0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Formula E kicsiben - Villanygokartok a Hell fellegvárában

Egy rövid verseny erejéig körülnéztünk a Hell gokartpályáján

·

Nem ördögtől való a villanygokartok léte, bár tény, hogy egy picit át kell programozni a gondolkodásunkat a vezetésük közben. Miskolcon, a Hell pályáján szereztünk első kézből tapasztalatokat az elektromos motorral felszerelt gokartokkal.

%KA%Szinte csak a Dunlop gumik csikorgását hallani villanygokartozás közben, mégis jó móka%KA%

Szinte csak a Dunlop gumik csikorgását hallani villanygokartozás közben, mégis jó móka

A Bükk-vidék oldalában, festői környezetben bújik meg szerényen az Avalon Park. Egészen pontosan Miskolctapolcán, néhány száz méterre a méltán híres barlangfürdőtől. Ám a szálloda hangulatos, luxus faházai, a wellnessközpont és az étterem mellett a benzinvérűek számára még fontosabb a Hell gokartpályája. Habár most leginkább azokra a petrolheadekre gondolok, akik hajlandóak néha elengedni a hengerek dübörgését és a kipufogógáz illatát. Akik nem zárkóznak el némi villamosságtól. Ugyanakkor azok számára is szólnak a szavaim, akik még nem próbálták a villanyhajtást, vagy ódzkodnak elengedni a belsőégésű motorokat, mert (itt most a szívemre teszem a kezem és esküszöm) óriási móka a villanygokartozás.

%KA%A versenyzés ugyanolyan izgalmas a villanygokartokkal, mint benzines társaikkal%KA%

A versenyzés ugyanolyan izgalmas a villanygokartokkal, mint benzines társaikkal

Tehát soha ne mondd, hogy soha, de nyugi, én is aggódok olykor. Kapunk egy V8-as motorral felszerelt tesztautót és úgy érzem, nem is érdemes ennél kisebb motorral autót gyártani. Imádom, de aztán beállok a benzinkútra tankolni és szíven üt a számla. Igen, a számla. Nem szépítem a dolgot, fontos számomra a környezet védelme, de nem ringatom magam romantikus ábrándokba a világmegváltásról.

Amikor ott bugyborékol előttem a V8-as, nagyon ritkán fordul meg a fejemben, hogy mit és mennyit is kap a légkör emiatt. Minden tiszteletem azoké, akiknek ezen jár közben a fejük, de úgy vélem, elsősorban a közlekedés költségei mentén alakul majd át a közlekedő társadalom.

Amikor tehát villanyautót kapunk tesztre, újra és újra rá kell jöjjek, hogy mennyire király néma csendben suhanni, és lényegében fillérekből feltölteni (legalábbis a tankoláshoz képest). Ha jól sejtem, akkor sokan érezzük ugyanezt az átalakuló világunkban. Kettős érzések kavarognak bennünk a közlekedésről, viszont az autósport az nagyon más tészta.

%KA%Minden autóverseny alapja a gokart%KA%

Minden autóverseny alapja a gokart

Zsigerből, megszokásból vagy nem is tudom minek nevezzem, egyből rávágnám, hogy az autósport üvöltő motorokkal az igazi, de miért kéne itt is végletekben gondolkodni? A Formula E tökéletesen megmutatta, hogy villanyautókkal is lehet brutálisan izgalmas versenyeket tolni. Az autóversenyzés alapja pedig a gokart, ahol szintén egyre szaporodnak a villanyhajtású masinák. A Hell Kart&Event Center pedig lehetővé teszi, hogy személyesen kóstolj bele, milyen lehet Formula E versenyzőnek lenni.

Kicsit sajnálom, hogy nem Budapesten vagy a főváros közelében épült meg az 562 méter hosszú pálya.

Ennyi méterrel ez bizony a leghosszabb bérgokart pályák közé tartozik, ráadásul a 8-12 méter széles aszfaltcsíkon 7 különféle vonalvezetés is kialakítható. Persze nem mindegyik lesz 562 méteres, az a leghosszabb variációt jelenti. Tényleg hasonló egyébként egy utcai pályához, de szerencsére sok Formula E pályánál fantáziadúsabb. Igazi rázóköveken hajthatsz át a szalagkorlátok között (de ne tedd, ha nem akarsz időt veszíteni), szóval a hangulata kiváló. Elég széles ahhoz is, hogy komoly csatákat lehessen vívni, hiszen

több nagyszerű előzési pontot alakítottak ki rajta.

%KA%Jókat lehet csatázni a Hell pályáján%KA% %KA%Jókat lehet csatázni a Hell pályáján%KA%

Jókat lehet csatázni a Hell pályáján

A pályán 32 egyszemélyes gokart várja a vendégeket, illetve 2 darab kétszemélyes gép is bevethető, amennyiben igény mutatkozik rá. Persze ennyien nem lehetnek egyszerre a pályán, az megölné a versenyt. Valójában 8-10 fő az ideális egy futamra. Az egyszemélyes gokartok RIMO SiNUS iON masinák 5,6-24 kilowattos (7-30 lóerős) maximális teljesítménnyel. Hogy mi van, hét és harminc lóerő közötti az erő? Bizony, a teljesítményük szabályozható a garázsból, ami azért okos dolog, mert instant büntetéseket lehet kiszabni. Ha valaki veszélyesen viselkedik, vagy nem veszi figyelembe a kék zászlót, esetleg kiugrik a rajtnál, máris megkaphatja a teljesítménycsökkentést a rádióhullámok útján. Ugyanígy hasznos, ha kicsúszás vagy egyéb kalamajka miatt sárga zászlóznak. Bentről lelassíthatók a gépek, növelve a biztonságot.

%KA%Elővigyázatosságból, büntetésből, vagy akár a leintés utáni levezető körre is lassíthatók a villanygokartok a garázsból%KA%

Elővigyázatosságból, büntetésből, vagy akár a leintés utáni levezető körre is lassíthatók a villanygokartok a garázsból

Ugyanakkor a kormányon található egy Boost gomb is, ami lehetővé teszi, hogy 4 másodpercig +10 százalékkal megnőjön a versenygép teljesítménye. Ez 28 másodpercenként vethető be, tehát ennyit mindenképp várni kell két gombnyomás között, aztán szabadon sakkozhat a versenyző, hogy mikor akarja felhasználni az extra erőt. Ez nagyon hasonló a Formula E „támadó módjához”, illetve a Fan Boosthoz. Előbbit a pálya bizonyos pontján áthaladva érhetik el a villanyautós versenysorozatban, míg a másikat a nézők szavazatai alapján kapják a versenyzők. De, ahogy említettem a gokartban szabadon felhasználható.

Ezért talán jobban hasonlít az IndyCar rendszeréhez.

Onnan ered egyébként az egész ötlet, az F1 is tőlük leste el, picit átalakítva. A hibrid korszak hajnalán debütált az F1-ben, ha emlékeztek még a KERS-re. Az Indy-világában pedig 2004-ben a turbónyomást szabályozva, Push to Pass néven. Szóval az IndyCarban minden versenyre előre meghatározott időtartamra kapnak plusz erőt a versenyzők. Tehát mondjuk 120 másodpercnyi boostot, amit be kell osztani úgy, hogy egyszerre maximum 20 másodpercig használhatják (néhány pályán csak 15 másodpercig).

%KA%Az IndyCar és a Formula E versenyek hangulatát idézik a Hell Kart&Event Centerben rendezett futamok%KA% %KA%Az IndyCar és a Formula E versenyek hangulatát idézik a Hell Kart&Event Centerben rendezett futamok%KA%

Az IndyCar és a Formula E versenyek hangulatát idézik a Hell Kart&Event Centerben rendezett futamok

Amit még nem említettem a RIMO villanygokartjairól és bizony fontos, hogy egyszerűen állíthatók az ülések előre hátra és van rajtuk biztonsági öv is. Emellett érdekes még, hogy 60 km/h a végsebességük és 280 kilogramm a tömegük. Ez több, mint a belsőégésű motorral szerelt bérgokartoké, de ezt vezetés közben nem érzed. A villanymotor ugyanis ugyanúgy élénkebben lő ki, mint az utcai autóknál. Amit szokni kell, az a csúszáshatár.

A benzinmotoros gokartoknál valahogy jobban érzem, mekkora kanyarsebességet vállalhatok be úgy, hogy nem fogok lecsúszni az ívről.

Persze az igazsághoz hozzá tartozik, hogy most vezettem először villanygokartokat, tehát egy kis gyakorlással biztosan gyorsan elsajátíthatók bizonyos trükkök. Az időmérő és a verseny hevében azonban fikarcnyit sem érdekelt, hogy nem dübörög a motor, ugyanolyan élvezetes a kanyarcsúcspontokat vadászni, mint más gokartokkal. Mint említettem, a sebességgel sincs semmi baj, bár kintről nézve tényleg becsapós ez a dolog, mert a zaj hiánya miatt lassabbnak tűnnek a valóságosnál.

%KA%A rajtnál nem hallani a többieket, így helyezkedni is óvatosabban érdemes%KA%

A rajtnál nem hallani a többieket, így helyezkedni is óvatosabban érdemes

%KA%60 km/h a gokartok végsebessége, de az pályafüggő, hogy valóban elérik-e%KA% %KA%60 km/h a gokartok végsebessége, de az pályafüggő, hogy valóban elérik-e%KA%

60 km/h a gokartok végsebessége, de az pályafüggő, hogy valóban elérik-e

Végül még egy dolgot szeretnék megemlíteni, ami furcsa és egyben nagyon izgi volt, ez pedig a rajt, valamint a csaták, ugyanis nem hallod közeledni a másikat. Visszapillantók híján a másik gokart dübörgése lehet a támpont a csatáknál, de így nehezebben jössz rá, hogy mire készülhet a támadód, ezáltal neki is számításba kell vennie, hogy hiába teszi be az orrát, az elöl haladó rá fogja zárni a kaput. Valószínűleg ez volt a vesztem a Hell sajtós versenyén, ahol a harmadik helyről löktek ki a futam utolsó előtti körében. Szóval a villanygokart versenyek is tudnak drámai fordulatot venni, úgyhogy őszintén ajánlom, próbálja ki mindenki, aki csak egy picit is szereti a versenyek világát.

%KA%A kilökés és a kifékezés között nagy a különbség :)%KA%

A kilökés és a kifékezés között nagy a különbség :)

Ez is érdekes lehet:
 

Olcsó nyugatiból kultjármű: Volkswagen Scirocco 1.6 GL, 1979

A Scirocco húsz éve még elment napi járósnak, aztán ciki lett, de mára megbecsült hobbiautó...

Csak szabályosan, nem csak a megjelenésért: fólia az 1300 eurós Renault Mégane ablakain

Már egy ideje szolgál az 1300 euróért vásárolt Renault Mégane, most üvegeinek fóliázásával csinosabb...

Több európai autó elbukott az amerikai törésteszten, az ügyben azóta mégis kevés történt

Amióta az IIHS bevezette a kisátfedéses töréstesztjeit, csak az biztos, hogy a jelenlegi európai...

Szeptember 1-től fokozott rendszám ellenőrzés

Ellentmondásos hírek keringenek a sajtóban, miszerint hiába ellenőrzik fokozottan a külföldi...

City Taxi: 20 Toyota Prius bizonyítja, hogy ma még a hibrid a legjobb, taxizásra is

Egy-két villanyautó még csak kirakat, a hibrid taxik azonban világszerte és itthon is jól szolgálnak...

Ínségpróbán a hibrid, a dízel, a szívó és a turbós benzines

Nem összehasonlító teszt, csak fogyasztáspróba: négy teljesen különböző, ám kivétel nélkül családi...

Irány a Balaton! De merre?

Most már aztán tényleg megkezdődött a szezon, tömegek zarándokolnak vízközelbe, majd vissza a...

Hazánk legőszintébb márkanagykövetével, dr. Kiss Gergellyel beszélgettünk Mustang szeretetéről

Több annyira hiteles márkanagykövetre lenne szükség, mint amilyen a Ford Mustangot képviselő...

Járási rendszámok jövő évtől: 168 félét gyárthatnak

Jövőre területi, a kistérségeket nyugdíjazó járások alapján kiosztott, 168 különféle régiót jelölő...
 
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Friss tesztek

Év Magyar Autója összevetés: Audi e-tron, Kia e-Niro, Merecedes-Benz EQC, Renault Zoe

Villanyautós villámteszt: az igények szabják meg a győztest Videó

Az Év Magyar Autója zsűrivel elsőként kaparintottuk meg az új Renault Zoét, rögtön össze is vetettük a legfontosabb idei elektromos újdonságokkal. Ahhoz képest, hogy ő a legolcsóbb, nagyon derekasan helytállt.


Könyörög egy sportmotorért – Mazda3 Skyactiv-X teszt

Várjuk a csodát – Mazda3 Skyactiv-X

Csodamotort adott volna a világnak a Mazda? A Skyactiv-X egy különleges szerkezet, de mit érzékel belőle a felhasználó, akit teljesen hidegen hagy, hogy épp egy mérhetetlenül egyedi megoldást vezet?


Őszinte. Brutális, de őszinte... – Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio teszt

Agresszív kismalac – Alfa Romeo Stelvio QV

Azért szeretjük az agresszív kismalacot, mert gátlástalanul kimondja mindazt, amire mi is gondolunk. Általában mondjuk fájdalmasan kellemetlen, de végülis csak önmagát adja, se többet, se kevesebbet.

Még több teszt
Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Kipróbáltuk a friss Toyota C-HR-t az új kétliteres hibrid motorral

Megtanít okosan vezetni az új Toyota C-HR - Menetpróba

2 napja – Újdonság

Hatalmasat tarolt a piacon a Toyota C-HR, amikor 2016-ban megjelent. Napjainkban már 400 000 példány gördül Európa útjain, de még a legnépszerűbb típusok életében sem maradhat el a ráncfelvarrás. A C-HR esetében a lemezek alatt történt a nagyobb változás.


Teslát idéző megoldásokat is kínál a hazai fejlesztésű Gorilla S10 autóvédelmi rendszer

Egy autóvédelmi rendszer, és ami mögötte van: Gorilla S10

5 napja – Sztori

Egy profi autóvédelmi rendszerrel nem csupán egy terméket, hanem szolgáltatást is vásárolunk, így nem mindegy, hogy kik, miként csinálják.


600 literes csomagtér, minőségi ugrás – Rengeteget fejlődött az Octavia

Úton a luxus felé – Ültünk az új Skoda Octaviában!

6 napja – Újdonság

Hatalmas szakadék tátong az Octavia és a többi modell között, mióta tegnap este bemutatták az új kompaktot. Európa egyik legnépszerűbb autója érzésre is a prémium felé lépett, legalább kettőt.


Használtautó.hu

VOLVO S40 1.6 Kinetic

VOLVO S40 1.6 Kinetic

Ár: 1.400.000 Ft

Évjárat: 2006 / 11

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Benzin

FORD FIESTA 1.25 Trend csere-beszámítás!

FORD FIESTA 1.25 Trend...

Ár: 1.690.000 Ft

Évjárat: 2012 / 1

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

VOLKSWAGEN JETTA 1.4 TSI Comfortline

VOLKSWAGEN JETTA 1.4 T...

Ár: 2.990.000 Ft

Évjárat: 2012 / 11

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!