilyen kényelmes ülés pedig nem létezik!


Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 LE) teszt

Huligánt csinált belőlem - Ford Focus teszt

Leggazdagabb felszereltségével, legerősebb motorjával és sportos kiegészítőkkel teszteltük a megújult Ford Focust. Csoda, hogy bejött?


Ford Tourneo Limited 2.2 TDCI teszt

Fontosabb utakra - Ford Tourneo teszt

A Limited kivitelű nyolcszemélyes Tourneo nem csak utaz(tat)ásra, hanem kifejezetten komfortos közlekedésre való, tele is raktuk utasterét a kollégákkal.


Még több FORD teszt

Címlapon


Friss cikkek

E10, hibridek, Ford Puma és Opel Grandland X - heti podcastunk

Podcast: ismét mesélünk egy kicsit a hét autós történéseiről

2 napja – Sztori

E héten sem blicceltük a podcast-gyártást, szóban is elmondjuk mindazt, amivel a héten foglalkoztunk, meg egy kicsit többet is. Hallgassátok!


Az új maszk már csakis elektromos hajtást takarhat – vezettük az új smartokat

Ők már meglépték: villanyautókat adnak, viszonylag olcsón

2 napja – Újdonság

A smart elsőként tért át teljes kínálatával az elektromos hajtásra, ezt palettájuk frissítésével is nyomatékosítják. A megújult kínálatot Valenciában vezethettük.


Már nemcsak technikájával, formájával is meggyőző a második generációs Toyota   Mirai

Hátul hajt és emissziómentes az új Toyota Mirai

3 napja – Újdonság

Az első Miraival a hibridek után az üzemanyagcellás autók piacán is piacvezető lett a Toyota, a második már formájával is meggyőző, persze a technika is tovább finomodott, ismét a jövőt mutatja!


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

FORD FIESTA 1.3

FORD FIESTA 1.3

Ár: 250.000 Ft

Évjárat: 2000 / 1

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

FORD MONDEO 2.0 TDCi Titanium

FORD MONDEO 2.0 TDCi T...

Ár: 2.190.000 Ft

Évjárat: 2012 / 9

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

FORD TRANSIT 2.2 TDCi 280 S Tourneo Busz Trend Tetőklíma

FORD TRANSIT 2.2 TDCi...

Ár: 2.550.000 Ft

Évjárat: 2010 / 2

Kivitel: Kisbusz

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!