0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

20 év az autópiacon - mit hozhat a jövő, milyen volt a múlt?

Mit jelent 20 év az autózás világában?

·

Elég sokat változott az autózás az elmúlt két évtizedben is, de vajon mit tartogat a jövő? Egy kicsikét belenéztünk az autózás varázsgömbjébe.

%KA%20 évvel ezelőtt még az első esztergomi Swift volt a magyar piac kedvence%KA%

20 évvel ezelőtt még az első esztergomi Swift volt a magyar piac kedvence

Két évtized sok idő. Ha az 1999-es autópiacot kívánjuk magunk elé képzelni, akkor bizony a mainál kisebb, éves szinten 129 855 példányos, de a mostanihoz hasonlóan növekvő piacot kell látnunk. Bár ma ennél jóval jelentősebb számok adódnak, így idén már ismét 190 ezer példány feletti új autó eladása várható, ne feledjük, hogy 2009 és 2017 között még a 20 évvel ezelőtti szintjénél is szerényebb számokat hozott az új autók piaca.

1999-ben ugyanúgy egy esztergomi modell volt a vevők kedvence, mint ma.

Igaz, akkor még a sofőrsegédeket teljesen nélkülöző és passzív védelemből is keveset adó Suzuki Swift, vagy ahogyan a legtöbben ismerik, a "mi autónk" volt a listavezető, míg ma a városi koccanásgátlót alapból adó, de távolságtartós tempomatot is kínáló, 5 csillagos törésteszttel büszkélkedő Vitara. Bár piacrészével ma sem panaszkodhat a Suzuki, 20 évvel ezelőtt csupán a Swift is egészen elképesztő 23,7 százalékos piaci részt tudhatott magáénak. Azóta persze sokat változott a világ, egyre fontosabb lett a biztonság, immár 15 éve, 2004-től kötelező az EU-ban újonnan forgalomba helyezett autók esetén a blokkolásgátló-rendszer, de már 5 éve (2014-től) a menetstabilizáló elektronika, a guminyomás-szenzor és az Isofix gyerekülésrögzítés lehetősége is.

%KA%Ma szintén egy esztergomi autó, a városi koccanásgátlót már alapáron adó Vitara a legnagyobb példányszámban eladott modell%KA%

Ma szintén egy esztergomi autó, a városi koccanásgátlót már alapáron adó Vitara a legnagyobb példányszámban eladott modell

Ha a közlekedés jövőjét nézzük, az elmúlt 20 év és a jelenlegi trendek alapján is elmondható, hogy biztonságosabb lesz.

Az Európai Unióban 2050-re kitűzött cél, hogy a közúti közlekedés ne járjon halálos áldozatokkal, pontosan ezt szolgálja az, hogy egyre több biztonsági felszerelés lesz kötelező az autókban. 2022-től például minden új autónál szerepelnie kell majd intelligens sebességszabályozó berendezésnek, alkoholszint-ellenőrzőnek és a sofőr éberségét figyelő és őt figyelmeztető rendszernek, automata vészfékrendszernek és sávtartónak, valamint parkolást segítő rendszernek is, a már ma is kötelező guminyomás-szenzort pedig "pontos keréknyomás-figyelő" kell felváltsa, s a lista még így sem teljes. Egy biztos: haladunk az önvezető autók felé, hiszen a sok-sok szenzor azért kerül az autókba, hogy a legnagyobb veszélyforrás, az emberi tényező egyre kevésbé legyen meghatározó.

%KA%A 20 évvel ezelőtt a Mercedes-Benz S-osztályban megjelent távolságtartós tempomat ma már kisautókban is elérhető%KA%

A 20 évvel ezelőtt a Mercedes-Benz S-osztályban megjelent távolságtartós tempomat ma már kisautókban is elérhető

A haladás már ma is egyértelműen látható: az 1999-ben, tehát kereken 20 évvel ezelőtt a Mercedes-Benz S-osztályban debütált távolságtartós tempomat ma már kisautókhoz is elérhető, a többi − néhány éve mindannyiunknak, de sokak számára még ma is különlegesnek számító − sofőrsegédhez hasonlóan. Azon már aligha lepődünk meg, hogy egy-egy autó jelez, ha sávváltáskor szenzorai a holtterekben autót látnak, de ma már ennél sokkal többre is képesek egyes modellek: a sávváltást akár saját maguk elvégzik, s távolságtartós tempomatjuk nem csak az autó előtti forgalmat figyeli, akkor is lassít, ha a táblafelismerő-rendszer a beállítottnál alacsonyabb sebességhatárt lát. Ezek ugyanúgy nagyban egyszerűsítik a sofőr dolgát, mint például az automatán kapcsoló, a közlekedés többi résztvevőjét nem vakító, ám amikor lehet, a legjobb fényt adó reflektor.

Nem csak az új autókban vannak sofőrsegédek
Sokan gondolhatják, hogy a fenti rendszerek a 14,2 éves átlagéletkorú autóparknál még csupán ritka példák, ami részint igaz is, hiszen a Használtautó.hu statisztikája is szerint 10 autóból csak egyben vannak jelen az említett asszisztens-rendszerek. A mintegy 100 ezer hirdetett személyautóból több mint 10 ezer rendelkezik automata reflektorral, 8961 távolságtartós tempomattal, 8907 sávtartó asszisztenssel, 8459 táblafelismerővel (amelyek persze még elég ritkán vannak összekapcsolva a távolságtartós tempomattal). Továbbá a hirdetett autók közül további 8139 holttérfigyelőt és több mint 5600 sávváltó asszisztenst is ad. Igaz, utóbbi alatt nem feltétlenül a sávváltásra magától is képes „aktív sávváltó asszisztenses” autók értendők, az ugyanis még meglehetősen ritka, s a sávváltó asszisztens kapcsán sokan a holttérfigyelőre gondolnak. A kényelmet is szolgáló elemek ugyanakkor még elterjedtebbek, 18 414 tolatókamerás, 10 770 „távolsági fényszóró asszisztenses”, azaz automata reflektoros autót is találhatunk.

%KA%A parkolásban ma már egyre több kamera, akár teljes felülnézeti kép, de akár asszisztens is a sofőrök segítségére lehet%KA%

A parkolásban ma már egyre több kamera, akár teljes felülnézeti kép, de akár asszisztens is a sofőrök segítségére lehet

Vajon milyen sofőrsegédekkel rendelkeznek, milyenekre vágynak az autósok?
Az idén 20 éves, havi szinten csaknem 2 millió honfitársunk által felkeresett Használtautó.hu felmérése szerint a hazai autók több mint 38 százaléka rendelkezik már valamilyen sofőrsegéddel, igaz, sokan a blokkolásgátlót is annak tartják. Az aktív, vagyis akár a vezetésbe is belenyúló biztonsági rendszerek közül a legmagasabb (16%) a vészfék asszisztens aránya, de a válaszadók 12 százaléka jelölte meg a távolságtartós tempomatot is, 8,5 százalékuk a sávtartó asszisztenst. Használt autó vásárlásakor ugyanakkor még kevéssé preferáltak ezek az aktív biztonsági felszerelések: a válaszadók 35 százaléka egyiket sem tartja fontosnak, ugyanakkor 26 százalék szerint fontos a vészfék asszisztens, 25 százaléknak a távolságtartós tempomat, 13 százaléknak a sávtartó asszisztens.

%KA%Aktív sofőrsegédekre egyelőre az autósok több mint harmada nem vágyik, ugyanakkor tolatókamerát nagyjából ennyien már egy használt autóban is szeretnének látni%KA%

Aktív sofőrsegédekre egyelőre az autósok több mint harmada nem vágyik, ugyanakkor tolatókamerát nagyjából ennyien már egy használt autóban is szeretnének látni

A kényelmi rendszerek jelentősebb térhódítása az igények mentén is jól látható: a válaszadók több mint harmada szerint használt autó vásárlásakor is fontos tényező a tolatókamera megléte, csaknem negyedük számára pedig a holttérfigyelő rendszer, 12 százalékuknak az automata reflektor, 7,4 százalékuknak a táblafelismerő is. A vezetésbe még nem belenyúló, csupán a sofőrt támogató rendszerek köre csupán a válaszadók 21 százaléka számára nem fontos tényező, azaz négyötödük elvárja őket.

Egyértelműen látható: már ma az autók csaknem tizede fejlett sofőrsegéd-rendszerekkel szerelt, közel ötödük egyéb sofőrsegédeket adó, s van olyan tétel, ami már a használtautó-vásárlók több mint harmada által elvárt. Kétségtelen, hogy haladunk az önvezető autók felé, ez viszont nem szabad megfeledkeztessen az alapvetésről: az emberi tényező még sokáig alapvető és megkerülhetetlen, a közlekedés egésze szempontjából még odébb van a sofőrmentes autók kora, bár az tény, hogy az egyre több sofőrsegéd egyértelműen ahhoz vezet.

Ez is érdekes lehet:
 

Szívesen éltünk volna a világ másik felén miatta – 50 éves a GT-R történet

Az év talán legfontosabb évforulóját könyvelhetik el a japánok. A felejthetetlen Nissan Skyline...

Elkezdődött a PSA-motorok sorozatgyártása Szentgotthárdon

Néhány hete már felkészült a szentgotthárdi gyár és személyzete az új motorok gyártására, ám...

Nem ma, csaknem 100 éve kezdte az elektromos autókkal való foglalkozást a Peugeot

Bár szinte futótűzként terjed, hogy az új e-208 a Peugeot első elektromos autója, messze nem...

Ha ma gyártanák, akkor is menő lenne - Veterán az Opel Calibra!

Különösen veszélyes, ha az ember fotókat kezd el keresni az Opel Calibráról. Még ma is éppen...

Formája volt a legnagyobb sikere, ritka veteránná érett a Citroën XM

A prémium szegmensben indított francia nagyautók bája egészen a ’90-es évek közepéig elbűvölte...

Íme az autópiac 2019-es számai: a személyautók győztese a Suzuki

Tavaly is lassuló növekedés mellett, de tovább nőtt az autópiac. Bár a márkák dobogóján nincs...

5 éven belül 10 villanyautót ígér a Toyota – egyebek mellett

Tavaly több mint egymillió autót értékesített a Toyota, 2025-re 1,4 millió a cél, felfedték...

A Queen énekese az autók terén is szerette a luxust

Freddie Mercury nem csak kiváló énekes, dalszerző és producer volt, hanem az autók iránt is vonzódott...

Minden idők legszigorúbb hazai emissziós korlátozása jön a riasztási fokozattal

Nyugalom, még csak tájékoztatási fokozatában van a szmogriadó Budapesten, mivel azonban tavaly...
 
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Friss tesztek

Bárcsak szabad lehetne… - BMW X2 M35i xDrive teszt

Nyugtatókon él – BMW X2 M35i

A BMW-nél tudják, hogyan kell élvezhető autót építeni, ez tiszta sor. A piac változása viszont alaposan feladja a leckét a bajoroknak, elsőre a legdurvább X2-ről is nehéz eldönteni, hogy jó-e.


Ráncfevarrása után is mesteri a Renault Master

Mesterek mestere - Renault Master teszt

Bútorszállítónak álltunk néhány napra, közben a látványosan frissített Renault Master biznyította a képességeit.


Teszten a lágy hibrid Suzuki Swift

Mit adott nekünk a hibridség? - Suzuki Swift Hybrid teszt

A lágy hibrid Ignis után a Swift is nálunk járt ugyanazzal a hajtáslánccal, amelyben a 12 voltos lítium-ion akksi és az ISG segíti a benzinmotor dolgát. Vajon megéri a felárat?

Még több teszt
Hirdetés

Címlapon


Friss cikkek

Mivel telt a hetünk? Elmeséljük!

Készítettünk egy podcastot, hallgassátok

10 órája – Sztori

Elindítottuk az Autónavigátor podcastját, az első adást már hallgathatjátok is!


Idén húzhatja be a harmadik X-et a Renault Clio

30 év és öt generáció - ünnepi év vár a Renault Clióra

12 órája – Sztori

A világ legkelendőbb francia autója idén tölti be a harmincadik életévét. Persze hivatalosan csak az év közepén, nyáron kaphat szülinapi tortát a Renault Clio.


Toyota Yaris: lehet nagyon takarékos, de lesz belőle vérpezsdítő  GR is

2,9 l/100km fogyasztással jön az új Toyota Yaris

3 napja – Újdonság

Egyre többet tudunk az új Toyota Yarisról, egyre ígéretesebb is: a hibrid kategóriája legtakarékosabbja lesz


Használtautó.hu

SKODA FAVORIT 1.3 GLX

SKODA FAVORIT 1.3 GLX

Ár: 99.000 Ft

Évjárat: 1993 / 9

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

BMW 530d xDrive Touring (Automata) M-PACKET

BMW 530d xDrive Tourin...

Ár: 4.590.000 Ft

Évjárat: 2011 / 8

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

OPEL ASTRA J Sports Tourer 1.6 CDTI Start-Stop Cosmo Exklusiv BI-XENON.NAVI

OPEL ASTRA J Sports To...

Ár: 2.790.000 Ft

Évjárat: 2014 / 12

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!