0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Villanybuszt minden városba!

Megnéztük a BYD komáromi gyárát és mentünk egy karikát a villanybuszukkal

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Komáromban az egykori Nokia gyár területén most már egy kínai nagyvállalat gyárt villanyhajtású buszokat. Nem vagyok egy nagy busz szakértő, így egy átlagos utas szemével vizsgáltam a BYD termékét.

%KA%Komáromban létesítette első európai bástyáját a BYD%KA%

Komáromban létesítette első európai bástyáját a BYD

Habár tényleg nem vagyok autóbusz szaki, a buszozás élménye nem áll távol tőlem. Fél gyerekkorom azzal telt, hogy a BKV járataival keresztül-kasul bejártam Budapestet, mindegyikkel végállomástól-végállomásig. Persze gyerekként még időmilliomos az ember ahhoz képest, ami felnőttkorban vár rá, így most már teljesen más szempontok érvényesülnek, amikor a tömegközlekedést használom. Azonban mindig kellemes nosztalgiával gondolok vissza az Ikarus 200-as sorozat tagjaira, hiszen anno ezekkel utaztam a legtöbbet. Mások pedig ugyanilyen nosztalgiával gondolnak vissza az egész magyar buszgyártásra, csak épp keserű szájízzel, mert maga az Ikarus márka eléggé hányattatott történelmet tudhat maga mögött.

%KA%Szívesen látnám a BKV flottájában is a BYD buszait%KA%

Szívesen látnám a BKV flottájában is a BYD buszait

Azonban a buszgyártás nem halt meg itthon, sőt még Kína egyik legnagyobb járműgyártója, a BYD is látott fantáziát hazánkban. Hogy miért? Többek között azért, mert tökéletes helyen fekszünk nyugat és kelet között "félúton", képzett munkaerővel rendelkezünk és megfelelő az út, illetve a vasúthálózatunk. Szóval hozzánk telepítették első európai buszgyárukat, ami egyfajta mentőövet is jelentett, miután a Nokia 2014-ben megszüntette okostelefon gyártását. Persze a BYD néhány évvel később, 2017-ben érkezett és egyelőre még nem foglalkoztat ugyanannyi dolgozót, mint egykor a Nokia, ám az alkalmazottaik száma folyamatosan növekedik, idén év végére eléri majd a 300 főt. (Világszerte egyébként 220 ezer főnek ad munkát és megélhetést a BYD).

%KA%Kemény munka vár a BYD-re, hogy eloszlassa a kínai járművekkel szemben fennálló viszolygást%KA%

Kemény munka vár a BYD-re, hogy eloszlassa a kínai járművekkel szemben fennálló viszolygást

Szükség is van a dolgos kezekre, hiszen a buszgyártásban sokkal nagyobb arányban szükséges az élőerő, mint a robotok munkája. A komáromi gyár egy 20 millió eurós beruházással jött létre 60 ezer négyzetméteren, ám érdekes adalék ehhez, hogy tavaly például már 17,15 milliárd eurós árbevételt könyvelhetett el a BYD. A három betű egyébként a Build Your Dreams rövidítése és az egyetlen autógyárat takarja, amely egy akkumulátogyárból nőtte ki magát. Nem is olyan régen, hiszen csak 16 éve alapították az autós üzletágat, maga a BYD pedig 24 éves. Idén az első negyedévben 150 százalékkal jobbak az eredményeik, mint a tavalyi év hasonló időszakához képest, úgyhogy egy igazán dinamikusan fejlődő vállalatról van szó.

%KA%Brutális ütemben növekedik a BYD bevétele%KA%

Brutális ütemben növekedik a BYD bevétele

A komáromi létesítményük egyébként az első európai buszgyáruk, amely lényegében öt épületből áll. Ezek egy központi irodaépület, egy akkumulátor teszt- és karbantartóüzem, az összeszerelőüzem, amelyből közvetlenül nyílik a festőüzem és végül egy ellenőrző épület, ahol esőkamra is található.

%KA%Év végér eléri az alkalmazottak száma a 300 főt%KA%

Év végér eléri az alkalmazottak száma a 300 főt

Amint már említettem a buszok összeszerelése nagyrészt emberi kezek munkája. A buszok részegységei pedig neves európai gyártóktól származnak, köztük hazai manufaktúráktól is. Ilyen termékek például a krómosan csillogó felnik, amelyek országhatáron belül készülnek. Természetesen a BYD célul tűzte ki, hogy a jelenleginél is nagyobb legyen az magyarországi beszállítók aránya. Viszont az itthon készülő buszokat szerte Európában értékesítik. Többek között Hollandiában és Svédországban. Aztán ott van még Brüsszel, ahol speciális, 12 méter hosszú reptéri villanybuszokat rendeltek, sőt már itthon is kiszállították tavaly decemberben Salgótarjánba az első elektromos buszt, szintén 12 méteres hosszúsággal.

Ugyanakkor nem csak komplett buszok készülnek Komáromban, hiszen járóképes alvázakat is gyártanak, illetve olyan buszvázakat, amelyeket Európa más pontjain létesített gyárakban végszerelnek.

A gyártóüzemben természetesen ugyanolyan tisztaság és precízség uralkodik, mint bármelyik általam eddig meglátogatott autógyárban, csupán a sok-sok robot „hiánya” nyújt kissé más hangulatot. Egy BYD busz teljes elkészüléséhez átlagosan 15 nap szükséges. Minden egyes új buszt 600 kilométeres tesztúton próbálnak ki (valójában 300+300 kilométeren, két részletben), és a megrendelőkhöz teljesen feltöltött állapotban jut el. Ellentétben ugye a belsőégésű motorral felszerelt buszokkal, amiket többnyire úgy adnak át, hogy csak annyi üzemanyag van a tartályukban, amennyi a legközelebbi töltőállomásig elég.

%KA%Többek között a keréktárcsák is hazai beszállítótól érkeznek%KA% %KA%Többek között a keréktárcsák is hazai beszállítótól érkeznek%KA%

Többek között a keréktárcsák is hazai beszállítótól érkeznek

%KA%Más a buszgyártás tempója, mint a személyautóké%KA%

Más a buszgyártás tempója, mint a személyautóké

Budapesten a „várbusz” vonalán rendszeresített Modulo már korábban meggyőzött róla, hogy a villanybuszokkal kellemes utazni, ám az egy midibusz, a BYD eBus viszont teljesen más dimenzió. Viszont ugyanúgy vibrációmentes és csendes, ami úgy vélem rendkívül fontos a kényelmes utazáshoz. Gondolom sokaknak megvan a jelenet, amikor egy-egy a BKV kötelékébe tartozó gázolajos Ikarus, vagy Volvo, de olykor már a legfiatalabb Mercedes buszokon is, a motor beindításakor őrült rezgésbe kezdenek az üvegfelületek és a kapaszkodók. Nos, ilyen a villanybuszokon valószínűleg idősebb korukban sem fordul elő, hiszen nincs a motor felől érzékelhető rezonancia (persze a rosszminőségű utak attól még szétrázhatják). Itt említem meg, hogy a BYD 10 év garanciát vállal az akkumulátoraira, de ez egyedi igények alapján meghosszabbítható. Utasként egyetlen negatívumot tudok kiemelni: A busz leghátsó üléseihez túl nagyot kell fellépni, itt egy lépcsőt beiktathattak volna a tervezők.

%KA%Kellemes a villanybuszon utazni%KA%

Kellemes a villanybuszon utazni

%KA%A dizájnra sem lehet panasz%KA% %KA%A dizájnra sem lehet panasz%KA%

A dizájnra sem lehet panasz

Végül egy személyautós meglepetést is tartogatott a gyárlátogatás, ugyanis a buszok töltőinél egy BYD e6 állt és szívta magába az éltető energiát. A típus amolyan egyterű szerűség, amely 2009-ben debütált. Az oldalára ragasztott matrica szerint 300 kilométert képes megtenni egy feltöltéssel, ami ugyanannyi, mint a Komáromban gyártott buszok hatótávolsága. Bár most leginkább a személyautókat ütik-vágják a döntéshozók, szerintem érdemes lenne a városi tömegközlekedési vállalatokat is arra sarkallni, hogy hipersebességgel váltsanak villanybuszokra.

Utóirat: kezdhetjük kitalálni a trolibusz sírfeliratát.

%KA%Kettő darab BYD e6 is járkál Komáromban%KA%

Kettő darab BYD e6 is járkál Komáromban

Végül pedig egy friss nem BYD, de busz hír. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter pénteken az Ikarus székesfehérvári gyárában tett látogatást, ahol bejelentette: a nemzeti autóbusz stratégia keretében hat év alatt hatezer buszt cserélnek modern járművekre a közösségi közlekedésben. A 25 ezer főnél nagyobb lélekszámú városokban három év múlva már csak olyan buszokat helyeznének üzembe, amelyek elektromos meghajtásúak, környezetkímélők vagy bizonyos feltételek mellett gázhajtásúak, de semmiképpen sem dízelmotorral hajtottak. Mi reméljük, hogy bőséggel szerepet és lehetőséget kapnak a tisztán elektromos autóbuszok is.

Ez is érdekes lehet:
 

Dacia Duster 1.2 TCe kontra Suzuki SX4 S-Cross 1.6l VVT összehasonlító teszt

Vajon a magyar gyártású Suzuki SX4 S-Cross lenyomja a piac kedvencét, a Dacia Dustert? Melyik...

Dacia Sandero 1.5 dCi Arctic - hosszútávú próba a nyaralás alatt

Milyen volt a nyaralás? Csodás, és az úton remekül összeszoktunk utastársunkkal, a Dacia Sanderóval...

A piac legkedvezőbb árú hibrideit kínálja a Suzuki

Ma már nem feltétlenül kell drágább autókra gondolni, ha a hibridek kerülnek szóba. A Suzuki...

Amikor egy olasz formatervező rajzol francia autót - Peugeot 504 kupé és kabrió

Többnyire jól sül el, amikor Sergio Pininfarina tollat ragad. A Peugeot-val különösen jól megértették...

A rend őrei sem vetik meg a luxust és a tempót

A hazai rendőrség állományát jórészt Skoda Octaviák teszik ki, de persze itthon is találni néhány...

Árharc: Peugeot 5008 vs. Skoda Kodiaq

Idén a Peugeot és a Skoda is SUV köntösben hozott lényegében hétüléses egyterűt. Akad különbség...

Botránysorozat a német ADAC-nál

Először a Sárga Angyal díj körüli manipuláció, most meg az derült ki, mentőhelikopterrel jártak...

Ha Suzukid van, csapatod is van!

Aki már belépett a Suzukisok népes családjába, tanúsíthatja, hogy azt követően minden, amire...

25 éves a Renault húzómodellje, a Clio

Kétszer lett Év Autója, egyben kupás sportkocsi és európai bestseller. A belőle faragott rusnya...
 
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Friss tesztek

Turbóval is érezhetően japán – Toyota Corolla Touring Sports teszt

Egymillióval rövidebb, egy turbóval több – Toyota Corolla

Jelentős változás érte a japán márka rajongóit, szívómotor már csak a szedán Corollához kérhető, de mi lesz azokkal, akik a hibridet nem tudják, vagy nem akarják megfizetni? Nos, nem járnak rosszul.


Audi e-tron 55 quattro teszt

Nagyfogyasztó - Audi e-tron teszt

Elektromos is, SUV is - az Audi e-tron a trendiség csúcsa. Takarékosnak azonban zéró helyi emissziója mellett sem nevezhető.


A puttonyosban még sosem kellett csalódnunk – BMW 330d xDrive Touring

Van zsákjában minden jó! – BMW 330d Touring

Történnek furcsa dolgok a BMW-nél, de szerencsére, ami igazán fontos, arra többszörösen koncentrálnak. A 3-as sosem volt ennyire jó, mint most, hat hengerrel pedig azt adja, amit kell.

Még több teszt
Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Kommunikál a többi autóval is, a megoldás első lépése az új VW Golf!

Maximalista kortárs – Volkswagen Golf VIII

3 órája – Újdonság

Amennyire kompakt, annyira összetett az új Golf, ami tökéletesen őrzi az eredeti értékeket, miközben a precíz technológiai megoldásaival és a jövő egy nagyon fontos lépésével halmoz el.


Ha Suzukid van, csapatod is van!

Nem engedi el ügyfelei kezét a Suzuki

2 napja – Sztori

Aki már belépett a Suzukisok népes családjába, tanúsíthatja, hogy azt követően minden, amire autójához technikai értelemben szüksége lesz, karnyújtásnyira kerül tőle.


A rend őrei sem vetik meg a luxust és a tempót

Nyolc típus, amit nehéz elképzelni rendőrautónak

3 napja – Sztori

A hazai rendőrség állományát jórészt Skoda Octaviák teszik ki, de persze itthon is találni néhány érdekesebb modellt. A világ más pontjain sincs ez másképp, méregdrága négykerekűeknek is van helye a rendőrség kötelékében.


Használtautó.hu

VOLVO XC60 2.4 D [D5] Geartronic

VOLVO XC60 2.4 D [D5]...

Ár: 3.495.000 Ft

Évjárat: 2009 / 11

Kivitel: Városi terepjáró (crossover)

Üzemanyag: Dízel

RENAULT THALIA 1.4 16V Dynamique

RENAULT THALIA 1.4 16V...

Ár: 249.000 Ft

Évjárat: 2003 / 10

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Benzin

PEUGEOT 206 1.1 X-Design ELSŐ MAGYAR TULAJDONOSTÓL

PEUGEOT 206 1.1 X-Desi...

Ár: 685.000 Ft

Évjárat: 2005 / 2

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!