0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Godzilla igazi legendája – 50 Éves a Nissan Skyline GT-R

Szívesen éltünk volna a világ másik felén miatta – 50 éves a GT-R történet

·

Az év talán legfontosabb évforulóját könyvelhetik el a japánok. A felejthetetlen Nissan Skyline csúcsmodellje félévszázados évfordulóját ünnepli. A történet, ahogy a modellek is, fantasztikus.

%KA%Öt generációt élt meg a Skyline GT-R, a legfrissebb már csak a GT-R névvel él%KA%

Öt generációt élt meg a Skyline GT-R, a legfrissebb már csak a GT-R névvel él

A második világháború után talpra állt japán autóipar újra maximálisan koncentrálhatott a személyautókra és a japán polgárok igényeinek kiszolgálására. A Datsun-Nissan tulajdonába tartozó Prince 1957-ben mutatta be új szedánját, a Skyline-t, melyet a Prince márka 1966-os teljes beolvasztása után már Nissan márkajelzéssel látták el a második Prince Skylne-t. A Skyline sztori lényegében itt kezdődik, ám ha nem tervezték volna a motorsportban való szereplést, a modell történetében csak olyan unalmas elegáns szedánok szerepelnének, mint az első, és a jelenleg Amerikában kapható Skyline-ok.

Szerencsére a történetben erősen szerepet játszott a japán versenyszellem, így a Skyline-ból a 70-es évek elejére sportmodellt faragtak.

A hangzatos Gran Turismo Racer elnevezésből létrejött GT-R rövidítés ma önálló modellként jelöli a márka csúcsmodelljét és a sportautópiac egyik legpotensebb utcai versenyautóját.

%KA%1969-ben mutatkozott be az első Nissan Skyline és a 2000GT-R csúcsmodell%KA%

1969-ben mutatkozott be az első Nissan Skyline és a 2000GT-R csúcsmodell

%KA%Két évre rá, 1971-ben érkezett a KPGC10 jelölésű kupé, a GT-R hosszabb karosszériát és szélesített kerékjáratokat kapott%KA% %KA%Két évre rá, 1971-ben érkezett a KPGC10 jelölésű kupé, a GT-R hosszabb karosszériát és szélesített kerékjáratokat kapott%KA%

Két évre rá, 1971-ben érkezett a KPGC10 jelölésű kupé, a GT-R hosszabb karosszériát és szélesített kerékjáratokat kapott

A Prince Skyline 1964-es GT változatát semmiképp sem akarták a feledés homályába engedni a Nissannál, pláne úgy, hogy a GT versenyváltozata, melynek hathengeres soros motorja 160 lóerőt teljesített, szép eredményeket ért el a versenyeken. Nem volt kérdés, hogy az első Nissan márkajelzésű Skyline-ból lesz sportváltozat és nem is kellett rá túl sokat várni, 1969-ben megérkezett a PGC10 jelölésű Skyline, melyből elkészült az első GT-R változat is. A 2000GT-R orrában már az új S20-as kétliteres soros hathengeres benzinmotor dolgozott. A ’70-es évekhez közeledve különösen fejlett technológiának számított, hogy dupla vezérműtengelyes és 24 szelepes motor volt.

Utcai változata 160 lóerőt teljesített 7000-es fordulatszámon, a versenyautóban viszont 230-at 8400-nál.

Alaposan meglepte a mezőnyt vele a Nissan, a Fuji Speedway-en tartott TS-b versenysorozatban 50 győzelmet aratott, ebből 49-et zsinórban, és 29-et csak a gyári csapat húzott be vele. 1971-ben megérkezett a KPGC10, mely az első Skyline finom vonásaival ellátott kétajtós kupéként szerepelt a kínálatban. Ezt becézték Hakosukának, hako, mint doboz, a suka pedig a Skyline becézése japánul. A Hakosuka Skyline GT-R hathengeres motorjához meg kellett nyújtani az alap kupé orrát, ezzel egyébként az arányai is szebbek lettek, elöl tárcsa-, hátul dobfék lassította, differenciálműve pedig önzáró.

%KA%50 győzelemből 49-et zsinórban nyertek a Nissan Skyline 2000GT-R-ek%KA% %KA%50 győzelemből 49-et zsinórban nyertek a Nissan Skyline 2000GT-R-ek%KA%

50 győzelemből 49-et zsinórban nyertek a Nissan Skyline 2000GT-R-ek

%KA%A Kenmeri Skyline GT-R a legritkább, alig egy évig készült, csupán 197-et gyártottak belőle%KA%

A Kenmeri Skyline GT-R a legritkább, alig egy évig készült, csupán 197-et gyártottak belőle

A Nissan 1972-ben kiszállt a motorsportból, már kopogtatott az olajválság.

A Hakosuka kupét ekkor még javában gyártották, ám csupán 1945 példány készült el a csúcs GT-R kivitelből, így meglehetősen ritka. Még így sem annyira, mint az utódjául érkező KPGC110, mely csak kupéként, a Mustanghoz hasonló Fastback karosszériával készült. Kenmerinek becézik, miután a televíziós, sorozatként összefűzött reklámkampányának két főszereplőjét Kennek és Merinek hívták, a tévénézők szemében pedig olyan híresek lettek, mint a szappanopera sztárok. 1973-ban mutatkozott be, közvetlen az olajválság beütése alatt, de mivel már lényegében kész volt, kénytelenek voltak bemutatni. A Kenmeri GT-R lényegében a Hakosukára épült, motorja is ugyanaz az S20-as hathengeres, váltója ötfokozatú kézi szerkezet, de fékrendszerén fejlesztettek, hátul is tárcsák lassították, nem csak elöl.

A válság rajtahagyta a jegyét, a GT-R kivitelből csupán 197 példány készült, még 1973-ban le is állították a gyártását.

A csúcsmodell jelölését innentől kezdve a '80-as évek végéig jegelték. Készült ugyan erős Skyline, Az R30 és R31 csúcsváltozatát viszont nem nevezték GT-R-nek, pedig már az utód szelét hozták magukkal; a hathengeres turbós motorokat.

%KA%A '80-as évek Skyline-jából nem készült GT-R, de a Turbo csúcsgépek már soros hathengeres turbómotort kaptak%KA% %KA%A '80-as évek Skyline-jából nem készült GT-R, de a Turbo csúcsgépek már soros hathengeres turbómotort kaptak%KA%

A '80-as évek Skyline-jából nem készült GT-R, de a Turbo csúcsgépek már soros hathengeres turbómotort kaptak

%KA%Teljes döbbenetet okozott az R32 GT-R 1989-ben%KA%

Teljes döbbenetet okozott az R32 GT-R 1989-ben

%KA%Az RB26DETT motor soros hathengeres duplaturbós, 280 lóerős volt az utcai, 608 versenyautóban%KA% %KA%Az RB26DETT motor soros hathengeres duplaturbós, 280 lóerős volt az utcai, 608 versenyautóban%KA%

Az RB26DETT motor soros hathengeres duplaturbós, 280 lóerős volt az utcai, 608 versenyautóban

A ’80-as évek végére úgy tűnt, újra érdemes lesz igazán erős sportautót fejleszteni, és a Nissannál újra egy nagy csapáson törték a fejüket. Javában készült az R32-es kódjelű, elődjénél jóval modernebb sportautó.

Az 1989-ben megérkezett R32 GT-R technológiailag minden eddiginél magasabbra került, elkészült a 2,6 literes RB26DETT motor.

Soros hathengeres és duplaturbós, önmagában is egy legenda, a Supra 2JZ motorjához hasonlóan a benne rejlő potenciál miatt vált igazán közkedvelté. Az R32 viszont a japán autógyártók furcsa egyezménye szerint nem haladhatta meg a 280 lóerőt, így katalógusérték szerint ez a modell is a határérték alatt teljesít, valójában pedig inkább jóval fölötte. A turbómotorhoz fejlett, kompjútervezérelt összkerékhajtást fejlesztettek, mely alapesetben 100%-ban hátul hajtott, a kerékkipörgést észlelve viszont akár az erő 50%-át is képes volt az első tengelyre juttatni. Alapvetően segített a gyorsulásán, kanyarodásában pedig a HICAS névre keresztelt hidraulikus összkerékkormányzás segített.

%KA%Godzilla utódjaként az R33 jóval nehezebbre sikerült, motorja ugyanaz a sorhatos duplaturbós%KA%

Godzilla utódjaként az R33 jóval nehezebbre sikerült, motorja ugyanaz a sorhatos duplaturbós

Az R32-őt eredetileg kisebb, de erősebb motorral fejlesztették az A csoportos versenysorozatba és szimpla hátsókerékhajtással, ám a versenykövetelmények alapján a 10 colosnál szélesebb felnik miatt nem állhattak volna rajthoz a 4000 köbcenti alatti kategóriában. Afölött viszont nagyobb erőre lett volna szükség, ezáltal komolyabb tapadásra is. Megnövelték a motor teljesítményét, elkészült hozzá az összkerékhajtás és a 4500 köbcenti alatti kategóriában már a 11 col széles felni is engedélyezett volt, a versenymotor teljesítményét végül 608 lóerőre lőtték be.

Az RB26DETT motorral 5,5 másodperc alatt gyorsult az utcai R32 GT-R 100 km/h-ra.

Minden kerekénél független kerékfelfüggesztést alkalmaztak. Mind az utcai, mind a versenyautó fölényes tapadást bizonyított a való életben a kategóriájában, 1990-1993 között négy Japán Túraautó Bajnokságot nyertek vele számost körrekordot felállítva, köztük a Nürburgring Nordschleifén is. Az R32 GT-R versenyautók döbbenetes teljesítménye és eredményei miatt az ausztrál Wheels magazintól egy sokatmondó becenevet kapott, Godzillának hívták a háta mögött.

%KA%1999-ben érkezett az R34-es gyári számú GT-R, melyből 500 lóerős utcai gyári kivitel is létezett%KA%

1999-ben érkezett az R34-es gyári számú GT-R, melyből 500 lóerős utcai gyári kivitel is létezett

%KA%Metálpiros szelepfedelet kapott az RB26, járt az összkerékhajtás és az összkerékkormányzás is%KA% %KA%Metálpiros szelepfedelet kapott az RB26, járt az összkerékhajtás és az összkerékkormányzás is%KA%

Metálpiros szelepfedelet kapott az RB26, járt az összkerékhajtás és az összkerékkormányzás is

A Nissannál hosszú távra terveztek az új motorral, ahogy a '90-es években a legtöbb sportmodell esetében. Az R33-as modell 1995-ös érkezésekor ugyanaz az RB26DETT motor szerepelt az orrában hosszában beépítve és még a két darab turbó is megegyezett az R32-ével. Némileg változtattak ugyan a kenési rendszeren, de a motor fő egységeihez nem nyúltak, a váltó is ugyanaz a hatfokozatú kézi szerkezet, de erősebb szinkrongyűrűkkel. Fejlesztettek a hajtáson picit, részlegesen önzáró differenciálművet kapott az ABS pedig már mind a négy keréknél önállóan szabályozta a fékhatást. Az R33 GT-R jóval nehezebbre sikerült elődjénél, az azonos technika mellett 100 kilóval nőtt a tömeg 1430 helyett 1530 kilogramm önsúlyú. Az R33 GT-R megjelenésekor egy sportosabb, keményebb és alacsonyabb futóműves V-Spec modell is szerepelt a kínálatban, valamint a V-Spec N1, melyet ABS, légkondi, hangrendszer, hátsó ablaktörlő és csomagtérkárpit nélkül gyártottak potens versenyautó alapként.

%KA%A V Spec csúcsváltozatból 18 keveset futottat visszavásárolt, illetve visszakapott a Nismo átalakításra, ezekből lettek a Z-Tune kivitelek%KA%

A V Spec csúcsváltozatból 18 keveset futottat visszavásárolt, illetve visszakapott a Nismo átalakításra, ezekből lettek a Z-Tune kivitelek

1999-ben érkezett a leginkább filmes szereplése miatt leghíresebbé vált modell, az R34 GT-R. A modell történetében hatalmas lépcsőt ugrott a digitalizáció terén, a műszerfalra került 5,8 colos digitális kijelzőn hét különböző képernyőn kaphatott a sofőr fontos menetadatokat és diagnosztikai információkat, a V-Spec modell esetén szívó- és kipufogóoldali hőmérsékletkijelzéssel. Ugyancsak kiegészített tartalomként köridőmérőt is kaphatott, valamint a V-Spec modellhez járt a fejlett ATTESA E-TS összkerékhajtás és az elektronikusan vezérelt önzáró differenciálmű, alapból egyszerűbb összkerékhajtás és mechanikus sperr járt az R34 GT-R-hez. Súlya szintén nőtt az elődhöz képest, de már "csupán" 30 kilogrammot, viszont rövidebb lett valamivel, rövidebb túlnyúlásokkal, így manőverezhetősége javult az R33 GT-R-hez hasonlítva. Motorja alapesetben szintén változatlanul a sorhatos RB26DETT, ám fekete helyett metál meggypiros szelepfedelet kapott.

Az R34 modellek közül mindenképp a Z-Tune kivitelek a legérdekesebbek és a legritkábbak.

A Nissan 2002-ben mutatta be az utcára szánt, de a GT-R Le Mans-i versenyautójának kissé átdolgozott motorjával szerelt verzióját, ebben az évben azonban az R34 GT-R gyártását befejezték. A Nismo 18 darab R34 GT-R V Spec modell visszavásárlását tervezte 29 000 kilométer alatti futással, hogy átalakítsák őket és újra értékesíthessék, de végül nem kellett ennyit, ugyanis néhány V Spec tulajdonos önként adta az autóját az átalakításra, így összesen 19 darab Z-Tune készült el, és csupán egy a fergeteges Midnight Purple III. nevű színjátszós lila fényezéssel.

%KA%Az R30 és R31 szériákból GT-R nem, csak Turbo modellek készültek, sorhatos turbós motorokkal%KA%

Az R30 és R31 szériákból GT-R nem, csak Turbo modellek készültek, sorhatos turbós motorokkal

Az R34 gyártásának 2002-es befejezése nagy változásokat hozott a modell történetében, kezdve azzal, hogy a Skyline modellcsalád a Nissan prémium modelljeiként élt tovább.

Egészen 2007-ig kellett várni a csúcsmodell folytatására, jelentős változásokkal írták tovább a sportmodell történetét.

Egyszerűen GT-R-ként jelent meg az új sportkocsi, mely a korábbi modellek kupé jellegétől már első ránézésre is jelentősen eltért. Az egyetlen dizájnelem, melyet megpróbáltak átvezetni, a hátsó dupla kerek lámpák, összességében viszont inkább szupersportautós a megjelenése. Az RB26-os sorhatos motor helyett a VQ38DETT V6-os motort kapta, összkerékhajtása állandó, váltója hétfokozatú duplakuplungos szerkezet. Első megjelenésekor 485 lóerőt és 588 Nm nyomatékot teljesített, több frissítés után ma 570 és 600 lóerős teljesítménnyel érhető el, utóbbi a Nismo tuningos gyári kivitel, mely 2,5 másodperc alatt éri el a 96 km/h-t álló helyzetből. Gyári kódjában folytatták az elnevezést, hivatalosan R35-ként is hívhatjuk, de a hangzatos Skyline név sajnos elveszett. A 12 éve gyártásban lévő jelenlegi generációból a GT-R 50. évfordulójára egy különkiadás sorozat is készült, melyhez elérhetőek a régi versenyautók dekorjai kicsit leegyszerűsítve, valamint régi fényezések, mint például az R34 GT-R fergeteges Bayside Blue kék árnyalata. A Nissan GT-R története az egyik legfontosabb az igazi benzinvérűek számára és bízunk benne, hogy továbbra is az lesz. Az R35 GT-R még egy tetőtől-talpig valódi sportautó, nagy kérdés, hogy mit várhatunk következőnek, de annyi biztos, hogy a szakadék technikailag ismét hatalmas lesz a leköszönő és az új modell között.

%KA%2007-óta van piacon a GT-R jelenlegi generációja, gyári jelölése alapján is R35 néven, de V6-os duplaturbós motorral és szimpla összkerékhajtással, összkerékkormányzás nélkül; ma 600 lóerős a legerősebb gyári kivitel%KA%

2007-óta van piacon a GT-R jelenlegi generációja, gyári jelölése alapján is R35 néven, de V6-os duplaturbós motorral és szimpla összkerékhajtással, összkerékkormányzás nélkül; ma 600 lóerős a legerősebb gyári kivitel

Ez is érdekes lehet:
 

Árharc: Peugeot 5008 vs. Skoda Kodiaq

Idén a Peugeot és a Skoda is SUV köntösben hozott lényegében hétüléses egyterűt. Akad különbség...

Gymkhana Lada: kilinccsel előre a Kakucsringen

Nem szlalom, nem drift, kicsit mind összegyúrva a gymkhana. Ken Block helyett Turmur és Kistur...

Elkezdődött a PSA-motorok sorozatgyártása Szentgotthárdon

Néhány hete már felkészült a szentgotthárdi gyár és személyzete az új motorok gyártására, ám...

Íme az autópiac 2019-es számai: a személyautók győztese a Suzuki

Tavaly is lassuló növekedés mellett, de tovább nőtt az autópiac. Bár a márkák dobogóján nincs...

Minden idők legszigorúbb hazai emissziós korlátozása jön a riasztási fokozattal

Nyugalom, még csak tájékoztatási fokozatában van a szmogriadó Budapesten, mivel azonban tavaly...

Tavaly itthon 8 elektromos autót helyeztek forgalomba

A 2012-es sem az elektromos autók éve volt, s a trendeket elnézve a közeljövőben is inkább csak...

Formája volt a legnagyobb sikere, ritka veteránná érett a Citroën XM

A prémium szegmensben indított francia nagyautók bája egészen a ’90-es évek közepéig elbűvölte...

Már 50 milliárd forintos tétel a nagycsaládos autók támogatása, küzdenek a vevők és a kereskedők is

Érdekes helyzetet szült a tavaly júliustól igényelhető nagycsaládos autóvásárlási támogatás...

Nem ma, csaknem 100 éve kezdte az elektromos autókkal való foglalkozást a Peugeot

Bár szinte futótűzként terjed, hogy az új e-208 a Peugeot első elektromos autója, messze nem...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1uaXNzYW4=
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1uaXNzYW4=
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1uaXNzYW4=

Friss tesztek

Bárcsak szabad lehetne… - BMW X2 M35i xDrive teszt

Nyugtatókon él – BMW X2 M35i

A BMW-nél tudják, hogyan kell élvezhető autót építeni, ez tiszta sor. A piac változása viszont alaposan feladja a leckét a bajoroknak, elsőre a legdurvább X2-ről is nehéz eldönteni, hogy jó-e.


Ráncfevarrása után is mesteri a Renault Master

Mesterek mestere - Renault Master teszt

Bútorszállítónak álltunk néhány napra, közben a látványosan frissített Renault Master biznyította a képességeit.


Teszten a lágy hibrid Suzuki Swift

Mit adott nekünk a hibridség? - Suzuki Swift Hybrid teszt

A lágy hibrid Ignis után a Swift is nálunk járt ugyanazzal a hajtáslánccal, amelyben a 12 voltos lítium-ion akksi és az ISG segíti a benzinmotor dolgát. Vajon megéri a felárat?

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1uaXNzYW4=
Hirdetés

NISSAN tesztek

Nissan GT-R Black Edition 2017 teszt

„Low cost” szupersportautó - Nissan GT-R teszt Videó

Egy végtelenül feszes versenyautó, félelmetes erővel és a szupersportautók között is méltányos árral. Csak ne melegedne túl ilyen gyorsan.


Nissan Pulsar 1.2 DIG-T teszt

Még a Golfot is lenyomja? Nissan Pulsar 1.2 DIG-T teszt

Visszatért a hagyományos kompakt modellek szegmensébe a Nissan, a Pulsar ráadásul az év egyik meglepetése, annyira jó.


Nissan Qashqai 1.2 DIG-T teszt

Alapmotort bele! Nissan Qashqai teszt Videó

A Qashqai második generációja is városálló, sőt igazi mindenes. Az alap 1.2-es közepes felszereltséggel 6,6 millió forintért jó ajánlat.


Nissan 370Z GT Edition teszt

Táskában hagyott fegyver - Nissan 370Z GT Edition teszt

Egyedi felnikkel felszerelve, különleges GT Edition kivitelben járt nálunk a Nissan morgós V6-ossal hajtott fegyvere. Csak nem volt módunk elsütni.


Nissan NV200 Combi 1.5 dCi Tekna teszt

Taxinak pompás, családnak sem rossz - Nissan NV200 Combi teszt

Hét üléssel, dízelmotorral, csúcskivitelben járt nálunk New York új taxija, a Nissan NV200.


Még több NISSAN teszt

Címlapon


Friss cikkek

Mivel telt a hetünk? Elmeséljük!

Készítettünk egy podcastot, hallgassátok

10 órája – Sztori

Elindítottuk az Autónavigátor podcastját, az első adást már hallgathatjátok is!


Idén húzhatja be a harmadik X-et a Renault Clio

30 év és öt generáció - ünnepi év vár a Renault Clióra

13 órája – Sztori

A világ legkelendőbb francia autója idén tölti be a harmincadik életévét. Persze hivatalosan csak az év közepén, nyáron kaphat szülinapi tortát a Renault Clio.


Toyota Yaris: lehet nagyon takarékos, de lesz belőle vérpezsdítő  GR is

2,9 l/100km fogyasztással jön az új Toyota Yaris

3 napja – Újdonság

Egyre többet tudunk az új Toyota Yarisról, egyre ígéretesebb is: a hibrid kategóriája legtakarékosabbja lesz


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

NISSAN PRIMASTAR 1.9 dCi szép állapot

NISSAN PRIMASTAR 1.9 d...

Ár: 1.495.000 Ft

Évjárat: 2004 / 9

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

NISSAN SUNNY 1.6 SLX AUTOMATA 92eKM GYÁRI ÁLLAPOT

NISSAN SUNNY 1.6 SLX A...

Ár: 799.000 Ft

Évjárat: 1987 / 10

Kivitel: Coupe

Üzemanyag: Benzin

NISSAN TIIDA 1.6 Tekna MAGYAR VÉGIG VEZETETT SZ.KÖNYV!GYÖNYÖRŰ!MAGASAN FELSZERELT!

NISSAN TIIDA 1.6 Tekna...

Ár: 1.495.000 Ft

Évjárat: 2008 / 8

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!