0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Sorsfordító – 20 éves a BMW X5 E53

Mindent megváltoztatott az X5 – 20 éve gyárt szabadidő-autót a BMW

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Mindegyik márkánál váratlanabb volt, hogy a BMW szabadidő-autót készített. Az idén 20 éves X5 felforgatta a márka imidzsét és felpörgette az eladásokat, a negyedik generáció tesztje előtt az elsőt idézzük fel.

%KA%Egészen más szintre emelkedett a BMW 1999-ben, mikor megérkezett az X5, mindenki tarkóján lihegett hirtelen a jellegzetes vesepár%KA%

Egészen más szintre emelkedett a BMW 1999-ben, mikor megérkezett az X5, mindenki tarkóján lihegett hirtelen a jellegzetes vesepár

Túlzás, vagy sem, a BMW számára mindenképp sorsfordító döntés volt, hogy crossovert, vagy szabadidő-autót kezdtek el fejleszteni a ’90-es évek elején. A prémium és egyben sportos limuzinok, valamint a sportos, kiemelkedő vezethetőségű középkategóriás autóiról ismert BMW vásárlóközönsége egyik pillanatról a másikra hatalmasat változott.

A márka rajongói nem értették, a komoly vásárlók szeme viszont felcsillant, mikor megismerhették a BMW legelső SUV-ját.

Hogy még inkább elkülönítsék az éppen csak ébredező divatban a többi márka modelljétől, új kategóriát neveztek el róla. Sports Activity Vechicle (SAV) a hivatalos besorolása, mely kategóriában a mai napig első a BMW, és a kommunikáció ebben a szegmensben is rengeteget számít. Az első generációs X5 éppen 20 évvel ezelőtt, 1999-ben mutatkozott be, tavaly év végén érkezett a negyedik generáció, annak tesztje előtt érdemes kicsit feleleveníteni, honnan is indult a márka sikermodellje.

%KA%A jellegzetes BMW jegyek mellett a fényezetlen műanyag elemek korszakát hozta el, meg a városi terepjárók divatját%KA%

A jellegzetes BMW jegyek mellett a fényezetlen műanyag elemek korszakát hozta el, meg a városi terepjárók divatját

Messze nem az első volt a kategóriában, de ott volt, mikor eljött az ideje és kivárt azért, hogy pontosan kiderüljön, mire is van szükség valójában. A BMW ekkor többségi tulajdonosa volt a Land Rovernek is, így a megfelelő források és a kellő segítség épp kéznél voltak ahhoz, hogy megépítsék az első BMW-t, mely terepjárásra is alkalmas. A Mercedes 1997-ben mutatta be a W163-as M-osztályt, de mivel a csillagos márka kínálatában a kezdetek óta szerepelnek teherautók, senkit nem lepett meg, hogy emelt, terepjáró formájú luxusautóval jelentkeztek. További konkurenciának volt tekinthető a Lexus az RX-szel, de friss márkaként szintén nem volt annyira meghökkentő, mint az X5, ugyanakkor

ebből a hármasból, 1999-ben már látható volt, mi lesz a jövő divatja.

%KA%Terepjárónak is készült, a Land Rover birtokában a BMW-nek volt hová nyúlnia, az X5 mégsem alvázas, hanem a hagyományos autókhoz hasonlóan önhordó karosszériás%KA%

Terepjárónak is készült, a Land Rover birtokában a BMW-nek volt hová nyúlnia, az X5 mégsem alvázas, hanem a hagyományos autókhoz hasonlóan önhordó karosszériás

A Mercedesszel ellentétben a BMW sokkal inkább koncentrált a mindennapi használatra és sportosságra, és csak kisebb részben a terepjáró képességekre. Az M-osztály és az X5 alapjaiban különbözik, míg előbbi hagyományos létravázas, addig az X5 személyautós, önhordó karosszériát kapott, mely a hétköznapi komfortnak kedvez. Chapman és Bangle a formatervet tökéletesen igazították hozzá az aktuális modellkínálathoz, van benne egy adag E39-es 5-ös, de az E46 is felsejlik már benne, hamisítatlanul beleillik a kor BMW-i közé,

a korai tesztekben szinte mindenki arról beszél, hogy egy felnagyított E39-be csöppentek.

A végleges terveket 1996 őszén fogadták el, levédetését pedig 1998 decemberében eszközölték. Optikailag is trükköztek a magassággal, műanyag kerékjárati íveivel és rusztikusan rajzolt első és hátsó lökhárítóival még magasabbnak tűnik, mint amekkora, ám az első X5 csak a múlt tekintetében mondható nagynak, ma szinte pontosan ekkora a harmadik generációs X3. A BMW életében nem csak ez volt a nagy változás, 1994-ben indult el a termelés az első amerikai üzemben, a spartanburgi gyártósoron készült már az első X5 is, ma pedig az összes szabadidő-autójuk.

%KA%A kor BMW-inek nagyított kivitele a beltér is, navigáció, de tévé vevőegység is elérhető volt hozzá, az üléseket és a kormányoszlopot is villanymotorok mozgatták%KA% %KA%A kor BMW-inek nagyított kivitele a beltér is, navigáció, de tévé vevőegység is elérhető volt hozzá, az üléseket és a kormányoszlopot is villanymotorok mozgatták%KA%

A kor BMW-inek nagyított kivitele a beltér is, navigáció, de tévé vevőegység is elérhető volt hozzá, az üléseket és a kormányoszlopot is villanymotorok mozgatták

%KA%Csomagtér ajtaja kétfelé nyílt, a fölső motorosan is nyílhatott a széria végére, az alsó rész is a brit vonás hozadéka%KA%

Csomagtér ajtaja kétfelé nyílt, a fölső motorosan is nyílhatott a széria végére, az alsó rész is a brit vonás hozadéka

Technikailag nagy segítség volt a BMW-nek a Land Rover, az első X5 lejtmenetvezérlője és off-road program vezérlőegysége is megegyezik a korabeli Range Roverével. Stílusban is van egyezés, az X5 csomagtérajtaját is két részből alkották meg, hogy a vidéki kiruccanás, kirándulás alkalmával az alsó felét lenyitva padként is használható legyen. A lehető legtöbb alkatrészt igyekeztek házon belül megoldani, így több főegység is azonos az E39-es 5-ösével, a motorkínálat és az elektronika nagy része is. Motorkínálata soros hathengeres benzines és dízelmotorokból állt, valamint háromféle V8-as benzines is elérhető volt a 2000-2006 közti gyártás során. Belépőmotorként a 231 lóerős M54B30 volt elérhető, a 3,0 literes gázolajos kezdetben M57D30, majd kis frissítés után (Technical Update) M57TUD30 néven volt kapható. A legkisebb, 4,4 literes M62B44, később N62 kódjelű V8-as 320 lóerőt teljesített, a 4,6 literes M62B46 340-et, a 4,8-as N62B48 pedig már 360 lóerőre volt képes. A BMW alapáron kínálta az összkerékhajtást minden X5 modellhez.

Az elektronikusan vezérelt rendszert úgy hangolták, hogy a lehető legjobban adja vissza a hátsókerekes BMW élményt, ezért alapvetően a nyomaték 62%-át irányítja a hátsó tengelynek.

%KA%A korai, elektronikusan vezérelt xDrive hajtás alapáras volt, 62%-kal hajtott hátul, de pillanatokon belül küldte az első tengelynek a nyomatékot, bombabiztos volt csúszós felületen és feszített tempóban is − balra a már ráncfelvarrott modell%KA% %KA%A korai, elektronikusan vezérelt xDrive hajtás alapáras volt, 62%-kal hajtott hátul, de pillanatokon belül küldte az első tengelynek a nyomatékot, bombabiztos volt csúszós felületen és feszített tempóban is − balra a már ráncfelvarrott modell%KA%

A korai, elektronikusan vezérelt xDrive hajtás alapáras volt, 62%-kal hajtott hátul, de pillanatokon belül küldte az első tengelynek a nyomatékot, bombabiztos volt csúszós felületen és feszített tempóban is − balra a már ráncfelvarrott modell

%KA%A 4.6is és 4.8is sportmodellek fényezett lökhárítókat, keményebb, de nem ültetett sportfutóművet és szélesebb abroncsokat kaptak%KA%

A 4.6is és 4.8is sportmodellek fényezett lökhárítókat, keményebb, de nem ültetett sportfutóművet és szélesebb abroncsokat kaptak

Hátsó légrugózás és navigációs rendszer is elérhető volt hozzá, később tévét is lehetett nézni a középső kijelzőn, valamint a korai modellek elektronikai rendszerét is van lehetőség frissíteni például bluetooth kihangosító rendszerrel. A legutolsó frissítésnél, 2004-ben motorosan mozgó felső csomagtérajtót, vontatmány-stabilizátort és kanyarkövető xenon fényszórókat is kapott. A sportmodelleket könnyű felismerni, a 4.6is és 4.8is modellek négyféle színben készültek; fekete, ezüst, Imola vörös és a legendás Estoril kék árnyalatokban, valamint más lökhárítókat kaptak, melyeken plusz fényezett elem is látható. Az első generációs X5 a korra jellemző BMW betegségek mellett a légrugózás hibáival is küszködik, valamint az összkerékhajtás és az 5 fokozatú automata váltó is lehet problémás.

Visszahívási akciókból is többet találunk az E53-as sorozattal kapcsolatban.

Legelőször az első fékkör hidraulikacsöveinek nem megfelelő rögzítései miatt hívták vissza, majd az automata váltó kapcsolójának pozícióérzékelőjét cserélték. A pedálok rögzítésével is akadt probléma, a kézi váltós 3.0i-knél a kuplung és a gázpedál érzékelőit is cserélték, az első differenciálmű rögzítésével is akadtak gondok, a sorozat vége felé pedig légzsákokat és biztonsági öveket is cseréltek bennük, így van mit átnézni egy kiszemelt példányon.

%KA%A sportos limuzinokat és kombikat kedvelők mellett a szabadidő-autókat pártolókkal bővült a BMW vevőköre, a tábor azóta elég masszív%KA%

A sportos limuzinokat és kombikat kedvelők mellett a szabadidő-autókat pártolókkal bővült a BMW vevőköre, a tábor azóta elég masszív

Mai értéke főként azért sem túl magas, mert a használtautó piacon temérdek kínált példányt találunk, az árak pedig egymillió forint alatt kezdődnek. Ennél azért jóval magasabban érdemes keresni a még valamire való X5-öt, már csak az említett hibák és azok javítottsága miatt is.

Az első generációból értékesített több mint 270 ezer példány igazolja a BMW jövőbe látó terveit.

Bár erősen rétegmodellnek számít, az első három generációból összesen több mint egymilliót adtak el globálisan, minden generációból egyre csak többet, melyre az új, negyedik generáció is nagy eséllyel fog rálicitálni.

%KA%Technikailag a legtöbb korabeli BMW-nél bonyolultabb, megfelelő karbantartása kiemelten fontos, a legtöbb eladó példány ezért értékelhetetlen állapotú, de megkíméltet is találhatunk pármillióért%KA%

Technikailag a legtöbb korabeli BMW-nél bonyolultabb, megfelelő karbantartása kiemelten fontos, a legtöbb eladó példány ezért értékelhetetlen állapotú, de megkíméltet is találhatunk pármillióért

Ez is érdekes lehet:
 

Tavaly itthon 8 elektromos autót helyeztek forgalomba

A 2012-es sem az elektromos autók éve volt, s a trendeket elnézve a közeljövőben is inkább csak...

Teslát idéző megoldásokat is kínál a hazai fejlesztésű Gorilla S10 autóvédelmi rendszer

Egy profi autóvédelmi rendszerrel nem csupán egy terméket, hanem szolgáltatást is vásárolunk...

Ha ma gyártanák, akkor is menő lenne - Veterán az Opel Calibra!

Különösen veszélyes, ha az ember fotókat kezd el keresni az Opel Calibráról. Még ma is éppen...

Mivel telt a hetünk? Elmeséljük!

Elindítottuk az Autónavigátor podcastját, az első adást már hallgathatjátok is!

Idén húzhatja be a harmadik X-et a Renault Clio

A világ legkelendőbb francia autója idén tölti be a harmincadik életévét. Persze hivatalosan...

A Queen énekese az autók terén is szerette a luxust

Freddie Mercury nem csak kiváló énekes, dalszerző és producer volt, hanem az autók iránt is vonzódott...

Sofőrje miatt rekorder fogyasztású a Yaris

Néhány egyszerű trükkel akár egy közel 10 éves, fél millió kilométert futott autó is lehet fogyasztási...

Formája volt a legnagyobb sikere, ritka veteránná érett a Citroën XM

A prémium szegmensben indított francia nagyautók bája egészen a ’90-es évek közepéig elbűvölte...

Járási rendszámok jövő évtől: 168 félét gyárthatnak

Jövőre területi, a kistérségeket nyugdíjazó járások alapján kiosztott, 168 különféle régiót jelölő...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1ibXc=
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1ibXc=
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1ibXc=

Friss tesztek

Ha tényleg kemény vagy, SUV helyett ilyennel jársz – Mitsubishi L200 teszt

Alig ismerni rá – Mitsubishi L200

A SUV őrület szinte teljesen romba döntötte mindazt, amiért egy autót önmagában a technika miatt értékelni lehet. Látványos? Nagy? Tekintélyt parancsoló? Puhány! Az önző óriások között egy pickup legalább tényleg fickós - mint az L200.


Bárcsak szabad lehetne… - BMW X2 M35i xDrive teszt

Nyugtatókon él – BMW X2 M35i

A BMW-nél tudják, hogyan kell élvezhető autót építeni, ez tiszta sor. A piac változása viszont alaposan feladja a leckét a bajoroknak, elsőre a legdurvább X2-ről is nehéz eldönteni, hogy jó-e.


Ráncfevarrása után is mesteri a Renault Master

Mesterek mestere - Renault Master teszt

Bútorszállítónak álltunk néhány napra, közben a látványosan frissített Renault Master biznyította a képességeit.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1ibXc=
Hirdetés

BMW tesztek

Legalább nem néznek politikusnak – BMW 750d xDrive teszt

Van benne élet – BMW 750d

A felsőkategóriában már nem illik viccelődni, mókázni. Legyen bármilyen embléma az orrán, az biztosan precíz, kimért, végtelenül kényelmes és magas presztízsű autó lesz, a 7-esben azért van némi plusz.


Még jó, hogy nem lehet xDrive – BMW Z4 M40i teszt

Lóerőkkel táncoló – BMW Z4 M40i

Kezd elveszni az, ami az évtizedek alatt a BMW-n ragadt. Sorhatos motor és hátsókerékhajtás? Egyre kevesebb van náluk is, szerencsére a Z4-hez még rendelni sem lehet összkereket, így ez mindig igazi lesz.


Csúfolhatjuk, ez akkor is sikerült – BMW X7 M50d xDrive teszt

Túl a jó ízlésen? Na és? – BMW X7

El kell fogadnunk azt, hová jutott a világ. A vállságnak már nyoma sincs, a pénztárcák dagadnak – már akié –, irodaházak nőnek minden sarkon és túlméretes autók. Most ez a divat, és van ennek szép oldala.


Ne nézd a számát, csak fogadd el - BMW M850i xDrive teszt

Jobb, mint egy M5? – BMW M850i xDrive Videó

Lehet támadni a BMW-t az elnevezések miatt, de nincs túl sok értelme. Igen, a 8-astól nem egészen azt kapjuk, amit várnánk tőle, legalábbis a neve miatt, más tekintetben viszont az egyik legjobb ma kapható BMW.


Gátlástalan sportautó - BMW M5 xDrive teszt

Erről kell még emlék – BMW M5 Videó

Sokkal több akar lenni annál, mint amennyi, pedig már így is rengeteg. Az M5 egyszerre luxuslimuzin és a szó szoros értelmében vehető sportautó, olyan menettulajdonságokkal, amin még az egzotikus modellek is elpirulnak.


Még több BMW teszt

Címlapon


Friss cikkek

Igazi ámokfutót csíptek el ezúttal a rendőrök

Alig érte utol a rendőr a szabálytalanul előző autóst

2 napja – Sztori

A szabályos és biztonságos előzés alapvető feltétele, hogy belássuk azt az útszakaszt, amelyen meg kívánjuk előzni az előttünk haladót. Ezt azonban nem mindenki gondolja végig.


Mivel telt a hetünk? Elmeséljük!

Készítettünk egy podcastot, hallgassátok

3 napja – Sztori

Elindítottuk az Autónavigátor podcastját, az első adást már hallgathatjátok is!


Idén húzhatja be a harmadik X-et a Renault Clio

30 év és öt generáció - ünnepi év vár a Renault Clióra

3 napja – Sztori

A világ legkelendőbb francia autója idén tölti be a harmincadik életévét. Persze hivatalosan csak az év közepén, nyáron kaphat szülinapi tortát a Renault Clio.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

BMW X5 xDrive30d Aut. M-Packet

BMW X5 xDrive30d Aut....

Ár: 13.499.990 Ft

Évjárat: 2016 / 11

Kivitel: Városi terepjáró (crossover)

Üzemanyag: Dízel

BMW X5 xDrive40e iPerformance Aut. M Sport Fiatal Német Autók

BMW X5 xDrive40e iPerf...

Ár: 25.090.000 Ft

Évjárat: 2018 / 5

Kivitel: Városi terepjáró (crossover)

Üzemanyag: Benzin/elektromos

BMW X5 4.4 (Automata)

BMW X5 4.4 (Automata)

Ár: 2.450.000 Ft

Évjárat: 2006 / 12

Kivitel: Városi terepjáró (crossover)

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!