0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

A kitartók veteránja - 30 éves a Citroën XM

Formája volt a legnagyobb sikere, ritka veteránná érett a Citroën XM

·

A prémium szegmensben indított francia nagyautók bája egészen a ’90-es évek közepéig elbűvölte a vásárlókat. Az XM borzalmasan erős vetélytársak ellen készült el, a klasszikus értékekkel, 30 évvel ezelőtt.

%KA%Igazi ufó volt a '89-ben bemutatott XM, Giuseppe Giugiaro tehet a fantasztikus formatervről%KA%

Igazi ufó volt a '89-ben bemutatott XM, Giuseppe Giugiaro tehet a fantasztikus formatervről

Varázslatosak, különlegesek, egyedi bájukkal mindenkit le tudnak venni a lábáról a francia nagyautók. Az ’50-es évek pompás DS-e, az SM, vagy a CX, mind olyan értékeket adott, amit a korszakban egyszerűen nem tudott más. A Citroën kényelmet, mérsékelt extravaganciát és tömény eleganciát adott a vevőknek a könnyed vezethetőség és a felejthetetlenül felhőtlen utazás ígéretével. A még ma is pompás DS 1,5 millió példányos eladásával joggal terveztek a franciák további nagyautókat, a CX-ből is elment 1,2 millió példány, ám a konkurencia egyre erősödött, főleg minőség és tartósság terén. A Citroën továbbra is a klasszikus értékek szerint tervezett, a CX utódjánál meg kellett maradni az extravaganciának, az eleganciának és a különleges, egyedi kényelemnek. Egy valamivel azonban nem terveztek; a vásárlók igényei közben megváltoztak. A Citroën XM 1989. május 23-án mutatkozott be a márka új nagyautójaként a korszak nagymenője, Giuseppe Bertone formatervével.

%KA%Hegyes orra és lapos gépteteje jó légellenállást biztosít az XM-nek%KA%

Hegyes orra és lapos gépteteje jó légellenállást biztosít az XM-nek

Az XM formaterve garantált egyfajta sikert.

A ’80-as évek vonalzóval rajzolt dizájnjába már került egy hangyányi gömbölyítés, épp csak finomításként, és olyan vizuális trükköket is alkalmaztak, mint a hatalmas üvegfelületeket elválasztó fekete oszlopok, vagy az ajtókon lesüllyesztett övvonal. Funkciója nem volt, így vittek izgalmat a látszólag egyszerű formavilágba és így a tető is látszólag lebeg, gépies, mégis légies a megjelenés. A lapos orr és a szinte tökéletes ék alak az alacsony légellenállást szolgálta, nem mellesleg adott az XM-nek egy furcsa sportos jellemet is. Furcsán néztek rá, miután a szegmens már jó ideje a szedánokról szólt és házon belül is készült egy jóval potensebb konkurens, a Peugeot 605, mellyel azonos padlólemezre épültek. A Citroën kitartott a csapotthátú fazon mellett, és ez adta az XM valóban különleges báját. Érdekes megoldásként, hogy a szedánt keresők igényeit is kiszolgálják, a hátsó szélvédőt megkettőzték, anélkül lehet kinyitni a csomagtartót, hogy a hideg, vagy épp meleg kinti levegő a hátul ülők nyakába csapna.

%KA%Különleges megoldásokkal teli, két hátsó szélvédője van%KA% %KA%Különleges megoldásokkal teli, két hátsó szélvédője van%KA%

Különleges megoldásokkal teli, két hátsó szélvédője van

%KA%Fekete tetőoszlopai és hatalmas ablakai szinte lebegtetik a tetőt, légies a fazon%KA%

Fekete tetőoszlopai és hatalmas ablakai szinte lebegtetik a tetőt, légies a fazon

Bármennyire is különlegesek és üzletileg sikeresek voltak elődei, főként a CX rossz hírneve miatt nagy teher nehezedett a Citroënre. A CX vezethetőségét sokan nem tartották túl biztosnak, nagyokat dőlt kanyarokban, ezért az XM-et feszesebbre tervezték és a hidropneumatikus futóműhöz elektronikus, aktív vezérlést dolgoztak ki. Korrózióvédelem szempontjából sem volt épp az autóipar legszebb példája az CX, új galvanizálási technológiával kezelték az XM-et, amivel a karosszéria valóban jóval tartósabbra sikerült elődjénél. Vették a lapot és az alulmotorizáltság bélyege ellen is készültek, 3,0 literes V6-os motor is választható volt az XM-hez – a Maserati motoros SM után először − valamint a négyhengeres benzines és a 2,1-es dízel is készült turbófeltöltéssel. Műszakilag a motorokkal adódott a legkevesebb probléma, a dízel járáskultúrája a korszaknak megfelelő, aki tehette, inkább a V6-ossal rendelte, ez illett igazán a prémiumos jellemhez.

%KA%Az egyküllős kormány már klasszikusnak számított a Citroënnél, gombok is kerültek rá%KA%

Az egyküllős kormány már klasszikusnak számított a Citroënnél, gombok is kerültek rá

Legfontosabb pontja mindenképp a hidropneumatikus futómű.

A szintszabályzást egy karral intézhette a sofőr a középkonzolon, egészen alacsony sport állástól a magasabb, padkahódításra alkalmas beállításig szabadon választhatott a magasságban. A rendszer, akárcsak a motorok, kevés hibával voltak üzemben tarthatóak, valójában még ma is ez a két főegység az, ami a leglehasználtabb példányokban is működik. A pneumatikus rendszer felépítése nem egyszerű, minden kerékhez külön kiegyenlítő tartály tartozott, a hátsókat pedig nehezen hozzáférhető helyre, a hátsó tengely fölé tervezték. Szerencsére ezekkel nem, sokkal inkább az elöregedő vezetékekkel akadhat probléma, ezek okozhatnak szivárgást. Az XM futóműve fantasztikus munka és még komolyabb élmény is, a puha kormányzással együtt a vezetése semmihez sem hasonlítható.

%KA%A szögletes dizájnt otthonosabb, de jellegtelenebb váltotta a '94-es frissítéskor%KA% %KA%A szögletes dizájnt otthonosabb, de jellegtelenebb váltotta a '94-es frissítéskor%KA%

A szögletes dizájnt otthonosabb, de jellegtelenebb váltotta a '94-es frissítéskor

%KA%1991-ben érkezett a kombi kivitel is%KA%

1991-ben érkezett a kombi kivitel is

Utastere első körben hasonlóan szögletesre sikerült, akárcsak a külső.

Az egyküllős kormány látványa csak növelte a sci-fi élményt, otthonossá pedig a valódi, idős korukra sem vetemedő vastag faberakások tették.

A kormány érdekessége, hogy néhány funkció gombja, mint a hangerőállítás, vagy az elakadásjelző kapcsolója, már rákerült, így lényegében multikormányként működött. Vastagon párnázott puha fotelekben foglalhattak helyet az utasok, a plüss mellett minőségi bőr huzatot is kaphattak. A hátsó lábtér terpeszkedésre könnyedén adta a lehetőséget, és az ablakokat sem kellett kézzel tekerni, gombnyomásra csusszantak fel és le. Az XM bonyolult elektronikai rendszerét jól mutatja, hogy a nyitott ajtókra szöveges üzenettel figyelmeztette a sofőrt a műszerfalon és a hibaüzeneteket is ide írta ki. A látvány, az élmény és főleg a kényelem lenyűgöző volt, ahogy korának megfelelően a minőség is, nem is lehetett volna másként egy autónál, aminek a kormány flottájában is bérelt helye volt.

%KA%Hidropneumatikus futóműve nagy érték volt, feszesebbre sikerült a CX-nél, elektronika vezérelte az oldaldőlés szabályozását%KA%

Hidropneumatikus futóműve nagy érték volt, feszesebbre sikerült a CX-nél, elektronika vezérelte az oldaldőlés szabályozását

Éppen elektronikai felépítése volt a leggyengébb pontja. A Citroën nem állt épp pénzügyi helyzetének csúcsán, így a nem látható helyeken jelentősen faragott a költségekből, így kerültek olcsó kapcsolótáblák az XM-be. Ezek hamar korrodáltak, különböző hibákat produkáltak, aminek a kényelmi funkciók, mint az elektromos ablakemelők, vagy az ülésfűtés látták kárát. Tapasztalt citroënesek ma már tudják, hová nyúljanak és legtöbben ki is cserélik a már frissített XM jobb minőségű és megbízhatóbb kapcsolótábláira a hibás alkatrészeket. Ha már frissítés, a Citroën nagyautója 1994-ben ráncfelvarráson esett át, amikor a legtöbb műszaki hiba forrását modernizálták. Változtattak kicsit a külső megjelenésen és teljesen lecserélték a műszerfalat a ’90-es évek divatja szerinti jócskán gömbölyített műanyag elemre.

%KA%Négyhengeres szívó és turbós benzinmotorokkal, négyhengeres szívó és turbódízellel, valamint V6-os motorokkal készült%KA%

Négyhengeres szívó és turbós benzinmotorokkal, négyhengeres szívó és turbódízellel, valamint V6-os motorokkal készült

Az XM-mel évi 160 000 darabos eladást terveztek, ami soha nem valósult meg. Erős időszakban érkezett, a 100-as Audival, az 5-ös BMW-vel, a már említett Peugeot 605-tel és a Ford Scorpióval, valamint az Opel Omegával kellett megküzdenie. Az XM-en az sem segített, hogy 1990-ben majdnem kétszer annyi pontot kapott az Év Autója választáson, mint a Mercedes-Benz SL. Egy jelentős globális pénzügyi válság kellős közepén mutatkozott be, sejthető volt a vég.

1996-ban a Citroën soha nem látott veszteséget könyvelt el, de a csúcsmodell gyártását egészen 2000-ig nem állították le.

Az XM végső eladási adatai nagyon rosszul sikerültek, 333 775 példány talált gazdára 11 év alatt, ez annyira megtörte a Citroën vezetését, hogy jogos utódját, a C6-ot, annak ellenére csak 2005-ben mutatták be, hogy tanulmányautóként már 1999-ben láthatta a közönség. A Citroën fénykorának utolsó példányai közül való az XM, mely különlegessége és főként szerény darabszáma miatt ma már nehezen, vagy csak nagyon rossz állapotban szerezhető be. Éppen ezért és a kitartó, márkahű közönségért van esélye a fennmaradt példányoknak a jobb életre.

%KA%A frissítéskor középre került az embléma, csinosabb lett az orr, de ez sem segített az eladásokon%KA%

A frissítéskor középre került az embléma, csinosabb lett az orr, de ez sem segített az eladásokon

Ez is érdekes lehet:
 

5 éven belül 10 villanyautót ígér a Toyota – egyebek mellett

Tavaly több mint egymillió autót értékesített a Toyota, 2025-re 1,4 millió a cél, felfedték...

Sofőrje miatt rekorder fogyasztású a Yaris

Néhány egyszerű trükkel akár egy közel 10 éves, fél millió kilométert futott autó is lehet fogyasztási...

Szívesen éltünk volna a világ másik felén miatta – 50 éves a GT-R történet

Az év talán legfontosabb évforulóját könyvelhetik el a japánok. A felejthetetlen Nissan Skyline...

Formája volt a legnagyobb sikere, ritka veteránná érett a Citroën XM

A prémium szegmensben indított francia nagyautók bája egészen a ’90-es évek közepéig elbűvölte...

Ha ma gyártanák, akkor is menő lenne - Veterán az Opel Calibra!

Különösen veszélyes, ha az ember fotókat kezd el keresni az Opel Calibráról. Még ma is éppen...

Már 50 milliárd forintos tétel a nagycsaládos autók támogatása, küzdenek a vevők és a kereskedők is

Érdekes helyzetet szült a tavaly júliustól igényelhető nagycsaládos autóvásárlási támogatás...

Ínségpróbán a hibrid, a dízel, a szívó és a turbós benzines

Nem összehasonlító teszt, csak fogyasztáspróba: négy teljesen különböző, ám kivétel nélkül családi...

Gymkhana Lada: kilinccsel előre a Kakucsringen

Nem szlalom, nem drift, kicsit mind összegyúrva a gymkhana. Ken Block helyett Turmur és Kistur...

Íme az autópiac 2019-es számai: a személyautók győztese a Suzuki

Tavaly is lassuló növekedés mellett, de tovább nőtt az autópiac. Bár a márkák dobogóján nincs...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1jaXRyb2Vu
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (4 db)

HARIATI írta: 2 hete

Giuseppe Giugiaro?

A válaszoláshoz belépés szükséges

Dagadt embereknek, "dagadt" autót.
nesztek, egyterű meg SUV.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Tökmindegy írta: 2 hete

Az egyik kép mellett Giuseppe Giugiaro neve szerepel, mint az XM formatervének felelőse; a cikkben viszont Bertone. Most akkor ki volt a formatervező VALÓJÁBAN? Valószínűleg csak elírás, de kéretik javítani, köszönöm.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Tökmindegy írta: 2 hete

Nem az autóipar, hanem a mai fogyasztók szégyene, hogy a Citroen ázsiója zuhanórepülésbe került, az XM pedig megbukott. Számos jobb sorsra érdemes márka bukott meg az idióta fogyasztók miatt (Lancia, Saab, Rover) a posztmodern őrület miatt. És íme az eredmény: ízléstelen, aránytalan, elbaszott SUV-ok és egyterűek, Holdról is látszó karórákkal. A normális, őszinte, emberszabású, szép arányú autókat nagy számban előállító autóipar nagyjából meghalt 2000 után.

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1jaXRyb2Vu
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1jaXRyb2Vu

Friss tesztek

Bárcsak szabad lehetne… - BMW X2 M35i xDrive teszt

Nyugtatókon él – BMW X2 M35i

A BMW-nél tudják, hogyan kell élvezhető autót építeni, ez tiszta sor. A piac változása viszont alaposan feladja a leckét a bajoroknak, elsőre a legdurvább X2-ről is nehéz eldönteni, hogy jó-e.


Ráncfevarrása után is mesteri a Renault Master

Mesterek mestere - Renault Master teszt

Bútorszállítónak álltunk néhány napra, közben a látványosan frissített Renault Master biznyította a képességeit.


Teszten a lágy hibrid Suzuki Swift

Mit adott nekünk a hibridség? - Suzuki Swift Hybrid teszt

A lágy hibrid Ignis után a Swift is nálunk járt ugyanazzal a hajtáslánccal, amelyben a 12 voltos lítium-ion akksi és az ISG segíti a benzinmotor dolgát. Vajon megéri a felárat?

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1jaXRyb2Vu
Hirdetés

CITROEN tesztek

Citroën Grand C4 SpaceTourer 1.5 BlueHDi 130 Automata Feel teszt

Kényelemre vágyó nagycsaládosoknak: Citroën Grand C4 SpaceTourer

Hat évvel ezelőtt debütált a Citroën C4 Picasso harmadik, egyben a Grand C4 Picasso második generációja. Tavaly leginkább nevet váltottak: C4 SpaceTourer és Grand C4 SpaceTourer néven folytatták karrierjüket.


Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110 S&S Shine teszt

A spórolás művésze? Citroën C4 Cactus teszt

Nézzen ki úgy, mint egy SUV? Menjen át gond nélkül minden úthibán? Ezeket gond nélkül tudja az új Citroën C4 Cactus, ám még a crossoverekhez mérten is olcsó. Középső benzinesével próbáltuk.


Citroën C-Elysée 1.6 BlueHDi Shine teszt

"Rossz helyen van a kocsi" - Citroën C-Elysée

Viharos a megítélése, talán csak a flottakezelők nem fordulnak el tőle, pedig úgy is szerethető, hogy közben nem fognak az ember fejéhez fegyvert.


Citroën DS3 PureTech 82 Limited teszt

Miskárolásról szó sincs - Citroën DS3 teszt

A francia Mini, ami már 3,99 millióért elvihető: ez a Citroën DS3 a 82 lóerős alapmotorral. Nekem ráadásul fele ilyen erősen is tetszene.


Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 150 teszt

Gesztenyepüré babból. Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi teszt Videó

Megnyerő, de fenékig nem tejfel a Citroën Grand C4 Picasso, amit ezúttal 2,0 literes dízelmotorral, majdnem csurig felszerelve próbáltunk.


Még több CITROEN teszt

Címlapon


Friss cikkek

Mivel telt a hetünk? Elmeséljük!

Készítettünk egy podcastot, hallgassátok

10 órája – Sztori

Elindítottuk az Autónavigátor podcastját, az első adást már hallgathatjátok is!


Idén húzhatja be a harmadik X-et a Renault Clio

30 év és öt generáció - ünnepi év vár a Renault Clióra

13 órája – Sztori

A világ legkelendőbb francia autója idén tölti be a harmincadik életévét. Persze hivatalosan csak az év közepén, nyáron kaphat szülinapi tortát a Renault Clio.


Toyota Yaris: lehet nagyon takarékos, de lesz belőle vérpezsdítő  GR is

2,9 l/100km fogyasztással jön az új Toyota Yaris

3 napja – Újdonság

Egyre többet tudunk az új Toyota Yarisról, egyre ígéretesebb is: a hibrid kategóriája legtakarékosabbja lesz


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

CITROEN XM 2.0i Presence

CITROEN XM 2.0i Presence

Ár: 250.000 Ft

Évjárat: 1993

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

CITROEN XM 3.0 V6 24V Exclusive

CITROEN XM 3.0 V6 24V...

Ár: 1.790.000 Ft

Évjárat: 1998 / 6

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

CITROEN XM 2.1 D12 Turbo Exclusive

CITROEN XM 2.1 D12 Tur...

Ár: 450.000 Ft

Évjárat: 1993

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!