0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

30 év és öt generáció - ünnepi év vár a Renault Clióra

Idén húzhatja be a harmadik X-et a Renault Clio

·

A világ legkelendőbb francia autója idén tölti be a harmincadik életévét. Persze hivatalosan csak az év közepén, nyáron kaphat szülinapi tortát a Renault Clio.

%KA%A Clio névadásakor szakított a Renault a számokkal%KA%

A Clio névadásakor szakított a Renault a számokkal

Kétszer nyerte el a Renault Clio a megtisztelő Év Autója címet, legelőször mindjárt az első generáció, ami jól mutatja, hogy kisautó létére nagyot alkottak vele a franciák. Persze az 1990 júniusában debütált típus más szempontból is fontos mérföldkő a Renault életében, hiszen évtizedek névadási gyakorlatával szakított. Magyarán a korábbi számjelzések után „valódi” nevet kapott, méghozzá a görög mitológia világából. A Clio név ugyanis nem mást takar, mint Kleiót, a Zeusz és Mnémoszüné frigyéből született múzsát. Aki egészen pontosan a történetírás múzsája, így most én is épp hozzá fohászkodok, hogy adjon ihletet a típus történetének folytatásához.

%KA%Az első generációs Cliót az Év Autójának választották annak idején%KA%

Az első generációs Cliót az Év Autójának választották annak idején

Az első generáció másik nagy érdekessége a mérete. Az R5 örökébe lépő típus dimenziói ugyanis megközelítették az akkori alsó-középkategóriás autók méretét. Első futóműve és motorpalettájának egy része pedig az R19-ből érkezett. Utóbbi egészen széles volt, hiszen 1,1 litertől 2,0 literig terjedt a skála benzines fronton, de az 1,9 literes szívó dízelmotort is választhatták a korabeli ügyfelek. Mivel a Renault az 1990-es évek első felében a mainál jóval sikeresebb F1-es programot is futtatott, a Clióból még olyan ínyencségek is készültek, mint az „aranyfelnis” Williams modell.

%KA%Ínyencek kedvence lehet a Clio Williams%KA% %KA%Ínyencek kedvence lehet a Clio Williams%KA%

Ínyencek kedvence lehet a Clio Williams

%KA%1994-ben kapott először ráncfelvarrást, amit még egy követett 1996-ban is%KA%

1994-ben kapott először ráncfelvarrást, amit még egy követett 1996-ban is

A generációváltás négymillió eladott autó után következett 1998-ban, maradva a jól bevált koncepciónál, közelítve a magasabb kategória méretei felé. Emellett a második generációs Clio alapfelszerelésként adta a vezető és utasoldali légzsákot, illetve a szervokormányt, valamint extraként az oldallégzsákokat és a xenon fényszórókat. Ezeknek is köszönhetően a kisautók közül elsőként ért el négy csillagot az Euro NCAP törésteszten! A motorháztető alá is készültek a mérnökök új fejlesztésű, 16 szelepes 1,4 literes és 1,6 literes hajtásláncokkal, továbbá az igazi benzinvérűek szívét melengető kétliteres sportmodellt is kínáltak.

Sőt, az ezredfordulón a középmotoros, hátsókerék-hajtású változattal borzolták a kedélyeket a franciák, amelynek V6-os, háromliteres benzinmotorja eleinte 226 lóerővel, majd később már 258 lóerővel mozgatta a kisautót.

Természetesen a dízelmotorokat is megtartották a palettán, illetve megjelent a lépcsőshátú változat is Thalia néven. Ez itthon óriási sikert aratott, Magyarország a harmadik legnagyobb piaca lett. Végül 5,6 millió példányt adtak el a második generációból, mielőtt átadta a stafétabotot a harmadiknak.

%KA%A második generációból még ma is lehet kimondottan jó állapotú példányokat találni%KA%

A második generációból még ma is lehet kimondottan jó állapotú példányokat találni

%KA%2001-ben kapott ráncfelvarrást a második generáció%KA%

2001-ben kapott ráncfelvarrást a második generáció

Persze miközben a harmadik generáció 2005-ben a Renault-Nissan közös B-platformján debütált, a második még vígan vadászott vásárlókra Campus néven. Az új Clio azonban továbbfejlődött a biztonság terén és természetesen megnőtt az elődhöz képest, több mint 1,7 centivel, így megközelítette a négyméteres hosszúságot. Az extralistájára felkerültek a kanyarkövető fényszórók, a keréknyomás-ellenőrző és a Renault kártya a kulcsnélküli ajtónyitáshoz, illetve záráshoz.

Az Euro NCAP törésteszten immár ötcsillagos kisautó ezúttal a kombi karosszériával is többet nyújtott az elődnél.

A Grandtour 2007-ben érkezett a piacra alaphelyzetben 439 literes csomagtérrel és a turbófeltöltéses 1.2 TCe benzinmotorral. Sportos vonalon az RS változattal tovább erősítették a kisautó imázsát, nem mellesleg a harmadik generációt is az Év Autója díjjal jutalmazták. Ez egyben azt is jelenti, hogy a Clio volt az első típus, amely duplázni tudott a díj történetében.

%KA%Biztonság terén mércét állított a kategóriában%KA% %KA%Biztonság terén mércét állított a kategóriában%KA% %KA%Biztonság terén mércét állított a kategóriában%KA%

Biztonság terén mércét állított a kategóriában

%KA%A harmadik generáció egyik nagy újdonsága a kombi karosszéria volt%KA%

A harmadik generáció egyik nagy újdonsága a kombi karosszéria volt

A negyedik „felvonás” 2012 őszén debütált a Párizsi Autószalonon. Méretei tovább nőttek, az új dizájn is telitalálatnak bizonyult, ráadásul az autó tömegét is sikerült alacsonyan tartani. Az alapváltozat nem egész egy tonnát nyom! Viszont eltűnt a háromajtós változat, de megmaradt a kombi. Sokak örömére az R.S. modellt is megtartották, amelyből fantasztikus versenyautók is készültek a különböző nemzeti márkakupák számára (ugyanúgy, ahogy a korábbi generációkból is). Motorfronton egyébként megmaradt a vegyes felhozatal. A szívó benzinmotorok mellett 0,9 literes turbós is megjelent, illetve a dízelek közül is választhattak az érdeklődők.

%KA%A negyedik generáció is megtartotta a kombi kasztnit%KA% %KA%A negyedik generáció is megtartotta a kombi kasztnit%KA%

A negyedik generáció is megtartotta a kombi kasztnit

Végül a nemrég bemutatott ötödik generáció a kor divatjának megfelelően hatalmas érintőképernyőt kapott, miközben a külső formavilágot csak óvatosan módosították. Érdekes módon az autó hossza még egy picit csökkent is, de ez egyáltalán nem volt negatív hatással az utastér, illetve a csomagtér méretére. Természetesen a modellpalettáról a villanymotoros verzió sem maradhat le napjainkban, ugyanakkor az R.S. változatról valószínűleg lemondhatunk. Aztán, hogy mit hoz még a jövő, az egy jó kérdés. Az biztos, hogy a Clio név már jól bejáratott, ezért ha tippelnem kell, akkor úgy vélem a Renault kitart még egy darabig mellette és megéli a hatodik generációt is.

%KA%Az ötödik generáció kombit nem, viszont hibrid hajtást már nyújt%KA%

Az ötödik generáció kombit nem, viszont hibrid hajtást már nyújt

Ez is érdekes lehet:
 

Trükkös csalások használt autókkal

Megvan álmaink autója! Remek kondíció, kedvező évjárat, és amit végképpen alig hiszünk: az ár...

A héten cikkben már beszámoltunk az új Vitaráról, de most a podcastban el is meséljük a próbáját

Egyre kevésbé népszerűek a dízelek, jönnek fel az alternatív hajtású autók, körükben még a hibridek...

Van idő felkészülni, megjelent a januártól hatályos útdíj-rendelet

A Magyar Közlöny december 30-i számában megjelent az útdíjfizetési rendszer módosításáról szóló...

Minden az LPG átépítésről és a gazdaságosságáról

Az autógáz még ma is bőven gazdaságos. De kinek éri meg ez a környezetkímélő üzem? Milyen egy...

Ínségpróbán a hibrid, a dízel, a szívó és a turbós benzines

Nem összehasonlító teszt, csak fogyasztáspróba: négy teljesen különböző, ám kivétel nélkül családi...

60 éves a Citroën Kacsa

Az 1948-as párizsi autószalonon mutatták be a Citroën legendássá vált kisautóját, a 2CV-t - magyarul...

Budapest-Bamako: a befutó után is érkeznek még érdekes beszámolók

Bár a Budapest-Bamako mezőnye vasárnap befutott Sierra Leone fővárosában a célba, a nagy hajtás...

Kisokos nem csak gyorshajtóknak, a ma érvényes bírságtételek gyorshajtásért és némi traffipaxinfó

Hú, belecsúsztam a falutáblába 65-tel. Benne van a 10 százalékban? Lesz-e belőle bírság?

Lényegében 2012-ben változott utoljára a regisztrációs adó - van is baj vele

Egyre több a hibrid autó a piacon, ez pedig a kisebb belső égésű motoros autóknál megdöbbentő...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1yZW5hdWx0
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1yZW5hdWx0
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1yZW5hdWx0

Friss tesztek

Alapmotorral próbáltuk az új Renault Capturt

Francia magaskényelem - Renault Captur TCe 100 villámteszt

Izmosabb, maszkulinabb megjelenéssel hódít az új Renault Captur. Ugyanakkor az erőteljesebb megjelenés mellett aprócska, egyliteres motorral is megrendelhető, most ezt az alap hajtásláncot próbáltuk ki.


Hyundai Kona 1.6 GDi Hybrid 2 WD DCT teszt

Arany középút - Hyundai Kona hibrid teszt

Nem bízza a véletlenre a Hyundai, hogy mindenki megtalálja a számára megfelelő Kona modellt. Rendelhető benzines, dízel, villanyhajtású és most már hibrid változat is. Utóbbi egy igazi arany középútnak tűnik.


Keménykedés mindenek felett – BMW X4 M Competition teszt

Menőségérzet – BMW X4 M Competition

A Competition modellek nem épp versenyautókat takarnak a BMW-nél, csupán a legkeményebb kiviteleket. Ez pedig az X4 M Competition esetében 510 lóerőt és őrülten jó stabilitást jelent.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1yZW5hdWx0
Hirdetés

RENAULT tesztek

Renault Kangoo Z.E. 33 L2 Maxi személyszállító teszt

Ha kisiparos lennék, ilyet vennék! Renault Kangoo Z.E. teszt

A Renault villanyautó kínálata nem csak a Zoe kisautót tartalmazza, a Kangoo és a Master is elérhető elektromosként, előbbi személyszállítóként is.


Renault Kadjar 1.6 dCi 130 CVT teszt

Fokozat nélkül fokozott nyugalom? Renault Kadjar 1.6 dCi CVT

Tavaly ősszel egy új benzinessel, csúcsdízeléhez pedig fokozatmentes automata váltóval bővült a Renault Kadjar kínálata. Utóbbit próbáltuk.


Renault Zoe Z.E. R90 41 kWh Life teszt

Villanyautó, amit már nem kell otthon töltögetni

Új mércét hozott a villanyautók körében a Renault Zoe. Komoly hatótáv, gyors tölthetőség és mindehhez bajnok ár. Egy hét és több mint 800 közös kilométer után kijelenthető: egyedüli autónak is kiváló.


Renault Talisman Grandtour Intens 1.6 dCi 130 EDC teszt

Pakolható francia – Talisman Grandtour teszt

Garantáltan jó választás a 130 lóerős dízelmotor a Talisman Grandtourhoz. Igazi utazós kombi a duplakuplungos automatával, de jobban is elsülhetett volna.


Renault Espace 1.6 TCe Initiale Paris teszt

Arcot vált - Renault Espace 1.6 TCe teszt Videó

Egyetlen benzinmotorjával, a paletta legerősebbjének számító 200 lovas 1.6 TCe-vel és csúcsfelszereltséggel járt nálunk az új Renault Espace.


Még több RENAULT teszt

Címlapon


Friss cikkek

Megérkeztek a hazai piacra a DS villamosított modelljei

Jól áll a DS-nek a villamosság

Tegnap – Újdonság

Bekeményít a DS az elektromobilitás terén, mindegyik modelljéből érkeznek a részben vagy teljesen villanyhajtású változatok.


Ráncfelvarrást kapott a Renault zászlóshajója, a Talisman

Öt év után frissül a Renault Talisman

2 napja – Újdonság

Szokatlan módon már fél évtizede nem nyúltak a franciák a nagyautójukhoz, most is leginkább csak a technológiát frissítették - bár a stílusra így sem lehet panasz, a szegmensben még mindig ez az egyik legvonzóbb szedán.


Még egy csokornyi információ az E10 üzemanyagról

E10 a kutakon - miért kellett ez, mit kell tudni róla?

2 napja – Sztori

Lassan negyed éve velünk van az E10, hiszen már december végén megjelent a töltőállomásokon. Írtunk róla már többször, most pedig bevezetésének okait, következményeit néztük meg.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

RENAULT CLIO 1.2 16V Expression 1. Tulajdonos!

RENAULT CLIO 1.2 16V E...

Ár: 1.319.000 Ft

Évjárat: 2008 / 2

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

RENAULT CLIO 1.2 16V Zen 58211 km. Mo-i. első tulajdonos

RENAULT CLIO 1.2 16V Z...

Ár: 2.699.000 Ft

Évjárat: 2015 / 4

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

RENAULT CLIO LIMITED TCe 90

RENAULT CLIO LIMITED T...

Ár: 3.849.000 Ft

Évjárat: 2020

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!