0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

A kitartók veteránja - 30 éves a Citroën XM

Formája volt a legnagyobb sikere, ritka veteránná érett a Citroën XM

·

A prémium szegmensben indított francia nagyautók bája egészen a ’90-es évek közepéig elbűvölte a vásárlókat. Az XM borzalmasan erős vetélytársak ellen készült el, a klasszikus értékekkel, 30 évvel ezelőtt.

%KA%Igazi ufó volt a '89-ben bemutatott XM, Giuseppe Giugiaro tehet a fantasztikus formatervről%KA%

Igazi ufó volt a '89-ben bemutatott XM, Giuseppe Giugiaro tehet a fantasztikus formatervről

Varázslatosak, különlegesek, egyedi bájukkal mindenkit le tudnak venni a lábáról a francia nagyautók. Az ’50-es évek pompás DS-e, az SM, vagy a CX, mind olyan értékeket adott, amit a korszakban egyszerűen nem tudott más. A Citroën kényelmet, mérsékelt extravaganciát és tömény eleganciát adott a vevőknek a könnyed vezethetőség és a felejthetetlenül felhőtlen utazás ígéretével. A még ma is pompás DS 1,5 millió példányos eladásával joggal terveztek a franciák további nagyautókat, a CX-ből is elment 1,2 millió példány, ám a konkurencia egyre erősödött, főleg minőség és tartósság terén. A Citroën továbbra is a klasszikus értékek szerint tervezett, a CX utódjánál meg kellett maradni az extravaganciának, az eleganciának és a különleges, egyedi kényelemnek. Egy valamivel azonban nem terveztek; a vásárlók igényei közben megváltoztak. A Citroën XM 1989. május 23-án mutatkozott be a márka új nagyautójaként a korszak nagymenője, Giuseppe Bertone formatervével.

%KA%Hegyes orra és lapos gépteteje jó légellenállást biztosít az XM-nek%KA%

Hegyes orra és lapos gépteteje jó légellenállást biztosít az XM-nek

Az XM formaterve garantált egyfajta sikert.

A ’80-as évek vonalzóval rajzolt dizájnjába már került egy hangyányi gömbölyítés, épp csak finomításként, és olyan vizuális trükköket is alkalmaztak, mint a hatalmas üvegfelületeket elválasztó fekete oszlopok, vagy az ajtókon lesüllyesztett övvonal. Funkciója nem volt, így vittek izgalmat a látszólag egyszerű formavilágba és így a tető is látszólag lebeg, gépies, mégis légies a megjelenés. A lapos orr és a szinte tökéletes ék alak az alacsony légellenállást szolgálta, nem mellesleg adott az XM-nek egy furcsa sportos jellemet is. Furcsán néztek rá, miután a szegmens már jó ideje a szedánokról szólt és házon belül is készült egy jóval potensebb konkurens, a Peugeot 605, mellyel azonos padlólemezre épültek. A Citroën kitartott a csapotthátú fazon mellett, és ez adta az XM valóban különleges báját. Érdekes megoldásként, hogy a szedánt keresők igényeit is kiszolgálják, a hátsó szélvédőt megkettőzték, anélkül lehet kinyitni a csomagtartót, hogy a hideg, vagy épp meleg kinti levegő a hátul ülők nyakába csapna.

%KA%Különleges megoldásokkal teli, két hátsó szélvédője van%KA% %KA%Különleges megoldásokkal teli, két hátsó szélvédője van%KA%

Különleges megoldásokkal teli, két hátsó szélvédője van

%KA%Fekete tetőoszlopai és hatalmas ablakai szinte lebegtetik a tetőt, légies a fazon%KA%

Fekete tetőoszlopai és hatalmas ablakai szinte lebegtetik a tetőt, légies a fazon

Bármennyire is különlegesek és üzletileg sikeresek voltak elődei, főként a CX rossz hírneve miatt nagy teher nehezedett a Citroënre. A CX vezethetőségét sokan nem tartották túl biztosnak, nagyokat dőlt kanyarokban, ezért az XM-et feszesebbre tervezték és a hidropneumatikus futóműhöz elektronikus, aktív vezérlést dolgoztak ki. Korrózióvédelem szempontjából sem volt épp az autóipar legszebb példája az CX, új galvanizálási technológiával kezelték az XM-et, amivel a karosszéria valóban jóval tartósabbra sikerült elődjénél. Vették a lapot és az alulmotorizáltság bélyege ellen is készültek, 3,0 literes V6-os motor is választható volt az XM-hez – a Maserati motoros SM után először − valamint a négyhengeres benzines és a 2,1-es dízel is készült turbófeltöltéssel. Műszakilag a motorokkal adódott a legkevesebb probléma, a dízel járáskultúrája a korszaknak megfelelő, aki tehette, inkább a V6-ossal rendelte, ez illett igazán a prémiumos jellemhez.

%KA%Az egyküllős kormány már klasszikusnak számított a Citroënnél, gombok is kerültek rá%KA%

Az egyküllős kormány már klasszikusnak számított a Citroënnél, gombok is kerültek rá

Legfontosabb pontja mindenképp a hidropneumatikus futómű.

A szintszabályzást egy karral intézhette a sofőr a középkonzolon, egészen alacsony sport állástól a magasabb, padkahódításra alkalmas beállításig szabadon választhatott a magasságban. A rendszer, akárcsak a motorok, kevés hibával voltak üzemben tarthatóak, valójában még ma is ez a két főegység az, ami a leglehasználtabb példányokban is működik. A pneumatikus rendszer felépítése nem egyszerű, minden kerékhez külön kiegyenlítő tartály tartozott, a hátsókat pedig nehezen hozzáférhető helyre, a hátsó tengely fölé tervezték. Szerencsére ezekkel nem, sokkal inkább az elöregedő vezetékekkel akadhat probléma, ezek okozhatnak szivárgást. Az XM futóműve fantasztikus munka és még komolyabb élmény is, a puha kormányzással együtt a vezetése semmihez sem hasonlítható.

%KA%A szögletes dizájnt otthonosabb, de jellegtelenebb váltotta a '94-es frissítéskor%KA% %KA%A szögletes dizájnt otthonosabb, de jellegtelenebb váltotta a '94-es frissítéskor%KA%

A szögletes dizájnt otthonosabb, de jellegtelenebb váltotta a '94-es frissítéskor

%KA%1991-ben érkezett a kombi kivitel is%KA%

1991-ben érkezett a kombi kivitel is

Utastere első körben hasonlóan szögletesre sikerült, akárcsak a külső.

Az egyküllős kormány látványa csak növelte a sci-fi élményt, otthonossá pedig a valódi, idős korukra sem vetemedő vastag faberakások tették.

A kormány érdekessége, hogy néhány funkció gombja, mint a hangerőállítás, vagy az elakadásjelző kapcsolója, már rákerült, így lényegében multikormányként működött. Vastagon párnázott puha fotelekben foglalhattak helyet az utasok, a plüss mellett minőségi bőr huzatot is kaphattak. A hátsó lábtér terpeszkedésre könnyedén adta a lehetőséget, és az ablakokat sem kellett kézzel tekerni, gombnyomásra csusszantak fel és le. Az XM bonyolult elektronikai rendszerét jól mutatja, hogy a nyitott ajtókra szöveges üzenettel figyelmeztette a sofőrt a műszerfalon és a hibaüzeneteket is ide írta ki. A látvány, az élmény és főleg a kényelem lenyűgöző volt, ahogy korának megfelelően a minőség is, nem is lehetett volna másként egy autónál, aminek a kormány flottájában is bérelt helye volt.

%KA%Hidropneumatikus futóműve nagy érték volt, feszesebbre sikerült a CX-nél, elektronika vezérelte az oldaldőlés szabályozását%KA%

Hidropneumatikus futóműve nagy érték volt, feszesebbre sikerült a CX-nél, elektronika vezérelte az oldaldőlés szabályozását

Éppen elektronikai felépítése volt a leggyengébb pontja. A Citroën nem állt épp pénzügyi helyzetének csúcsán, így a nem látható helyeken jelentősen faragott a költségekből, így kerültek olcsó kapcsolótáblák az XM-be. Ezek hamar korrodáltak, különböző hibákat produkáltak, aminek a kényelmi funkciók, mint az elektromos ablakemelők, vagy az ülésfűtés látták kárát. Tapasztalt citroënesek ma már tudják, hová nyúljanak és legtöbben ki is cserélik a már frissített XM jobb minőségű és megbízhatóbb kapcsolótábláira a hibás alkatrészeket. Ha már frissítés, a Citroën nagyautója 1994-ben ráncfelvarráson esett át, amikor a legtöbb műszaki hiba forrását modernizálták. Változtattak kicsit a külső megjelenésen és teljesen lecserélték a műszerfalat a ’90-es évek divatja szerinti jócskán gömbölyített műanyag elemre.

%KA%Négyhengeres szívó és turbós benzinmotorokkal, négyhengeres szívó és turbódízellel, valamint V6-os motorokkal készült%KA%

Négyhengeres szívó és turbós benzinmotorokkal, négyhengeres szívó és turbódízellel, valamint V6-os motorokkal készült

Az XM-mel évi 160 000 darabos eladást terveztek, ami soha nem valósult meg. Erős időszakban érkezett, a 100-as Audival, az 5-ös BMW-vel, a már említett Peugeot 605-tel és a Ford Scorpióval, valamint az Opel Omegával kellett megküzdenie. Az XM-en az sem segített, hogy 1990-ben majdnem kétszer annyi pontot kapott az Év Autója választáson, mint a Mercedes-Benz SL. Egy jelentős globális pénzügyi válság kellős közepén mutatkozott be, sejthető volt a vég.

1996-ban a Citroën soha nem látott veszteséget könyvelt el, de a csúcsmodell gyártását egészen 2000-ig nem állították le.

Az XM végső eladási adatai nagyon rosszul sikerültek, 333 775 példány talált gazdára 11 év alatt, ez annyira megtörte a Citroën vezetését, hogy jogos utódját, a C6-ot, annak ellenére csak 2005-ben mutatták be, hogy tanulmányautóként már 1999-ben láthatta a közönség. A Citroën fénykorának utolsó példányai közül való az XM, mely különlegessége és főként szerény darabszáma miatt ma már nehezen, vagy csak nagyon rossz állapotban szerezhető be. Éppen ezért és a kitartó, márkahű közönségért van esélye a fennmaradt példányoknak a jobb életre.

%KA%A frissítéskor középre került az embléma, csinosabb lett az orr, de ez sem segített az eladásokon%KA%

A frissítéskor középre került az embléma, csinosabb lett az orr, de ez sem segített az eladásokon

Ez is érdekes lehet:
 

Árharc: Peugeot 5008 vs. Skoda Kodiaq

Idén a Peugeot és a Skoda is SUV köntösben hozott lényegében hétüléses egyterűt. Akad különbség...

Szívesen éltünk volna a világ másik felén miatta – 50 éves a GT-R történet

Az év talán legfontosabb évforulóját könyvelhetik el a japánok. A felejthetetlen Nissan Skyline...

Formája volt a legnagyobb sikere, ritka veteránná érett a Citroën XM

A prémium szegmensben indított francia nagyautók bája egészen a ’90-es évek közepéig elbűvölte...

Így épül a legerősebb hazai Nissan GT-R

1200 lóerő fölé várják a hazai építésű GT-R teljesítményét, de még nem tudják, hol lesz a vége...

Ikarus 30: hatvan éves a nejlonbusz

Botránnyal kezdődött az élete, igazából nem vált be a forgalomban sem, mégis maradandó nyomott...

Teslát idéző megoldásokat is kínál a hazai fejlesztésű Gorilla S10 autóvédelmi rendszer

Egy profi autóvédelmi rendszerrel nem csupán egy terméket, hanem szolgáltatást is vásárolunk...

Igazi ámokfutót csíptek el ezúttal a rendőrök

A szabályos és biztonságos előzés alapvető feltétele, hogy belássuk azt az útszakaszt, amelyen...

A negyedik X-et is behúzta a Mercedes S-osztály második generációja

A Mercedes-Benz S-osztály neve összeforrt a luxussal és a csúcstechnológia alkalmazásával. Bár...

Ha ma gyártanák, akkor is menő lenne - Veterán az Opel Calibra!

Különösen veszélyes, ha az ember fotókat kezd el keresni az Opel Calibráról. Még ma is éppen...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1jaXRyb2Vu
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (4 db)

HARIATI írta: 3 hete

Giuseppe Giugiaro?

A válaszoláshoz belépés szükséges

Dagadt embereknek, "dagadt" autót.
nesztek, egyterű meg SUV.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Tökmindegy írta: 4 hete

Az egyik kép mellett Giuseppe Giugiaro neve szerepel, mint az XM formatervének felelőse; a cikkben viszont Bertone. Most akkor ki volt a formatervező VALÓJÁBAN? Valószínűleg csak elírás, de kéretik javítani, köszönöm.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Tökmindegy írta: 4 hete

Nem az autóipar, hanem a mai fogyasztók szégyene, hogy a Citroen ázsiója zuhanórepülésbe került, az XM pedig megbukott. Számos jobb sorsra érdemes márka bukott meg az idióta fogyasztók miatt (Lancia, Saab, Rover) a posztmodern őrület miatt. És íme az eredmény: ízléstelen, aránytalan, elbaszott SUV-ok és egyterűek, Holdról is látszó karórákkal. A normális, őszinte, emberszabású, szép arányú autókat nagy számban előállító autóipar nagyjából meghalt 2000 után.

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1jaXRyb2Vu
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1jaXRyb2Vu

Friss tesztek

Honda HR-V 1.5 VTEC Turbo Sport teszt - Inkább nyugalmat, mint adrenalint ad

A legvagányabb Jazz? Honda HR-V Sport teszt

Tavaly turbómotort és Sport felszereltséget is kapott a Jazzre épülő Honda HR-V. Velük, valamint CVT váltóval kellemes, ám nem olcsó.


Önzáró difi és sportos külső? Egész vonzó ez a Passat!  - Volkswagen Passat 2.0 TDI DSG R-Line

Az üzlet, az üzlet – VW Passat R-Line

Sokat nem lett volna értelme változtatni a 2015-ös Év Autóján. A Passat enyhe külső frissítése jól áll neki, új technológiai részletei miatt pedig igazán modern. Unalmas? Én is azt gondoltam…


Ha tényleg kemény vagy, SUV helyett ilyennel jársz – Mitsubishi L200 teszt

Alig ismerni rá – Mitsubishi L200

A SUV őrület szinte teljesen romba döntötte mindazt, amiért egy autót önmagában a technika miatt értékelni lehet. Látványos? Nagy? Tekintélyt parancsoló? Puhány! Az önző óriások között egy pickup legalább tényleg fickós - mint az L200.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1jaXRyb2Vu
Hirdetés

CITROEN tesztek

Citroën Grand C4 SpaceTourer 1.5 BlueHDi 130 Automata Feel teszt

Kényelemre vágyó nagycsaládosoknak: Citroën Grand C4 SpaceTourer

Hat évvel ezelőtt debütált a Citroën C4 Picasso harmadik, egyben a Grand C4 Picasso második generációja. Tavaly leginkább nevet váltottak: C4 SpaceTourer és Grand C4 SpaceTourer néven folytatták karrierjüket.


Citroën C4 Cactus 1.2 PureTech 110 S&S Shine teszt

A spórolás művésze? Citroën C4 Cactus teszt

Nézzen ki úgy, mint egy SUV? Menjen át gond nélkül minden úthibán? Ezeket gond nélkül tudja az új Citroën C4 Cactus, ám még a crossoverekhez mérten is olcsó. Középső benzinesével próbáltuk.


Citroën C-Elysée 1.6 BlueHDi Shine teszt

"Rossz helyen van a kocsi" - Citroën C-Elysée

Viharos a megítélése, talán csak a flottakezelők nem fordulnak el tőle, pedig úgy is szerethető, hogy közben nem fognak az ember fejéhez fegyvert.


Citroën DS3 PureTech 82 Limited teszt

Miskárolásról szó sincs - Citroën DS3 teszt

A francia Mini, ami már 3,99 millióért elvihető: ez a Citroën DS3 a 82 lóerős alapmotorral. Nekem ráadásul fele ilyen erősen is tetszene.


Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi 150 teszt

Gesztenyepüré babból. Citroën Grand C4 Picasso BlueHDi teszt Videó

Megnyerő, de fenékig nem tejfel a Citroën Grand C4 Picasso, amit ezúttal 2,0 literes dízelmotorral, majdnem csurig felszerelve próbáltunk.


Még több CITROEN teszt

Címlapon


Friss cikkek

E10, hibridek, Ford Puma és Opel Grandland X - heti podcastunk

Podcast: ismét mesélünk egy kicsit a hét autós történéseiről

21 órája – Sztori

E héten sem blicceltük a podcast-gyártást, szóban is elmondjuk mindazt, amivel a héten foglalkoztunk, meg egy kicsit többet is. Hallgassátok!


Az új maszk már csakis elektromos hajtást takarhat – vezettük az új smartokat

Ők már meglépték: villanyautókat adnak, viszonylag olcsón

24 órája – Újdonság

A smart elsőként tért át teljes kínálatával az elektromos hajtásra, ezt palettájuk frissítésével is nyomatékosítják. A megújult kínálatot Valenciában vezethettük.


Már nemcsak technikájával, formájával is meggyőző a második generációs Toyota   Mirai

Hátul hajt és emissziómentes az új Toyota Mirai

2 napja – Újdonság

Az első Miraival a hibridek után az üzemanyagcellás autók piacán is piacvezető lett a Toyota, a második már formájával is meggyőző, persze a technika is tovább finomodott, ismét a jövőt mutatja!


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

CITROEN XM 2.1 D12 Turbo SX Sérülésmentes. rozsdamentes. szervizkönyves

CITROEN XM 2.1 D12 Tur...

Ár: 660.000 Ft

Évjárat: 1996 / 9

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

CITROEN XM 2.1 D12 Turbo Ambiance (Automata)

CITROEN XM 2.1 D12 Tur...

Ár: 320.000 Ft

Évjárat: 1993 / 6

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Dízel

CITROEN XM 2.0 INJ Classic

CITROEN XM 2.0 INJ Cla...

Ár: 70.000 Ft

Évjárat: 1990 / 3

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!