0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Minden infó, amit az autógyártok CO2 kvótájáról tudni érdemes

Csak a Toyota kerülheti el az autógyártók gigabírságát

·

A PA Consulting napokban publikált tanulmánya átfogó elemzést közöl arról, milyen hatással lehet a vezető autógyártók profitabilitására a 2020-tól érvénybe lévő EU-s 95 gramm/km-es flottaszintű emissziós kvóta.

%KA%Nem a világ legegyszerűbb ábrája, a szürke autók jelölik a 2018-as értékeket, az alsó skála ráadásul jobbról balra növekvő, ha viszont értelmeztük, látható, hogy a Toyota áll a legközelebb a 95 gramm/km CO2 értékhez%KA%

Nem a világ legegyszerűbb ábrája, a szürke autók jelölik a 2018-as értékeket, az alsó skála ráadásul jobbról balra növekvő, ha viszont értelmeztük, látható, hogy a Toyota áll a legközelebb a 95 gramm/km CO2 értékhez

Mindenki tudja, hogy az autógyártóknak idén már 95 gramm/km CO2 flottaátlagot kell célozniuk, az pedig már tavaly nyilvánvaló volt, hogy azt a Toyotának sikerült, illetve sikerül most is a legjobban közelíteni.

Amelyik autógyártó meghaladja a kitűzött értéket, annak extra grammonként és autónként 95 eurós bírságot kell megfizetnie.

Ez a legtöbb márka számára gigabírságokat jelent majd, ami drasztikus hatással lehet a profitabilitásukra, hacsak nem építik be a büntetés összegét az új autók árába, és/vagy nem szüntetnek meg számos modellt és hajtásláncot a kínálatukban. Az egyetlen autógyártó (az Európában egyelőre marginális értékesítéseket jegyző Teslát leszámítva), amely elkerülheti a büntetéseket a Lexust is jegyző, az elmúlt 22 évben világszerte több, mint 15 millió környezetbarát hibrid autót értékesítő Toyota, amelynek európai értékesítéseiben már most 63%-ot tesznek ki a hibridek.

A legtöbb autógyártó mumusának számító 95 g/km CO2 érték nem öncélú, az éghajlatváltozás miatti, növekvő aggodalom szülte, igaz a kitűzött érték és bírság valóban elképesztő súlyú. A PA Consulting számításai szerint akár 14,5 milliárd euró pénzbírságot is kiszabhatnak az európai piacon legnagyobb 13 autógyártóra a szabályzás miatt. Mindezt úgy, hogy

a 2020-as még átmeneti év, melyben a kilométerenként 50 grammnál kevesebb CO2-t kibocsátó részben vagy teljesen elektromos autók duplán kerülnek beszámításra, illetve a flották legjobban szennyező 5%-a nem kerül figyelembe vételre.

2021-től viszont fokozatosan csökkennek a kedvezmények, 2030-ig pedig az autógyártóknak további 37,5 százalékkal kell majd csökkenteniük a flottaszintű CO2-kibocsátást. Van olyan autógyártó, amely a tanulmány szerint egymaga 4,5 milliárd eurós büntetésre számíthat (a határértékektől való elmaradás tekintetében ugyan a középmezőnyben van, de nagy értékesítési volumene megdobja a kalkulált büntetés összegét), az új emissziós normától legnagyobb mértékben elmaradó autógyártó kalkulált büntetése ugyanakkor az alacsony európai értékesítés miatt „csak” 877 millió euró. Ezek önmagukban is brutális számok, még drasztikusabb ugyanakkor a kép, ha ezeket a kalkulált büntetéseket az autógyártók várható világszintű profitjával állítjuk szembe: itt akad olyan autógyártó is, amelynek európai eladásai után teljes globális profitjának négyszeresét kellene befizetnie. Az autógyártók a befizetendő büntetések mértékét rövid távon egyes modellek és meghajtások megszüntetésével csökkenthetik, míg a pénzügyi hatást áremelések révén mérsékelhetik.

%KA%Vannak gyártók, amelyeket több milliárd eurós bírság fenyeget az új szabályzás által%KA%

Vannak gyártók, amelyeket több milliárd eurós bírság fenyeget az új szabályzás által

Egyetlen vezető autógyártó van, amely teljes mértékben elkerülheti a büntetéseket, ez pedig nem más, mint a Lexus prémium márkát is jegyző, Európában értékesített autóinak 75%-át a kontinensen is gyártó Toyota. A PA Consulting tanulmánya ugyan még a vezető autógyártók között messze a legjobban teljesítő Toyota esetében is számol minimális büntetéssel (18 millió euróval, azaz a vállalat világszintű profitjának 0,1%-ával), figyelembe véve azonban azt, hogy 2019-ben az európai Toyota értékesítések 61%-át, a Lexus eladásoknak pedig 96%-át tették ki a hibrid autók, az arány pedig idén várhatóan még tovább nő majd, a Toyotának jó eséllyel egyáltalán nem kell majd fizetnie, hiszen minden valószínűség szerint a 95 gramm/kilométeres határérték alatt végez majd. Ez a Lexussal együtt a piac legszélesebb, Európában mintegy 20 modellből álló hibrid palettáját kínáló, és ezzel gyakorlatilag minden személyautó szegmenst lefedő Toyota számára hatalmas versenyelőnyt jelent: nem kényszerül áremelésre és modellek megszüntetésére sem, ráadásul a világ legnagyobb akkumulátorgyártási kapacitása fölött diszponálva (a saját kapacitásokon túl stratégiai együttműködésre lépett a világ vezető akkumulátorgyártóival, a CATL-lel, a Panasonic-kal és a BYD-del) különösebb szállítási nehézségek veszélye nélkül szolgálhatja ki a megnövekedő keresletet.

%KA%Az autógyártókra eső bírság mértékét modelljeik CO2 emissziója és volumene határozza meg, a Mazdánál és a Fiat-Chrylser csoportnál a profitjukhoz mérten jelentős, a Toyotánál elenyésző várható%KA%

Az autógyártókra eső bírság mértékét modelljeik CO2 emissziója és volumene határozza meg, a Mazdánál és a Fiat-Chrylser csoportnál a profitjukhoz mérten jelentős, a Toyotánál elenyésző várható

Mit tehetnek az autógyártók?
Hogyan csökkenthető a CO2-kibocsátás – rövidebb és hosszabb távon? A PA Consulting elemzése rámutat, hogy a 2021-es célszámok eléréséhez már nem lesz elég a technológiai változtatások bevezetése, ezért a gyártóknak különböző stratégiákat kell kialakítaniuk az azonnali eredmény érdekében. Ugyanakkor az általuk kifejlesztett új, alacsony emissziós technológiák is létfontosságúak a CO2-kibocsátás csökkentésében, mivel a hangsúly egyre inkább az EU 2025-ös és 2030-as emissziós céljai felé tolódik. Az azonnali eredmények érdekében a gyártóknak alaposan meg kell vizsgálniuk, hogyan ösztönözhetik az alacsony emissziójú járművek értékesítését 2020-ig, mivel az elektromos hajtású járművek és a plug-in hibridek olyan szuper-krediteket jelentenek az értékelésben, ami jelentősen csökkentheti a bírságot. Ez azt jelenti, hogy felül kell vizsgálniuk az áraikat és a promócióikat, és az alacsony emissziójú modellekre kell helyezni a hangsúlyt az értékesítésben. Közép- és hosszútávon ugyanakkor az autógyártóknak fel kell gyorsítaniuk azt a gyakorlatot, hogy a hagyományos hajtások mellett minden modelljükhöz innovatív technológiákat is kínálnak. Mivel e hajtásláncok kifejlesztése és bevezetése drága folyamat, együtt kell működniük más autógyártókkal és beszállítókkal, hogy mérsékeljék ennek költségeit, emellett pedig nyílt platformokat kell kidolgozniuk, amelyek révén elérhetőbbé válik az elektromos technológia. A kizárólag csekély károsanyag-kibocsátású járműveket használó autómegosztó rendszerek szintén a környezettudatos autózás felé terelik a fogyasztókat. Az emberek Európa-szerte egyre inkább szolgáltatásnak tekintik a közlekedést, és inkább kibérelnek egy autót, amikor szükségük van rá, ahelyett hogy vásárolnának egyet maguknak. Az autógyártók kizárólag az alacsony CO2-kibocsátású járművek értékesítésének növelésével haladhatnak a kitűzött emissziós célok felé és csökkenthetik a rájuk váró bírságokat. Ez azt jelenti, hogy a gyártóknak a CO2-kibocsátás alapján kell elemezniük az eladásokat, az öntöltő hibrid elektromos, plug-in hibrid elektromos akkumulátoros elektromos, illetve hidrogén üzemanyagcellás elektromos modellek értékesítését priorizálva, alaposan átgondolva az árképzési politikát. Habár a technológiai váltás jelenleg komoly zavart és bizonytalanságot okoz a legtöbb gyártó számára, ez a hosszú távú megoldás alapja, amelynek révén egyszerre csökkenthető az emisszió és a költségek. Tegyük hozzá, nem feltétlenül várhatunk olcsóbb elektromos autókat, egyre jobbakat viszont igen, s azt is, hogy feláruk csökken az egyre drágábbá váló hagyományos üzeműekhez mérten.

A Toyota vezető szerepe az európai autópiac zöldülésében továbbra is megkérdőjelezhetetlen.

A jövőképen magát a világ vezető mobilitási szolgáltatójaként definiáló és a világ elsőszámú hibrid és üzemanyagcellás autógyártójának is számító Toyota előnye versenytársaival szemben nem csupán a pillanatnyi helyzetet tükrözi. A japán autógyártó több mint két évtizeddel ezelőtt tette meg az első lépést az autóipar zöldüléséért az első Prius bemutatásával. Azóta több, mint 15 millió hibrid Toyota és Lexus talált gazdára világszerte, a vállalat mára Európában 20, globálisan pedig 40 hibrid modellt kínál. Az elektromosításban a többi autógyártóval szemben több mint 20 éves előnnyel rendelkező Toyota ezen felül nem csupán a világ legfejlettebb, negyedik generációs öntöltő hibrid elektromos meghajtását jegyzi, de vezető fejlesztőnek számít a plug-in hibrid elektromos, az akkumulátoros elektromos és hidrogén üzemanyagcellás elektromos hajtások területén is, épp úgy, mint a hatalmas potenciált magukban rejtő szilárdtest akkumulátorok és a sztenderdizált akkumulátor koncepció fejlesztésében.

%KA%Az első Prius 1997-ben lépett piacra, mára a Toyota és a Lexus csak Európában 20, világszerte 40 hibrid modellt kínál%KA%

Az első Prius 1997-ben lépett piacra, mára a Toyota és a Lexus csak Európában 20, világszerte 40 hibrid modellt kínál

A Toyota fejlesztései tehát több évtizedes tudatos stratégiai építkezés és irányvonal, és az ezt megalapozó folyamatos célzott kutatási és fejlesztési tevékenység kipróbált eredményei (a világ legjobb megbízhatósági statisztikáival), és nem az új emissziós határértékek miatt, a büntetések elkerülése érdekében sebtében végrehajtott és levezényelt megoldások. Miközben versenytársai hatalmas erőfeszítéséket tesznek a 2020-as kibocsátási céloknak való megfelelés érdekében, az azokat könnyűszerrel teljesítő Toyota 2025-re már azzal számol, hogy európai értékesítéseinek minimum 90%-át teszik majd ki a részben vagy teljesen elektromos autók (70% hibrid, 10% plug-in hibrid és 10% akkumulátoros elektromos és/vagy hidrogén üzemanyagcellás elektromos megoszlásban). Ugyanebben az évben a vállalatnak már egyetlen olyan autója sem lesz, amely ne lenne elérhető valamilyen részben vagy teljesen elektromos hajtással globális értékesítéseiben pedig minimum évi 1 millió zéró emissziós autó eladását várja. Az évi 10,7 milliós értékesítésével a világ egyik legnagyobb autógyártójaként a Toyota vezető szerepe ugyanakkor a versenytársak környezetbarát fejlesztéseit is magával vonja, amely meglehetősen pozitív hatással bír mind az európai, mint a globális autópiac zöldülésére, így áttételesen a most még élhető világ fennmaradására, fenntartására is.

Ez is érdekes lehet:
 

Lényegében 2012-ben változott utoljára a regisztrációs adó - van is baj vele

Egyre több a hibrid autó a piacon, ez pedig a kisebb belső égésű motoros autóknál megdöbbentő...

Idén húzhatja be a harmadik X-et a Renault Clio

A világ legkelendőbb francia autója idén tölti be a harmincadik életévét. Persze hivatalosan...

Még egy csokornyi információ az E10 üzemanyagról

Lassan negyed éve velünk van az E10, hiszen már december végén megjelent a töltőállomásokon...

Ínségpróbán a hibrid, a dízel, a szívó és a turbós benzines

Nem összehasonlító teszt, csak fogyasztáspróba: négy teljesen különböző, ám kivétel nélkül családi...

Elkezdődött a PSA-motorok sorozatgyártása Szentgotthárdon

Néhány hete már felkészült a szentgotthárdi gyár és személyzete az új motorok gyártására, ám...

Árharc: Peugeot 5008 vs. Skoda Kodiaq

Idén a Peugeot és a Skoda is SUV köntösben hozott lényegében hétüléses egyterűt. Akad különbség...

Dacia Duster 1.2 TCe kontra Suzuki SX4 S-Cross 1.6l VVT összehasonlító teszt

Vajon a magyar gyártású Suzuki SX4 S-Cross lenyomja a piac kedvencét, a Dacia Dustert? Melyik...

Nem ígérkezik unalmasnak 2020 sem, a naptár máris tele van friss típusokkal

Idén sem pihen meg az autóipar, rengeteg újdonsággal lehet majd találkozni a szalonokban, ebből...

Budapest-Bamako: a befutó után is érkeznek még érdekes beszámolók

Bár a Budapest-Bamako mezőnye vasárnap befutott Sierra Leone fővárosában a célba, a nagy hajtás...
 
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Friss tesztek

Alapmotorral próbáltuk az új Renault Capturt

Francia magaskényelem - Renault Captur TCe 100 villámteszt

Izmosabb, maszkulinabb megjelenéssel hódít az új Renault Captur. Ugyanakkor az erőteljesebb megjelenés mellett aprócska, egyliteres motorral is megrendelhető, most ezt az alap hajtásláncot próbáltuk ki.


Hyundai Kona 1.6 GDi Hybrid 2 WD DCT teszt

Arany középút - Hyundai Kona hibrid teszt

Nem bízza a véletlenre a Hyundai, hogy mindenki megtalálja a számára megfelelő Kona modellt. Rendelhető benzines, dízel, villanyhajtású és most már hibrid változat is. Utóbbi egy igazi arany középútnak tűnik.


Keménykedés mindenek felett – BMW X4 M Competition teszt

Menőségérzet – BMW X4 M Competition

A Competition modellek nem épp versenyautókat takarnak a BMW-nél, csupán a legkeményebb kiviteleket. Ez pedig az X4 M Competition esetében 510 lóerőt és őrülten jó stabilitást jelent.

Még több teszt
Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Megérkeztek a hazai piacra a DS villamosított modelljei

Jól áll a DS-nek a villamosság

Tegnap – Újdonság

Bekeményít a DS az elektromobilitás terén, mindegyik modelljéből érkeznek a részben vagy teljesen villanyhajtású változatok.


Ráncfelvarrást kapott a Renault zászlóshajója, a Talisman

Öt év után frissül a Renault Talisman

2 napja – Újdonság

Szokatlan módon már fél évtizede nem nyúltak a franciák a nagyautójukhoz, most is leginkább csak a technológiát frissítették - bár a stílusra így sem lehet panasz, a szegmensben még mindig ez az egyik legvonzóbb szedán.


Még egy csokornyi információ az E10 üzemanyagról

E10 a kutakon - miért kellett ez, mit kell tudni róla?

2 napja – Sztori

Lassan negyed éve velünk van az E10, hiszen már december végén megjelent a töltőállomásokon. Írtunk róla már többször, most pedig bevezetésének okait, következményeit néztük meg.


Használtautó.hu

OPEL CORSA 1.3 CDTI Active

OPEL CORSA 1.3 CDTI Ac...

Ár: 1.860.000 Ft

Évjárat: 2016

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Dízel

VOLKSWAGEN PASSAT V VARIANT 1.9 PD TDi TRENDILNE

VOLKSWAGEN PASSAT V VA...

Ár: 837.000 Ft

Évjárat: 2001 / 12

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

FORD ESCORT 1.6i COUPE

FORD ESCORT 1.6i COUPE

Ár: 157.000 Ft

Évjárat: 1994 / 12

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!