0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Nagycsaládos autó: gyorsabb volt a gyártás, mint a MÁK határozat

Már 50 milliárd forintos tétel a nagycsaládos autók támogatása, küzdenek a vevők és a kereskedők is

Érdekes helyzetet szült a tavaly júliustól igényelhető nagycsaládos autóvásárlási támogatás, a határozatok és az utalások is csúsznak, igény pedig van bőven. Egy beszédes példán keresztül mutatjuk be a rendszert.

%KA%Bár a nagycsaládosok autóvásárlási támogatását a lehető legegyszerűbbre kívánták formálni, mégis több ponton akad a rendszer. Ez az autó például előbb készült el és érkezett az országba, mint az egyedi rendelésével egy időben beadott támogatási igény feldolgozása%KA%

Bár a nagycsaládosok autóvásárlási támogatását a lehető legegyszerűbbre kívánták formálni, mégis több ponton akad a rendszer. Ez az autó például előbb készült el és érkezett az országba, mint az egyedi rendelésével egy időben beadott támogatási igény feldolgozása

Ha volt előre nem látott fordulat tavaly a hazai autópiacon, az a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása. Februárban tudta meg a piac, hogy július 1-től igényelhető a legalább három gyerekkel rendelkező (utánuk családi pótlékra jogosult) családok számára, 7-9 üléses személyautó vásárlása kapcsán a legfeljebb 2,5 millió forintos vagy az autó vételárának 50 százalékát kitevő vásárlási támogatás. A rendszert úgy hozták létre, hogy az − elvileg − a lehető legegyszerűbb legyen: ha valaki jogosult a támogatásra, szerződéskötés után a támogatás összegét közvetlenül a kereskedőnek utalja a Magyar Államkincstár, a vevőnek pedig a támogatással csökkentett mértékben kell csak állnia (akár készpénzzel, akár részint finanszírozással). Miként arról már tavaly is írtunk, a rendszerben azért vannak problémák, ami nem is meglepő azok alapján, hogy a legfrissebb hírek szerint már több mint 20 ezer támogatási igény született, ami bizony 50 milliárd forintos tételt jelent az államháztartásnak.

%KA%A piac legolcsóbb hétülésesének számító (és a legtöbb vevőt érdeklő, a legtöbbek számára megfizethető) Dacia Lodgy esetén közel fél évre nőtt a várakozási idő, esetében nem gond a MÁK lassúsága, ugyanis a határozat megérkezése után fél év van csupán szerződést kötni, aki kifut belőle, természetesen újra igényelheti a határozatot%KA%

A piac legolcsóbb hétülésesének számító (és a legtöbb vevőt érdeklő, a legtöbbek számára megfizethető) Dacia Lodgy esetén közel fél évre nőtt a várakozási idő, esetében nem gond a MÁK lassúsága, ugyanis a határozat megérkezése után fél év van csupán szerződést kötni, aki kifut belőle, természetesen újra igényelheti a határozatot

Nem csak az állam számára jelentős a roham, az egyik további jelentős probléma, hogy a forgalmazók messze nem voltak arra a keresletre felkészülve, amit a támogatás szült. A hétüléses egyterűk szegmense korábban ráadásul lejtmenetben volt, ám a támogatás gyakorlatilag robbantotta a piacot; van olyan modell, amelynél az előző évi kereslet tízszeresére ugrott kereslet miatt átmenetileg rendelési stoppot is el kellett rendeljenek. Miként arról már ősszel írtunk, nem ritkák az 5-6 hónapos várakozási idők. A támogatás ügymenete (amiről részletesen itt írtunk) elvileg a következő lenne: támogatási kérelem benyújtása (akár online), határozat megkapása, érvényes határozattal autóvásárlás/szerződéskötés, ami után a kereskedőnek a támogatást a MÁK, az azzal csökkentett vételárat a vevő fizeti, aki aztán átveszi az autóját.

%KA%Bármilyen 7-9 üléses személyautóhoz jár a nagycsaládosok számára a 2,5 millió forintos, legfeljebb az autó vételárának felét kitevő támogatás, a legnépszerűbb "nagycsaládos" SUV a Skoda Kodiaq%KA%

Bármilyen 7-9 üléses személyautóhoz jár a nagycsaládosok számára a 2,5 millió forintos, legfeljebb az autó vételárának felét kitevő támogatás, a legnépszerűbb "nagycsaládos" SUV a Skoda Kodiaq

A gyakorlat persze más. Mivel a támogatási határozat kézhezvétele után 6 hónap áll rendelkezésre arra, hogy megvásároljuk az autót, aminek már alvázszámmal is kell rendelkeznie. Bevett gyakorlat, hogy a vásárlók már a határozat megérkezése előtt előrendelik autójukat, hogy az időben befusson, végleges szerződést természetesen csak az érvényes határozat kézhezvétele után kötnek. Bár a kérelmek elbírálására eredetileg 30 nap állt volna rendelkezésre, ezt 60 napra nyújtották, igaz, a vevők rohama miatt ez az idő sem bizonyult elegendőnek, nem ritka a több mint 2 hónapos elbírálási idő. Már szinte köztudott, hogy akinek sürgősebben szüksége van a támogatási határozatra, az erősen felgyorsíthatja a folyamatot azzal, hogy bemegy a MÁK Fiumei úti központjába és személyesen kéri ügye előbbre vételét. Ezt nyilván csak akkor érdemes megtenni, ha az autó már rendelkezésre áll.

%KA%Leginkább az olcsóbb hétüléseseknél alakultak ki sorok és várakozási idők, a magasabb árfekvésűek akár egyedi rendelésből is viszonylag gyorsan, akár 2 hónap alatt, vagyis a MÁK határozatánál gyorsabban is megérkezhetnek%KA%

Leginkább az olcsóbb hétüléseseknél alakultak ki sorok és várakozási idők, a magasabb árfekvésűek akár egyedi rendelésből is viszonylag gyorsan, akár 2 hónap alatt, vagyis a MÁK határozatánál gyorsabban is megérkezhetnek

Nem csak készletről vásárolt autóknál adódhat úgy, hogy hosszúnak tűnik a MÁK ügymenete, nemrégiben az élet egy Ford S-MAX esetén szülte azt a példát, hogy az egyedileg összeállított majd legyártott autó előbb érkezett meg a kereskedőhöz, mint az azonos időben igényelt támogatási határozat. A Fiumei úti MÁK központ felkeresése persze 2 óra várakozással megszülte a papírt, amivel aztán mehetett vissza a vevő a kereskedéshez. Az autókereskedések nem csak a határozatok lassú érkezése, hanem a 15 napos utalási vállalás be nem tartása miatt is orrolhatnak az Államkincstárra. Gyakorlatilag minden autóskereskedés (és vevő) arról számol be (például a Nagycsaládos Autóvásárlási Támogatás Független Információs Csoport nevű Facebook csoportban), hogy az utalások késnek.

%KA%A kereskedések számára nincs jó megoldás a csúszó utalások esetén, talán a kisebbik rossz, ha az autó már nem náluk foglalja a helyet, ám hasznukat akár fel is emésztheti, hogy a vételár egy részét hitelezniük kell%KA%

A kereskedések számára nincs jó megoldás a csúszó utalások esetén, talán a kisebbik rossz, ha az autó már nem náluk foglalja a helyet, ám hasznukat akár fel is emésztheti, hogy a vételár egy részét hitelezniük kell

Vannak kereskedések, akik megvárják az autó átadásával a MÁK utalást, hiszen az autó akkor van teljesen kifizetve. Vannak, akik odaadják, azaz meghitelezik az összeget és vannak olyanok is, akik egy ideig hiteleznek, de kérnek például egy vállalást a vevőtől, hogy ha az állam 75 napon belül nem utal, akkor a támogatás összegét letétbe helyezik náluk. Igaz, a vállalást az állam is megtette. Mivel a kereskedőknek az sem előnyös, ha náluk sorakoznak, helyet foglalnak a részint ki nem fizetett autók, legtöbbjük azért átadja azokat. Egy-egy nagyobb kereskedés esetén akár százmilliós nagyságrendű is lehet az az összeg, amit várnak az Államkincstártól. Cikkünk írásakor a több márkát is forgalmazó Schiller Autó Család összesen 106 autó után várja az egyenként 2,5 millió forintot, ami összesen több mint negyed milliárd forintos tételt jelent.

Hogy legyen egy kis jó hír is: a MÁK az idei évben már állítólag növelt kapacitással, több emberrel dolgozik a támogatási kérelmek feldolgozásán, a pletykák szerint már a november végieknél tartanak, ennek az információnak a hitelességét persze erősen megkérdőjelezi, hogy a cikkben említett, múlt héten már megérkezett S-MAX igényét október végén adták be. De ne legyünk telhetetlenek, a 2,5 milliós támogatásnál a 2,5 hónapos elbírálási idő sem tűnik tragikusnak!

Ez is érdekes lehet:
 

Gymkhana Lada: kilinccsel előre a Kakucsringen

Nem szlalom, nem drift, kicsit mind összegyúrva a gymkhana. Ken Block helyett Turmur és Kistur...

5 éven belül 10 villanyautót ígér a Toyota – egyebek mellett

Tavaly több mint egymillió autót értékesített a Toyota, 2025-re 1,4 millió a cél, felfedték...

Árharc: Peugeot 5008 vs. Skoda Kodiaq

Idén a Peugeot és a Skoda is SUV köntösben hozott lényegében hétüléses egyterűt. Akad különbség...

Minden idők legszigorúbb hazai emissziós korlátozása jön a riasztási fokozattal

Nyugalom, még csak tájékoztatási fokozatában van a szmogriadó Budapesten, mivel azonban tavaly...

Tavaly itthon 8 elektromos autót helyeztek forgalomba

A 2012-es sem az elektromos autók éve volt, s a trendeket elnézve a közeljövőben is inkább csak...

Ínségpróbán a hibrid, a dízel, a szívó és a turbós benzines

Nem összehasonlító teszt, csak fogyasztáspróba: négy teljesen különböző, ám kivétel nélkül családi...

Már 50 milliárd forintos tétel a nagycsaládos autók támogatása, küzdenek a vevők és a kereskedők is

Érdekes helyzetet szült a tavaly júliustól igényelhető nagycsaládos autóvásárlási támogatás...

Nem ma, csaknem 100 éve kezdte az elektromos autókkal való foglalkozást a Peugeot

Bár szinte futótűzként terjed, hogy az új e-208 a Peugeot első elektromos autója, messze nem...

Íme az autópiac 2019-es számai: a személyautók győztese a Suzuki

Tavaly is lassuló növekedés mellett, de tovább nőtt az autópiac. Bár a márkák dobogóján nincs...
 
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Friss tesztek

Bárcsak szabad lehetne… - BMW X2 M35i xDrive teszt

Nyugtatókon él – BMW X2 M35i

A BMW-nél tudják, hogyan kell élvezhető autót építeni, ez tiszta sor. A piac változása viszont alaposan feladja a leckét a bajoroknak, elsőre a legdurvább X2-ről is nehéz eldönteni, hogy jó-e.


Ráncfevarrása után is mesteri a Renault Master

Mesterek mestere - Renault Master teszt

Bútorszállítónak álltunk néhány napra, közben a látványosan frissített Renault Master biznyította a képességeit.


Teszten a lágy hibrid Suzuki Swift

Mit adott nekünk a hibridség? - Suzuki Swift Hybrid teszt

A lágy hibrid Ignis után a Swift is nálunk járt ugyanazzal a hajtáslánccal, amelyben a 12 voltos lítium-ion akksi és az ISG segíti a benzinmotor dolgát. Vajon megéri a felárat?

Még több teszt
Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Mivel telt a hetünk? Elmeséljük!

Készítettünk egy podcastot, hallgassátok

10 órája – Sztori

Elindítottuk az Autónavigátor podcastját, az első adást már hallgathatjátok is!


Idén húzhatja be a harmadik X-et a Renault Clio

30 év és öt generáció - ünnepi év vár a Renault Clióra

12 órája – Sztori

A világ legkelendőbb francia autója idén tölti be a harmincadik életévét. Persze hivatalosan csak az év közepén, nyáron kaphat szülinapi tortát a Renault Clio.


Toyota Yaris: lehet nagyon takarékos, de lesz belőle vérpezsdítő  GR is

2,9 l/100km fogyasztással jön az új Toyota Yaris

3 napja – Újdonság

Egyre többet tudunk az új Toyota Yarisról, egyre ígéretesebb is: a hibrid kategóriája legtakarékosabbja lesz


Használtautó.hu

VOLKSWAGEN GOLF VII 1.6 TDI BMT Trendline DSG

VOLKSWAGEN GOLF VII 1....

Ár: 2.849.000 Ft

Évjárat: 2016 / 3

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

MERCEDES-BENZ C 200 T Kompressor Avantgarde

MERCEDES-BENZ C 200 T...

Ár: 1.850.000 Ft

Évjárat: 2005 / 11

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Benzin

LANCIA THEMA 3.0 CRD Executive (Automata)

LANCIA THEMA 3.0 CRD E...

Ár: 4.200.000 Ft

Évjárat: 2012 / 12

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!