0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Harmadik felvonás - 30 éves a Porsche 964

Idén töltötte be 30. életévét a Porsche 911 harmadik generációja

·

Már harmincadik életévét tapossa az a Porsche 911 generáció, amelyben először megjelent az összkerékhajtás.

%KA%A 964-esnél jelent meg először az összkerékhajtás%KA%

A 964-esnél jelent meg először az összkerékhajtás

Sokat gondolkodtam azon, vajon a címben 964-esként hivatkozzak-e a Porsche 911 harmadik generációjára, ám ahogy látjátok, végül mellette döntöttem. Ugyanis így jobban rá tudok világítani, hogy a Porsche „háza táján sem fenékig tejfel” az élet a névadás terén. Valószínűleg csak a fanatikusabb, a márkával tüzetesebben megismerkedő autórajongók tudják fejből a 911 különböző generációinak a gyári kódszámait. Viszont a 964-es nevét talán még a laikusok is sűrűbben hallják emlegetni, hiszen mérföldkőnek számít a márka életében, bár tény, hogy sokszor összekeverik a 993-as szériával. A zuffenhauseni törikönyvek viszont egyértelműen a 964-est jelölik harmadik generációnak. Mindjárt „mondom” azt is, hogy miért számított mérföldkőnek, de előtte célozzuk be a korszakot, amikor színre lépett.

%KA%1988-ban mutatták be a  Porsche 911 harmadik generációját, és 1993-ig gyártották%KA%

1988-ban mutatták be a Porsche 911 harmadik generációját, és 1993-ig gyártották

Ugye az első Porsche 911-es a 901-es fejlesztési kódszámmal indult világhódító útjára 1963-ban, és egészen 1973-ig gyártották. Összesen 81 100 darab készült belőle, majd átadta helyét a második generációnak (930), amelyet G-szériának is becéznek. Ennek különböző változatait – összesen 198 414 darabot – 1989-ig gyártották, őt váltotta a 964, abban a korban, amikor a 911 létezése is veszélybe került. Nem ment olyan jól az üzlet, ahogy a Porsche elvárta. Tűzoltás gyanánt érkeztek az orrmotoros járgányaik. A 944-est akkoriban már gyártották és a 968 is közel járt a piaci debütáláshoz az 1980-as évek végén, szóval az új 911-nek mindenképp nagy durranásnak kellett lennie.

%KA%A 964-es 85 százalékban teljesen új fejlesztésű autó volt, ráadásul egyszerre mutatták be a kabrió, a kupé és a Targa modelleket%KA% %KA%A 964-es 85 százalékban teljesen új fejlesztésű autó volt, ráadásul egyszerre mutatták be a kabrió, a kupé és a Targa modelleket%KA%

A 964-es 85 százalékban teljesen új fejlesztésű autó volt, ráadásul egyszerre mutatták be a kabrió, a kupé és a Targa modelleket

Bár a vízhűtéses boxermotor kezét nem engedték el, és hűek maradtak a 911-es ikonikus formáihoz is, a 964-ben megjelent az összkerékhajtás. Nem is akármilyen összkerékhajtás, hiszen a korszak egyik legvágyottabb szupersportautójának, a 959-nek a rendszerét alkalmazták a 911-ben is. Magyarán az akkori legkorszerűbb, elektronikusan vezérelt összkerékhajtást. A Porsche rendszere a körülményekhez igazodva osztotta el a nyomatékot az első és a hátsó tengely között. Gyorsításkor például a motor teljesítményének akár 80 százaléka is juthatott a hátsó kerekekre. A számítógép többek között a gázpedál állásától, a kormányzási szögtől, a gyorsulástól és a töltőnyomástól függően változtatta az alaphelyzetben 40:60-as arányt, tehát nem csak akkor, amikor már kipörögtek a kerekek.

%KA%Egyenesen a 959-ből érkezett az összkerékhajtás%KA% %KA%Egyenesen a 959-ből érkezett az összkerékhajtás%KA%

Egyenesen a 959-ből érkezett az összkerékhajtás

Miután kicsit alábbhagyott a döbbenet az összkerékhajtás láttán, (magyarán fél évvel később) megérkezett a hagyományos hátsókerék-meghajtású változat is, sőt a kupé mellett azonnal debütált a kabrió és a Targa változat is. Itt viszont meg kell említeni azt a szomorú tényt, hogy a 964 nyugdíjazásával hosszú időre elbúcsúzhattunk a targatetőtől a Porsche palettáján, mert legközelebb csak a hetedik generáció, a 991-es nyújtott vérbeli Targa modellt.

%KA%Egy jó darabig a 964-es maradt az utolsó 911, amelyből Traga is készült%KA%

Egy jó darabig a 964-es maradt az utolsó 911, amelyből Traga is készült

A 964-es alapmotorja a 3,6 literes, hathengeres boxer volt dupla gyújtással. Ez utóbbi megoldást eredetileg a repülőgépmotorok számára fejlesztették ki a nagyobb üzembiztonság érdekében, ám a sportautókban a teljesítmény növelésére is alkalmasnak bizonyult. A Porsche mérnökei azonban a karosszérián is elhelyeztek érdekes megoldásokat, például az aktív hátsó légterelőt, amely nagyobb sebességnél nyílt ki, több leszorítóerőt biztosítva a hátsó tengely számára. Szintén a 964-ben debütált a Tiptronic sebességváltó, amely gyorsabb váltásokat eredményezett.

%KA%Aktív hátsó légterelőt kapott a 964%KA%

Aktív hátsó légterelőt kapott a 964

A 964-ből készült Speedster változat is, alacsonyabb szélvédővel, átformált tetővel és az ülések mögötti domborításokkal. Manapság a gyűjtők egyik kedvence, hiszen csak 930 példány készült belőle, illetve 15 ráadás a Turbo változatra emlékeztető kasztnival. Apropó Turbo. A modellpaletta csúcsán a 3,3 literes, turbós boxer állt. Illetve annak is két változata, hiszen a 320 lóerős mellett, Turbo S néven 380 lovas változatot is kínáltak. Ugyanakkor maga a 964-es is jóval ritkább, mint az őt megelőző generációk, ugyanis a negyedik generáció debütálásáig 63 732 darabot gyártottak. A 911 történetében pedig újabb izgalmas fejezet nyílt a 993-as kódjelű generációval, hiszen megjelentek a vízhűtéses motorok, viszont ez már egy másik sztori.

%KA%A Turbo modelleken hatalmas, fix hátsó szárny díszelgett%KA%

A Turbo modelleken hatalmas, fix hátsó szárny díszelgett

Ez is érdekes lehet:
 

Nem ma, csaknem 100 éve kezdte az elektromos autókkal való foglalkozást a Peugeot

Bár szinte futótűzként terjed, hogy az új e-208 a Peugeot első elektromos autója, messze nem...

Szívesen éltünk volna a világ másik felén miatta – 50 éves a GT-R történet

Az év talán legfontosabb évforulóját könyvelhetik el a japánok. A felejthetetlen Nissan Skyline...

5 éven belül 10 villanyautót ígér a Toyota – egyebek mellett

Tavaly több mint egymillió autót értékesített a Toyota, 2025-re 1,4 millió a cél, felfedték...

Gymkhana Lada: kilinccsel előre a Kakucsringen

Nem szlalom, nem drift, kicsit mind összegyúrva a gymkhana. Ken Block helyett Turmur és Kistur...

Már 50 milliárd forintos tétel a nagycsaládos autók támogatása, küzdenek a vevők és a kereskedők is

Érdekes helyzetet szült a tavaly júliustól igényelhető nagycsaládos autóvásárlási támogatás...

Tavaly itthon 8 elektromos autót helyeztek forgalomba

A 2012-es sem az elektromos autók éve volt, s a trendeket elnézve a közeljövőben is inkább csak...

Sofőrje miatt rekorder fogyasztású a Yaris

Néhány egyszerű trükkel akár egy közel 10 éves, fél millió kilométert futott autó is lehet fogyasztási...

A negyedik X-et is behúzta a Mercedes S-osztály második generációja

A Mercedes-Benz S-osztály neve összeforrt a luxussal és a csúcstechnológia alkalmazásával. Bár...

Ha ma gyártanák, akkor is menő lenne - Veterán az Opel Calibra!

Különösen veszélyes, ha az ember fotókat kezd el keresni az Opel Calibráról. Még ma is éppen...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wb3JzY2hl
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (2 db)

Krampusz írta: 2 hete

Általában át szoktam siklani a helyesírási és történeti hibákon, de most több is előkerül. Ráadásul a hűtés témája elég katyvaszos.

Tehát, a cikkben a "léghűtéses boxermotor kezét nem engedték el" akart lenni, illetve a 993-ig maradt ez az építésmód. 1998-ban debütált a vízhűtés a 996-ban.

A 993, 996, 997 generációkból is volt Targa, csak nem a szokványos ("B oszlop merevítéses"), hanem üvegtetős kialakítással. Majd a 991-nél tértek vissza a klasszikus változathoz. (egyik kép alatt a kivitel betűi felcserélve amúgy)

A válaszoláshoz belépés szükséges
HARIATI írta: 2 hete

Egy jó darabig a 964-es maradt az utolsó 911, amelyből Traga is készült.
TARGA nem Traga.

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wb3JzY2hl
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wb3JzY2hl

Friss tesztek

Bárcsak szabad lehetne… - BMW X2 M35i xDrive teszt

Nyugtatókon él – BMW X2 M35i

A BMW-nél tudják, hogyan kell élvezhető autót építeni, ez tiszta sor. A piac változása viszont alaposan feladja a leckét a bajoroknak, elsőre a legdurvább X2-ről is nehéz eldönteni, hogy jó-e.


Ráncfevarrása után is mesteri a Renault Master

Mesterek mestere - Renault Master teszt

Bútorszállítónak álltunk néhány napra, közben a látványosan frissített Renault Master biznyította a képességeit.


Teszten a lágy hibrid Suzuki Swift

Mit adott nekünk a hibridség? - Suzuki Swift Hybrid teszt

A lágy hibrid Ignis után a Swift is nálunk járt ugyanazzal a hajtáslánccal, amelyben a 12 voltos lítium-ion akksi és az ISG segíti a benzinmotor dolgát. Vajon megéri a felárat?

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wb3JzY2hl
Hirdetés

PORSCHE tesztek

Porsche Macan GTS menetpróba

A Porsche crossover, ami igazából sportautó

A Porsche Macan S és a Turbo között ott van a GTS, ami a tökéletes középút a városi és a teljesítmény crossoverek között. Élmény volt vezetni.


Porsche 718 Boxster S menetpróba

Mennyire Porsche a Boxster új négyhengerese?

A Porsche középmotoros, turbós négyhengeressel felvértezett 718-asát próbáltuk, abból is az erősebb, 350 lóerős Boxster S-t hajtottuk.

Még több PORSCHE teszt

Címlapon


Friss cikkek

Mivel telt a hetünk? Elmeséljük!

Készítettünk egy podcastot, hallgassátok

10 órája – Sztori

Elindítottuk az Autónavigátor podcastját, az első adást már hallgathatjátok is!


Idén húzhatja be a harmadik X-et a Renault Clio

30 év és öt generáció - ünnepi év vár a Renault Clióra

12 órája – Sztori

A világ legkelendőbb francia autója idén tölti be a harmincadik életévét. Persze hivatalosan csak az év közepén, nyáron kaphat szülinapi tortát a Renault Clio.


Toyota Yaris: lehet nagyon takarékos, de lesz belőle vérpezsdítő  GR is

2,9 l/100km fogyasztással jön az új Toyota Yaris

3 napja – Újdonság

Egyre többet tudunk az új Toyota Yarisról, egyre ígéretesebb is: a hibrid kategóriája legtakarékosabbja lesz


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

PORSCHE CAYENNE Dízel (Automata) 185.000 KM!!!

PORSCHE CAYENNE Dízel...

Ár: 4.799.000 Ft

Évjárat: 2009 / 5

Kivitel: Városi terepjáró (crossover)

Üzemanyag: Dízel

PORSCHE MACAN PDK Fiatal Német Autók

PORSCHE MACAN PDK Fiat...

Ár: 22.590.000 Ft

Évjárat: 2019 / 1

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Benzin

PORSCHE CAYENNE Dízel Tiptronic

PORSCHE CAYENNE Dízel...

Ár: 15.500.000 Ft

Évjárat: 2016 / 6

Kivitel: Városi terepjáró (crossover)

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!