0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Unimogot vettem, és élvezem!

Lego Technic Unimog U400

·

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Három és fél hónap telt el a Lego Technic Unimog U400 beharangozása, valamint a magyarországi forgalmazása között. Azonban megérte várni rá!

Ez már nem sajtófotó, hanem a saját és készre szerelt 8110-es Lego Technic Unimog U400-asom − információim szerint enyém az első példány, amely a Mercedes-Benz hálózatán belül került Magyarországon értékesítésre

Ez már nem sajtófotó, hanem a saját és készre szerelt 8110-es Lego Technic Unimog U400-asom − információim szerint enyém az első példány, amely a Mercedes-Benz hálózatán belül került Magyarországon értékesítésre

Szemből nézve félelmetesen néz ki az U400. B-verzióként a platóból hókotró építhető az elejére, a csörlő helyére

Szemből nézve félelmetesen néz ki az U400. B-verzióként a platóból hókotró építhető az elejére, a csörlő helyére

Ezúttal kivételesen a saját csapdámba léptem, és nem Lacinak köszönhetem a tippet – tudják, ő az a barátom, aki ha küld egy linket, akkor abból vagy cikk lesz, vagy irdatlan pénzköltés modellautók vonatkozásában. A Lego Unimog a saját szerzeményem (most már a szó valós értelmében is), még nyár elején, hírszerkesztés közben akadtam rá az információra, miszerint a legendás, univerzális Mercedes-Benz típus 60. születésnapjára a dán játékgyár exkluzív Technic készlettel áll elő, amelyből egy U400-as lesz összeállítható. Impozáns méret, eddig soha nem látott aprólékosság, és cirka 50 ezer forintos ár volt első körben jósolható, és most már tudom, a hír nem volt kacsa. Bevallom, teljesen a hatása alá kerültem, és másnap izgatottan kezdtem nyomozni sajtós kapcsolataimon keresztül, hogy tényleg kapható lesz-e Magyarországon, és ha igen, akkor mikor. A részletekkel nem untatnék senkit, a lényeg, hogy megrendeltem, és az elmúlt hónapokban szerintem jobban izgultam, mint a gyerekek karácsony előtt. Aztán a sors úgy hozta, hogy a Mercedes-Benz albertfalvai telephelyére szólított a munkám, de azon a reggelen álmomban sem gondoltam volna, hogy a kipróbált Setra autóbusz élménye még fokozható lesz, pedig így történt: megérkezett az Unimogom! És átvehettem! Szinte egész nap az autó csomagtartójában lévő hatalmas pakkon járt az eszem, este pedig alig vártam, hogy hazaérjek, kinyissam a dobozt, és szembesüljek végre mindazzal, amit a hírekben írtam.

360 fokban, a villanymotorral hajtva forog a daru − fantasztikus, ahogy a hajtás különböző tengelyek és fogaskerekek kombinációjával megvalósul. A fülke hátulján, közepén látható tengely a mechanikus kormányzás, aki netán játszana az Unimoggal, tologatás közben könnyűszerrel irányíthatja

360 fokban, a villanymotorral hajtva forog a daru − fantasztikus, ahogy a hajtás különböző tengelyek és fogaskerekek kombinációjával megvalósul. A fülke hátulján, közepén látható tengely a mechanikus kormányzás, aki netán játszana az Unimoggal, tologatás közben könnyűszerrel irányíthatja

Öt füzetben található fejezetekre bontva az összeállítás pontos menete. Akit érdekel, a Lego honlapjáról PDF formátumban letöltheti mindegyiket, sőt, a hókotrós B-verziót is

Öt füzetben található fejezetekre bontva az összeállítás pontos menete. Akit érdekel, a Lego honlapjáról PDF formátumban letöltheti mindegyiket, sőt, a hókotrós B-verziót is

A 8110-es (ez a hivatalos jelölés) készlet doboza már önmagában is impozáns, és mindenféle jót ígér, így kétféle megépíthető változatot, pneumatikus rendszert, villanymotoros hajtást – a Lego Technic mindig is erről szólt, itt a fogaslécek, a fogaskerekek, a mechanikus elemek játsszák a főszerepet, és az U400 a valaha piacra dobott legkomolyabb szett. Nem volt kétségem afelől, hogy remek szórakozás vár rám az építés során, a 2048 darab, szerkezeti egységenként csoportosítva bezacskózott alkatrész láttán viszont kissé inamba szállt a bátorság – ejnye, ezzel nem leszek meg egyhamar. Aztán a zacskók alól előkerült az összeállítási füzet, amiről kiderült, hogy csak a sorozat első része akadt a kezembe, a doboz alján ott lapul még négy… Jobb az óvatosság − gondoltam -, és nem rontottam ajtóstól a házba (az igazság az, hogy nem mertem), nézegettem a doboz illusztrációit, tanulmányoztam a füzeteket, vajon hogyan áll majd össze a három differenciálmű, a portáltengelyes futómű, a 360 fokban forgatható daru.

Alulról nézve bonyolultnak tűnik a Lego Unimog, és voltaképpen az is, de a megépítése meglepően könnyen ment, a különböző részegységek összeillesztése zökkenőmentesen zajlott. Jól látszik a három differenciálmű, a kardántengelyekkel együtt. A bal felső kerék alatt húzódó kék levegőcső ebben az állapotban funkciómentes, szerepe akkor lenne, ha előre kerülne a daru

Alulról nézve bonyolultnak tűnik a Lego Unimog, és voltaképpen az is, de a megépítése meglepően könnyen ment, a különböző részegységek összeillesztése zökkenőmentesen zajlott. Jól látszik a három differenciálmű, a kardántengelyekkel együtt. A bal felső kerék alatt húzódó kék levegőcső ebben az állapotban funkciómentes, szerepe akkor lenne, ha előre kerülne a daru

Csak játék, de az illúzió tökéletes

Csak játék, de az illúzió tökéletes

Az építést végül részletekben, munka utáni, leginkább éjszakába nyúló kikapcsolódásként végeztem. Hamar rájöttem, hogy a tekintélyes vételár nem csak a dobozra felkerült háromágú csillagnak köszönhető, a Lego Unimog profi módon, logikusan megtervezett játék, igen jó minőségben. A műanyag alkatrészek hibátlanok, sorjás, repedt, törött elemet nem találtam, szerencsére hiány sem mutatkozott (a legfontosabb apróságokból még tartalék is maradt), és ahogy az első részegységet összeállítottam, éreztem, nem lehet itt baj. Hogy mást ne mondjak, a füzetben sokszor 1:1 arányú alkatrészrajzok segítenek, például a tengelyeknél, hogy véletlenül se rövidebbet, vagy hosszabbat szereljünk be, mert aztán mire rájövünk a bakira, már késő, és bonthatunk szét mindent. A pneumatikus rendszer bekötésénél méretre kellett kiválasztani az adott hosszúságúra vágott gumicsöveket, amiket a lap aljára nyomtatott centiméterrel pofonegyszerű volt megtenni – imádtam ezt a mérnöki gondoskodást.

Balra: akár üzemanyagtartály is lehetne, de valójában ez a villanymotor. Középen: Ez volt az egyik legbonyolultabb részegység, ezzel irányítható, hogy a villanymotor hajtása "merre menjen", mit működtessen. Jobbra: fogasléces a kormánymű Balra: akár üzemanyagtartály is lehetne, de valójában ez a villanymotor. Középen: Ez volt az egyik legbonyolultabb részegység, ezzel irányítható, hogy a villanymotor hajtása "merre menjen", mit működtessen. Jobbra: fogasléces a kormánymű Balra: akár üzemanyagtartály is lehetne, de valójában ez a villanymotor. Középen: Ez volt az egyik legbonyolultabb részegység, ezzel irányítható, hogy a villanymotor hajtása "merre menjen", mit működtessen. Jobbra: fogasléces a kormánymű

Balra: akár üzemanyagtartály is lehetne, de valójában ez a villanymotor. Középen: Ez volt az egyik legbonyolultabb részegység, ezzel irányítható, hogy a villanymotor hajtása "merre menjen", mit működtessen. Jobbra: fogasléces a kormánymű

Billenthető a fülke, és biztonsági retesszel rögzíthető. Illúzióként megvan a motorblokk, be kellett fűzni a dugattyúkat, és a főtengely a középső difitől kapja a hajtást, így ha gurítjuk az autót, a dugattyúk alternáló mozgást végeznek

Billenthető a fülke, és biztonsági retesszel rögzíthető. Illúzióként megvan a motorblokk, be kellett fűzni a dugattyúkat, és a főtengely a középső difitől kapja a hajtást, így ha gurítjuk az autót, a dugattyúk alternáló mozgást végeznek

A tervezők öt fő egységben gondolkodtak. Első körben a középső differenciálművet és az Unimog „agyát” kellett megépíteni – ez a vázrendszer foglalja magába a villanymotort, a 6 db ceruzaelem tartódobozát, és azt a fogaskerekes, tolattyús távvezérlőt, amivel a daru és a csörlő működésbe hozható. Ennek végeztével akár még az is hihető, hogy nem teherautó lesz a végeredmény, hiszen nem hasonlít semmi az Unimogra, és ez az állapot akkor sem változik sokat, miután a hátsó differenciálművet és a rugózott futóművet a középrészhez kapcsoljuk. A harmadik részben az első differenciálmű, a szintén rugózott futómű, valamint a kormánymű együttese a megoldandó feladat, és miután az alapokat tulajdonképpen a szó valós értelmében is leraktuk, mintegy a munka megkoronázásaként jöhetnek a kerekek – ez már döfi, az U400-as kezdhet alakot ölteni. A negyedik egység így logikusan a plató és a fülke, előbbi gyerekjáték, csupán össze kell stiftelni a szürke lapokat, utóbbi viszont annál furfangosabb. Az első trükk a billenthetőség, a másik a tetőről rúddal megoldott manuális kormányzás, a harmadik pedig, ahogy a frontrész arculati elemként összeáll. A feliratokat, emblémákat matricákkal kell felragasztani, talán megoldhatták volna a gyárban tamponozással, de így sem rossz, ennyi egyszerűsítés belefér.

Három pneumatikus dugattyúval mozog a daru karja, mindegyikhez külön állítófül tartozik. A vezérlőegységtől kardántengelyen keresztül jön a hajtás, majd bonyolult fogaskerekes áttételen keresztül forgatja a darut. Hátul talpakkal stabilizálható a jármű, ez mechanikusan működtethető Három pneumatikus dugattyúval mozog a daru karja, mindegyikhez külön állítófül tartozik. A vezérlőegységtől kardántengelyen keresztül jön a hajtás, majd bonyolult fogaskerekes áttételen keresztül forgatja a darut. Hátul talpakkal stabilizálható a jármű, ez mechanikusan működtethető Három pneumatikus dugattyúval mozog a daru karja, mindegyikhez külön állítófül tartozik. A vezérlőegységtől kardántengelyen keresztül jön a hajtás, majd bonyolult fogaskerekes áttételen keresztül forgatja a darut. Hátul talpakkal stabilizálható a jármű, ez mechanikusan működtethető

Három pneumatikus dugattyúval mozog a daru karja, mindegyikhez külön állítófül tartozik. A vezérlőegységtől kardántengelyen keresztül jön a hajtás, majd bonyolult fogaskerekes áttételen keresztül forgatja a darut. Hátul talpakkal stabilizálható a jármű, ez mechanikusan működtethető

Nincsenek terepviszonyok a lakásban a szemléltetéshez, de a Lego Unimog portáltengelyes futóműve is pontosan képes arra, amire a képen látható valódi Unimog U3000-5000

Nincsenek terepviszonyok a lakásban a szemléltetéshez, de a Lego Unimog portáltengelyes futóműve is pontosan képes arra, amire a képen látható valódi Unimog U3000-5000

A befejező momentum a csörlő és a daru összeállítása, majd felszerelése, és tetszés szerint eldönthető, hogy a daru előre vagy hátra kerüljön – ez rendkívül életszerű, mert éppen ez a modularitás jelenti az igazi Unimog sokoldalúságát, és a Lego ezt az élményt is belecsempészte a készletbe. Én első körben a sztenderd változatra voksoltam, így a csörlőt előre, a darut pedig hátra szereltem, és jellemző az izgatottságomra, hogy csak másnap mertem feltölteni a kapcsolódobozt elemekkel, hogy kipróbáljam, működik-e az U400, vagy kétbalkezes lévén valamit csúnyán elszúrtam. De nem szúrtam el semmit! Ahogy anno Matisz nagypapát, engem is "öröm é bódottá" töltött el, mert halk zümmögéssel életre kelt az Unimog, üzemelt a csörlő, és hibátlanul teljesített a pneumatikus rendszer, amely forgatta a darut, hajlította a kart, és széttárta, majd összecsapta a markoló gumírozott végű kanalát. Le voltam nyűgözve. Gyermeki mosoly ült ki arcomra, persze, nem láttam, csak éreztem, mint ahogy azt is, 25 évet repültem vissza az időben, hála a Lego Technic varázslatának.

Ez is érdekes lehet:
 

Így néz ki egy évi 2100 kilométert futott negyed század után Lexus LS

Nincs itt kérem semmi meglepetés, egy évente alig több mint kétezer kilométert futott Lexus LS...

Amikor egy olasz formatervező rajzol francia autót - Peugeot 504 kupé és kabrió

Többnyire jól sül el, amikor Sergio Pininfarina tollat ragad. A Peugeot-val különösen jól megértették...

A piac legkedvezőbb árú hibrideit kínálja a Suzuki

Ma már nem feltétlenül kell drágább autókra gondolni, ha a hibridek kerülnek szóba. A Suzuki...

Autós kontra kerékpáros a zebránál

Egy forgalmas kereszteződés különösen veszélyes, főleg ha a zebrára takarásból érkeznek a bringások...

Teslát idéző megoldásokat is kínál a hazai fejlesztésű Gorilla S10 autóvédelmi rendszer

Egy profi autóvédelmi rendszerrel nem csupán egy terméket, hanem szolgáltatást is vásárolunk...

1985-ben jelent meg az utolsó régi, hátsókerekes Alfa Romeo, a 75-ös

Maga is egy nagy évfordulóra készült, és már ő is betöltötte a 30-at. Az Alfa 75 volt a márka...

Árharc: Peugeot 5008 vs. Skoda Kodiaq

Idén a Peugeot és a Skoda is SUV köntösben hozott lényegében hétüléses egyterűt. Akad különbség...

Tovább csökkent a dízel autók népszerűsége, de vajon mi kell a népnek? Mutatjuk!

Az év háromnegyede már elmúlt, érdekes tendenciák láthatók az autópiacon. Mutatjuk a vevők új...

Az évtized autós mozijának is nevezhetnénk a Ford v Ferrari filmet

Előre szólok, hogy NEM leszek SPOJLERMENTES. Most már eltelt több, mint egy hét a film bemutatója...
 

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (1 db)

Dani067 írta: 2012 március 31., szombat 22:25:46

Te mennyire alacsony korosztálynak ajánlod?
Mármint, hogy ki ne kezdjen bele, mert még kicsi.

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tZXJjZWRlcy1iZW56
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tZXJjZWRlcy1iZW56

Friss tesztek

Renault Talisman Blue dCi 150 Limited teszt

A legjobb cégautó? Renault Talisman Limited teszt

Ha csak egy modellt lehet választani, hozzá pedig extrákat nem, a Renault ajánlata nagyon nyerő: a Talisman mindenképp korrektül felszerelt.


Turbóval is érezhetően japán – Toyota Corolla Touring Sports teszt

Egymillióval rövidebb, egy turbóval több – Toyota Corolla

Jelentős változás érte a japán márka rajongóit, szívómotor már csak a szedán Corollához kérhető, de mi lesz azokkal, akik a hibridet nem tudják, vagy nem akarják megfizetni? Nos, nem járnak rosszul.


Audi e-tron 55 quattro teszt

Nagyfogyasztó - Audi e-tron teszt

Elektromos is, SUV is - az Audi e-tron a trendiség csúcsa. Takarékosnak azonban zéró helyi emissziója mellett sem nevezhető.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1tZXJjZWRlcy1iZW56
Hirdetés

MERCEDES-BENZ tesztek

Elképesztő jármű a Mercedes G 500!

Őserő - Mercedes G 500 teszt

Látszólag változatlanul őrizte meg formáját a Mercedes G-osztály a generációváltás során, ám a lemezek alatt korunk egyik legmodernebb terepjárójává érett.


Mercedes-Benz E 300 de teszt

Ördögűzés felsőfokon – Mercedes-Benz E 300 de

Csoda, hogy nem pattan le róla magától a zöldrendszám, dízelhibridsége miatt igazi tiltott gyümölcs, miközben egy végtelenül kifinomult és minőségi szerkezetről van szó, szemtelenül hosszú hatótávval.


Mercedes-Benz S 400 d Lang teszt

Elnöki ügy - Mercedes-Benz S 400 d

A sofőrös limuzinok között etalon, a politikusok között imádott, az átlagemberek szemében tekintélyt parancsoló. Az S-osztály nem csak a külsőségek miatt az, ami, az új dízelmotorral is fenséges.


Mercedes-Benz GLA 220 d 4Matic 7G-DCT teszt

Feszült pillanatok - Mercedes-Benz GLA teszt

Elismerem, hogy jól néz ki, bár ehhez kell az új kanyon-bézs fényezés. Játszik a menetfény színeivel és a beltéri világítással, tökéletes a színház, aztán felhörren a Sprinter.


Mercedes-Benz GLC 220 d 4MATIC Coupé teszt

Magasan hordja a farát – Mercedes GLC 220 d Coupé

Csak a képeken tolakodó, a valóságban épp jó méretű SUV a GLC. Kupé farával mindent elveszít abból, amitől praktikus lehet, viszont ez a divat, aminek maximálisan megfelel.


Még több MERCEDES-BENZ teszt

Címlapon


Friss cikkek

Így néz ki egy évi 2100 kilométert futott negyed század után Lexus LS

Full bőr, kevés km: makulátlan állapotú Lexus LS 1993-ból

2 napja – Sztori

Nincs itt kérem semmi meglepetés, egy évente alig több mint kétezer kilométert futott Lexus LS, pláne ha még az időjárás és az egyéb erők sem gyilkolták, bő negyed évszázad után is jó állapotban kell legyen. Íme egy valóban szép példány.


Kommunikál a többi autóval is, a megoldás első lépése az új VW Golf!

Maximalista kortárs – Volkswagen Golf VIII

3 napja – Újdonság

Amennyire kompakt, annyira összetett az új Golf, ami tökéletesen őrzi az eredeti értékeket, miközben a precíz technológiai megoldásaival és a jövő egy nagyon fontos lépésével halmoz el.


Ha Suzukid van, csapatod is van!

Nem engedi el ügyfelei kezét a Suzuki

5 napja – Sztori

Aki már belépett a Suzukisok népes családjába, tanúsíthatja, hogy azt követően minden, amire autójához technikai értelemben szüksége lesz, karnyújtásnyira kerül tőle.


Kapcsolódó tartalom


Cikk ajánló

Újra filmszerepet kapott a Lexus

Segít megmenteni a bolygót a Lexus Videó

10 hónapja – Autósvilág hírei

Most nem a márka hatékony hibrid erőforrásaira utaltam a címmel, hanem a Sötét Zsaruk következő részére. A filmben a Földet fenyegető idegenek ellen indulnak harcba a mókás ügynökök, egy Lexus RC F-ben ülve.


WRC 2014: szezonrajt Monacóban

Egy új korszak kezdődik Videó

6 éve – Autósvilág hírei

A héten Monacóban elstartol a 2014-es WRC-szezon, hosszú-hosszú idő után az első olyan, ami már abszolút Loeb-nélküli. Vajon mire lesz képes a visszatérő Hyundai?


Most nem a megyei rendszámok ötlete került elő, egyszerűsítés jön,  megszűnhetnek az érvényesítők

Rendszámmódosítás: búcsúzhatunk a matricáktól

4 éve – Autósvilág hírei

Egyszerűsödő ügyintézést, a tanulókat támogató vizsgákat és a rendszámmatricák elhagyásával spórolást is ígér a Nemzeti Közlekedési Hatóság


Használtautó.hu

MERCEDES-BENZ C 32 AMG (Automata) Csere

MERCEDES-BENZ C 32 AMG...

Ár: 2.870.000 Ft

Évjárat: 2002 / 1

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Benzin

MERCEDES-BENZ S 400 L CDI (Automata)

MERCEDES-BENZ S 400 L...

Ár: 1.099.000 Ft

Évjárat: 2001 / 7

Kivitel: Sedan

Üzemanyag: Dízel

MERCEDES-BENZ CLA 200 CDI d Shooting Brake Park Assist

MERCEDES-BENZ CLA 200...

Ár: 4.999.000 Ft

Évjárat: 2015 / 12

Kivitel: Kombi

Üzemanyag: Dízel

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!