0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Polákmérgezés - Polonez, a négykerekű tánc

Lengyel hétvége: Polonez történet

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Amikor a Syrena kisautó gyártását 1972-ben átvette az FSM, a varsói FSO-ban felszabadult a kapacitás egy új modellnek. Ez lett a Polonez, amelynek most az első generációjával foglalkozunk.

Fiat ESV 2000, a Polonez ihletadója. Az olaszok többféle autót is készítettek e projekt keretében, és a lengyeleknek ez a változat tetszett meg

Fiat ESV 2000, a Polonez ihletadója. Az olaszok többféle autót is készítettek e projekt keretében, és a lengyeleknek ez a változat tetszett meg

Ha jól belegondolunk, bizonyos értelemben a Polonez lett volna a lengyel autógyártás zászlóshajója, de a történet már rögtön az elején zátonyra futott, hiszen az autó műszaki alapját a Polski Fiat 125p képezte, ami egy még öregebb olasz széria, az 1960-as évek elejéről származó Fiat 1300-1500 feltupírozott változata volt. Ettől függetlenül nincs hiány kalandokban, ám az első fontos észrevételt már a Syrena ismertetőjében is lelepleztük, konkrétan a lengyelek nyugodt természetűek, nem erényük a kapkodás, és ezt bizonyítja a Polonez esete is. Az FSO vezetői vélhetően már korábban tudták, hogy a Syrena kisautó termelését 1972-ben átveszi az FSM, így volt idő a komótos előkészületekre. A Polonez formája akár saját konstrukciónak is tűnhet, de ez nem így van, sőt, valóságos nagyágyúk bábáskodtak a lengyel gyártmány körül. A ’70-es évek elején még tartott az olasz-lengyel kapcsolat, így az FSO a Fiat 1970-ben indított ESV (European Safety Vehicle) projektjének látványos, ferdehátú prototípusát nézte ki magának, és az átalakítási műveletekben Giorgio Giugiaro és Walter de Silva segédkezett a Zbigniew Watson vezette lengyel mérnöki stábnak – arról volt szó, hogy a Fiatnál 137-es kód alatt futó munkálatok során a 125p konstrukciójához igazítsák az ESV paramétereit. A sziszifuszi művelet 1975-ben fejeződött be, majd a lengyelek még három évig babusgatták a tervet, és csak 1978-ban látta meg a napvilágot a szériagyártásba került Polonez.

Anno nem féltek a "színes" autóktól, a mai szürkeség és feketeség helyett teljesen szokványos volt egy-egy élénkebb, vagy feltűnőbb árnyalat − a táncról elnevezett Polonez sem mutat rosszul ezzel a narancs dukkóval

Anno nem féltek a "színes" autóktól, a mai szürkeség és feketeség helyett teljesen szokványos volt egy-egy élénkebb, vagy feltűnőbb árnyalat − a táncról elnevezett Polonez sem mutat rosszul ezzel a narancs dukkóval

Igazi kuriózum a Polonez 1500 Coupe, amelyet sokan kevernek a szintén nem túl gyakori háromajtós karosszériával

Igazi kuriózum a Polonez 1500 Coupe, amelyet sokan kevernek a szintén nem túl gyakori háromajtós karosszériával

Bár az ötajtós típus anno nem nézett ki rosszul, a lemezek alatt a 125p, azaz a korosodó Nagypolszki lapult, motorral, váltóval, futóművel együtt, és ez hosszútávon nem sok jót ígért. Az 1300-as és 1500-as erőforrások után ugyan készült igen komoly, a Fiat kétliteres, dupla vezértengelyes, 112 lovas motorjával is Polonez, de erről az ötgangos váltóval szerelt csodáról a kisember csak álmodhatott, a városi legendák szerint a 170 km/h feletti tempóval repeszteni tudó autót kizárólag állami szinten használták. A 2000-es mellett szintén kuriózum az 1980-ban debütált háromajtós Polonez, amely nem keverendő össze az 1982-es, több ponton módosított 1500 Coupe karosszériával! Előbbiből három év alatt csupán jelképes pár száz darab hagyta el az FSO szalagját, míg utóbbiból 50 körüli példányszámról írnak a históriák – egyik sem jön szembe velünk minden nap, az biztos. Maradva még 1981-ben, a kínálat krémjét a 80 lovas 1500-X jelentette, és ehhez mérten szinte csak valutáért lehetett hozzájutni, ellenben az ECO változattal, amely szerényebb külső és belső felszereléssel, illetve kerek helyett szögletes fényszórókkal kellette magát.

Kerek fényszórók helyett szögletes jutott a takarékos verziónak, többek között nem volt benne fordulatszámmérő, és a hátsó ajtóról lespórolták a törlőberendezést is

Kerek fényszórók helyett szögletes jutott a takarékos verziónak, többek között nem volt benne fordulatszámmérő, és a hátsó ajtóról lespórolták a törlőberendezést is

1970-ben már elkezdődött az előkészítő tervezés, de csak 1978-ban indult a gyártás − nem kapkodtak a lengyelek

1970-ben már elkezdődött az előkészítő tervezés, de csak 1978-ban indult a gyártás − nem kapkodtak a lengyelek

A modell történetében szintén fontos mérföldkő 1983, mikor is a Fiat licence szerződése lejárt, és ahogy a Polski Fiat elnevezése FSO 125p lett, úgy az FSO Poloneznél is áttértek az 1.3 és 1.5 formátumú motorjelölésre. Ennél sokkal fontosabb viszont az első dízel, pontosabban turbódízel Polonez megjelenése, méghozzá az olasz VM Motori erőforrásával. Maradjunk annyiban, hogy a 150 km/h alatti végsebességre képes, lomhán mozgó FSO Polonez 2.0 D Turbo nem robbant be a köztudatba, már csak azért sem, mert 100 darab körül leálltak a gyártásával. A ’80-as évek közepén a B-csoportos raliautók borzolták a kedélyeket, az Audi, a Lancia, a Peugeot szörnyetegei uralták a pályákat, és ez a lengyelek vérét is megpezsdítette. 1984-ben, persze szerényebb léptékben elkészült a döntően Coupe alapú FSO Polonez 2000 Turbo, a gyári versenyautó, amely azonban nem kapott nemzetközi homologizációt. A mérnököket nem keserítette el teljesen a kudarc, két évvel később az 1500-as motorra tettek turbót, és a versenyautó szerepeltetése miatt szerény darabszámban utcai változatok is piacra kerültek.

Mai szemmel nézve talán megmosolyogtató, de annak idején komoly gépezet volt a Polonez versenyautó. Magyar pilóta is vezetett a lengyel márkával

Mai szemmel nézve talán megmosolyogtató, de annak idején komoly gépezet volt a Polonez versenyautó. Magyar pilóta is vezetett a lengyel márkával

1985-ben az FSO a korábban a Coupe változatról ismert frontrészt minden normál modellen meghonosítja, és egy évvel később extra üveggel gazdagodik a C oszlop. A Nysa közreműködésével megkezdődik az első Polonez Truck tervezése, amely 1988-ban debütál, és a teherszállító kivitel mellett mentő, illetve tűzoltó felépítményekkel is készül. 1989-ben drasztikusan átszabják a Polonez hátulját, az új kialakítás jellegtelenné teszi a modellt. 1990-ben a Fiat-féle régi 2000-es motort Ford konstrukciója váltja, és 1991-ben, az FSO 125p búcsúzásával a Polonez történetének első korszaka is lezárul. A modellt ekkor komolyabb korszerűsítésnek vetik alá, és esztétikailag nem túlzottan előnyös formában folytatódik tovább a gyártása.

Köszönjük együttműködő partnerünk, a Polski Fiat 125p Klub segítségét!

Ez is érdekes lehet:
 

Egyszerűnek tűnik, mégsem az: nem egységesek a parkolási időszakok

Most még úgy gondolja, hogy biztosan tudja, mikor kell fizetni a parkolásért? Akkor olvasson...

Teslát idéző megoldásokat is kínál a hazai fejlesztésű Gorilla S10 autóvédelmi rendszer

Egy profi autóvédelmi rendszerrel nem csupán egy terméket, hanem szolgáltatást is vásárolunk...

Az évtized autós mozijának is nevezhetnénk a Ford v Ferrari filmet

Előre szólok, hogy NEM leszek SPOJLERMENTES. Most már eltelt több, mint egy hét a film bemutatója...

Amikor egy olasz formatervező rajzol francia autót - Peugeot 504 kupé és kabrió

Többnyire jól sül el, amikor Sergio Pininfarina tollat ragad. A Peugeot-val különösen jól megértették...

Dacia Duster 1.2 TCe kontra Suzuki SX4 S-Cross 1.6l VVT összehasonlító teszt

Vajon a magyar gyártású Suzuki SX4 S-Cross lenyomja a piac kedvencét, a Dacia Dustert? Melyik...

A piac legkedvezőbb árú hibrideit kínálja a Suzuki

Ma már nem feltétlenül kell drágább autókra gondolni, ha a hibridek kerülnek szóba. A Suzuki...

Árharc: Peugeot 5008 vs. Skoda Kodiaq

Idén a Peugeot és a Skoda is SUV köntösben hozott lényegében hétüléses egyterűt. Akad különbség...

Autók akcióban: a legjobb filmes autós üldözések, szerintem

Az autó sem mindegy milyen, de az legjobb, ha az üldözés szerves része a történetnek. Autóbuzik...

Megnéztük a legújabb rendőrautókat. Erősek, mutatósak, de vajon mennyire lesznek tartósak?

December 23-án 385 új rendőrautó állt szolgálatba, idén még 1202 érkezik. Az új szirénásokból...
 

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wb2xvbmV6
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wb2xvbmV6

Friss tesztek

Renault Talisman Blue dCi 150 Limited teszt

A legjobb cégautó? Renault Talisman Limited teszt

Ha csak egy modellt lehet választani, hozzá pedig extrákat nem, a Renault ajánlata nagyon nyerő: a Talisman mindenképp korrektül felszerelt.


Turbóval is érezhetően japán – Toyota Corolla Touring Sports teszt

Egymillióval rövidebb, egy turbóval több – Toyota Corolla

Jelentős változás érte a japán márka rajongóit, szívómotor már csak a szedán Corollához kérhető, de mi lesz azokkal, akik a hibridet nem tudják, vagy nem akarják megfizetni? Nos, nem járnak rosszul.


Audi e-tron 55 quattro teszt

Nagyfogyasztó - Audi e-tron teszt

Elektromos is, SUV is - az Audi e-tron a trendiség csúcsa. Takarékosnak azonban zéró helyi emissziója mellett sem nevezhető.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1wb2xvbmV6
Hirdetés

POLONEZ tesztek

Lengyel hétvége: teszten a korabeli belügyes Polonez

Polákmérgezés: a legelőkelőbb Polonézt teszteltük

Akárki nem kaphatott a 2,0 literes, két vezérműtengelyes Polonézből, ilyet csak a belügyesek, az állami vállalatok vezetői, illetve a rendőrök kaptak, mégis vezethettük.

Még több POLONEZ teszt

Címlapon


Friss cikkek

Így néz ki egy évi 2100 kilométert futott negyed század után Lexus LS

Full bőr, kevés km: makulátlan állapotú Lexus LS 1993-ból

3 napja – Sztori

Nincs itt kérem semmi meglepetés, egy évente alig több mint kétezer kilométert futott Lexus LS, pláne ha még az időjárás és az egyéb erők sem gyilkolták, bő negyed évszázad után is jó állapotban kell legyen. Íme egy valóban szép példány.


Kommunikál a többi autóval is, a megoldás első lépése az új VW Golf!

Maximalista kortárs – Volkswagen Golf VIII

4 napja – Újdonság

Amennyire kompakt, annyira összetett az új Golf, ami tökéletesen őrzi az eredeti értékeket, miközben a precíz technológiai megoldásaival és a jövő egy nagyon fontos lépésével halmoz el.


Ha Suzukid van, csapatod is van!

Nem engedi el ügyfelei kezét a Suzuki

6 napja – Sztori

Aki már belépett a Suzukisok népes családjába, tanúsíthatja, hogy azt követően minden, amire autójához technikai értelemben szüksége lesz, karnyújtásnyira kerül tőle.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

VOLKSWAGEN GOLF V 1.4 Trendline

VOLKSWAGEN GOLF V 1.4...

Ár: 1.050.000 Ft

Évjárat: 2004

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin/Gáz

MAZDA 6 2.5i Revolution Top SD (Automata)

MAZDA 6 2.5i Revolutio...

Ár: 6.580.000 Ft

Évjárat: 2016 / 5

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Benzin

SUZUKI SUPER CARRY 1.0 Bus HD

SUZUKI SUPER CARRY 1.0...

Ár: 350.000 Ft

Évjárat: 1990

Kivitel: Kisbusz

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!