0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

A legnagyobb példányszámban gyártott raliautó

História: Ford Escort RS 1800, avagy az Mk 2-es

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Látszólag nem sokat változott az Mk 2-es Escort elődjéhez képest, azonban a lényeg a részletekben rejlett.

Az Escorttal Ari Vatanen tudott a leglátványosabban versenyezni

Az Escorttal Ari Vatanen tudott a leglátványosabban versenyezni

Ma facelitfingnek hívnák, akkoriban azonban elegendő volt az orr-rész és más apróságok átdolgozása ahhoz, hogy második generációs Escortként emlegessék. Hivatalosan RS1800-nak keresztelték el, de a mai napig inkább az Mk 2-es néven ismert világszerte. Gyakorlatilag folyamatosan fejlesztett elődje, az Mk 1-es egyenes folytatása volt, ám eredményeiben magasan felülmúlta azt.

A faceliftingnek köszönhetően eltűnt az Mk 1-es jellegzetesen összeszűkülő hűtőrácsa, ami miatt kutyacsont Escortnak is csúfolták -vagy inkább becézték? Az utcai modell ugyan 1800-as motort kapott, a versenyváltozatba azonban módosítás nélkül építették be elődje 2000-es erőforrását. Látszólag tehát nem sokat változott az autó, mégis sokkal kifinomultabb lett, a motorteljesítményét pedig 230-ról 250 LE-re növelték.

Az Mk 2-es a 75-ös RAC Ralin mutatkozott be a vb-porondon, ahol elsöprő sikert aratott. Mäkinen és Clark az első két helyen végeztek, míg Fowkes és Aaby egy-egy RS 1600-assal a harmadik és ötödik helyet szerezték meg.

Roger Clark a Skót Ralin

Roger Clark a Skót Ralin

A következő évben Peter Ashcroft vette át a Ford-csapat irányítását, és miután az anyacégnél felmerült pénzügyi nehézségeket is sikerült megoldani, úgy tűnt, minden akadály elhárul az elől, hogy az Escort végre egy sikeres vb-szezont futhasson. Ashcroft menesztette Timo Mäkinent, és elhalászta Björn Waldegaardot a Lancia orra elől. Megkezdődhetett tehát a harc a világbajnoki címért.

Waldegaard beváltotta a hozzá fűzött reményeket: első lett a Safari, az Akropolisz és az RAC Ralin, második Portugáliában, az 1000 Tó Ralin pedig harmadik, amit viszont Hämäläinen nyert szintén RS 1800-assal. Ám a nagy ellenfél, a Fiat, főleg aszfalton bizonyult jobbnak a Fordnál, és négy aprócska ponttal, 136:132 arányban legyőzte.

Björn Waldegaard 1979-ben szerezte az első egyéni világbajnoki címet a Fordnak

Björn Waldegaard 1979-ben szerezte az első egyéni világbajnoki címet a Fordnak

Hannu Mikkolával tovább erősítették a csapatot 1978-ra. A Monte-Carlo Ralit kihagyta a Ford, Svédországban viszont kettős győzelmet arattak. Portugáliában Mikkola egy defektnek köszönhetően engedte át a győzelmet Alénnak és a Fiatnak, az 1000 Tó Ralin pedig mindkét gyári autó kiesett. Sőt, az RAC Ralin úgy tűnt, nem is tudnak rajthoz állni a Ford gyár újabb nehézségei miatt. A mentőövet David Sutton dobta a Fordnak, privát színekben nevezve Mikkolát és Waldegaardot, akik szokás szerint az első két helyen végeztek. Az évközbeni fiaskóknak köszönhetően tálcán nyújtották át a világbajnoki címet a Fiatnak.

'79 azonban a Ford aranyéve volt. Az RS 1800-as az Escortok történetében először kapott Kugelfischer benzinbefecskendezőt, aminek köszönhetően a motor teljesítménye immáron 272 LE-re nőtt. A karosszéria súlyából 135 kg faragtak, a futóművet pedig 7 cm-rel megszélesítették.

Hannu Mikkola is a Fordnál tette le először névjegyét az asztalra

Hannu Mikkola is a Fordnál tette le először névjegyét az asztalra

A szezon némi zökkenővel kezdődött, hiszen Waldegaard elé kő omlott a Monte-Carlo Ralin, és saját kezével kellett megtisztítania az utat, amivel az utolsó előtti gyorsaságin elvesztett az első helyet. A Svéd Ralin viszont már az első gyorson kicsúszott, és csak nagy nehezen tudott felzárkózni a második helyre. Innentől kezdve viszont beindult a gépezet: kettős győzelem Portugáliában, szimpla győzelem az Akropoliszon és négyes győzelem Új-Zélandon, amit még egy québeci és egy RAC Rali győzelem egészített ki. Tulajdonképpen ez utóbbira nem is nagyon volt szükség, hiszen már korábban bezsebelték a hőn áhított márka-világbajnoki címet. Sőt az egyéni értékelésben mindössze egy pont előnnyel Waldegaard lett a győztes, csapattársa, Mikkola előtt. Ezzel Waldegaard szerezte meg a sportág első hivatalos egyéni világbajnoki címét.

Vatanen nem nagyon kímélte az autót

Vatanen nem nagyon kímélte az autót

A Ford ezzel be is fejezte hivatalos gyári vb-programját. A Rothmans-támogatott Sutton-csapat azonban még két évig indított RS 1800-asokat a vb-n. Nem is kis sikerrel. 1980-ban Vatanen megnyerte az Akropolisz Ralit, második lett az 1000 Tó és a Sanremo Ralikon, a világbajnokságon pedig az ötödik helyen végzett. '81-ben azonban már három győzelmet aratott, az Akropolisz, a Brazil és az 1000 Tó Ralikon. Ez pedig elegendő volt ahhoz, hogy megszerezze az egyéni világbajnoki címet, a sportág történetében máig az egyetlent, amit nem gyári autóval vívtak ki.

Bár az Escort RS 1800-as pályafutása 1981-ben hivatalosan lezárult, átengedve a helyét az Audi Quattrónak és a B csoportos szörnyetegeknek, az autó máig nagyon népszerű. Nem csak a historic ralibajnokságokban közkedvelt, de sok helyen a raliversenyzés alapjait is ilyen autókkal sajátítják el. Az autóhoz gyakorlatilag bármilyen eredeti alkatrész beszerezhető, sőt bármilyen meglepő, a mai napig fejlesztik. Vannak ugyanis olyan bajnokságok, ahol nem alapkövetelmény a homológ autó, ilyen helyeken előszeretettel használják az RS 1800-as karosszériájába épített Escort Cosworth turbós motorokat, olykor turbószűkítő nélkül is, egészen 600 LE-ig. De például szekvenciális váltó is kapható hozzá.

Hogy valójában hány Mk 2-es Escort versenyautó készült a világon összesen, azt szinte lehetetlen összeszámolni, de a legtöbb szakértő egyetért vele, hogy ebből a modellből építették a világon a legtöbb raliautót, és bár a vb „csak” 17 futamon nyert meg, a különböző nemzeti bajnokságokban felhalmozott győzelmei meghaladhatják az ezret is, és ez a szám mind a mai napig emelkedik.

A Ford mai első számú versenyzője, Mikko Hirvonen is egy Mk 2-es volánjánál kezdte pályafutását

A Ford mai első számú versenyzője, Mikko Hirvonen is egy Mk 2-es volánjánál kezdte pályafutását

Hogy mi okozza ezt a népszerűséget, azt talán Mikko Hirvonen fogalmazta meg a legtalálóbban, aki egy Ford Focus WRC volánja mögött tavaly és tavalyelőtt is második lett a rali-világbajnokságon, az idén pedig a Svéd Ralin aratott győzelmével vezeti a vb-t. Hirvonen tavaly vásárolt egy teljesen korhűen megépített Mk 2-est, és már az első tesztköre után beleszeretett: − Egyszerűen fantasztikus autó. Amikor hazavittem, állandóan le akartam szaladni a garázsba, hogy beindítsam, és csak hallgassam a motorját.

Ford Escort Mk 2 RS 1800/RS 1800 Monte Carlo Műszaki adatok

Hengerek száma: 4

A motor elhelyezkedése: elöl, hosszában

Hengerűrtartalom: 1993/1990 cm3

Szelepek száma: 16

Vezérlés: 2 ohc

Üzemanyag-porlasztás: 2 iker Weber 45/befecskendező

Maximális teljesítmény: 250/272 LE

Fordulatszám: 8000/8500 1/min

Maximális nyomaték: 217/237 Nm

Fordulatszám: 6750/6900 1/min

Nyomatékváltó fokozatok: 5

Hajtás: hátsó

Hossza: 3978 mm

Szélessége: 1740/1810 mm

Magassága: 1300/1316 mm

Tengelytáv: 2400/2530 mm

Súly: 1040/910 kg

Súly/lóerő arány: 4,2/3,3 kg/LE

Első fék: tárcsa

Hátsó fék: tárcsa

Győzelmek

RS 1800 1975. RAC Rali, Mäkinen–Liddon

1976. RAC Rali, Clark–Pegg

1977. Safari Rali, Waldegaard–Thorszelius

1977. Akropolisz Rali, Waldegaard–Thorszelius

1977. 1000 Tó Rali, Hämäläinen–Tiukkanen

1977. RAC Rali, Waldegaard–Thorszelius

1977. Svéd Rali, Waldegaard–Thorszelius

1978. RAC Rali, Mikkola–Herz

RS 1800 Monte Carlo 1979. Portugál Rali, Mikkola–Herz

1979. Akropolisz Rali, Waldegaard–Thorszelius

1979. Új-Zéland Rali, Mikkola–Herz

1979. Québec Rali, Waldegaard–Thorszelius

1979. RAC Rali, Mikkola–Herz

1979. világbajnok, Waldegaard–Thorszelius

1980. Akropolisz Rali, Vatanen–Richards

1981. Akropolisz Rali, Vatanen–Richards

1981. Brazil Rali, Vatanen–Richards

1981. 1000 Tó Rali, Vatanen–Richards

Bajnoki címek:

1979. márkavilágbajnok

1979. világbajnok: Björn Waldegaard

1981. világbajnok: Vatanen–Richards

Ez is érdekes lehet:
 

Teslát idéző megoldásokat is kínál a hazai fejlesztésű Gorilla S10 autóvédelmi rendszer

Egy profi autóvédelmi rendszerrel nem csupán egy terméket, hanem szolgáltatást is vásárolunk...

Elkezdődött a PSA-motorok sorozatgyártása Szentgotthárdon

Néhány hete már felkészült a szentgotthárdi gyár és személyzete az új motorok gyártására, ám...

Járási rendszámok jövő évtől: 168 félét gyárthatnak

Jövőre területi, a kistérségeket nyugdíjazó járások alapján kiosztott, 168 különféle régiót jelölő...

A negyedik X-et is behúzta a Mercedes S-osztály második generációja

A Mercedes-Benz S-osztály neve összeforrt a luxussal és a csúcstechnológia alkalmazásával. Bár...

A Queen énekese az autók terén is szerette a luxust

Freddie Mercury nem csak kiváló énekes, dalszerző és producer volt, hanem az autók iránt is vonzódott...

Szívesen éltünk volna a világ másik felén miatta – 50 éves a GT-R történet

Az év talán legfontosabb évforulóját könyvelhetik el a japánok. A felejthetetlen Nissan Skyline...

Formája volt a legnagyobb sikere, ritka veteránná érett a Citroën XM

A prémium szegmensben indított francia nagyautók bája egészen a ’90-es évek közepéig elbűvölte...

Sofőrje miatt rekorder fogyasztású a Yaris

Néhány egyszerű trükkel akár egy közel 10 éves, fél millió kilométert futott autó is lehet fogyasztási...

5 éven belül 10 villanyautót ígér a Toyota – egyebek mellett

Tavaly több mint egymillió autót értékesített a Toyota, 2025-re 1,4 millió a cél, felfedték...
 

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Friss tesztek

Bárcsak szabad lehetne… - BMW X2 M35i xDrive teszt

Nyugtatókon él – BMW X2 M35i

A BMW-nél tudják, hogyan kell élvezhető autót építeni, ez tiszta sor. A piac változása viszont alaposan feladja a leckét a bajoroknak, elsőre a legdurvább X2-ről is nehéz eldönteni, hogy jó-e.


Ráncfevarrása után is mesteri a Renault Master

Mesterek mestere - Renault Master teszt

Bútorszállítónak álltunk néhány napra, közben a látványosan frissített Renault Master biznyította a képességeit.


Teszten a lágy hibrid Suzuki Swift

Mit adott nekünk a hibridség? - Suzuki Swift Hybrid teszt

A lágy hibrid Ignis után a Swift is nálunk járt ugyanazzal a hajtáslánccal, amelyben a 12 voltos lítium-ion akksi és az ISG segíti a benzinmotor dolgát. Vajon megéri a felárat?

Még több teszt
Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Toyota Yaris: lehet nagyon takarékos, de lesz belőle vérpezsdítő  GR is

2,9 l/100km fogyasztással jön az új Toyota Yaris

2 napja – Újdonság

Egyre többet tudunk az új Toyota Yarisról, egyre ígéretesebb is: a hibrid kategóriája legtakarékosabbja lesz


5 éven belül 10 villanyautót ígér a Toyota – egyebek mellett

Felkapcsolják a villanyt! Íme a Toyota 5 éves terve

3 napja – Sztori

Tavaly több mint egymillió autót értékesített a Toyota, 2025-re 1,4 millió a cél, felfedték, milyen modellekkel, miként képzelik el a közeljövőt.


Már 50 milliárd forintos tétel a nagycsaládos autók támogatása, küzdenek a vevők és a kereskedők is

Nagycsaládos autó: gyorsabb volt a gyártás, mint a MÁK határozat

5 napja – Sztori

Érdekes helyzetet szült a tavaly júliustól igényelhető nagycsaládos autóvásárlási támogatás, a határozatok és az utalások is csúsznak, igény pedig van bőven. Egy beszédes példán keresztül mutatjuk be a rendszert.


Használtautó.hu

OPEL MERIVA 1.6. klíma. tempomat

OPEL MERIVA 1.6. klíma...

Ár: 1.100.000 Ft

Évjárat: 2007

Kivitel: Egyterű

Üzemanyag: Benzin

OPEL CORSA D D 1.4. Enjoy. szervízkönyv

OPEL CORSA D D 1.4. En...

Ár: 1.700.000 Ft

Évjárat: 2010

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

DAEWOO KALOS 1.4. MO-i. szervó. vonóhorog

DAEWOO KALOS 1.4. MO-i...

Ár: 650.000 Ft

Évjárat: 2003

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!