0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Villanybuszt minden városba!

Megnéztük a BYD komáromi gyárát és mentünk egy karikát a villanybuszukkal

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Komáromban az egykori Nokia gyár területén most már egy kínai nagyvállalat gyárt villanyhajtású buszokat. Nem vagyok egy nagy busz szakértő, így egy átlagos utas szemével vizsgáltam a BYD termékét.

%KA%Komáromban létesítette első európai bástyáját a BYD%KA%

Komáromban létesítette első európai bástyáját a BYD

Habár tényleg nem vagyok autóbusz szaki, a buszozás élménye nem áll távol tőlem. Fél gyerekkorom azzal telt, hogy a BKV járataival keresztül-kasul bejártam Budapestet, mindegyikkel végállomástól-végállomásig. Persze gyerekként még időmilliomos az ember ahhoz képest, ami felnőttkorban vár rá, így most már teljesen más szempontok érvényesülnek, amikor a tömegközlekedést használom. Azonban mindig kellemes nosztalgiával gondolok vissza az Ikarus 200-as sorozat tagjaira, hiszen anno ezekkel utaztam a legtöbbet. Mások pedig ugyanilyen nosztalgiával gondolnak vissza az egész magyar buszgyártásra, csak épp keserű szájízzel, mert maga az Ikarus márka eléggé hányattatott történelmet tudhat maga mögött.

%KA%Szívesen látnám a BKV flottájában is a BYD buszait%KA%

Szívesen látnám a BKV flottájában is a BYD buszait

Azonban a buszgyártás nem halt meg itthon, sőt még Kína egyik legnagyobb járműgyártója, a BYD is látott fantáziát hazánkban. Hogy miért? Többek között azért, mert tökéletes helyen fekszünk nyugat és kelet között "félúton", képzett munkaerővel rendelkezünk és megfelelő az út, illetve a vasúthálózatunk. Szóval hozzánk telepítették első európai buszgyárukat, ami egyfajta mentőövet is jelentett, miután a Nokia 2014-ben megszüntette okostelefon gyártását. Persze a BYD néhány évvel később, 2017-ben érkezett és egyelőre még nem foglalkoztat ugyanannyi dolgozót, mint egykor a Nokia, ám az alkalmazottaik száma folyamatosan növekedik, idén év végére eléri majd a 300 főt. (Világszerte egyébként 220 ezer főnek ad munkát és megélhetést a BYD).

%KA%Kemény munka vár a BYD-re, hogy eloszlassa a kínai járművekkel szemben fennálló viszolygást%KA%

Kemény munka vár a BYD-re, hogy eloszlassa a kínai járművekkel szemben fennálló viszolygást

Szükség is van a dolgos kezekre, hiszen a buszgyártásban sokkal nagyobb arányban szükséges az élőerő, mint a robotok munkája. A komáromi gyár egy 20 millió eurós beruházással jött létre 60 ezer négyzetméteren, ám érdekes adalék ehhez, hogy tavaly például már 17,15 milliárd eurós árbevételt könyvelhetett el a BYD. A három betű egyébként a Build Your Dreams rövidítése és az egyetlen autógyárat takarja, amely egy akkumulátogyárból nőtte ki magát. Nem is olyan régen, hiszen csak 16 éve alapították az autós üzletágat, maga a BYD pedig 24 éves. Idén az első negyedévben 150 százalékkal jobbak az eredményeik, mint a tavalyi év hasonló időszakához képest, úgyhogy egy igazán dinamikusan fejlődő vállalatról van szó.

%KA%Brutális ütemben növekedik a BYD bevétele%KA%

Brutális ütemben növekedik a BYD bevétele

A komáromi létesítményük egyébként az első európai buszgyáruk, amely lényegében öt épületből áll. Ezek egy központi irodaépület, egy akkumulátor teszt- és karbantartóüzem, az összeszerelőüzem, amelyből közvetlenül nyílik a festőüzem és végül egy ellenőrző épület, ahol esőkamra is található.

%KA%Év végér eléri az alkalmazottak száma a 300 főt%KA%

Év végér eléri az alkalmazottak száma a 300 főt

Amint már említettem a buszok összeszerelése nagyrészt emberi kezek munkája. A buszok részegységei pedig neves európai gyártóktól származnak, köztük hazai manufaktúráktól is. Ilyen termékek például a krómosan csillogó felnik, amelyek országhatáron belül készülnek. Természetesen a BYD célul tűzte ki, hogy a jelenleginél is nagyobb legyen az magyarországi beszállítók aránya. Viszont az itthon készülő buszokat szerte Európában értékesítik. Többek között Hollandiában és Svédországban. Aztán ott van még Brüsszel, ahol speciális, 12 méter hosszú reptéri villanybuszokat rendeltek, sőt már itthon is kiszállították tavaly decemberben Salgótarjánba az első elektromos buszt, szintén 12 méteres hosszúsággal.

Ugyanakkor nem csak komplett buszok készülnek Komáromban, hiszen járóképes alvázakat is gyártanak, illetve olyan buszvázakat, amelyeket Európa más pontjain létesített gyárakban végszerelnek.

A gyártóüzemben természetesen ugyanolyan tisztaság és precízség uralkodik, mint bármelyik általam eddig meglátogatott autógyárban, csupán a sok-sok robot „hiánya” nyújt kissé más hangulatot. Egy BYD busz teljes elkészüléséhez átlagosan 15 nap szükséges. Minden egyes új buszt 600 kilométeres tesztúton próbálnak ki (valójában 300+300 kilométeren, két részletben), és a megrendelőkhöz teljesen feltöltött állapotban jut el. Ellentétben ugye a belsőégésű motorral felszerelt buszokkal, amiket többnyire úgy adnak át, hogy csak annyi üzemanyag van a tartályukban, amennyi a legközelebbi töltőállomásig elég.

%KA%Többek között a keréktárcsák is hazai beszállítótól érkeznek%KA% %KA%Többek között a keréktárcsák is hazai beszállítótól érkeznek%KA%

Többek között a keréktárcsák is hazai beszállítótól érkeznek

%KA%Más a buszgyártás tempója, mint a személyautóké%KA%

Más a buszgyártás tempója, mint a személyautóké

Budapesten a „várbusz” vonalán rendszeresített Modulo már korábban meggyőzött róla, hogy a villanybuszokkal kellemes utazni, ám az egy midibusz, a BYD eBus viszont teljesen más dimenzió. Viszont ugyanúgy vibrációmentes és csendes, ami úgy vélem rendkívül fontos a kényelmes utazáshoz. Gondolom sokaknak megvan a jelenet, amikor egy-egy a BKV kötelékébe tartozó gázolajos Ikarus, vagy Volvo, de olykor már a legfiatalabb Mercedes buszokon is, a motor beindításakor őrült rezgésbe kezdenek az üvegfelületek és a kapaszkodók. Nos, ilyen a villanybuszokon valószínűleg idősebb korukban sem fordul elő, hiszen nincs a motor felől érzékelhető rezonancia (persze a rosszminőségű utak attól még szétrázhatják). Itt említem meg, hogy a BYD 10 év garanciát vállal az akkumulátoraira, de ez egyedi igények alapján meghosszabbítható. Utasként egyetlen negatívumot tudok kiemelni: A busz leghátsó üléseihez túl nagyot kell fellépni, itt egy lépcsőt beiktathattak volna a tervezők.

%KA%Kellemes a villanybuszon utazni%KA%

Kellemes a villanybuszon utazni

%KA%A dizájnra sem lehet panasz%KA% %KA%A dizájnra sem lehet panasz%KA%

A dizájnra sem lehet panasz

Végül egy személyautós meglepetést is tartogatott a gyárlátogatás, ugyanis a buszok töltőinél egy BYD e6 állt és szívta magába az éltető energiát. A típus amolyan egyterű szerűség, amely 2009-ben debütált. Az oldalára ragasztott matrica szerint 300 kilométert képes megtenni egy feltöltéssel, ami ugyanannyi, mint a Komáromban gyártott buszok hatótávolsága. Bár most leginkább a személyautókat ütik-vágják a döntéshozók, szerintem érdemes lenne a városi tömegközlekedési vállalatokat is arra sarkallni, hogy hipersebességgel váltsanak villanybuszokra.

Utóirat: kezdhetjük kitalálni a trolibusz sírfeliratát.

%KA%Kettő darab BYD e6 is járkál Komáromban%KA%

Kettő darab BYD e6 is járkál Komáromban

Végül pedig egy friss nem BYD, de busz hír. Palkovics László innovációs és technológiai miniszter pénteken az Ikarus székesfehérvári gyárában tett látogatást, ahol bejelentette: a nemzeti autóbusz stratégia keretében hat év alatt hatezer buszt cserélnek modern járművekre a közösségi közlekedésben. A 25 ezer főnél nagyobb lélekszámú városokban három év múlva már csak olyan buszokat helyeznének üzembe, amelyek elektromos meghajtásúak, környezetkímélők vagy bizonyos feltételek mellett gázhajtásúak, de semmiképpen sem dízelmotorral hajtottak. Mi reméljük, hogy bőséggel szerepet és lehetőséget kapnak a tisztán elektromos autóbuszok is.

Ez is érdekes lehet:
 

Így épül a legerősebb hazai Nissan GT-R

1200 lóerő fölé várják a hazai építésű GT-R teljesítményét, de még nem tudják, hol lesz a vége...

Már 50 milliárd forintos tétel a nagycsaládos autók támogatása, küzdenek a vevők és a kereskedők is

Érdekes helyzetet szült a tavaly júliustól igényelhető nagycsaládos autóvásárlási támogatás...

A negyedik X-et is behúzta a Mercedes S-osztály második generációja

A Mercedes-Benz S-osztály neve összeforrt a luxussal és a csúcstechnológia alkalmazásával. Bár...

Árharc: Peugeot 5008 vs. Skoda Kodiaq

Idén a Peugeot és a Skoda is SUV köntösben hozott lényegében hétüléses egyterűt. Akad különbség...

Idén töltötte be 30. életévét a Porsche 911 harmadik generációja

Már harmincadik életévét tapossa az a Porsche 911 generáció, amelyben először megjelent az összkerékhajtás...

Formája volt a legnagyobb sikere, ritka veteránná érett a Citroën XM

A prémium szegmensben indított francia nagyautók bája egészen a ’90-es évek közepéig elbűvölte...

Szívesen éltünk volna a világ másik felén miatta – 50 éves a GT-R történet

Az év talán legfontosabb évforulóját könyvelhetik el a japánok. A felejthetetlen Nissan Skyline...

Elkezdődött a PSA-motorok sorozatgyártása Szentgotthárdon

Néhány hete már felkészült a szentgotthárdi gyár és személyzete az új motorok gyártására, ám...

Dacia Duster 1.2 TCe kontra Suzuki SX4 S-Cross 1.6l VVT összehasonlító teszt

Vajon a magyar gyártású Suzuki SX4 S-Cross lenyomja a piac kedvencét, a Dacia Dustert? Melyik...
 
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Friss tesztek

Önzáró difi és sportos külső? Egész vonzó ez a Passat!  - Volkswagen Passat 2.0 TDI DSG R-Line

Az üzlet, az üzlet – VW Passat R-Line

Sokat nem lett volna értelme változtatni a 2015-ös Év Autóján. A Passat enyhe külső frissítése jól áll neki, új technológiai részletei miatt pedig igazán modern. Unalmas? Én is azt gondoltam…


Ha tényleg kemény vagy, SUV helyett ilyennel jársz – Mitsubishi L200 teszt

Alig ismerni rá – Mitsubishi L200

A SUV őrület szinte teljesen romba döntötte mindazt, amiért egy autót önmagában a technika miatt értékelni lehet. Látványos? Nagy? Tekintélyt parancsoló? Puhány! Az önző óriások között egy pickup legalább tényleg fickós - mint az L200.


Bárcsak szabad lehetne… - BMW X2 M35i xDrive teszt

Nyugtatókon él – BMW X2 M35i

A BMW-nél tudják, hogyan kell élvezhető autót építeni, ez tiszta sor. A piac változása viszont alaposan feladja a leckét a bajoroknak, elsőre a legdurvább X2-ről is nehéz eldönteni, hogy jó-e.

Még több teszt
Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Már nemcsak technikájával, formájával is meggyőző a második generációs Toyota   Mirai

Hátul hajt és emissziómentes az új Toyota Mirai

22 órája – Újdonság

Az első Miraival a hibridek után az üzemanyagcellás autók piacán is piacvezető lett a Toyota, a második már formájával is meggyőző, persze a technika is tovább finomodott, ismét a jövőt mutatja!


Kellemes meglepetést okoztak az első kilométerek az új Ford Pumával

Élmény SUV - Ford Puma menetpróba

2 napja – Újdonság

Jól csengő nevet választott a Ford a legújabb szabadidő-autójának, amellyel a B-szegmensben indulnak harcba a vásárlók kegyeiért. A hangzatos névvel azonban nem elégedtek meg a kékoválos márkánál, a mérnökök keményen ráfeküdtek a praktikumra is.


Minden szempontból a legjobb! Opel Grandland X Hybrid4 menetpróba

Ezzel az autóval nem kap bírságot az Opel!

4 napja – Újdonság

Nem csak zöld rendszámos modellt jelent az Opel Grandland X Hybrid4 verziója, úgy mellesleg ez a teljes mai Opel kínálat legerősebb és legtakarékosabb modellje. Vezetni sem rossz ám!


Használtautó.hu

OPEL ASTRA G 1.2 16V Club Bertone Kit! Bertone belső!

OPEL ASTRA G 1.2 16V C...

Ár: 500.000 Ft

Évjárat: 1999

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

VOLVO S80 2.4

VOLVO S80 2.4

Ár: 1.240.000 Ft

Évjárat: 2002 / 12

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Benzin

VOLVO V70 2.4 D [D5]

VOLVO V70 2.4 D [D5]

Ár: 700.000 Ft

Évjárat: 2004 / 8

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!