0 új cikk érkezett
0 új hozzászólás

Diszkógömbbel csökken a balesetveszély

Visszapillantó tükör holttér nélkül

Ez a cikk több mint 90 napja frissült utoljára, ezért kérjük, az olvasása során ezt vegye figyelembe!

Egy amerikai professzor olyan nagylátószögű oldaltükröt készített, mely a holtteret ugyan megszünteti, mégsem fog elterjedni. Kár, mert sokak életét könnyíthetné meg.

Közelebb, mint hinnéd

Közelebb, mint hinnéd

"Objects in mirror are closer than they appear (a tükörben megjelenő tárgyak közelebb lehetnek a képüknél) − bizonyára többen találkoztunk már ezzel a szöveggel tengerentúli vagy épp távol keleti autók külső visszapillantó tükrében. Még biztosabb, hogy már mindenki élt át olyan szituációt, amikor − jellemzően sávváltáskor vagy parkoláskor − hirtelen a semmiből, azaz a holttérből felbukkant egy másik autó, motor, kerékpár vagy egyéb "tereptárgy", inkluzíve gyalogos, aztán vagy szerencsésen megúszta, vagy koccanás, törés, baleset lett a vége. A modern autókból amúgy is egyre nehézkesebb kilátni, a tempó megnőtt, rohanunk, stresszelünk, a kor vívmányai, extrái közül az egyik legjobb, a holttérfigyelő rendszer pedig még nem terjedt el kellő mértékben.

Jól látható, mennyivel más, szélesebb képet ad a diszkógömb inspirálta domború tükör Jól látható, mennyivel más, szélesebb képet ad a diszkógömb inspirálta domború tükör

Jól látható, mennyivel más, szélesebb képet ad a diszkógömb inspirálta domború tükör

Hajlított lap, sok-sok kis tükör szépen összecsiszolva

Hajlított lap, sok-sok kis tükör szépen összecsiszolva

Egy amerikai professzor a philadelphiai Drexel Egyetemről, R. Andrew Hicks szabadalmáról a minap számolt be a sajtó: a tudós egy olyan külső tükröt talált fel és szabadalmaztatott, amely torzításmentes, ugyanakkor a hagyományosnál háromszor akkora (a szokásos 15-17 fokhoz viszonyítva 45 fokos) képet ad. Visszapillantóját a diszkógömb ihlette meg, azaz a holttérmentes tükör voltaképp nem más, mint finoman hajlított üveglapon számos apró tükör egymás mellé illesztve és összecsiszolva, a teret mind-mind különböző szögben mutatva. A képeken remekül látható, micsoda differencia van találmányának és a hétköznapi tükörnek a képe között, viszont ripsz-ropsz ezzel együtt sem fog elterjedni, hiszen − legalábbis az Államokban − csak az utasoldali visszapillantónál engedélyezett a hajlított tükörlap használata (az említett Objects are... figyelmeztetés megjelenítésével). Az európai vagy például az ázsiai piac bezzeg lecsaphatna rá − ha akarna...

Holttérfigyelő a Mazdában: kis piktogram jelzi a tükörben, hogy épp nem nagyon kéne sávot váltani

Holttérfigyelő a Mazdában: kis piktogram jelzi a tükörben, hogy épp nem nagyon kéne sávot váltani

De nem valószínű, hogy akar, mert épp mostanság kezd szélesebb körben is ismertté és elérhetővé válni a kamerákkal dolgozó holttérfigyelő rendszer, a modern vezetőtámogató berendezések egyik, ha nem a leghasznosabb kelléke, s ezt nyilván komolyabb árréssel lehet értékesíteni, mint holmi tükröt. Mit is csinál, hogyan működik ez a cucc? A visszapillantók foglalatának alsó részére biggyesztve azt a területet pásztázza, amelyet a tükör nem mutat, a veszélyre villogó fényjelzéssel és csipogással hívja fel a figyelmet, így párhuzamos közlekedéskor szépen megkönnyíti a vezető dolgát. A lusta és figyelmetlen vezető dolgát, aki arra sem veszi a fáradságot, hogy az ülésből kicsit oldalra vagy hátra kifordulva a saját szemével győződjön meg arról, szabad a pálya, nem tör össze senkit és semmit. A rendszer természetesen a másik szemszögből nézve is szuper, mert ezzel a megfelelő körültekintés, ész nélkül sávot váltók potenciális áldozatai is nyugodtabban vehetnek részt a forgalomban.

Balra egy kiegészítő tükrös megoldás, középen és jobbra a Volvo kamerás rendszere − lényeg, hogy csökkenjen vagy eltűnjön a holttér, s kevesebb legyen a baleset. Más kérdés, hogy közben lőrésnyire szűkültek az ablakok, mind vastagabbak a tetőoszlopok, és nem kevés modellből semmilyen irányban sem lehet tökéletesen, biztonságosan kilátni... Balra egy kiegészítő tükrös megoldás, középen és jobbra a Volvo kamerás rendszere − lényeg, hogy csökkenjen vagy eltűnjön a holttér, s kevesebb legyen a baleset. Más kérdés, hogy közben lőrésnyire szűkültek az ablakok, mind vastagabbak a tetőoszlopok, és nem kevés modellből semmilyen irányban sem lehet tökéletesen, biztonságosan kilátni... Balra egy kiegészítő tükrös megoldás, középen és jobbra a Volvo kamerás rendszere − lényeg, hogy csökkenjen vagy eltűnjön a holttér, s kevesebb legyen a baleset. Más kérdés, hogy közben lőrésnyire szűkültek az ablakok, mind vastagabbak a tetőoszlopok, és nem kevés modellből semmilyen irányban sem lehet tökéletesen, biztonságosan kilátni...

Balra egy kiegészítő tükrös megoldás, középen és jobbra a Volvo kamerás rendszere − lényeg, hogy csökkenjen vagy eltűnjön a holttér, s kevesebb legyen a baleset. Más kérdés, hogy közben lőrésnyire szűkültek az ablakok, mind vastagabbak a tetőoszlopok, és nem kevés modellből semmilyen irányban sem lehet tökéletesen, biztonságosan kilátni...

A passzív biztonsági rendszer egyik fontos elemének tekinthető, "szériafelszereléssé" közel 100 esztendeje, Ray Harroun autóversenyző ötletén alapulva 1914-től váló visszapillantóból egyébiránt mifelénk csak a 80-as évek közepén kezdett elterjedni a kétoldali külső, még régebben, a századelőn egész egyszerűen az anyósülésen helyet foglaló (hölgy) irányította a (pipere)tükröt arra, amerre éppen a gépkocsivezető kérte. A belső tükör fejlesztésében a kismillió autóipari szabadalmat jegyző Barényi Béla is szerepet játszott, az ő nevéhez fűződik a már kis erő hatására is letörő, az utasok fejére ártalmatlan tükör.

Olcsó és ötletes: tükrök mindenütt a Honda N Boxon. Zseniális Olcsó és ötletes: tükrök mindenütt a Honda N Boxon. Zseniális Olcsó és ötletes: tükrök mindenütt a Honda N Boxon. Zseniális

Olcsó és ötletes: tükrök mindenütt a Honda N Boxon. Zseniális

Volt holttér, nincs holttér

Volt holttér, nincs holttér

A mai tükrök általában nagyobbak (és formatervezettebbek) a korábban használtaknál (miként az autók is nagyobbak és formatervezettebbek ugye), emlékezzünk csak, milyen filigrán darabok voltak még a 90-es években is úgy a keleti, mint a nyugati típusokon (csak két példa: Trabant 601, Fiat Uno). Elektromosan állítható, nyitáskor-csukáskor akár programozottan ki-behajló, elektrokróm, azaz fényre sötétedő, vakításmentes, parkoláskor le, a padkához néző, fűtött, házában irányjelzős, kilépőfényes, aszferikus, tehát egy konvex, hajlított felülettel is rendelkező, illetve a már említett holttérfigyelő rendszerrel, kamerákkal kiegészített − ilyen a modern külső tükör. A szintén elektrokróm belsők egyes modelleknél, tolatáskor kameraképet is adnak.

Hogy meddig tartanak még ki a tükrök, mikor nyugdíjazzák őket végleg a kamerák? Megjósolhatatlan − koncepcióautókat már rég szerelnek és mutogatnak csak kamerákkal a tükrök helyén és helyett. Igazából mindegy, lényeg, hogy kevesebb legyen a baleset: amilyen borzasztóan vezetünk − mélységes tisztelet a kivételeknek -, minden hasznos megoldást értékelni kell. A kameráknál olcsóbb trükkös tükröseket pláne: a tavaly látott Honda N Box-félét no meg az aktuális diszkógömböset is.

Ez is érdekes lehet:
 

Ínségpróbán a hibrid, a dízel, a szívó és a turbós benzines

Nem összehasonlító teszt, csak fogyasztáspróba: négy teljesen különböző, ám kivétel nélkül családi...

Elstartolt a Budapest-Bamako Rally olyan masinákkal, amire nem számítasz

Már 15 éve, hogy elrajtolt az első Budapest-Bamako Rally, amely egyre nagyszabásúbb rendezvénnyé...

Budapest-Bamako: a befutó után is érkeznek még érdekes beszámolók

Bár a Budapest-Bamako mezőnye vasárnap befutott Sierra Leone fővárosában a célba, a nagy hajtás...

Minden az LPG átépítésről és a gazdaságosságáról

Az autógáz még ma is bőven gazdaságos. De kinek éri meg ez a környezetkímélő üzem? Milyen egy...

Idén húzhatja be a harmadik X-et a Renault Clio

A világ legkelendőbb francia autója idén tölti be a harmincadik életévét. Persze hivatalosan...

Trükkös csalások használt autókkal

Megvan álmaink autója! Remek kondíció, kedvező évjárat, és amit végképpen alig hiszünk: az ár...

Ikarus 30: hatvan éves a nejlonbusz

Botránnyal kezdődött az élete, igazából nem vált be a forgalomban sem, mégis maradandó nyomott...

Nem ígérkezik unalmasnak 2020 sem, a naptár máris tele van friss típusokkal

Idén sem pihen meg az autóipar, rengeteg újdonsággal lehet majd találkozni a szalonokban, ebből...

Márciusig hét nagyon erős versenyző meccselhet a 2016-os Év Autója díjért

Az olvasók tippeltek, mi is megtettük tétjeinket, a nemzetközi zsűri végül döntött. Nagyon bölcsen...
 
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hYmFydGg=
Hirdetés

A cikk galériája

FB_share
Küldés e-mailben

Tetszett a cikk?

Iratkozzon fel hírfigyelőnkre! 
(Mi ez?)Ne maradjon le a legfrissebb autós hírekről, bemutatókról, tesztekről, benzinár-változásokról! Írja ide e-mail címét, és a fontos hírekről értesítjük.

(E hírfigyelőről bármikor leiratkozhat a küldött levél alján lévő linkkel. Az adatvédelmi elveket maximálisan tiszteljük, a címet nem adjuk ki harmadik félnek.)
Jogi nyilatkozat* Hozzájárulok ahhoz, hogy az Adevinta Classified Media Hungary Kft. részemre közvetlen megkeresés módszerével a saját, illetve harmadik személyek áruira és szolgáltatásaira vonatkozó reklámot közöljön (pl. promóciós célú elektronikus levelet, hírlevelet, vagy reklámot tartalmazó elektronikus levelet küldjön) és a fentiekben ebből a célból megadott adataimat kezelje és felhasználja.
Az Adevinta Classified Media Hungary Kft. a megadott személyes adatokat bizalmasan kezeli és harmadik fél számára nem adja át. A reklám közléséhez, illetve a személyes adatok kezeléséhez megadott hozzájárulás visszavonásig érvényes.
A hozzájárulás bármikor korlátozás és indokolás nélkül, ingyenesen visszavonható.
Feliratkozom

Új hozzászólás írása

Hozzászólás *
 (BBCode formázások engedélyezettek) A következő BBCode formázások engedélyezettek:
[url=http://www.pelda.hu] Link neve[/url]
[b]félkövér[/b]
[i]dőlt[/i]
[u]aláhúzott[/u]
egyéb más BBCode és HTML kód használata nem megengedett.

F
D
A
URL

Hozzászólások (5 db)

Ati80 írta: 2012 június 20., szerda 12:23:18
csutak írta: 8 éve

Feltalálták a Trappista sajtban a lukat!

Anno amikor én elkezdtem vezetni Csepellel majd Farossal (Ikarusz-55) bizony kicsike kerek tükör volt felszerelve.

Aztán valamelyik okos betiltatta az "optikával rendelkező" tükröt, mert az valóban torzítja a valós képet.

Picivel nehezebb volt benne megítélni a mögöttem levő jármű távolságát, de láttam.

Ma a saját Opelemből ez nehézkes:(


Kedves Csutak!

Örültem a hozzászólásának, bár nem közvetlenül a témát érinti, de jómagam nagy rajongója vagyok az Ikarus 55-nek. Ha tehetem, a veterán kiállításokon mindig a közelébe férkőzök kicsit csorgatni a nyálamat. Kár, hogy mára hazánkban már csak tizenegyhéhány darab maradt. A többiek ócskavasként végezték. Ezzel szermben a valamikori NDK területén létezik Ikarus rajongói klub, saját járműparkkal. Ott jobban megbecsülik ezeket az ipartörténetileg is érdekes darabokat. Azt megértem, ha műszakilag és gazdaságilag indokolt volt a selejtezésük, azt viszont nem tudom elfogadni, hogy feldaraboltak és beolvasztottak többszáz példányt! Ez ugyanolyan bűn, és "magyar" jellegzetesség, mint ahogyan kiárusítottak és szétloptak itt mindent, így mára csak romok maradtak mindenhol. No, meg egy-két fanatikus ember, aki még ezekben a járművekben képes meglátni az értéket, hogy időt és pénzt nem sajnálva megőrizhessék a közelmúlt hangulatának egy kis darabkáját.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Cirtek írta: 2012 június 19., kedd 20:11:44
trgell írta: 8 éve

Kedves Ati80!



Az autós újságíró jól használta az említett "szakmai terminológiát". A visszapillantó tükör passzív biztonsági rendszer, hiszen a baleset bekövetkezésének valószínűségét csökkenti. Az aktív biztonsági rendszerek, úgymint biztonsági öv, légzsák stb. , a balesetek súlyosságának csökkentésére hivatottak.


Tévedés. Az előző kommentező írta helyesen: az aktív eszközök segítik megelőzni a balesetet, míg a passzívak a már bekövetkezett baleset káros hatásait hivatottak csökkenteni.
Hogy példát is mondjak: ABS, ESP, holttér-figyelő rendszer, stb. AKTÍV,
légzsákok, övfeszítő, belső burkolatok, stb PASSZÍV.

A válaszoláshoz belépés szükséges
trgell írta: 2012 június 19., kedd 18:25:07

Kedves Ati80!

Az autós újságíró jól használta az említett "szakmai terminológiát". A visszapillantó tükör passzív biztonsági rendszer, hiszen a baleset bekövetkezésének valószínűségét csökkenti. Az aktív biztonsági rendszerek, úgymint biztonsági öv, légzsák stb. , a balesetek súlyosságának csökkentésére hivatottak.

A válaszoláshoz belépés szükséges
Ati80 írta: 2012 június 19., kedd 15:27:33

Sokszor elgondolkozom azon, hogy az autós újságírók a még látszólag jól megszerkesztett írásaikban is olykor félrevezető módon használják a szakmai terminológiát. Az alábbi mondata is egy ilyen:

"A passzív biztonsági rendszer egyik fontos elemének tekinthető (...) visszapillantó tükör"

A visszapillantó tükör az aktív biztonsági rendszerek közé tartozik, hiszen preventív módon, aktív szerepet játszik abban, hogy a baleseteket elkerülhessük. Persze csak annak, aki hajlandó használni. Meglátásom szerint pedig, aki nem képes erre, azon a modern találmányok sem segítenek igazán. Vezetés közben ugyanis már mindennel foglalkozunk, csak a lényeg sikkad el. Ezt lehet látni nap, mint nap a közlekedésben. Ma bárki kaphat jogosítványt, aki rászánja a pénzt. Így az ezirányú képességek megléte nem feltétel. Járműveink pedig egyre okosabbak, ugyanakkor az irányítás még mindig a mi kezünkben van. Így amíg az emberi érzékszervek korlátaira és döntéshozatal bizonytalanságára és lassúságára bízzuk a közlekedést, addig lesznek balesetek.

A válaszoláshoz belépés szükséges
csutak írta: 2012 június 19., kedd 13:08:34

Feltalálták a Trappista sajtban a lukat!
Anno amikor én elkezdtem vezetni Csepellel majd Farossal (Ikarusz-55) bizony kicsike kerek tükör volt felszerelve.
Aztán valamelyik okos betiltatta az "optikával rendelkező" tükröt, mert az valóban torzítja a valós képet.
Picivel nehezebb volt benne megítélni a mögöttem levő jármű távolságát, de láttam.
Ma a saját Opelemből ez nehézkes:(

A válaszoláshoz belépés szükséges
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hYmFydGg=
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hYmFydGg=

Friss tesztek

Alapmotorral próbáltuk az új Renault Capturt

Francia magaskényelem - Renault Captur TCe 100 villámteszt

Izmosabb, maszkulinabb megjelenéssel hódít az új Renault Captur. Ugyanakkor az erőteljesebb megjelenés mellett aprócska, egyliteres motorral is megrendelhető, most ezt az alap hajtásláncot próbáltuk ki.


Hyundai Kona 1.6 GDi Hybrid 2 WD DCT teszt

Arany középút - Hyundai Kona hibrid teszt

Nem bízza a véletlenre a Hyundai, hogy mindenki megtalálja a számára megfelelő Kona modellt. Rendelhető benzines, dízel, villanyhajtású és most már hibrid változat is. Utóbbi egy igazi arany középútnak tűnik.


Keménykedés mindenek felett – BMW X4 M Competition teszt

Menőségérzet – BMW X4 M Competition

A Competition modellek nem épp versenyautókat takarnak a BMW-nél, csupán a legkeményebb kiviteleket. Ez pedig az X4 M Competition esetében 510 lóerőt és őrülten jó stabilitást jelent.

Még több teszt
dXNlcmRiX2lkPTQ0Jmd5YXJ0bWFueT1hYmFydGg=
Hirdetés

ABARTH tesztek

Japán gyártás, olasz finomhangolás - Abarth 124 Spider teszt

Temperamentumos japán - Abarth 124 Spider

A múltidézés kártyát eddig szinte mindenkinek sikerült maximálisan kijátszania, nehéz hibázni. Az olaszok is meglátták, hogy járnak vele a legjobban, a Fiat-Mazda együttműködésből pedig ezt alkotta az Abarth.


Abarth 595 Competizione teszt

Ilyen lehet a rakéta hajtású görkori - Abarth 595

A legjobb időt nem ezzel fogjuk futni, de az élmény garantált, ennél jobban nem vigyorognál semmiben. Hörög, fújtat, csattog, és elfeledteti, hogy miből van, és ez jó.


Élménykör: Abarth 595 Competizione

Valentino Rossi autóját hajtottam - vicc nélkül Videó

Valentino Rossi Eneos színekbe csomagolt Abarth 595 Competizione méregzsákja hazánkba, személyesen a kezem közé került. Élmény volt.

Még több ABARTH teszt

Címlapon


Friss cikkek

Ráncfelvarrást kapott a Renault zászlóshajója, a Talisman

Öt év után frissül a Renault Talisman

17 órája – Újdonság

Szokatlan módon már fél évtizede nem nyúltak a franciák a nagyautójukhoz, most is leginkább csak a technológiát frissítették - bár a stílusra így sem lehet panasz, a szegmensben még mindig ez az egyik legvonzóbb szedán.


Még egy csokornyi információ az E10 üzemanyagról

E10 a kutakon - miért kellett ez, mit kell tudni róla?

20 órája – Sztori

Lassan negyed éve velünk van az E10, hiszen már december végén megjelent a töltőállomásokon. Írtunk róla már többször, most pedig bevezetésének okait, következményeit néztük meg.


Lényegében 2012-ben változott utoljára a regisztrációs adó - van is baj vele

Elavult regisztrációs adónk bünteti a modern hibrideket

3 napja – Sztori

Egyre több a hibrid autó a piacon, ez pedig a kisebb belső égésű motoros autóknál megdöbbentő módon jelentősebb regisztrációs adót jelent. Mutatjuk, miért.


Kapcsolódó tartalom


Használtautó.hu

ABARTH 500 1.4 CABRIO/AUTOMATA/NAVI/XENON/PDC

ABARTH 500 1.4 CABRIO/...

Ár: 3.390.000 Ft

Évjárat: 2012 / 2

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

ABARTH 500 1.4 Cabrio.F1.BiXenon.ülésfűtés.bőr.tolatóradar.Navi

ABARTH 500 1.4 Cabrio....

Ár: 3.290.000 Ft

Évjárat: 2011 / 5

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

ABARTH GRANDE PUNTO 1.4 T-Jet

ABARTH GRANDE PUNTO 1....

Ár: 1.700.000 Ft

Évjárat: 2008 / 7

Kivitel: Ferdehátú

Üzemanyag: Benzin

Még több autó

Kövess minket a Facebookon is!