0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Polákmérgezés - Polonez, a négykerekű tánc

Lengyel hétvége: Polonez történet

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Amikor a Syrena kisautó gyártását 1972-ben átvette az FSM, a varsói FSO-ban felszabadult a kapacitás egy új modellnek. Ez lett a Polonez, amelynek most az első generációjával foglalkozunk.

Fiat ESV 2000, a Polonez ihletadója. Az olaszok többféle autót is készítettek e projekt keretében, és a lengyeleknek ez a változat tetszett meg

Fiat ESV 2000, a Polonez ihletadója. Az olaszok többféle autót is készítettek e projekt keretében, és a lengyeleknek ez a változat tetszett meg

Ha jól belegondolunk, bizonyos értelemben a Polonez lett volna a lengyel autógyártás zászlóshajója, de a történet már rögtön az elején zátonyra futott, hiszen az autó műszaki alapját a Polski Fiat 125p képezte, ami egy még öregebb olasz széria, az 1960-as évek elejéről származó Fiat 1300-1500 feltupírozott változata volt. Ettől függetlenül nincs hiány kalandokban, ám az első fontos észrevételt már a Syrena ismertetőjében is lelepleztük, konkrétan a lengyelek nyugodt természetűek, nem erényük a kapkodás, és ezt bizonyítja a Polonez esete is. Az FSO vezetői vélhetően már korábban tudták, hogy a Syrena kisautó termelését 1972-ben átveszi az FSM, így volt idő a komótos előkészületekre. A Polonez formája akár saját konstrukciónak is tűnhet, de ez nem így van, sőt, valóságos nagyágyúk bábáskodtak a lengyel gyártmány körül. A ’70-es évek elején még tartott az olasz-lengyel kapcsolat, így az FSO a Fiat 1970-ben indított ESV (European Safety Vehicle) projektjének látványos, ferdehátú prototípusát nézte ki magának, és az átalakítási műveletekben Giorgio Giugiaro és Walter de Silva segédkezett a Zbigniew Watson vezette lengyel mérnöki stábnak – arról volt szó, hogy a Fiatnál 137-es kód alatt futó munkálatok során a 125p konstrukciójához igazítsák az ESV paramétereit. A sziszifuszi művelet 1975-ben fejeződött be, majd a lengyelek még három évig babusgatták a tervet, és csak 1978-ban látta meg a napvilágot a szériagyártásba került Polonez.

Anno nem féltek a "színes" autóktól, a mai szürkeség és feketeség helyett teljesen szokványos volt egy-egy élénkebb, vagy feltűnőbb árnyalat − a táncról elnevezett Polonez sem mutat rosszul ezzel a narancs dukkóval

Anno nem féltek a "színes" autóktól, a mai szürkeség és feketeség helyett teljesen szokványos volt egy-egy élénkebb, vagy feltűnőbb árnyalat − a táncról elnevezett Polonez sem mutat rosszul ezzel a narancs dukkóval

Igazi kuriózum a Polonez 1500 Coupe, amelyet sokan kevernek a szintén nem túl gyakori háromajtós karosszériával

Igazi kuriózum a Polonez 1500 Coupe, amelyet sokan kevernek a szintén nem túl gyakori háromajtós karosszériával

Bár az ötajtós típus anno nem nézett ki rosszul, a lemezek alatt a 125p, azaz a korosodó Nagypolszki lapult, motorral, váltóval, futóművel együtt, és ez hosszútávon nem sok jót ígért. Az 1300-as és 1500-as erőforrások után ugyan készült igen komoly, a Fiat kétliteres, dupla vezértengelyes, 112 lovas motorjával is Polonez, de erről az ötgangos váltóval szerelt csodáról a kisember csak álmodhatott, a városi legendák szerint a 170 km/h feletti tempóval repeszteni tudó autót kizárólag állami szinten használták. A 2000-es mellett szintén kuriózum az 1980-ban debütált háromajtós Polonez, amely nem keverendő össze az 1982-es, több ponton módosított 1500 Coupe karosszériával! Előbbiből három év alatt csupán jelképes pár száz darab hagyta el az FSO szalagját, míg utóbbiból 50 körüli példányszámról írnak a históriák – egyik sem jön szembe velünk minden nap, az biztos. Maradva még 1981-ben, a kínálat krémjét a 80 lovas 1500-X jelentette, és ehhez mérten szinte csak valutáért lehetett hozzájutni, ellenben az ECO változattal, amely szerényebb külső és belső felszereléssel, illetve kerek helyett szögletes fényszórókkal kellette magát.

Kerek fényszórók helyett szögletes jutott a takarékos verziónak, többek között nem volt benne fordulatszámmérő, és a hátsó ajtóról lespórolták a törlőberendezést is

Kerek fényszórók helyett szögletes jutott a takarékos verziónak, többek között nem volt benne fordulatszámmérő, és a hátsó ajtóról lespórolták a törlőberendezést is

1970-ben már elkezdődött az előkészítő tervezés, de csak 1978-ban indult a gyártás − nem kapkodtak a lengyelek

1970-ben már elkezdődött az előkészítő tervezés, de csak 1978-ban indult a gyártás − nem kapkodtak a lengyelek

A modell történetében szintén fontos mérföldkő 1983, mikor is a Fiat licence szerződése lejárt, és ahogy a Polski Fiat elnevezése FSO 125p lett, úgy az FSO Poloneznél is áttértek az 1.3 és 1.5 formátumú motorjelölésre. Ennél sokkal fontosabb viszont az első dízel, pontosabban turbódízel Polonez megjelenése, méghozzá az olasz VM Motori erőforrásával. Maradjunk annyiban, hogy a 150 km/h alatti végsebességre képes, lomhán mozgó FSO Polonez 2.0 D Turbo nem robbant be a köztudatba, már csak azért sem, mert 100 darab körül leálltak a gyártásával. A ’80-as évek közepén a B-csoportos raliautók borzolták a kedélyeket, az Audi, a Lancia, a Peugeot szörnyetegei uralták a pályákat, és ez a lengyelek vérét is megpezsdítette. 1984-ben, persze szerényebb léptékben elkészült a döntően Coupe alapú FSO Polonez 2000 Turbo, a gyári versenyautó, amely azonban nem kapott nemzetközi homologizációt. A mérnököket nem keserítette el teljesen a kudarc, két évvel később az 1500-as motorra tettek turbót, és a versenyautó szerepeltetése miatt szerény darabszámban utcai változatok is piacra kerültek.

Mai szemmel nézve talán megmosolyogtató, de annak idején komoly gépezet volt a Polonez versenyautó. Magyar pilóta is vezetett a lengyel márkával

Mai szemmel nézve talán megmosolyogtató, de annak idején komoly gépezet volt a Polonez versenyautó. Magyar pilóta is vezetett a lengyel márkával

1985-ben az FSO a korábban a Coupe változatról ismert frontrészt minden normál modellen meghonosítja, és egy évvel később extra üveggel gazdagodik a C oszlop. A Nysa közreműködésével megkezdődik az első Polonez Truck tervezése, amely 1988-ban debütál, és a teherszállító kivitel mellett mentő, illetve tűzoltó felépítményekkel is készül. 1989-ben drasztikusan átszabják a Polonez hátulját, az új kialakítás jellegtelenné teszi a modellt. 1990-ben a Fiat-féle régi 2000-es motort Ford konstrukciója váltja, és 1991-ben, az FSO 125p búcsúzásával a Polonez történetének első korszaka is lezárul. A modellt ekkor komolyabb korszerűsítésnek vetik alá, és esztétikailag nem túlzottan előnyös formában folytatódik tovább a gyártása.

Köszönjük együttműködő partnerünk, a Polski Fiat 125p Klub segítségét!

Ez is érdekes lehet:
 

Formája volt a legnagyobb sikere, ritka veteránná érett a Citroën XM

A prémium szegmensben indított francia nagyautók bája egészen a ’90-es évek közepéig elbűvölte...

5 éven belül 10 villanyautót ígér a Toyota – egyebek mellett

Tavaly több mint egymillió autót értékesített a Toyota, 2025-re 1,4 millió a cél, felfedték...

Elkezdődött a PSA-motorok sorozatgyártása Szentgotthárdon

Néhány hete már felkészült a szentgotthárdi gyár és személyzete az új motorok gyártására, ám...

Idén húzhatja be a harmadik X-et a Renault Clio

A világ legkelendőbb francia autója idén tölti be a harmincadik életévét. Persze hivatalosan...

Ítélet született lézerblokkoló-ügyben

Mint az ismert, tavaly ősszel egy békéscsabai autóstól nem csak elkobozták lézerblokkolóját...

Ha ma gyártanák, akkor is menő lenne - Veterán az Opel Calibra!

Különösen veszélyes, ha az ember fotókat kezd el keresni az Opel Calibráról. Még ma is éppen...

Igazi ámokfutót csíptek el ezúttal a rendőrök

A szabályos és biztonságos előzés alapvető feltétele, hogy belássuk azt az útszakaszt, amelyen...

Dacia Duster 1.2 TCe kontra Suzuki SX4 S-Cross 1.6l VVT összehasonlító teszt

Vajon a magyar gyártású Suzuki SX4 S-Cross lenyomja a piac kedvencét, a Dacia Dustert? Melyik...

Mivel telt a hetünk? Elmeséljük!

Elindítottuk az Autónavigátor podcastját, az első adást már hallgathatjátok is!
 

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wb2xvbmV6
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wb2xvbmV6

Friss tesztek

Önzáró difi és sportos külső? Egész vonzó ez a Passat!  - Volkswagen Passat 2.0 TDI DSG R-Line

Az üzlet, az üzlet – VW Passat R-Line

Sokat nem lett volna értelme változtatni a 2015-ös Év Autóján. A Passat enyhe külső frissítése jól áll neki, új technológiai részletei miatt pedig igazán modern. Unalmas? Én is azt gondoltam…


Ha tényleg kemény vagy, SUV helyett ilyennel jársz – Mitsubishi L200 teszt

Alig ismerni rá – Mitsubishi L200

A SUV őrület szinte teljesen romba döntötte mindazt, amiért egy autót önmagában a technika miatt értékelni lehet. Látványos? Nagy? Tekintélyt parancsoló? Puhány! Az önző óriások között egy pickup legalább tényleg fickós - mint az L200.


Bárcsak szabad lehetne… - BMW X2 M35i xDrive teszt

Nyugtatókon él – BMW X2 M35i

A BMW-nél tudják, hogyan kell élvezhető autót építeni, ez tiszta sor. A piac változása viszont alaposan feladja a leckét a bajoroknak, elsőre a legdurvább X2-ről is nehéz eldönteni, hogy jó-e.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wb2xvbmV6
Hirdetés

POLONEZ tesztek

Lengyel hétvége: teszten a korabeli belügyes Polonez

Polákmérgezés: a legelőkelőbb Polonézt teszteltük

Akárki nem kaphatott a 2,0 literes, két vezérműtengelyes Polonézből, ilyet csak a belügyesek, az állami vállalatok vezetői, illetve a rendőrök kaptak, mégis vezethettük.

Még több POLONEZ teszt

Címlapon


Friss cikkek

Már nemcsak technikájával, formájával is meggyőző a második generációs Toyota   Mirai

Hátul hajt és emissziómentes az új Toyota Mirai

22 órája – Újdonság

Az első Miraival a hibridek után az üzemanyagcellás autók piacán is piacvezető lett a Toyota, a második már formájával is meggyőző, persze a technika is tovább finomodott, ismét a jövőt mutatja!


Kellemes meglepetést okoztak az első kilométerek az új Ford Pumával

Élmény SUV - Ford Puma menetpróba

2 napja – Újdonság

Jól csengő nevet választott a Ford a legújabb szabadidő-autójának, amellyel a B-szegmensben indulnak harcba a vásárlók kegyeiért. A hangzatos névvel azonban nem elégedtek meg a kékoválos márkánál, a mérnökök keményen ráfeküdtek a praktikumra is.


Minden szempontból a legjobb! Opel Grandland X Hybrid4 menetpróba

Ezzel az autóval nem kap bírságot az Opel!

4 napja – Újdonság

Nem csak zöld rendszámos modellt jelent az Opel Grandland X Hybrid4 verziója, úgy mellesleg ez a teljes mai Opel kínálat legerősebb és legtakarékosabb modellje. Vezetni sem rossz ám!


Kapcsolódó tartalom


Cikk ajánló

Orosz akciófilm Volga M21-essel

Orosz Superman mozi repülő Volgával Videó

9 éve – Autósvilág hírei

Az orosz-kazah akciófilm rendező, Timur Bekmambetov jegyzi a The Black Lighting című alkotást, amelyben egy virágfutár, és az ő különleges képességű Volgája játssza a főszerepet.


USA találkozó: ufók helyett csatacirkálók

16. Nemzetközi Amerikai Autók Találkozója

10 éve – Sztori

Rányomta a hangulatra a bélyegét a bukta, de szép képeket készítettünk a múlt hétvégi USA autós talin.


Eladó a legöregebb működőképes autó

Gőzautó 430 millió forintért Videó

8 éve – Autósvilág hírei

De Dion Bouton Et Trapardoux Dos-A-Dos Steam Runabout - ez a hivatalos elnevezése annak az 1884-es évjáratú, gőzüzemű triciklinek, amelyet hamarosan árverésre bocsát az RM aukciósház.


Használtautó.hu

FORD FOCUS 1.6 TDCi Collection HASZNÁLT AUTÓ BESZÁMÍTÁSA LEHET !

FORD FOCUS 1.6 TDCi Co...

Ár: 495.000 Ft

Évjárat: 2006 / 7

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

VOLKSWAGEN SHARAN 2.0 PD TDI BUSINESS

VOLKSWAGEN SHARAN 2.0...

Ár: 1.570.000 Ft

Évjárat: 2008 / 3

Kivitel: Egyterű

Üzemanyag: Dízel

BMW 320 GRAN TURISMO Gyári M-packett!

BMW 320 GRAN TURISMO G...

Ár: 6.990.000 Ft

Évjárat: 2016 / 7

Kivitel: Sport

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!