0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Polákmérgezés - Autós nemzetté válik a lengyel

Lengyel hétvége: Autók a hőskorból

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Aki tudja ki volt Tadeusz Tanski, annak sok újdonságot nem tartogatunk, sem a személlyel, sem a különleges járművével kapcsolatban.

STAR kisautó 1912-ből − hasonlít a magyar Csonka-féle autóhoz

STAR kisautó 1912-ből − hasonlít a magyar Csonka-féle autóhoz

Tadeusz Tanski páncélozott járműve

Tadeusz Tanski páncélozott járműve

Időrendi felsorolásban a Romanowski omnibuszokkal illik kezdeni a lengyel járműgyártás történek kezdetét, hiszen ezek a vezetőn kívül 7 fő befogadására képes, maximális terheléssel 20, szimplán a vezetővel 35 km/h sebességre képes járművek 1904-ben készültek Varsóban. Ezen omnibuszok műszaki konstrukciója Wincenty Schindler és Henryk Brezski nevéhez kapcsolódik. 1912 vonatkozásában egy STAR nevű konstrukció említhető, majd 1918-ban Tadeusz Tanski Ford Model T alapra építette páncélozott harci gépjárművét, és sokan innen valójában innen datálják a lengyel járműgyártás valós kezdetét. A Ford Model T szó szerint kiváló alapot biztosított a hadászati fejlesztéshez, mivel az alváz már a szériagyártmányokon is rendkívül jó minőségű acélból készült, és a négyhengeres motor szintén megfelelő teljesítményről gondoskodott. Az 1908-ban világújdonságnak számító autó Tadeusz Tanskinak is megtetszett, és erre építette fel az első lengyel páncélozott harci automobilt.

Romanowski omnibuszok a múlt század fordulójáról

Romanowski omnibuszok a múlt század fordulójáról

Elegáns RALF-STETYSZ limuzin

Elegáns RALF-STETYSZ limuzin

Áttekintve a korai szárnypróbálgatásokat, mindenképpen említést érdemel a Mikolaja Karpowskiego mérnök által 1924-ben megalkotott POLONIA prototípusa, amelyet 4,8 literes, hathengeres motor hajtott. A varsói RALF-STETYSZ elnevezése mozaikszó: Rolniczo Automobilowo-Lotnicza Fabryka Stefana Tyszkiewicza. Az első igazi, már sorozatgyártásra berendezkedő lengyel autógyár 1924-ben jött létre. A gyárat Stefan Tyszkiewicz alapította, akinek a neve STETYSZ rövidítéssel mind az üzem, mind pedig az autók motorháztetejére típusfeliratként került fel. A fővárosban, Varsóban felépített üzem 1924-1929 között két sorozatot gyártott: a TA modellt 1,5 literes, négyhengeres motorral szerelték, míg a TC jelzésű kocsi 2,8 literes, hathengeres erőforrással büszkélkedhetett. A RALF-STETYSZ autók zárt és nyitott kivitelben egyaránt készültek. Nazwa Iradam konstruktőr 1924 és 1927 között három különböző prototípust fejlesztett ki, amelyek IRADAM 500, 600 és 980 jelzéssel váltak ismertté. Az ebben a kezdeti időkben újszerűnek mutatkozó vállalkozás kis hengerűrtartalmú motorokat épített be az autókba, és a szerény teljesítményt a padlólemez, illetve a váz súlycsökkentésével próbálta ellensúlyozni. Az IRDAM modellek csak nyitott kivitelben készültek, elöl a vezetőnek jutott hely, hátul pedig ketten utazhattak. A lengyel kormány 1924-ben intézkedett a teherautók gyártásáról, mert az ipar dinamikus fejlődése miatt fokozott szerep hárult a belföldi szállítmányozásra. Két gyár, a Polonia és a Berlietów CBA kezdte meg az URSUS teherautók gyártását. A kisebb járművek másfél, a nagyobbak 3 tonnás teherbírással készültek, a végsebesség a teherbírás függvényében 40 és 60 km/h között változott. A nagyobb teherbírású alvázra autóbusz felépítmények is készültek, majd a II. világháborút követően traktorjaival vált híressé a márka.

Nyitott karosszériával is épültek RALF-STETYSZ modellek

Nyitott karosszériával is épültek RALF-STETYSZ modellek

Másfél tonnás, ponyvás URSUS teherautó

Másfél tonnás, ponyvás URSUS teherautó

Az 1920-as évek közepén tehát jelentős mértékben megélénkült a vállalkozási kedv az autógyártás iránt. Európa az I. világháborút követő fellendülés éveiben valóságos motorizációs lázban égett, és a fejlődő nemzeti gazdaságok − tanulva az I. világháború tapasztalataiból − jelentősebb haditechnikai fejlesztésekbe kezdtek. A motorizáció a korszerű honvédelem, a hadviselés alapfeltételévé vált, és a járműipar egyik meghatározó megrendelője a hadsereg lett. A lengyel gyárak által megalkotott automobilok a sorozatgyártás jelentős költsége, illetve a folyamatos, teljes körű fejlesztési feladatok miatt nem tudtak versenyképes árakat, valamint ezzel párhuzamos minőséget felmutatni a német, a francia, az olasz, és az amerikai konkurensekkel szemben. A lengyel kormány ezért alapos elemzés és mérlegelés után úgy döntött, licence megállapodást ír alá az olasz Fiat konszernnel, méghozzá az akkor igen népszerű FIAT 508 modellek sorozatgyártására vonatkozóan. A szerződést 1932-ben kötötték meg, és az 508p egy nagyon hosszú, több évtizedes úton indította el a lengyel járműipart.

IRADAM kisautó terve az 1920-as évekből

IRADAM kisautó terve az 1920-as évekből

Mikolaja Karpowskiego nevéhez köthető a hathengeres motorral épített POLONIA

Mikolaja Karpowskiego nevéhez köthető a hathengeres motorral épített POLONIA

Némi előzmény, hogy az 1929. évtől begyűrűző gazdasági világválság hatására 1932-ig csaknem valamennyi lengyel járműgyár bezárta kapuját – mondhatni véglegesen. A szűkös esztendők utáni időkben voltaképpen nem is állt rendelkezésre más megoldás, mint egy, már bizonyítottan bevált termék, és a vele együtt járó technológia megvásárlása. A Polski Fiat az első években személyautók gyártásával kezdte el arculatának építést, ám a gyártósor elindulását követő években az első Polski Fiat teherautók is kigördültek az üzemből – az olaszok főleg a tehergépjármű és az autóbuszok tekintetében szolgáltattak mintát a lengyelek számára. 1936-tól, a lengyel hadsereg igényeinek kielégítésére szinte valamennyi járműgyártó − ide értve a Polski Fiatot is − intenzív fejlesztésekbe kezdett, de a sors közbeszólt. Lengyelország 1939-ben bekövetkezett villámháborús német lerohanása szempillantás alatt véget vetett a gépjárműgyártásnak, a hadsereget legyőző idegen hatalom pedig valamennyi katonai járművet hadizsákmányként lefoglalta.

Köszönjük együttműködő partnerünk, a Polski Fiat 125p Klub segítségét!

Ez is érdekes lehet:
 

Megtörtént eset: közúti veszélyeztetésből totálkár

Érdekes történet: a károsult maga határozhatta meg, hogy milyen jóvátételt kér attól, aki autójának...

Idén húzhatja be a harmadik X-et a Renault Clio

A világ legkelendőbb francia autója idén tölti be a harmincadik életévét. Persze hivatalosan...

60 éves a Citroën Kacsa

Az 1948-as párizsi autószalonon mutatták be a Citroën legendássá vált kisautóját, a 2CV-t - magyarul...

Igazi ámokfutót csíptek el ezúttal a rendőrök

A szabályos és biztonságos előzés alapvető feltétele, hogy belássuk azt az útszakaszt, amelyen...

Ha ma gyártanák, akkor is menő lenne - Veterán az Opel Calibra!

Különösen veszélyes, ha az ember fotókat kezd el keresni az Opel Calibráról. Még ma is éppen...

Elkezdődött a PSA-motorok sorozatgyártása Szentgotthárdon

Néhány hete már felkészült a szentgotthárdi gyár és személyzete az új motorok gyártására, ám...

Ítélet született lézerblokkoló-ügyben

Mint az ismert, tavaly ősszel egy békéscsabai autóstól nem csak elkobozták lézerblokkolóját...

Dacia Duster 1.2 TCe kontra Suzuki SX4 S-Cross 1.6l VVT összehasonlító teszt

Vajon a magyar gyártású Suzuki SX4 S-Cross lenyomja a piac kedvencét, a Dacia Dustert? Melyik...

Mivel telt a hetünk? Elmeséljük!

Elindítottuk az Autónavigátor podcastját, az első adást már hallgathatjátok is!
 

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wb2xvbmV6
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wb2xvbmV6

Friss tesztek

Önzáró difi és sportos külső? Egész vonzó ez a Passat!  - Volkswagen Passat 2.0 TDI DSG R-Line

Az üzlet, az üzlet – VW Passat R-Line

Sokat nem lett volna értelme változtatni a 2015-ös Év Autóján. A Passat enyhe külső frissítése jól áll neki, új technológiai részletei miatt pedig igazán modern. Unalmas? Én is azt gondoltam…


Ha tényleg kemény vagy, SUV helyett ilyennel jársz – Mitsubishi L200 teszt

Alig ismerni rá – Mitsubishi L200

A SUV őrület szinte teljesen romba döntötte mindazt, amiért egy autót önmagában a technika miatt értékelni lehet. Látványos? Nagy? Tekintélyt parancsoló? Puhány! Az önző óriások között egy pickup legalább tényleg fickós - mint az L200.


Bárcsak szabad lehetne… - BMW X2 M35i xDrive teszt

Nyugtatókon él – BMW X2 M35i

A BMW-nél tudják, hogyan kell élvezhető autót építeni, ez tiszta sor. A piac változása viszont alaposan feladja a leckét a bajoroknak, elsőre a legdurvább X2-ről is nehéz eldönteni, hogy jó-e.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wb2xvbmV6
Hirdetés

POLONEZ tesztek

Lengyel hétvége: teszten a korabeli belügyes Polonez

Polákmérgezés: a legelőkelőbb Polonézt teszteltük

Akárki nem kaphatott a 2,0 literes, két vezérműtengelyes Polonézből, ilyet csak a belügyesek, az állami vállalatok vezetői, illetve a rendőrök kaptak, mégis vezethettük.

Még több POLONEZ teszt

Címlapon


Friss cikkek

Minden szempontból a legjobb! Opel Grandland X Hybrid4 menetpróba

Ezzel az autóval nem kap bírságot az Opel!

2 napja – Újdonság

Nem csak zöld rendszámos modellt jelent az Opel Grandland X Hybrid4 verziója, úgy mellesleg ez a teljes mai Opel kínálat legerősebb és legtakarékosabb modellje. Vezetni sem rossz ám!


Igazi ámokfutót csíptek el ezúttal a rendőrök

Alig érte utol a rendőr a szabálytalanul előző autóst

4 napja – Sztori

A szabályos és biztonságos előzés alapvető feltétele, hogy belássuk azt az útszakaszt, amelyen meg kívánjuk előzni az előttünk haladót. Ezt azonban nem mindenki gondolja végig.


Mivel telt a hetünk? Elmeséljük!

Készítettünk egy podcastot, hallgassátok

5 napja – Sztori

Elindítottuk az Autónavigátor podcastját, az első adást már hallgathatjátok is!


Kapcsolódó tartalom


Cikk ajánló

Rendszám nélkül nem lehet autónk

Lehúzza a hivatal a veteránautóst

9 éve – Szívató

Szívat a bürokrácia: ha öreg autónkat szeretnénk félretenni a felújításig, ez ingyen, rendszám nélkül nem tehető meg - vagy fizetjük az ideiglenes forgalomból kivonás díját, vagy bontóba adjuk a kedvencünket.


Ralph Lauren milliárdokat érő autógyűjteménye

Nézzen be Ralph Lauren kincseket rejtő garázsába!

9 éve – Sztori

60 autó, köztük világhírű, egyedi példányok, önállóan is dollármilliókat érve. Ralph Lauren beengedett egy fotóst a múzeum-szintű garázsába.


A Tommy Hilfiger tulaja vette meg az egyik legdrágább kocsit 

6,2 milliárdot fizettek a ritka Ferrariért

6 éve – Autósvilág hírei

Soha nem fizettek még akkora összeget Amerikában egy autóért, mint amennyi pénzt a kaliforniai Montereyben megtartott árverésen egy kanadai üzletember adott egy nyitható tetejű 1967-es ritka Ferrariért. A mágnás 27,5 millió dollárt perkált ki.


Használtautó.hu

AUDI 80 1.6 1.8 Benzin 90le

AUDI 80 1.6 1.8 Benzin...

Ár: 210.000 Ft

Évjárat: 1993 / 4

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Benzin

FORD FIESTA 1.3 Comfort 123000KM!KLÍMÁS!MEGKÍMÉLT SZÉP!ROZSDAMENTES!

FORD FIESTA 1.3 Comfor...

Ár: 695.000 Ft

Évjárat: 2005 / 10

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

VOLVO V60 2.0 D [D3] Kinetic

VOLVO V60 2.0 D [D3] K...

Ár: 3.000.000 Ft

Évjárat: 2012 / 10

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!