0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

A legáramvonalasabb oldtimer - 30 éves a Calibra

Ha ma gyártanák, akkor is menő lenne - Veterán az Opel Calibra!

·

Különösen veszélyes, ha az ember fotókat kezd el keresni az Opel Calibráról. Még ma is éppen annyira ébreszt fel birtoklási vágyat, mint 30 évvel ezelőtt, amikor bemutatkozott.

%KA%1989, ekkor mutatkozott be az Opel talán legszebb autója, a Calibra%KA%

1989, ekkor mutatkozott be az Opel talán legszebb autója, a Calibra

Meg volt írva, mégis felfoghatatlanul elszaladt az idő, amit jól mutat az a tény, hogy az Opel egyik, ha nem legszebb autója elérte az oldtimer korhatárt. Ez természetesen nem más, mint a Calibra. Bátran mondhatjuk, hogy az Opel Calibra a legáramvonalasabb veterán, miután bemutatkozásakor más sorozatgyártású modell nem érte még el a 0,26-os légellenállási együtthatót. A Calibra megalkotásában még vastagon érződik az akarás, a bizonyítás, az új technológiák kiaknázása és a közönség lenyűgözése. Ezt sikerült is 1989-ben, amikor a közönség először láthatta az Opel új kupéjának végleges formáját. Úgy építettek lenyűgöző kupét, hogy közben nem szakadtak el a márka eredeti értékeitől, vagyis a megfizethetőségtől és a használhatóságtól. A Calibra úgy kapott még ma is fantasztikusnak tűnő formát, hogy a technikájában semmi pazarlót, vagy űrtechnikát nem találunk és még a helykihasználása is mondhatni, mindennapi.

%KA%Formájával rekordértéket értek el, 0,26-os légellenállási együtthatót tudtak a négyhengeres, elsőkerekes modellek%KA%

Formájával rekordértéket értek el, 0,26-os légellenállási együtthatót tudtak a négyhengeres, elsőkerekes modellek

Az Opelnek valahogy mindig jól sültek el a kupéi, volt azért pár a történelemben, de persze nem ezek határozták meg a márkát. A Calibránál a klasszikus hátsókerékhajtás helyett a fronthajtásra váltottak, mivel a Manta utódjaként, mely az Asconára épült, a Calibra szintén a kor szedánja, a Vectra A padlólemezét használta.

A teljes felépítményt a nulláról tervezték meg és már javában számítógépes technikát használtak hozzá.

A forma tökéletesítéséhez már CAD programot használtak, miután a dizájnerek munkáját még véletlenül sem akarták elrontani. Nem használhattak meglévő fényszórókat, vagy létező alkatrészeket, a keskenyre rajzolt lámpákba ellipszoid vetítőlencsés egységeket kellett tervezniük, ami számítógépes rajzolás nélkül lehetetlen lett volna.

%KA%V6-os szívómotorja a korszak leghalkabb V6-osa címet is kiérdemelte%KA%

V6-os szívómotorja a korszak leghalkabb V6-osa címet is kiérdemelte

A Calibra arányait tökéletesen lőtték be a meglévő padlólemezre. Furcsa módon nem lett sportautósan alacsony, de ez elsőre nem látszik rajta, mert a fenekét magasra húzták, az orrát pedig lesüllyesztették. Tökéletes lett az ék alak, a szolidan hullámzó oldallemezek hatalmas lámpákban végződnek, mindene arányos, fantáziadús és még elegáns is.

A formát szélcsatornában edzették addig, amíg rekordértéket nem kaptak.

A Calibra után csak 10 évvel később a 2000-es évek elején sikerült sorozatgyártású autón hasonlót alkotni. A Honda Insight, majd később a Prius is hasonlóképpen és még jobban is teljesített, ám ebből tökéletesen látszik, hogy egy olyan csodás formával, mint a Calibráé is lehet hatékony légellenállású autót faragni. A lehetőségekhez képest izgalmasra sikerült a keret nélküli ajtó is, bár egy jókora háromszög üvegnek maradnia kellett rajta fixen, így is hozza a kötelező stílust.

%KA%A 204 lóerős Turbo mindenképp összkerékhajtású volt, a V6-os is megkaphatta az egyszerű, de kényes rendszert%KA%

A 204 lóerős Turbo mindenképp összkerékhajtású volt, a V6-os is megkaphatta az egyszerű, de kényes rendszert

Sikere volt a ’89-es Frankfurti Autószalonon, de arra talán az Opel sem számított, hogy rekord számokat fog hozni a megrendelés, az első évben 29 431 darabot kellett gyártaniuk belőle. A rüsselsheimi gyártósor mellett Finnországban is beindították a gyártását, hogy követni tudják az igényeket, 1991-ben született a rekord adat, miszerint 67 443 készült a kupéból. A Calibra készült természetesen Vauxhall és Holden emblémával is, a tervek, miszerint még Saabként is piacra kerül, már nem valósultak meg. Kétféle motorral kezdték gyártani, mindkettő kétliteres, ám a belépő motor a Vectrából továbbvitt 8 szelepes 115 lóerős volt. Potensebb és vágyottabb modell volt nála a 16 szelepes, piros szelepfedeles kétliteres benzines, a híres C20XE. 150 lóerejével és remek légellenállásával 230 km/h-nál is magasabb végsebességet mérhettek a gyáriak. A motor remek lehetőséget biztosított a tuningolásra, a Cosworth-szal közös fejlesztésű négyhengeres a más modellekben versenyeken is bizonyított, a Calibrában pedig turbót kapott. A Turbo modell 204 lóerős és mindenképp összkerékhajtású, hatfokozatú kézi váltójával pedig 245 km/h-s csúcstempóra volt képes, valamint 8,6 másodperces 100-as sprintre, amivel a nagyobb kategóriájú sportkupék között sem kellett szégyenkeznie.

%KA%Ahogy padlólemezét, úgy műszerfalát is a Vectra A-tól örökölte%KA%

Ahogy padlólemezét, úgy műszerfalát is a Vectra A-tól örökölte

%KA%Prémiumra vágyó ügyfeleket céloztak a bőrüléses kivitelekkel, már az alap ülések is meglepően sportos tartásúak%KA% %KA%Prémiumra vágyó ügyfeleket céloztak a bőrüléses kivitelekkel, már az alap ülések is meglepően sportos tartásúak%KA%

Prémiumra vágyó ügyfeleket céloztak a bőrüléses kivitelekkel, már az alap ülések is meglepően sportos tartásúak

A modellkínálat bővítése 1994-ben érkezett, hogy a prémium felé kacsintó ügyfeleket is kiszolgálják, megjelent az Opel első V6-os motorja, a 2,5 literes, 170 lóerős C25XE, mely a kor leghalkabb V6-osa címet is elnyerte, ekkor még ez volt a cél, nem a hang növelése. A V6-os Calibra 7,8 másodperc alatt érte el a 100 km/h-t, ami szintén nem rossz érték, de annak ellenére, hogy erősebb, sokan a pörgősebb karaktere miatt mégis a négyhengeres C20XE mellett döntöttek. A V6-os megjelenésével viszont ez a motor kikerült a kínálatból, helyére az új, 136 lóerős EcoTec került, mely már inkább fogyasztásra és károsanyag-kibocsátásra optimalizált motor volt. A Calibrának ez volt az első döfés 1994-ben, a második pedig a Tigra, saját kicsinyített testvére, az Opel pici kétajtósából már az első évben elkelt 68 000 példány.

%KA%1996-ban Manuel Reuter egyéni bajnok lett, az Opel pedig a gyártók bajnoka%KA%

1996-ban Manuel Reuter egyéni bajnok lett, az Opel pedig a gyártók bajnoka

A Calibra sikerének persze jót tett, hogy az Opel ezzel a pompás kupéval indulhatott a Német Túraautó Bajnokságban (DTM). Az autót persze teljesen átépítették, viszont a V6-os motort használták a versenymotor megépítéséhez, ami a kész autóban 500 lóerőt teljesített és összkerékhajtást is kapott. Kilenc versenygyőzelem után az Opel lett az 1996-os csapatbajnok és Manuel Reuter az egyéni bajnok. Keke Rosberg csapatfőnök után az Opel el is nevezett egy különleges Calibra szériát róla, melyből 2170 példány készült. A másik DTM-es csapat után egy Cliff külön szériát is indítottak, ebből csupán 630 példány készült, de a Calibrából találhatunk még Classic, Color, Young, Special és Last Edition névre keresztelt kiadásokat is. A Calibrával összességében sikert könyvelhetett el az Opel, miután hét év alatt több mint 239 000 példány került gazdához.

%KA%A gyártói bajnoki cím nyomán Keke Rosberg csapatfőnök nevével különkiadás is készült%KA%

A gyártói bajnoki cím nyomán Keke Rosberg csapatfőnök nevével különkiadás is készült

Majdnem készült belőle kabrió is, miután az Opel megbízta a Valmetet, hogy építse meg. Hogy az Opel külsős céget kért fel, nem volt különös, miután minden korábbi kabriót is külsősökkel építtetett. A Valmet furcsa utat választott, egy tuningcégtől vásárolta meg a donorautókat, amiből állítólag hármat is beszerzett. Egy készült el teljesen, egyet állítólag töréstesztekhez használtak el, de sajnos erről nem tudni semmi bővebbet, valamint egy harmadikkal csak a váz átépítéséig jutottak, ezt a merevségi tesztekhez használták el.

Az egyetlen Valmet által átalakított és fennmaradt kabrió Calibrát ma az Opel őrzi.

A Calibrát nem hedonistának, sokkal inkább sikernek tervezték, miután mindenki megtalálhatta benne a számítását. Aki sportkupét keresett, annak megadta a 150, valamint a 204 lóerős változat, aki egy használható Opelt keresett, azt a 2+2 személyes utastér és a 300 literes csomagtartó szolgálta. Voltak jól felszerelt példányok puhára tömött bőrülésekkel, de már az alap ülések is jóval sportosabbak voltak annál, amit a márkától megszoktunk. Bár a komplett műszerfal a Vectráé volt, érdekes műszereket kaphatott, mint turbó- és olajnyomásmérő, valamint fedélzeti „számítógép”, mely a menetadatok mellett stopper funkciót is tudott. A Calibra ma legalább annyira menő, mint piacra kerülésekor, persze a tuningmesterek és a lecsúszott ára miatti egyszerű és barbár módon átalakított példányok a 2000-es évek elején rossz hírnevet szereztek neki. Éppen ezért a jelentős állomány el is pusztult, már pár éve is alig 10-15 darabot hozott a Használtautó.hu találati listája, ma csupán 6-ot, abból is csak 4, ami értékelhető állapotban van. Nagy kár, youngtimerként is csábító volt már, most, hogy egyre elérhetetlenebbnek tűnik, még inkább az, és a gyári fotókat nézegetve nehéz lenne nemet mondani egy jó állapotú példányra.

%KA%Ma is vágyott, de jó állapotban lényegében beszerezhetetlenné vált, elképesztő, hogy már oldtimer rendszámot is kaphat%KA%

Ma is vágyott, de jó állapotban lényegében beszerezhetetlenné vált, elképesztő, hogy már oldtimer rendszámot is kaphat

Ez is érdekes lehet:
 

Tavaly itthon 8 elektromos autót helyeztek forgalomba

A 2012-es sem az elektromos autók éve volt, s a trendeket elnézve a közeljövőben is inkább csak...

Igazi ámokfutót csíptek el ezúttal a rendőrök

A szabályos és biztonságos előzés alapvető feltétele, hogy belássuk azt az útszakaszt, amelyen...

Elkezdődött a PSA-motorok sorozatgyártása Szentgotthárdon

Néhány hete már felkészült a szentgotthárdi gyár és személyzete az új motorok gyártására, ám...

Formája volt a legnagyobb sikere, ritka veteránná érett a Citroën XM

A prémium szegmensben indított francia nagyautók bája egészen a ’90-es évek közepéig elbűvölte...

Sofőrje miatt rekorder fogyasztású a Yaris

Néhány egyszerű trükkel akár egy közel 10 éves, fél millió kilométert futott autó is lehet fogyasztási...

Járási rendszámok jövő évtől: 168 félét gyárthatnak

Jövőre területi, a kistérségeket nyugdíjazó járások alapján kiosztott, 168 különféle régiót jelölő...

Ha ma gyártanák, akkor is menő lenne - Veterán az Opel Calibra!

Különösen veszélyes, ha az ember fotókat kezd el keresni az Opel Calibráról. Még ma is éppen...

A Queen énekese az autók terén is szerette a luxust

Freddie Mercury nem csak kiváló énekes, dalszerző és producer volt, hanem az autók iránt is vonzódott...

Szívesen éltünk volna a világ másik felén miatta – 50 éves a GT-R történet

Az év talán legfontosabb évforulóját könyvelhetik el a japánok. A felejthetetlen Nissan Skyline...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1vcGVs
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1vcGVs
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1vcGVs

Friss tesztek

Ha tényleg kemény vagy, SUV helyett ilyennel jársz – Mitsubishi L200 teszt

Alig ismerni rá – Mitsubishi L200

A SUV őrület szinte teljesen romba döntötte mindazt, amiért egy autót önmagában a technika miatt értékelni lehet. Látványos? Nagy? Tekintélyt parancsoló? Puhány! Az önző óriások között egy pickup legalább tényleg fickós - mint az L200.


Bárcsak szabad lehetne… - BMW X2 M35i xDrive teszt

Nyugtatókon él – BMW X2 M35i

A BMW-nél tudják, hogyan kell élvezhető autót építeni, ez tiszta sor. A piac változása viszont alaposan feladja a leckét a bajoroknak, elsőre a legdurvább X2-ről is nehéz eldönteni, hogy jó-e.


Ráncfevarrása után is mesteri a Renault Master

Mesterek mestere - Renault Master teszt

Bútorszállítónak álltunk néhány napra, közben a látványosan frissített Renault Master biznyította a képességeit.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1vcGVs
Hirdetés

OPEL tesztek

Villámpróba: Opel Combo Life 1.5 Turbo D

Ez most a legjobb vétel? Próbán az Opel legújabb családi autója

A PSA Autobest díjas egyeterű családjába immár az Opel Combo Life is beletartozik. Eláruljuk, miért számíthat ez a legjobb eladási adatokra!


Opel Grandland X 1.2 Innovation teszt

Szépített a válogatott - Opel Grandland X Videó

Az Opel és a franciák házassága először nem volt valami meggyőző, persze az Opel ebből csak jól jöhet ki. És a vásárlók is, de hagyják a kisebbet, a Grandland X lett igazán jó.


Opel Crossland X Innovation B1.2XHT MT6 teszt

Keresztre feszítve - Opel Crossland X

Nehéz Opelként nézni a Crossland X-re, pláne úgy, hogy a motorteret felnyitva rám ordít egy oroszlán. Ennél az Opel sokkal finomabban tudná azt, amit csinálnia kell.


Opel Mokka FWD 1.7 CDTI AT6 teszt

Szép, jó. Mi kell még? - Opel Mokka automata teszt

Automata váltóval és tolótetővel levett a lábamról az Opel Mokka. Vásárlói hasonlóan érezhetnek, így nyilván ők is elnézik gyengeségeit.


Opel Meriva 1.6 CDTI teszt

Vezetni jó! Opel Meriva 1.6 CDTI teszt

Magyar motor hajtja, öngyilkos ajtajú, tologatható hátsó üléses. Vajon tényleg szenzációs családi és utazóautó az Opel Meriva 1.6 CDTI?


Még több OPEL teszt

Címlapon


Friss cikkek

Igazi ámokfutót csíptek el ezúttal a rendőrök

Alig érte utol a rendőr a szabálytalanul előző autóst

22 órája – Sztori

A szabályos és biztonságos előzés alapvető feltétele, hogy belássuk azt az útszakaszt, amelyen meg kívánjuk előzni az előttünk haladót. Ezt azonban nem mindenki gondolja végig.


Mivel telt a hetünk? Elmeséljük!

Készítettünk egy podcastot, hallgassátok

2 napja – Sztori

Elindítottuk az Autónavigátor podcastját, az első adást már hallgathatjátok is!


Idén húzhatja be a harmadik X-et a Renault Clio

30 év és öt generáció - ünnepi év vár a Renault Clióra

2 napja – Sztori

A világ legkelendőbb francia autója idén tölti be a harmincadik életévét. Persze hivatalosan csak az év közepén, nyáron kaphat szülinapi tortát a Renault Clio.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

OPEL CALIBRA 2.0

OPEL CALIBRA 2.0

Ár: 319.999 Ft

Évjárat: 1995 / 6

Kivitel: Coupe

Üzemanyag: Benzin

OPEL CALIBRA 2.0 16V 4X4

OPEL CALIBRA 2.0 16V 4X4

Ár: 320.000 Ft

Évjárat: 1991 / 6

Kivitel: Coupe

Üzemanyag: Benzin

OPEL CALIBRA 2.0 C20NE

OPEL CALIBRA 2.0 C20NE

Ár: 850.000 Ft

Évjárat: 1991

Kivitel: Coupe

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!