0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Nagycsaládos autó: gyorsabb volt a gyártás, mint a MÁK határozat

Már 50 milliárd forintos tétel a nagycsaládos autók támogatása, küzdenek a vevők és a kereskedők is

Érdekes helyzetet szült a tavaly júliustól igényelhető nagycsaládos autóvásárlási támogatás, a határozatok és az utalások is csúsznak, igény pedig van bőven. Egy beszédes példán keresztül mutatjuk be a rendszert.

%KA%Bár a nagycsaládosok autóvásárlási támogatását a lehető legegyszerűbbre kívánták formálni, mégis több ponton akad a rendszer. Ez az autó például előbb készült el és érkezett az országba, mint az egyedi rendelésével egy időben beadott támogatási igény feldolgozása%KA%

Bár a nagycsaládosok autóvásárlási támogatását a lehető legegyszerűbbre kívánták formálni, mégis több ponton akad a rendszer. Ez az autó például előbb készült el és érkezett az országba, mint az egyedi rendelésével egy időben beadott támogatási igény feldolgozása

Ha volt előre nem látott fordulat tavaly a hazai autópiacon, az a nagycsaládosok autóvásárlási támogatása. Februárban tudta meg a piac, hogy július 1-től igényelhető a legalább három gyerekkel rendelkező (utánuk családi pótlékra jogosult) családok számára, 7-9 üléses személyautó vásárlása kapcsán a legfeljebb 2,5 millió forintos vagy az autó vételárának 50 százalékát kitevő vásárlási támogatás. A rendszert úgy hozták létre, hogy az − elvileg − a lehető legegyszerűbb legyen: ha valaki jogosult a támogatásra, szerződéskötés után a támogatás összegét közvetlenül a kereskedőnek utalja a Magyar Államkincstár, a vevőnek pedig a támogatással csökkentett mértékben kell csak állnia (akár készpénzzel, akár részint finanszírozással). Miként arról már tavaly is írtunk, a rendszerben azért vannak problémák, ami nem is meglepő azok alapján, hogy a legfrissebb hírek szerint már több mint 20 ezer támogatási igény született, ami bizony 50 milliárd forintos tételt jelent az államháztartásnak.

%KA%A piac legolcsóbb hétülésesének számító (és a legtöbb vevőt érdeklő, a legtöbbek számára megfizethető) Dacia Lodgy esetén közel fél évre nőtt a várakozási idő, esetében nem gond a MÁK lassúsága, ugyanis a határozat megérkezése után fél év van csupán szerződést kötni, aki kifut belőle, természetesen újra igényelheti a határozatot%KA%

A piac legolcsóbb hétülésesének számító (és a legtöbb vevőt érdeklő, a legtöbbek számára megfizethető) Dacia Lodgy esetén közel fél évre nőtt a várakozási idő, esetében nem gond a MÁK lassúsága, ugyanis a határozat megérkezése után fél év van csupán szerződést kötni, aki kifut belőle, természetesen újra igényelheti a határozatot

Nem csak az állam számára jelentős a roham, az egyik további jelentős probléma, hogy a forgalmazók messze nem voltak arra a keresletre felkészülve, amit a támogatás szült. A hétüléses egyterűk szegmense korábban ráadásul lejtmenetben volt, ám a támogatás gyakorlatilag robbantotta a piacot; van olyan modell, amelynél az előző évi kereslet tízszeresére ugrott kereslet miatt átmenetileg rendelési stoppot is el kellett rendeljenek. Miként arról már ősszel írtunk, nem ritkák az 5-6 hónapos várakozási idők. A támogatás ügymenete (amiről részletesen itt írtunk) elvileg a következő lenne: támogatási kérelem benyújtása (akár online), határozat megkapása, érvényes határozattal autóvásárlás/szerződéskötés, ami után a kereskedőnek a támogatást a MÁK, az azzal csökkentett vételárat a vevő fizeti, aki aztán átveszi az autóját.

%KA%Bármilyen 7-9 üléses személyautóhoz jár a nagycsaládosok számára a 2,5 millió forintos, legfeljebb az autó vételárának felét kitevő támogatás, a legnépszerűbb "nagycsaládos" SUV a Skoda Kodiaq%KA%

Bármilyen 7-9 üléses személyautóhoz jár a nagycsaládosok számára a 2,5 millió forintos, legfeljebb az autó vételárának felét kitevő támogatás, a legnépszerűbb "nagycsaládos" SUV a Skoda Kodiaq

A gyakorlat persze más. Mivel a támogatási határozat kézhezvétele után 6 hónap áll rendelkezésre arra, hogy megvásároljuk az autót, aminek már alvázszámmal is kell rendelkeznie. Bevett gyakorlat, hogy a vásárlók már a határozat megérkezése előtt előrendelik autójukat, hogy az időben befusson, végleges szerződést természetesen csak az érvényes határozat kézhezvétele után kötnek. Bár a kérelmek elbírálására eredetileg 30 nap állt volna rendelkezésre, ezt 60 napra nyújtották, igaz, a vevők rohama miatt ez az idő sem bizonyult elegendőnek, nem ritka a több mint 2 hónapos elbírálási idő. Már szinte köztudott, hogy akinek sürgősebben szüksége van a támogatási határozatra, az erősen felgyorsíthatja a folyamatot azzal, hogy bemegy a MÁK Fiumei úti központjába és személyesen kéri ügye előbbre vételét. Ezt nyilván csak akkor érdemes megtenni, ha az autó már rendelkezésre áll.

%KA%Leginkább az olcsóbb hétüléseseknél alakultak ki sorok és várakozási idők, a magasabb árfekvésűek akár egyedi rendelésből is viszonylag gyorsan, akár 2 hónap alatt, vagyis a MÁK határozatánál gyorsabban is megérkezhetnek%KA%

Leginkább az olcsóbb hétüléseseknél alakultak ki sorok és várakozási idők, a magasabb árfekvésűek akár egyedi rendelésből is viszonylag gyorsan, akár 2 hónap alatt, vagyis a MÁK határozatánál gyorsabban is megérkezhetnek

Nem csak készletről vásárolt autóknál adódhat úgy, hogy hosszúnak tűnik a MÁK ügymenete, nemrégiben az élet egy Ford S-MAX esetén szülte azt a példát, hogy az egyedileg összeállított majd legyártott autó előbb érkezett meg a kereskedőhöz, mint az azonos időben igényelt támogatási határozat. A Fiumei úti MÁK központ felkeresése persze 2 óra várakozással megszülte a papírt, amivel aztán mehetett vissza a vevő a kereskedéshez. Az autókereskedések nem csak a határozatok lassú érkezése, hanem a 15 napos utalási vállalás be nem tartása miatt is orrolhatnak az Államkincstárra. Gyakorlatilag minden autóskereskedés (és vevő) arról számol be (például a Nagycsaládos Autóvásárlási Támogatás Független Információs Csoport nevű Facebook csoportban), hogy az utalások késnek.

%KA%A kereskedések számára nincs jó megoldás a csúszó utalások esetén, talán a kisebbik rossz, ha az autó már nem náluk foglalja a helyet, ám hasznukat akár fel is emésztheti, hogy a vételár egy részét hitelezniük kell%KA%

A kereskedések számára nincs jó megoldás a csúszó utalások esetén, talán a kisebbik rossz, ha az autó már nem náluk foglalja a helyet, ám hasznukat akár fel is emésztheti, hogy a vételár egy részét hitelezniük kell

Vannak kereskedések, akik megvárják az autó átadásával a MÁK utalást, hiszen az autó akkor van teljesen kifizetve. Vannak, akik odaadják, azaz meghitelezik az összeget és vannak olyanok is, akik egy ideig hiteleznek, de kérnek például egy vállalást a vevőtől, hogy ha az állam 75 napon belül nem utal, akkor a támogatás összegét letétbe helyezik náluk. Igaz, a vállalást az állam is megtette. Mivel a kereskedőknek az sem előnyös, ha náluk sorakoznak, helyet foglalnak a részint ki nem fizetett autók, legtöbbjük azért átadja azokat. Egy-egy nagyobb kereskedés esetén akár százmilliós nagyságrendű is lehet az az összeg, amit várnak az Államkincstártól. Cikkünk írásakor a több márkát is forgalmazó Schiller Autó Család összesen 106 autó után várja az egyenként 2,5 millió forintot, ami összesen több mint negyed milliárd forintos tételt jelent.

Hogy legyen egy kis jó hír is: a MÁK az idei évben már állítólag növelt kapacitással, több emberrel dolgozik a támogatási kérelmek feldolgozásán, a pletykák szerint már a november végieknél tartanak, ennek az információnak a hitelességét persze erősen megkérdőjelezi, hogy a cikkben említett, múlt héten már megérkezett S-MAX igényét október végén adták be. De ne legyünk telhetetlenek, a 2,5 milliós támogatásnál a 2,5 hónapos elbírálási idő sem tűnik tragikusnak!

Ez is érdekes lehet:
 

Teslát idéző megoldásokat is kínál a hazai fejlesztésű Gorilla S10 autóvédelmi rendszer

Egy profi autóvédelmi rendszerrel nem csupán egy terméket, hanem szolgáltatást is vásárolunk...

Szeptember 1-től fokozott rendszám ellenőrzés

Ellentmondásos hírek keringenek a sajtóban, miszerint hiába ellenőrzik fokozottan a külföldi...

Budapest-Bamako: a befutó után is érkeznek még érdekes beszámolók

Bár a Budapest-Bamako mezőnye vasárnap befutott Sierra Leone fővárosában a célba, a nagy hajtás...

Idén húzhatja be a harmadik X-et a Renault Clio

A világ legkelendőbb francia autója idén tölti be a harmincadik életévét. Persze hivatalosan...

Árharc: Peugeot 5008 vs. Skoda Kodiaq

Idén a Peugeot és a Skoda is SUV köntösben hozott lényegében hétüléses egyterűt. Akad különbség...

Elstartolt a Budapest-Bamako Rally olyan masinákkal, amire nem számítasz

Már 15 éve, hogy elrajtolt az első Budapest-Bamako Rally, amely egyre nagyszabásúbb rendezvénnyé...

Több mint százezer termék közt sem veszel el – Szétnéztünk a SzerszamKell.hu-nál!

Nem csak online webáruház a SzerszamKell.hu, tisztességes üzletet tartanak fenn, ahol az összes...

Van idő felkészülni, megjelent a januártól hatályos útdíj-rendelet

A Magyar Közlöny december 30-i számában megjelent az útdíjfizetési rendszer módosításáról szóló...

Hedonista benzinégetés és spórolós hibridek legfrissebb podcastban

Minden ötödik magyar elkövet valami hibát autóvásárláskor. Kielemeztük a témát és szót ejtettünk...
 
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Friss tesztek

Renault Zoe Z.E. R135 Intens teszt

Vajon mit tud az új Renault Zoe? Kifaggattuk!

Növelt kapacitású akkumulátor, erősített motor, villámtölthetőség opciója - a Renault Zoe továbbra is erős ajánlat a piacon. Megnéztük, miként fogyaszt valós, egyhetes használatban.


Dögös köntösbe bújtatták a Prius II. hajtásláncát

Absztinens sporttörpe - Toyota Yaris GR Sport Edition teszt

Idén kifut a Yaris jelenlegi generációja, ám mielőtt elfogynak a kereskedésből a modellek és megérkezik az új generáció, néhány egyedi szériával kedveskedik a Toyota. Például a GR Sport változattal.


Jelentős fogyókúra és teljes stílusváltás – Opel Corsa 1.2 Turbo 100 HP teszt

Csak könnyedén – Opel Corsa teszt Videó

Egyre biztosabb, hogy a PSA házasság az Opel számára minden tekintetben kifizetődő lesz. Az új Corsában már csak az embléma német, és ennek mindenki csak örülhet.

Még több teszt
Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

A héten cikkben már beszámoltunk az új Vitaráról, de most a podcastban el is meséljük a próbáját

Podcast: a legnépszerűbb magyar autó frissítéséről beszélgettünk

8 órája – Sztori

Egyre kevésbé népszerűek a dízelek, jönnek fel az alternatív hajtású autók, körükben még a hibridek adják az eladások zömét, közülük a már mindenképp hibrid Vitarát próbáltuk is a héten - e heti podcastunkban zömében ezekről beszéltünk.


Könnyű-hibrid rendszert kapott a Suzuki Vitara, végre kipróbálhattuk!

Hibriddé vált a kedvenc autónk – Kipróbáltuk az új Vitarát!

3 napja – Újdonság

Nem kell túlmisztifikálni, de tény, hogy jelentősen modernebb technikával folytatja életét Magyarország legnépszerűbb új autója, a Suzuki Vitara. Kipróbáltuk az új hibridet!


Budapest-Bamako: a befutó után is érkeznek még érdekes beszámolók

Hét óra utazás a senki földjén? Ilyen is volt a Budapest-Bamakón

5 napja – Sztori

Bár a Budapest-Bamako mezőnye vasárnap befutott Sierra Leone fővárosában a célba, a nagy hajtás után is érkeznek még beszámolók.


Használtautó.hu

PEUGEOT 308 SW 2.0 HDi Active+

PEUGEOT 308 SW 2.0 HDi...

Ár: 1.790.000 Ft

Évjárat: 2011 / 8

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

SKODA OCTAVIA Combi 2.0 CR TDI Ambition DSG NAVI+FÉLBŐR+RADAR+V HOROG+GYÖNYÖRŰ ÁLLAPOT

SKODA OCTAVIA Combi 2....

Ár: 3.199.999 Ft

Évjárat: 2013 / 12

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

MERCEDES-BENZ CLC-OSZTÁLY CLC 220 CDI (Automata)

MERCEDES-BENZ CLC-OSZT...

Ár: 3.100.000 Ft

Évjárat: 2009 / 11

Kivitel: Coupe

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!