0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Utasok helyett nosztalgiát szállított a BKV

Csuklós busz sztori nyolc keréken

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Remek ötlet volt a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum és a BKV Zrt. részéről az 50 éves csuklós autóbusz történetét bemutató tárlat, amely egy régi Ikaruson járta be Budapestet.

Egy hónapig mozgó múzeumbuszként funkcionált az először 1970-ben forgalomba helyezett, ma már nyugodtabb napjait a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban töltő Ikarus 180. A csuklósokat valaha a mártírként kivégzett Sallai Imre nevét viselő főműhelyben építették, ez a fotó pedig a Sallai társáról, a szintén kivégzett Fürst Sándorról elnevezett budai garázsban készült

Egy hónapig mozgó múzeumbuszként funkcionált az először 1970-ben forgalomba helyezett, ma már nyugodtabb napjait a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban töltő Ikarus 180. A csuklósokat valaha a mártírként kivégzett Sallai Imre nevét viselő főműhelyben építették, ez a fotó pedig a Sallai társáról, a szintén kivégzett Fürst Sándorról elnevezett budai garázsban készült

Hátulról előre − a régi utasforgalmi rend szerint a kiállítás megtekintéséhez is a hátsó ajtón kellett felszállni

Hátulról előre − a régi utasforgalmi rend szerint a kiállítás megtekintéséhez is a hátsó ajtón kellett felszállni

2011. június 4-től 26-ig, négy hétvégén keresztül egy veteránkorú, valaha a BKV állományába (és a közhiedelemmel ellentétben nem a Miskolci Közlekedési Vállalathoz) tartozó Ikarus 180 típusú csuklós autóbusz járta Budapestet, az impozáns méretű, 16,5 méter hosszú jármű azonban utasokat nem szállított, noha anno 40 ülő és 140 álló személy városi szállítására tervezték. Ez a konkrét, GA-96-00 rendszámú példány 1970-ben kezdte fővárosi pályafutását, és nyolcévnyi strapa után 1978-ban selejtezték. Az élete forgalomból kivonva sem telt eseménytelenül, átalakítva mozgó céllövöldének használták, majd a budapesti autóbusz-közlekedés 75 éves jubileumára, 1990-ben gyönyörűen felújították – azért éppen ezt a példányt, mert a nagy selejtezésben anno senkinek nem jutott eszébe, hogy társaiból akár egyetlen darabot is muzeális célra megőrizzenek az utókor számára.

Egyértelműek a feliratok. Mivel hátul több a hely, ezért itt tartózkodott az ülőkalauz, aki felszállásnál ellenőrizte a bérletet, vagy jegyet adott az utasnak. Az Ikarus 180-as típusnál oldalt nem az ablakban volt elhelyezve a viszonylatjelzés, a lemezen alakítottak ki egy kis ablakot − ez látható középen, a múzeumbuszos menetrenddel Egyértelműek a feliratok. Mivel hátul több a hely, ezért itt tartózkodott az ülőkalauz, aki felszállásnál ellenőrizte a bérletet, vagy jegyet adott az utasnak. Az Ikarus 180-as típusnál oldalt nem az ablakban volt elhelyezve a viszonylatjelzés, a lemezen alakítottak ki egy kis ablakot − ez látható középen, a múzeumbuszos menetrenddel Egyértelműek a feliratok. Mivel hátul több a hely, ezért itt tartózkodott az ülőkalauz, aki felszállásnál ellenőrizte a bérletet, vagy jegyet adott az utasnak. Az Ikarus 180-as típusnál oldalt nem az ablakban volt elhelyezve a viszonylatjelzés, a lemezen alakítottak ki egy kis ablakot − ez látható középen, a múzeumbuszos menetrenddel

Egyértelműek a feliratok. Mivel hátul több a hely, ezért itt tartózkodott az ülőkalauz, aki felszállásnál ellenőrizte a bérletet, vagy jegyet adott az utasnak. Az Ikarus 180-as típusnál oldalt nem az ablakban volt elhelyezve a viszonylatjelzés, a lemezen alakítottak ki egy kis ablakot − ez látható középen, a múzeumbuszos menetrenddel

Színes és fekete fehér fényképekkel gazdagon illusztrált tablókat helyeztek el a teljes utastérben, végig az ablakoknál, amelyeket az időszaki kiállításból bontottak el a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum munkatársai

Színes és fekete fehér fényképekkel gazdagon illusztrált tablókat helyeztek el a teljes utastérben, végig az ablakoknál, amelyeket az időszaki kiállításból bontottak el a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum munkatársai

2015. március 1-én kereken 100 esztendeje lesz, hogy a közösségi közlekedési eszközök közül autóbuszok is róják a fővárost − az első járat 1915. március 1-én, reggel indult az Andrássy út – Vilmos császár út (ma Bajcsy-Zsilinszky) saroktól -, tavaly ősszel azonban 50 éve volt, hogy megjelentek az első csuklós járművek. Ez utóbbi esemény kapcsán időszaki kiállítást rendezett a városligeti Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, és a nagy érdeklődésre való tekintettel a tárlat nyitvatartási idejét 2011 tavaszáig meghosszabbították – a kiállítás képanyaga azonban rendhagyó módon, a bontást követően is látható maradt. Minden bizonnyal az 1970-es évekbeli Országos Közlekedésbiztonsági Tanács mozgókiállítása adta az ötletet, hogy az installációs anyag ne a raktárba kerüljön, hanem a 41 éves Ikarusra, amely előre meghirdetett időpontban és helyszíneken, ingyenesen fogadta a látogatókat. Dupla élmény volt ez a közlekedésbarátoknak, hiszen egyrészt az öreg csuklós döntően a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeumban áll, a forgalomban nagyon ritkán látni, másrészt a buszon elhelyezett tablók átfogó képet nyújtottak a nagy befogadóképességű autóbusz megszületéséről, a falfirkás ötletektől kezdve a házi berkeken belül zajló megvalósításig – ezek részleteivel korábban már foglalkoztunk.

Külön tablón szerepelnek az ötletgazda alkotók (középen), akik közül sajnos már csak Színi Béla, a Sallai Főműhely 1964-66 közötti igazgatója, a Közlekedéstudományi Intézet Örökös Tagja él. Rózsa László, a FAÜ egykori igazgatója 1970-ben, az 1962-1995 között a MOGÜRT-nél tevékenykedő, és az Ikarus exporttevékenységével foglalkozó Lassú Gábor pedig 2009-ben hunyt el. A négy hétvégén járatott buszon csak képes anyag informált, a múzeumban korábban látott tárgyi emlékek és modellek nem utaztak, ezek biztonsága és épsége ugyanis nem volt garantálható Külön tablón szerepelnek az ötletgazda alkotók (középen), akik közül sajnos már csak Színi Béla, a Sallai Főműhely 1964-66 közötti igazgatója, a Közlekedéstudományi Intézet Örökös Tagja él. Rózsa László, a FAÜ egykori igazgatója 1970-ben, az 1962-1995 között a MOGÜRT-nél tevékenykedő, és az Ikarus exporttevékenységével foglalkozó Lassú Gábor pedig 2009-ben hunyt el. A négy hétvégén járatott buszon csak képes anyag informált, a múzeumban korábban látott tárgyi emlékek és modellek nem utaztak, ezek biztonsága és épsége ugyanis nem volt garantálható Külön tablón szerepelnek az ötletgazda alkotók (középen), akik közül sajnos már csak Színi Béla, a Sallai Főműhely 1964-66 közötti igazgatója, a Közlekedéstudományi Intézet Örökös Tagja él. Rózsa László, a FAÜ egykori igazgatója 1970-ben, az 1962-1995 között a MOGÜRT-nél tevékenykedő, és az Ikarus exporttevékenységével foglalkozó Lassú Gábor pedig 2009-ben hunyt el. A négy hétvégén járatott buszon csak képes anyag informált, a múzeumban korábban látott tárgyi emlékek és modellek nem utaztak, ezek biztonsága és épsége ugyanis nem volt garantálható

Külön tablón szerepelnek az ötletgazda alkotók (középen), akik közül sajnos már csak Színi Béla, a Sallai Főműhely 1964-66 közötti igazgatója, a Közlekedéstudományi Intézet Örökös Tagja él. Rózsa László, a FAÜ egykori igazgatója 1970-ben, az 1962-1995 között a MOGÜRT-nél tevékenykedő, és az Ikarus exporttevékenységével foglalkozó Lassú Gábor pedig 2009-ben hunyt el. A négy hétvégén járatott buszon csak képes anyag informált, a múzeumban korábban látott tárgyi emlékek és modellek nem utaztak, ezek biztonsága és épsége ugyanis nem volt garantálható

Nem éppen ergonomikus az Ikarus 180 műszerfala, és ebben a típusban még nem volt automata sebességváltó sem

Nem éppen ergonomikus az Ikarus 180 műszerfala, és ebben a típusban még nem volt automata sebességváltó sem

A mátyásföldi Ikarus gyárat megelőzve, 1960 novemberében már az utcán volt a GA-12-00 forgalmi rendszámú, Ikarus 60 (gép) és Mávag Tr5 (utánfutó) típusok összeépítéséből létrehozott Ikarus ITC 600 első példánya. Ebből később mintegy 140 darabot gyártottak az akkor még nem a BKV, hanem a Fővárosi Autóbuszüzem (FAÜ) kőbányai, Gyömrői úti főjavító műhelyében, amelyet a halálra ítélt, és 1932-ben ártatlanul kivégzett kommunistáról, Sallai Imréről neveztek el. Amikor elfogytak a Mávagok, a selejtezésre érett Ikarus 60-asokat illesztették a gépes egység mögé – ez volt az IC 660 jelű változat, amiből kb. 170 darab épült. Mire az Ikarus 1964-ben bevezette a képeken is látható 180-ast, a házilag gyártott csuklósok már trolibuszként, valamint a Volán elődjének számító Mávaut flottájában helyközi autóbuszként is javában közlekedtek. A szerkezet igen tartósnak bizonyult, a már BKV felségjelű csuklósok közül a kék-ezüst színű buszokat a ’70-es évek közepén, a kezdetben a vonalak szerint színezett, majd később egységesen pirosra festett trolikat pedig a ’70-es évek végén vonták ki a forgalomból, az Ikarus 280-as típus nagyszámú bevezetésének köszönhetően.

Úgy véljük, az alkalmi múzeumbusszal remek ötletet valósított meg a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, karöltve a BKV Zrt. által üzemeltetett Városi Tömegközlekedési Múzeummal, amely az Ikarust biztosította. Reméljük, a jövőben is lesznek hasonlóan sikeres és közérdeklődésre számító kezdeményezések, együttműködések.

Ez is érdekes lehet:
 

Idén húzhatja be a harmadik X-et a Renault Clio

A világ legkelendőbb francia autója idén tölti be a harmincadik életévét. Persze hivatalosan...

Piaci körkép - stílusos autók 500 ezer forintig

Az értékvesztést a típus híre és a márka presztízse határozza meg. Tizenéves kedvencünket új...

Megnéztük a legújabb rendőrautókat. Erősek, mutatósak, de vajon mennyire lesznek tartósak?

December 23-án 385 új rendőrautó állt szolgálatba, idén még 1202 érkezik. Az új szirénásokból...

Teslát idéző megoldásokat is kínál a hazai fejlesztésű Gorilla S10 autóvédelmi rendszer

Egy profi autóvédelmi rendszerrel nem csupán egy terméket, hanem szolgáltatást is vásárolunk...

Több európai autó elbukott az amerikai törésteszten, az ügyben azóta mégis kevés történt

Amióta az IIHS bevezette a kisátfedéses töréstesztjeit, csak az biztos, hogy a jelenlegi európai...

Ínségpróbán a hibrid, a dízel, a szívó és a turbós benzines

Nem összehasonlító teszt, csak fogyasztáspróba: négy teljesen különböző, ám kivétel nélkül családi...

Ha ma gyártanák, akkor is menő lenne - Veterán az Opel Calibra!

Különösen veszélyes, ha az ember fotókat kezd el keresni az Opel Calibráról. Még ma is éppen...

Árharc: Peugeot 5008 vs. Skoda Kodiaq

Idén a Peugeot és a Skoda is SUV köntösben hozott lényegében hétüléses egyterűt. Akad különbség...

Minden az LPG átépítésről és a gazdaságosságáról

Az autógáz még ma is bőven gazdaságos. De kinek éri meg ez a környezetkímélő üzem? Milyen egy...
 

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (1 db)

Törölt felhasználó írta: 2011 augusztus 25., csütörtök 16:41:30

Ez mind nagyon szép, amit leírtak. De endedtessék meg egy szó erejéig megemlékezni egy széles emberről is, aki ezt a több évtizedes Magyar sikertörténetet hozzánemértésével, kapzsiságból és nyereségvágyból tudatosan tönkretette, mint egyben annak a kb tízezer magyar családnak a megélhetését is akik ebből a projektből adtak enni a kigyermekeiknek. És nem csak az Ikarusra gondolok, a többszáz beszállítóra, a Rábára, a Csepelre, a Salgoglass-ra, a Csonka gépgyárra, stb. , akik közösen hozták létre az Ikarust.

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tZXJjZWRlcy1iZW56
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tZXJjZWRlcy1iZW56

Friss tesztek

Dögös köntösbe bújtatták a Prius II. hajtásláncát

Absztinens sporttörpe - Toyota Yaris GR Sport Edition teszt

Idén kifut a Yaris jelenlegi generációja, ám mielőtt elfogynak a kereskedésből a modellek és megérkezik az új generáció,, néhány egyedi szériával kedveskedik a Toyota. Például a GR Sport változattal.


Jelentős fogyókúra és teljes stílusváltás – Opel Corsa 1.2 Turbo 100 HP teszt

Csak könnyedén – Opel Corsa teszt Videó

Egyre biztosabb, hogy a PSA házasság az Opel számára minden tekintetben kifizetődő lesz. Az új Corsában már csak az embléma német, és ennek mindenki csak örülhet.


Mazda CX-30 Skyactiv-X teszt

Nincsenek csodák? - Mazda CX-30 Skyactiv-X teszt

Nemes céllal született meg a Skyactiv-X motor, hiszen a fogyasztáscsökkentés és a károsanyag-kibocsátás mérséklése lebegett a tervezők szeme előtt a megalkotásakor. Most elmesélem, hogy ez mennyire sikerült egy SUV-ban.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tZXJjZWRlcy1iZW56
Hirdetés

MERCEDES-BENZ tesztek

Elképesztő jármű a Mercedes G 500!

Őserő - Mercedes G 500 teszt

Látszólag változatlanul őrizte meg formáját a Mercedes G-osztály a generációváltás során, ám a lemezek alatt korunk egyik legmodernebb terepjárójává érett.


Mercedes-Benz E 300 de teszt

Ördögűzés felsőfokon – Mercedes-Benz E 300 de

Csoda, hogy nem pattan le róla magától a zöldrendszám, dízelhibridsége miatt igazi tiltott gyümölcs, miközben egy végtelenül kifinomult és minőségi szerkezetről van szó, szemtelenül hosszú hatótávval.


Mercedes-Benz S 400 d Lang teszt

Elnöki ügy - Mercedes-Benz S 400 d

A sofőrös limuzinok között etalon, a politikusok között imádott, az átlagemberek szemében tekintélyt parancsoló. Az S-osztály nem csak a külsőségek miatt az, ami, az új dízelmotorral is fenséges.


Mercedes-Benz GLA 220 d 4Matic 7G-DCT teszt

Feszült pillanatok - Mercedes-Benz GLA teszt

Elismerem, hogy jól néz ki, bár ehhez kell az új kanyon-bézs fényezés. Játszik a menetfény színeivel és a beltéri világítással, tökéletes a színház, aztán felhörren a Sprinter.


Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC Coupé teszt

Magasan hordja a farát – Mercedes GLC 220 d Coupé

Csak a képeken tolakodó, a valóságban épp jó méretű SUV a GLC. Kupé farával mindent elveszít abból, amitől praktikus lehet, viszont ez a divat, aminek maximálisan megfelel.


Még több MERCEDES-BENZ teszt

Címlapon


Friss cikkek

Budapest-Bamako: a befutó után is érkeznek még érdekes beszámolók

Hét óra utazás a senki földjén? Ilyen is volt a Budapest-Bamakón

2 napja – Sztori

Bár a Budapest-Bamako mezőnye vasárnap befutott Sierra Leone fővárosában a célba, a nagy hajtás után is érkeznek még beszámolók.


Fejpénz, autópénz, hídpénz, biztosítás, útadó és sorompó nyitási hozzájárulás -  belépők Szenegálba

Mauritán határ: okostelefon a kilépésért, pénz a belépésért

5 napja – Sztori

A célhoz közelítve egyre viszontagságosabb körülményekről számolnak be a Budapest-Bamako résztvevői. Úttalan utak, hatalmas por és korrupt határőrök a hírekben.


Több mint százezer termék közt sem veszel el – Szétnéztünk a SzerszamKell.hu-nál!

Megtalálod, amit keresel! – Bejártuk a SzerszamKell.hu üzletét

5 napja – Sztori

Nem csak online webáruház a SzerszamKell.hu, tisztességes üzletet tartanak fenn, ahol az összes raktáron lévő termék megtalálható. Körülnéztünk náluk.


Kapcsolódó tartalom


Cikk ajánló

A Total és az SRO is a Notre Dame újjáépítéséhez adakozik

Autóipari cégek is beszállnak a Notre Dame megmentésébe

10 hónapja – Autósvilág hírei

Már eddig is komoly felajánlások érkeztek a Notre Dame újjáépítésére, most viszont két autóipari és motorsport közeli vállalkozás is megtette a magáét.


Bárcsak ilyen buszok szállítanák az utasokat itthon!

Porsche buszt Budapestre is!

Tavaly – Autósvilág hírei

Ha ilyen buszok járnának a nagyobb városokban, vagy akár helyközi járatokon, senki nem akarna saját autóval közlekedni! Vagy mégis?


Tolvajtempó: autóbontás tíz perc alatt

Így dolgoznak az autótolvajok Videó

8 éve – Autósvilág hírei

A houstoni rendőrség autólopásokkal foglalkozó osztálya szervezte a bemutatót, ahol három szakember prezentálta, mennyiből áll darabokba szedni egy autót.


Használtautó.hu

MERCEDES-BENZ B 180 BlueEFFICIENCY Sport packet

MERCEDES-BENZ B 180 Bl...

Ár: 3.990.000 Ft

Évjárat: 2012 / 3

Kivitel: Egyterű

Üzemanyag: Benzin

MERCEDES-BENZ E 220 CDI BlueEFFICIENCY Elegance (Automata) Szerviz lap.gyönyörű állapot!

MERCEDES-BENZ E 220 CD...

Ár: 3.890.000 Ft

Évjárat: 2011 / 8

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Dízel

MERCEDES-BENZ S 500 L 4Matic (Automata) security PÁNCÉLOZOTT

MERCEDES-BENZ S 500 L...

Ár: 7.900.000 Ft

Évjárat: 2007 / 4

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!