0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

„Állati jól néz ki!” - Az aszfalt királyai filmkritika 

Az évtized autós mozijának is nevezhetnénk a Ford v Ferrari filmet

·

Előre szólok, hogy NEM leszek SPOJLERMENTES. Most már eltelt több, mint egy hét a film bemutatója óta, szóval, aki tűkön ülve várta, már biztosan látta. Aki pedig nem, de mégis érdekli, ne halogassa tovább! Ezt látni kell!

%KA%Beváltotta a hozzá fűzött reményeket a James Mangold rendezte film%KA%

Beváltotta a hozzá fűzött reményeket a James Mangold rendezte film

Igazi felüdülés az Aszfalt királyai címen debütált film, ráadásul szerintem nem csupán az autós mozik között. Habár a moziélmény miatt jómagam szívesen ülök be aránylag kevés mondanivalóval rendelkező látványfilmekre is, a Ford v. Ferrari, avagy a Le Mans ’66 jóval többet adott, mint a látvány. Természetesen benzinvérű autóbolondként talán egy kicsit elfogult vagyok, sőt az autóversenyek szerelmeseként még inkább rámsüthető ez a megállapítás, ám úgy vélem az elfogultságomat tompítja a kritikai szemléletem. Már csak azért is, mert elvártam, hogy a film készítői odafigyeljenek az apró részletekre is, ha már Le Mans legendájához nyúlnak. Meg úgy az egész amerikai autósport egy szeletkéjéhez. Bizony, bár a Le Mans-i diadal áll a középpontban, az amerikai autóversenyeken nevelkedett közönség számára hatványozottan érdekesebb a film.

%KA%Új szemszögből mutatta meg az autósport árnyoldalát a film%KA%

Új szemszögből mutatta meg az autósport árnyoldalát a film

Sajnos itthon a csapból is a Formula 1 folyik, ezért, amikor a Carrol Shelbyt alakító Matt Damon SCCA-ről meg Pikes Peak-ről beszél a Brumos emberének, akkor valószínűleg sokan rezzenéstelen arccal nézik tovább a filmet, de mi, akik itt a Kárpát-medence mélyén rongyosra tapostuk szimulátorozás közben a játékpedálokat Willow Springs kanyarjaiban, arról álmodozva, hogy egyszer talán élőben is eljutunk a kaliforniai pályára, nos, a mi arcunkon megjelenik az első széles mosoly.

Ami majdnem hangos és örömteli visongásba csap át, amikor Ken Miles egy AC Cobrából „átkacsint” Dan Gurney felé egy verseny kellős közepén.

Igen, az a Dan Gurney, akinek az Eagle versenyautókat köszönhetjük, és akinek a nevét máig őrzi a versenyautók légterelőin látható kis élecske, a Gurney-flap. Aztán olyan nevekkel dobálóznak még mint Bob Bondurant, de feltűnik néhány pillanatra a filmben Bruce McLaren és Chris Amon karaktere is, csak úgy mellékesen. Őket pedig már az F1 fanok szívét is megdobogtatják.

%KA%A látványvilágban szinte alig találni hibát. Igyekeztek mindent pontosan úgy visszaadni, ahogy annak idején volt%KA%

A látványvilágban szinte alig találni hibát. Igyekeztek mindent pontosan úgy visszaadni, ahogy annak idején volt

Ám a film legnagyobb érdeme szerintem, ahogyan lefesti a nagyvállalatok és a szenvedélyből versenyző kis csapatok, illetve versenyzők kapcsolatát. Néhány éve a Rush, avagy a Hajsza a győzelemért, megmutatta két rivális F1 versenyző kapcsolatát, bár a kelleténél egy kicsit több CGI képsor közepette, ami rontott a filmélményen. A Ford v Ferrari viszont nem követte el ugyanezt a hibát, az a kevés CGI, amit használtak, alig észrevehető. Az igazi autókkal (vagyis replikákkal) felvett jelenetek dominálnak, üvölt a V8, szinte érzed a gumifüst illatát a vászon előtt ülve, szóval hangulatból jeles a film. A szereplők játéka is ott van a szeren, a Ken Miles megformálását vállaló Christian Bale alakítása egyenesen fenomenális.

%KA%Christian Bale brillírozik Ken Miles szerepében%KA%

Christian Bale brillírozik Ken Miles szerepében

De nem mehetek el szó nélkül a bugyutaságok mellett sem. Hollywood még mindig nem veszi figyelembe, hogy egy versenyautóban az egyenesekben mindig tövig nyomják a gázpedált. Fölösleges dramaturgiai elem, az egyenesekben váltogatni, majd még mélyebbre nyomni a gázpedált. Könyörgöm, a jövőben hangolják ezt össze a kanyarodással! Na, meg az ütközések és a kicsúszások is elég lanyhatagra sikerültek, hiányzik belőlük az igazi erő, ami megmutatná, hogy akkoriban mennyivel rizikósabb meló volt a versenyzés. Ugyanakkor a szetting is bámulatos. A kornak megfelelő stílusú öltözködés, a reklámtáblák, az autók, minden pöpec.

Persze szintén az amerikai autóversenyeken nevelkedettek tuti észreveszik, hogy a Ddaytonai jeleneteket Fontanában az Auto Club Speedwayen vették fel és Le Mans is gyanúsan inkább Elkhart Lake, más néven Road America.

De ezek csak apróságok, nem rontják az élményt, inkább kellemes emlékeket kelt az értő közönségben. Ugyanakkor ezt a filmet bárkinek ajánlom, nem csak az autóőrülteknek, mert ha a fentebb említett részleteket nem is szúrja ki valaki, akkor is jól fog szórakozni, mert a látvány, a humor, a sztori és a színészi játék odaláncolja a vászon elé 150 percre. Kivéve, ha túl sok üdítőt visz be magával a terembe. Igazából csak egyetlen dolgot hiányolok a filmből. Ha már a hosszútávú versenyek világába kalauzolt, örültem volna, ha jobban kidomborítják a pilótacseréket és azok jelentőségét, mert így most kicsit úgy tűnhet a laikusoknak, hogy nagyrészt minden egy versenyzőn múlik. De sebaj, nyakunkon a következő daytonai 24 órás verseny. Január végén érdemes lesz figyelni, és remélem sokan kedvet kaptak hozzá a film láttán!

%KA%A Ferrari rajongók se féljenek, nem gyalázzák meg a márkát a filmkészítők és a Fordot sem magasztalják benne az egekbe%KA% %KA%A Ferrari rajongók se féljenek, nem gyalázzák meg a márkát a filmkészítők és a Fordot sem magasztalják benne az egekbe%KA%

A Ferrari rajongók se féljenek, nem gyalázzák meg a márkát a filmkészítők és a Fordot sem magasztalják benne az egekbe

Végül a film jobb megértéséhez nyújt egy kis segítséget az alábbi rövid videó, amiben elmagyarázzák a Ford Le Mans-i beszállását. Ám, ha még nem ismered a sztorit, akkor csak a film után nézd meg ezt a videót!

Ez is érdekes lehet:
 

Már 50 milliárd forintos tétel a nagycsaládos autók támogatása, küzdenek a vevők és a kereskedők is

Érdekes helyzetet szült a tavaly júliustól igényelhető nagycsaládos autóvásárlási támogatás...

Szívesen éltünk volna a világ másik felén miatta – 50 éves a GT-R történet

Az év talán legfontosabb évforulóját könyvelhetik el a japánok. A felejthetetlen Nissan Skyline...

Mivel telt a hetünk? Elmeséljük!

Elindítottuk az Autónavigátor podcastját, az első adást már hallgathatjátok is!

Teslát idéző megoldásokat is kínál a hazai fejlesztésű Gorilla S10 autóvédelmi rendszer

Egy profi autóvédelmi rendszerrel nem csupán egy terméket, hanem szolgáltatást is vásárolunk...

A negyedik X-et is behúzta a Mercedes S-osztály második generációja

A Mercedes-Benz S-osztály neve összeforrt a luxussal és a csúcstechnológia alkalmazásával. Bár...

5 éven belül 10 villanyautót ígér a Toyota – egyebek mellett

Tavaly több mint egymillió autót értékesített a Toyota, 2025-re 1,4 millió a cél, felfedték...

Így épül a legerősebb hazai Nissan GT-R

1200 lóerő fölé várják a hazai építésű GT-R teljesítményét, de még nem tudják, hol lesz a vége...

Idén húzhatja be a harmadik X-et a Renault Clio

A világ legkelendőbb francia autója idén tölti be a harmincadik életévét. Persze hivatalosan...

Harmadik üteméhez ért a Hankook magyarországi beruházása és termelése

Újabb fázisához ért a Hankook mind jelentősebb hazai gumigyártása. Benéztünk a gyárba, ahol az...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mb3Jk
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mb3Jk
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mb3Jk

Friss tesztek

Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo Sport teszt - Inkább nyugalmat, mint adrenalint ad

A legvagányabb Jazz? Honda HR-V Sport teszt

Tavaly turbómotort és Sport felszereltséget is kapott a Jazzre épülő Honda HR-V. Velük, valamint CVT váltóval kellemes, ám nem olcsó.


Önzáró difi és sportos külső? Egész vonzó ez a Passat!  - Volkswagen Passat 2.0 TDI DSG R-Line

Az üzlet, az üzlet – VW Passat R-Line

Sokat nem lett volna értelme változtatni a 2015-ös Év Autóján. A Passat enyhe külső frissítése jól áll neki, új technológiai részletei miatt pedig igazán modern. Unalmas? Én is azt gondoltam…


Ha tényleg kemény vagy, SUV helyett ilyennel jársz – Mitsubishi L200 teszt

Alig ismerni rá – Mitsubishi L200

A SUV őrület szinte teljesen romba döntötte mindazt, amiért egy autót önmagában a technika miatt értékelni lehet. Látványos? Nagy? Tekintélyt parancsoló? Puhány! Az önző óriások között egy pickup legalább tényleg fickós - mint az L200.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1mb3Jk
Hirdetés

FORD tesztek

Ford Tourneo Custom L2H1 2.0 TDCi Titanium teszt

Nyáron negyedével kevesebbet fogyaszthat a buszocska

Járt már nálunk új EcoBlue motorjával a Ford Tourneo Custom, mégis elhoztam egy újabb körre, hogy kiderüljön, tud ám keveset is fogyasztani.


Ford EcoSport 1.0 EcoBoost Titanum teszt

Se nem eco, se nem sport, mégsem rossz az EcoSport

Ahogyan a Mustang, úgy a Ford EcoSport is Amerikából érkezik, csak épp annak déli részéből. Látszik is rajta, de azért ez is igazi Ford, egészen jól vezethető.


Ford Edge Sport Powershift teszt

Kanadai bálna-SUV - Ford Edge teszt

Csupán kétféle motorral kapható az új Edge, mi az erősebbikkel, Sport felszereltségben próbáltuk. Ilyen kényelmes ülés pedig nem létezik!


Ford Focus 1.5 EcoBoost (182 LE) teszt

Huligánt csinált belőlem - Ford Focus teszt

Leggazdagabb felszereltségével, legerősebb motorjával és sportos kiegészítőkkel teszteltük a megújult Ford Focust. Csoda, hogy bejött?


Ford Tourneo Limited 2.2 TDCI teszt

Fontosabb utakra - Ford Tourneo teszt

A Limited kivitelű nyolcszemélyes Tourneo nem csak utaz(tat)ásra, hanem kifejezetten komfortos közlekedésre való, tele is raktuk utasterét a kollégákkal.


Még több FORD teszt

Címlapon


Friss cikkek

E10, hibridek, Ford Puma és Opel Grandland X - heti podcastunk

Podcast: ismét mesélünk egy kicsit a hét autós történéseiről

21 órája – Sztori

E héten sem blicceltük a podcast-gyártást, szóban is elmondjuk mindazt, amivel a héten foglalkoztunk, meg egy kicsit többet is. Hallgassátok!


Az új maszk már csakis elektromos hajtást takarhat – vezettük az új smartokat

Ők már meglépték: villanyautókat adnak, viszonylag olcsón

24 órája – Újdonság

A smart elsőként tért át teljes kínálatával az elektromos hajtásra, ezt palettájuk frissítésével is nyomatékosítják. A megújult kínálatot Valenciában vezethettük.


Már nemcsak technikájával, formájával is meggyőző a második generációs Toyota   Mirai

Hátul hajt és emissziómentes az új Toyota Mirai

2 napja – Újdonság

Az első Miraival a hibridek után az üzemanyagcellás autók piacán is piacvezető lett a Toyota, a második már formájával is meggyőző, persze a technika is tovább finomodott, ismét a jövőt mutatja!


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

FORD ECOSPORT 1.0 EcoBoost Business

FORD ECOSPORT 1.0 EcoB...

Ár: 4.990.000 Ft

Évjárat: 2019 / 1

Kivitel: Városi terepjáró (crossover)

Üzemanyag: Benzin

FORD FOCUS 1.8 TDCi Trend

FORD FOCUS 1.8 TDCi Trend

Ár: 890.000 Ft

Évjárat: 2006 / 11

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

FORD FOCUS 1.6 Ambiente

FORD FOCUS 1.6 Ambiente

Ár: 1.399.000 Ft

Évjárat: 2010

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!